Tietääkö kukaan kilpirauhas arvoista??

Multa otettiin työterveydessä kilppari arvot ja kilppari ultra. Ultrassa löytyi useita kystiä, ei muuta.

Labrat oli seuraavanlaiset tsh 0.33 ja T4V 12 (en ole varma noista lyhenteistä).

Lääkäri lätkäs tyroksiini reseptin käteen ja pyys tulee 3kk päästä uudelleen, mä olin niin hämmentyny, että en ees tajunnu kysyy paljon mitään. Jotain laiskasta kilpirauhasesta höpötteli... Nyt istun tässä tyroksiini purkki kourassa ja mietin että alotanko vai en syömää niitä.
 
Viimeksi muokattu:
"yks vaan"
Riippunee taas useammasta asiasta: jos on polykystinen struumatyyppinen niin perusteluna lienee estää kilpirauhasen lisäkasvu, jos taas vajaatoimintaa niin tsh yleensä korkea (se kuitenkin on kilpirauhasta käskyttävä hormoni)

Sitten varmaan riippuu myös oirekuvasta, miksi arvot otettu ja miksi ultrattu.

Sit vaikuttaa, jos on ollut äsken raskaana yms... raskauden jälkeen toiminta vaihtelee osalla.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00667

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00678

Mutta jos mietityttää, niin kannattanee soittaa maanantaina ko. paikkaan ja kysyä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28663661]TSH 0.33 eli hyvinkin matala ja Thyroxinia lisää??[/QUOTE]Thyroxinia voi ihan hyvin syödä matalalla tai jopa mittaamattomalla TSH:lla niin kauan kun T4 pysyy alle rajojen. Itse esim. syön tällä hetkellä pienintä annosta arvoilla 0,002 ja 20.

Kysyjälle sen verran että arvoista pystyy sanomaan paremmin kun tietää viitearvot. Niissä on jonkin verran vaihtelua eri labroissa ja tietämättä ei voi oikein sanoa onko T4 hyvä vai huono. Mutta jos lääkäri oli sitä mieltä että thyroxinia kehiin niin voisin kuvitella että alakantissa on toi sun lukemas.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28663696]Thyroxinia voi ihan hyvin syödä matalalla tai jopa mittaamattomalla TSH:lla niin kauan kun T4 pysyy alle rajojen. Itse esim. syön tällä hetkellä pienintä annosta arvoilla 0,002 ja 20.

Kysyjälle sen verran että arvoista pystyy sanomaan paremmin kun tietää viitearvot. Niissä on jonkin verran vaihtelua eri labroissa ja tietämättä ei voi oikein sanoa onko T4 hyvä vai huono. Mutta jos lääkäri oli sitä mieltä että thyroxinia kehiin niin voisin kuvitella että alakantissa on toi sun lukemas.[/QUOTE]

Tokihan näin jos hoidetaan vajaatoimintaa. Mutta ap:n tapauksessa nuo lähtöarvot ei oikein täsmää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28663709]Tokihan näin jos hoidetaan vajaatoimintaa. Mutta ap:n tapauksessa nuo lähtöarvot ei oikein täsmää.[/QUOTE]Mä alotin syömään arvoilla 0,4jotakin ja 12.

Ap:n tapauksessa täsmää hyvinkin vajaatoimintaan juurikin ton matalan T4:n vuoksi. Toki oma olo on se toinen mittari. Se TSH ei ole vajaatoiminnan mittari (välttämättä) ja aapeelle on osunut sikäli hyvä lääkäri kohdalle että on osannut tulkita oikein ne arvot.

Aapeelle siis ihan käypä toiminta Thyroxinin määräys. Miettimään jäin vaan että eikö lääkäri ohjeistanut mitään alotus- ja nostoannostuksia ja seurantaverikokeita?
 
Sain tyroksiiniä otettavaksi aamuisin 1tbl (25mikrog.) 3kk pitää mennä uudelleen labroihin. Mutta mulle jäi ihan jopa epäselväks, että onko mulla vajaa vai liikatoimintaa, tätäkin kysyin, mutta en saanut ihan vastausta.
Kun käsitin että vajaatoiminnassa toi tsh nousee. Vai oonko ihan hakoteillä?

No, kyllä mä nyt alotan ton lääkkeen, jospa mun oudot oireet vaikka joskus häviäis, eikä ne oiskaan kuolemaks..:whistle:
 
"vieras"
Sain tyroksiiniä otettavaksi aamuisin 1tbl (25mikrog.) 3kk pitää mennä uudelleen labroihin. Mutta mulle jäi ihan jopa epäselväks, että onko mulla vajaa vai liikatoimintaa, tätäkin kysyin, mutta en saanut ihan vastausta.
Kun käsitin että vajaatoiminnassa toi tsh nousee. Vai oonko ihan hakoteillä?

No, kyllä mä nyt alotan ton lääkkeen, jospa mun oudot oireet vaikka joskus häviäis, eikä ne oiskaan kuolemaks..:whistle:
Ok. Eli ihan hyvä tilanne. Lasten annokseksi tota myös sanotaan (mulla on siis sama) ja toiset tykkää että annosta pitäis nostaa tasasin väliajoin kunnes olo on hyvä (koska yleensä toi minimiannos ei riitä nostamaan sitä T4:sta mut tästäkin on vaihtelua) mut mä itse henk.koht. tekisin niinkuin sulle on ohjeistettu.

Vajaatoiminnassa normaalisti TSH nousee, eli et ole hakoteillä mut on poikkeuksia tähän sääntöön ja siks se T4 on hyvä aina ottaa myös. Näitten kahden arvon yhdistelmä kertoo jo huomattavasti enemmän. Esimerkiksi sun arvot vois viitata myös aivolisäkkeen ongelmiin koska molemmat on matalia; tällöin TSH:ta ei tule tarpeeksi vaikka T4 on jo vajaatoimintaan päin. On myös jotain muita juttuja jotka aiheuttaa sun kaltaisia arvoja mut mun tietämys loppuu niiden osalta ja jos haluat etsiä lisäinfoa itse niin kilpirauhanen.com ja kilpirauhasfoorumi nyt on ainakin sellasia osoitteita, joista löytyy tietävämpää sakkia :).

Sellanen vielä sitten että kun alotat niin sulle saattaa tulla liikatoiminnan oireita: sydäntykytyksiä, hermostuneisuutta what not. Sitä ei kannata pelästyä, se kertoo vaan käsittääkseni siitä että sun lisämunuaiset on ollu vähän kovilla mut tästäkin sä löydät halutessasi lisämateriaalia kyseisiltä sivustoilta.
 

Yhteistyössä