Tietääkö kukaan huoltajuusasioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten eteenpäin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten eteenpäin

Vieras
Olin kahden lapsen yksinhuoltaja.Heidän isänsä on epäluotettava alkoholisti-narsisti,mutta olin päässyt jotenkin jaloilleni ja elin lasteni kanssa viimein turvallista elämää ilman uhkailuja ja pelkoa.

Tapasin yllättäen upean miehen ja ihastuin. Koska isänikin oli alkoholisti,niin olin aivan ihmeissäni,kuinka mies saattoi olla niin ongelmaton:ei juonut liikaa,ei huutanut,kävi töissä,piti lapsista.Koska meillä oli jo ikääkin 35 ja 40 ja molemmat lapsirakkaita,niin pian olin toivotusti raskaana.

Silloin kaikki muuttui.Mies jäi pois töistä,valitti terveydellisiä ongelmia,alkoholin käyttö muuttui epämääräiseksi,huudot pikkuasioista alkoivat.Aloin pelätä,mutta asiasta ei voinut puhua,koska hän kumosi kaiken kertomalla,ettei häntä voi pelätä ja pelko on vain sairaan pääni tuotosta.

Pian on laskettu aika ja elämä on ollut kamalaa.Mies ei ole töissä ollut ja häneltä on ulosmitattu aivan kaikki.Hän perustelee huonon jamansa sillä,että minä olen tehnyt hänestä raunion,koska olen niin surkea naiseksi.Koko vaikean ja unettoman raskausajan olen kuitenkin hoitanut lapset,kodin,juoksevat asiat,talouden ja ollut huolissani miehestä. Mitään vastuualueita perheestämme mies ei ole ottanut.

Olen ehdottanut eroa usein,koska meistä kumpikaan ei ole onnellinen tässä ja koska miehen perustelu huonolle ololle ja saamattomuudelle on se,että olen niin paska.Tämä ei ole kuitenkaan hänelle sopinut.Hän on luvannut,että kaikki tulee vielä kuntoon,hän lopettaa ihmissuhde- ja muut rypemiset ja ottaa itseään niskasta kiinni.Näin ei ole tapahtunut.Minua hän on syyttänyt kylmäksi ja kovaksi,koska olen ehdottanut eroa.Se on tuntunut ainoalta vaihtoehdolta,koska kolmen lapsen lisäksi en vain tule jaksamaan miestä,johon petyn joka päivä ja josta tulee lisähuolia valtavasti.Muutaman kerran hän on solvannut minua niin rajusti,että olen romahtanut kokonaan ja joutunut kysymään,olisiko hänellä parempi ja vähemmän katkera mieli,jos minua ei olisi enää ollenkaan,luovuttaisin kokonaan,kun en kerta kaikkiaan jaksa.

Nyt viimeisin tilanne on se,että hän aikoo riitauttaa lapsen huoltajuusasian lapsen synnyttyä.Hän aikoo vedota siihen,että olen epästabiili ja itsemurha-altis.

Minulla on lapsilleni oma koti.Korkeakoulututkinto ja ammattikin on,mutta lasten kanssa yksin on työn harjoittaminen ollut mahdotonta.Olen joutunut hakemaan apua aiemmassa erossani,mutta keskusteluapu on riittänyt ja olen selvinnyt jaloilleni.Lapseni olen aina jaksanut hoitaa ja vieläpä aivan yksin oikeastaan ilman turvaverkkoa.Sen verran myönnän kuitenkin,että tottakai olen äärimmäisen pettynyt itseeni,koska otin elämäämme jälleen vääränlaisen miehen ja katkera elämälle,eikä voimia todellakaan paljoa ole jäljellä. Nyt vielä valvottavat miehen uhkailut ja olen hyvin järkyttynyt hänen tavastaan toimia,koska hänenhän piti olla elämäni ensimmäinen aikuinen,turvallinen ja kiltti mies.

Minua pelottaa,miten tässä tulee käymään ja kuinka jaksan.

höpön höpön!
Kovat saa olla perusteet ukollasi jos lapsi äidiltä viedään pois.
Olet vain rehellinen kaikissa tilanteissa, ja luotat itseesi. Sinut on poljettu maahan janyt voisi olla korkea aika aloittaa alusta.
Sillä ei ole mitään väliä oletko ollut töissä vai et huoltajuus kiistassa.
Saapihan tuota yrittää=) Voimia sinulle!!!

