Tietääkö kukaan tosta metforem lääkityksestä ja D2 kyseessä???

Ego
Aloin saamaan metforemia noin viikko sitten eli yksi tabu iltaisin (500mg) koska aamusokerit on korkeet. Nyt pyörii 7 nuo ja saan varmaan alemmaksikin kun saan tuota liikuntaa harrastettua taas. Päiväsokrut on hyvät eli alle 6 lähdöt ja kun kevyellä ruualla mennään niin pyörisi ruuanjälkeiset alle 8, yleensä siinä alle 7 kuiteskin......MUTTA kyssäri olisi että mIKSI hoitaja määrää mulle lisää vielä tota lääkettä otettavaksi aamusin?(eli tulisi toinen 500 mg) kun mun sokerit ookoo päivällä?Vai miten tuo metforem vaikuttaa???jso aamulla otan niin ei kai se seuraavaan aamuun asti vaikuta?Ongelmahan on vaan nuo aamusokrut....

joop
mulla raskauden ajan diabetekseen määrättiin ja pelkästää aamsin, sit oli aamusokeritki ongelma niin piti ottaa illallakin eli kai siinä on joku logiikka sit. tiedän ei paljoo auttanut.

En itekkään tiiä noitten logiikkaa, mut mulla kans joskus määrättiin D2:seen 3xpv 1 tbl 500 mg vaikka vain aamusokerit oli ongelma :/ ja sit mun maha ei kestänyt ollenkaan tuota määrää.. 3 vuotta kärsin ripulista, kun lääkärit ei ottanut tosissaan mua sen asian suhteen.. metforminhan aiheuttaa alussa mahavaivoja.. sitten lopetin ite vaan ronskisti lääkkeen ottamisen kun mitta tuli täyteen.. nyt sitten olen sen verran hyvällä mallilla, että mulla on käytössä lääke jossa ei ole ollenkaan metforminia.. :)

Ego
Hyvä teisu. Mulla oli tarkotus että pääsisi pois kokonaan noilt sokuripillereiltä. Laihuttamista vähän, liikuntaa yms...lekurikin meinas että pääsisin pois. Noi, nyt otettu aamupillerikin...katotaan miten maha kestää. tuli syötyy normia enemmänkin ku pelkään niitä mahavaivoja.
Mulle sanottiin tuol diabetespuolella että voin syödä ihan normisti eli makaronia, perunaa yms...eli just sitä potaskaa joka nostaa sokereita...en juu..en todellakaan....Harmittaa kun täällä ei oikee maalaisjärki juokse...syödä pitäs enemmän vaikka ei maistuisi ja pillerii vaa lisää...oikeesti...

Mulla nostaa aamusokrut, jos illalla syön esim. leipää.. oon sen verran tässä vuosien varrella oppinut huomaamaan, että mitä ei kannata syödä illalla.. mulla on aina aamuisin sitten todella huono olo.. mä tosiaan pystyn syömään ihan normaalia ruokaa koko ajan.. ei ole tarvinnut rajoittaa minkään syömistä ja sokerit pysyy kurissa..se iltasyöminen pitää vaan katsoa tarkemmin ja herkut tietenkin nostaa sokruja.. syön mahdollisimman monipuolisesti, lautasmallin mukaan yritän ja 4-5 krt päivässä :)
lääkkeet on ollut käytössä nyt 5 vuotta ja niistä vuosi on nyt mennyt noilla metformiini vapailla lääkkeillä :) ne on kyllä kalliit (45€/kk) mutta mielellään maksan sen ettei olisi joka helv.. päivä maha sekaisin..

• Tykkää
Reactions: Ego
"Vieras"
Yleensä se lääke annostellaan kaks kertaa päivässä ja sun kannattaa pyrkiä tonnw kahteen grammaan vuorokaudessa. Pääasia että saat sokerit nopeesti alas. Sit jos liikunta tms parantaa tilannetta niin voihan sitä lääkettä vähentää.

[QUOTE="Vieras";27450299]Yleensä se lääke annostellaan kaks kertaa päivässä ja sun kannattaa pyrkiä tonnw kahteen grammaan vuorokaudessa. Pääasia että saat sokerit nopeesti alas. Sit jos liikunta tms parantaa tilannetta niin voihan sitä lääkettä vähentää.[/QUOTE]

Mä söin hetken raskaana ollessa 2 g päivän aikana yht. ja ne sitten ei enää liuennut ne lääkkeet elimistöön.. kokonaisena tuli kakan mukana ulos.. :/ en tiiä mikä siinä sitten oli, mutta se oli liian suuri määrä mulle, kun vain aamusokrut oli koholla..

Yhteistyössä