Tietäisikö kukaan, kaupanalasta ja osittaisesta hoitovapaasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Eli tilanne on sellainen, että olen nyt hoitovapaalla ja syksyllä pitäisi palata töihin. Olen siis myyjänä/osastovastaavana vakituisessa työsuhteessa, mutta nyt olen alkanut miettimään kuinka saamme arjen sujumaan kun työt alkavat ja lapsilla päiväkoti.

Mies tekee myös vuorotyötä, ja jotenkin minusta tuntuu pahalta että lapset pitäisi laittaa ympärivuorokautiseen tai vuoro(?)päiväkotiin. Muutenkin haluaisin että hoitopäivät pysyisivät mah. lyhyinä, joten olen ajatellut joko tekeväni alkuun osapäiväisesti töitä (osittainen hoitovapaa), tai etsiväni muita töitä/opiskelu juttuja.

Mutta voiko tuon osittaisen hoitovapaan "varjolla" tehdä vain aamuvuoroja ja arkea? Miehen työ on sen luontoista, ettei tarkkoja työaikoja ole, joten lasten haku olisi pääsääntöisesti minun hommani, toki mieskin välillä pystyy ajoissa lähtemään mutta siihen ei voi ns. luottaa.

En kehtaisi tätä esimieheltäni vielä kysyä, kun hän ei minulle tuttu (vaihtui äitiyslomani aikaan) joten en tiedä tarkkaan millainen ihminen on ja kuinka joustava. Entisen esimieheni kanssa olisin varmasti saanut tämän sovittua.

Tuntuu jotenkin ahdistavalta koko juttu, aina kun keksin jonkun "ratkaisun" kaatuu se johonkin sääntöön/lakiin tms.
Esim. minille selvisi että jos irtisanon itseni suoraan hoitovapaalta, joudun maksamaan äitiysloman alusta saaneita rahojani takaisin? -> ei onnistu, ei ole rahaa eli töihin on ainakin irtisanomisajaksi mentävä. Mutta sitten olen miettinyt että voinko vuosilomalla irtisanoa itseni? Mulla olisi pitämättömiä lomia, jotka voisin ehkä saada pitää tuohon hoitovapaan loppuun ja sillon irtisanoa itseni, niin kuluuko se irtisanomisaika lomalla, koska silloinhan olisin kuitenkin töissä oleva, vaikkakin lomalla enkä siis irtisanoisi itseäni töihin palaamatta?

Ymmärtääköhän teistä kukaan tätä mitä selitän, kiitollinen olisin kaikista neuvoista ja tiedoista. (Tyhmiä kommenteja en aio kommentoida mitenkään).

Ota yhteyttä PAM:iin ja kysy sieltä, mutta noi työvuorojutut on kyllä työnantajan päätösvallassa, että saatko tehdä vain aamuvuoroja ja arkea.Itse olen tehnyt vain aamuvuoroja, mutta lauantaivuoroja joudun kyllä tekemään silloin tällöin.Itse olen noista aamuvuoroista sopinut jo työssä alottaessani tosin.

Kiitokset vastanneille, niin mä kanssa vähän luulen että kaikkia vuoroja pitää tehdä ellei toisin pomon kanssa sovi. Harmi kun vaihtui tuo mun esimies, vanhan kanssa tultiin hyvin juttuun ja varmaan olisi suostunut ainakin siihen, että iltavuoroja tyyliin kerran kuussa. Tuosta uudesta kun en tiedä...
Viikonloppuja voisin joskus kyllä tehdä, mies kuitenkin pääsääntöisesti kotona silloin, mutta noi illat on pahimmat. Mies harvoin kotiutuu ennen kuutta, yleensä lähempänä seitsemää ja jos itse olen illassa niin normi päiväkoti ei käy.

Tietäisikö kukaan tuosta irtisanomisjutusta? Toisaalta sekin vähän hankalaa kun pitäisi sitten olla 100% varmana se uusi paikka, ennen kuin voin pyytää niitä lomia pidettäväksi, ajatatellen tuota irtisanomista silloin.

Tää on oikeesti ahdistavaa, kun mikään ei tunnu olevan "toimiva" ratkaisu.

Onko tämä osittainen hoitovapaa mahdollinen muutoin kuin silloin kun lapsi on jo koululainen? En muista. Siis käykö se hoitovapaan ja koulunaloittamisen välissäkin?

[QUOTE="vieras";27616665]Onko tämä osittainen hoitovapaa mahdollinen muutoin kuin silloin kun lapsi on jo koululainen? En muista. Siis käykö se hoitovapaan ja koulunaloittamisen välissäkin?[/QUOTE]

Mä en tuosta tiedä, meillä siis kuopus on mun töihin palatessa vielä alle 3v, niin ymmärtääkseni saan pitää/tehdä sen ajan tuota osittaista? Älkää nyt sanoko, että olen senkin ymmärtänyt väärin? Enhän?
Jos saisin tuon n. 6 kk tehdä edes tuota osittaista, helpottaisi se päiväkodin alkua ja rytmin löytymistä ja toisaalta mulle jäisi enempi aikaa keksiä jotain muuta.

[QUOTE="Aloittaja";27616684]Mä en tuosta tiedä, meillä siis kuopus on mun töihin palatessa vielä alle 3v, niin ymmärtääkseni saan pitää/tehdä sen ajan tuota osittaista?[/QUOTE]

Osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus siihen asti, kunnes lapsi aloittaa kolmannen luokan koulussa. Korvauksen tuosta hoitovapaasta (n. 90€?) saa kun lapsi alle 3v, ja sitten 1.-2.-luokan aikana. 3-7v on siis oikeus tuohon vapaaseen, mutta korvaukseen ei ole oikeutta.

ei onnistunut minun työnantajalla. piti tehdä niitä vuoroja mitä oli tai sitten olla kokonaan poissa. ja ei onnistunut esim. vuoden päästä pitää kesää hoitovapaata vaan piti olla kokonaan poissa siihen asti kun palaa lopullisesti

Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;27616890:
ei onnistunut minun työnantajalla. piti tehdä niitä vuoroja mitä oli tai sitten olla kokonaan poissa. ja ei onnistunut esim. vuoden päästä pitää kesää hoitovapaata vaan piti olla kokonaan poissa siihen asti kun palaa lopullisesti

Mutta kyllähän osittaiseen on kaikilla ihan lain mukaan oikeus, sitä ei voi esimies päättää?

[QUOTE="Aloittaja";27616901]Mutta kyllähän osittaiseen on kaikilla ihan lain mukaan oikeus, sitä ei voi esimies päättää?[/QUOTE]

ei riitä ne käsiparit. piti palata täysin käytettäväksi tai olla kotona siihen saakka kokonaan .

en voi tietää

Osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus siihen asti, kunnes lapsi aloittaa kolmannen luokan koulussa. Korvauksen tuosta hoitovapaasta (n. 90€?) saa kun lapsi alle 3v, ja sitten 1.-2.-luokan aikana. 3-7v on siis oikeus tuohon vapaaseen, mutta korvaukseen ei ole oikeutta.

Ja sitten vielä sen kokoaikaisen työn pitää lapsen hoidont akia vaihtaa osa-aikaiseen, enintään 30 h viikossa, ei onnistu ellei ole täysillä tunneilla alunperin.

Yhteistyössä