Miehesi ei saa vauvan huoltajuutta, todellakaan. Ei pientä vauvaa voi edes tavata ilman, että äiti on läsnä (kantsii kuitenkin pitää huolta siitä, että imetys onnistuu, koska pullovauvan isä voi saada luokseen herkemmin/aiemmin).

Kirjoita ylös kaikki solvaukset, teot ym. mitä miehesi keksii. Aloita nyt heti, suojaa tiedostot/koneesi salasanalla ja pidä kirjaa päivittäin.

Ehdota miehellesi pari/perheterapiaan menoa, varaa vaikka aika valmiiksi. Jos mies kieltäytyy, voit myöhemmin oikeudessa sanoa miehen kieltäytyneen kaikesta ulkopuolisesta avusta.

Hanki itsellesi turvaverkko: kavereita, sukulaisia, tuttavia. Näille laitetaan oikeudessa painoarvoa.

Tosin miehesi kuulostaa niin hulttiolta (velkaa, työtön ym.) että hän ei olisi vahvoilla oikeudessa missään tapauksessa.

Mä voin kuvitella kuinka helppoa itseni olisi manipuloida juuri tuohon tilanteeseen. tai no, mä oon ite vainoharhanen ja välillä mietin et mun asiat on just noin ja mun ihana mies paljastuukin narsistiksi...
yhdestä semmosesta eroon päässy mutta miten ikinä voi luottaa toiseenkaan. pienikin vale pilaa kaiken.

mutta, sun pitää päästä eroon tuosta miehestä. lasta hän ei tule saamaan, haluaa vain uhata sinua sillä jotta jäisit. sillä jos sinä lähdet lapsinesi, miehelle ei jää mitään. se mies tietää että on yksin ja heikommilla ylipäätään kuin sinä, joten sen on pakko manipuloida sut uskomaan toisin, ja että olisit huonompi kuin hän. vain romuttamalla itsetuntosi hän saa sut jäämään. lähde. tiedät itsekin että se on ainoa vaihtoehto.

kun olen nyt tehnyt virheen jo toistamiseen tehdessäni lapsen aivan väärän ihmisen kanssa.Turvaverkko on huteroitunut entisestään,koska eivät hyväksy tilannettani.En todellakaan ole mikään kevyin perusteun pariutuva,enkä missään tapauksessa halunnut enää lasta yksin.Mies tiesi taustani,olin ollut hyvin avoin ja rehellinen ja ampuu nyt täysillä minua myös menneestä syyttäen ja sympatisoi exääni,jonka minä myös olen tuhonnut :(

Olen vaatinut mieheltä sitä,että hoitaisi omat asiansa kuntoon ja kertonut,että olisin todella onnellinen,jos sitten jonakin päivänä hän voisi kantaa vastuuta myös perheestämme.Omia asioitaankaan hän ei hoida ja syynä on se,että minä en arvosta,tue ja tsemppaa häntä.Osin tämä on tottakin,koska minulla on jo riittävästi työtä lapsissa,vaikeassa raskaudessa ja kaiken pyörittämisessä yksin.Ei minunkaan voimani kaikkeen riitä.

Neuvolapsykologilla olen käynyt puhumassa,mutta mies ylenkatsoo sitä typeräksi ajanhukaksi kallonkutistajalla.Seksuaaliterapeutillakin kävin kysymässä apuja,kun oloni naisena on aivan surkea,enkä pysty pitämään miestäni tyytyväisenä ja koska exäni haavoitti minua syvästi pettämällä jatkuvasti ja jopa tekemällä lapsen muualle suhteemme aikana.Mies ei ulkopuolista apua ole halunnut,koska asiamme eivät kuulu muille.

En tiedä,kuinka voin koskaan antaa itselleni anteeksi,että tein tällaisen virhearvion ja olen taas elämässäni kamalassa tilanteessa,enkä tiedä,kuinka jaksaa eteenpäin.Lapsianikin olen satuttanut tahattomasti,koska he rakastuivat uuteen mieheen heti ja ikävöivät häntä varmasti.

Kunpa saisin kaiken tekemättömäksi :(((

kun olen nyt tehnyt virheen jo toistamiseen tehdessäni lapsen aivan väärän ihmisen kanssa.Turvaverkko on huteroitunut entisestään,koska eivät hyväksy tilannettani.En todellakaan ole mikään kevyin perusteun pariutuva,enkä missään tapauksessa halunnut enää lasta yksin.Mies tiesi taustani,olin ollut hyvin avoin ja rehellinen ja ampuu nyt täysillä minua myös menneestä syyttäen ja sympatisoi exääni,jonka minä myös olen tuhonnut :(

Olen vaatinut mieheltä sitä,että hoitaisi omat asiansa kuntoon ja kertonut,että olisin todella onnellinen,jos sitten jonakin päivänä hän voisi kantaa vastuuta myös perheestämme.Omia asioitaankaan hän ei hoida ja syynä on se,että minä en arvosta,tue ja tsemppaa häntä.Osin tämä on tottakin,koska minulla on jo riittävästi työtä lapsissa,vaikeassa raskaudessa ja kaiken pyörittämisessä yksin.Ei minunkaan voimani kaikkeen riitä.

Neuvolapsykologilla olen käynyt puhumassa,mutta mies ylenkatsoo sitä typeräksi ajanhukaksi kallonkutistajalla.Seksuaaliterapeutillakin kävin kysymässä apuja,kun oloni naisena on aivan surkea,enkä pysty pitämään miestäni tyytyväisenä ja koska exäni haavoitti minua syvästi pettämällä jatkuvasti ja jopa tekemällä lapsen muualle suhteemme aikana.Mies ei ulkopuolista apua ole halunnut,koska asiamme eivät kuulu muille.

En tiedä,kuinka voin koskaan antaa itselleni anteeksi,että tein tällaisen virhearvion ja olen taas elämässäni kamalassa tilanteessa,enkä tiedä,kuinka jaksaa eteenpäin.Lapsianikin olen satuttanut tahattomasti,koska he rakastuivat uuteen mieheen heti ja ikävöivät häntä varmasti.

Kunpa saisin kaiken tekemättömäksi :(((

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkäpä vielä jollakin olisi kokemuksia tai neuvoja?

Hei nostakaa joku tai linkittäkää se narsisti-ketju, itse en löydä sitä.
Mun mielestä kuulostaa just narsistille, lyttää toisen itsetunnon, on aina oikeassa, muiden tapa toimia on väärä, onnistuu kääntämään kaiken toisen syyksi, manipuloi...

Jaap, hae sitä turvaverkkoa. soita itse sosiaalitoimistoon, tai neuvolaan kerrot ihan rehellisesti millainen mies on ja että kaikki jää sun hoidettavaksi. siten viranomaisilla on jo tiedossa jotain, ja kun itse otat yhteyttä niin sua uskotaan helpommin kun sitten kun mies ensin kertoo kaikki valheensa ja muunnellut totuudet.
:hug:

en ole jaksanut puhua,eikä neuvolakäyntejäkään ole montaa ollut toimintojen supistamisen vuoksi.Neuvolapsykologilla olen muutaman kerran käynyt ja hänen kanssaan olen puhunut vaikeasta ja unettomasta raskaudesta sekä nyt viimeisinä kertoina myös miehen ongelmista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en ole jaksanut puhua,eikä neuvolakäyntejäkään ole montaa ollut toimintojen supistamisen vuoksi.Neuvolapsykologilla olen muutaman kerran käynyt ja hänen kanssaan olen puhunut vaikeasta ja unettomasta raskaudesta sekä nyt viimeisinä kertoina myös miehen ongelmista.

nyt vaan rehellsiesti apua hakemaan, kerrot neuvolassa koko teidän tilnateen, soitat itse sossuun ja lastenvalvojalle, varmistat näin oman selustasi, niinkuin tossa aiemmin jo neuvotiin niin kirjoitat kaikki uhkalut ja solvaukset ylös, alat järjestelemään elämääsi niin että voitte lasten kanssa muuttaa omaan kotiin.. älä usko miehesi höpötyksiä, vauvaa ei voi sinulta viedä ja miehen tilanne kuullostaa muutenkin niin mahdottomalta että kukaan ei hänelle lapsen huoltajuutta anna..
nyt rohkeasti pääpystyyn vaikka tuntuisi kuinka vaikealta, sinä et ole exääsi etkä nykyistäsi tuhonnut, he ovat tehneet sen aivan itse ja siinä sivussa vahingoittaneet sinua..
kerro tilanteesta myös lähimmäisillesi, pyydä apua, en usko että sinua pulaan jättävät.. tsemppiä ja voimia sinulle kovasti!!!!

Yhteistyössä