Tietääkö joku? (päivähoidosta ja Kelan tuista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vain

Vieras
Töihin paluu lähestyy ja tuntuu kurjalta viedä vuoden ikäinen päiväkotiin. Entä jos lapsen mummo jää vuorotteluvapaalle työstään ja hoitaa lasta, mitä tukia silloin saa? Voiko vuorotteluvapaalla oleva tehdä muuta työtä, jos hänelle ei makseta siitä palkkaa? Saisinko silloin kotihoidontuen ja kuntalisän, jotka voisin maksaa mummolle? Hoitorahaa saa kai silloin, kun ei vie kunnallista hoitopaikkaa ja tässä tapauksessa lapsi olisi kotihoidossa, mutta hoitaja äidin sijaan mummo. Onko jollain ollut tälläinen kuvio ja miten nää tukijutut menee?

juu, noin meillä ja siskoni kotona on tehty. mutta tuo ei ole sitten virallisesti maksettu hoitajlle vaan pimeenä ihan... (muuten ei saisi kotihoidon tukea vaan yksityisen hoitdon tukea ja on paljon pienempi....) Vuorotteluvapaalla saa tehdä mitä lystää.
Minä olen ollu kaikkien äitiyslomien jälkeen heti töissä ja nostanut kuitenkin kotihoidontuen, kun on lapsi ollu muualla kun kunnallisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
juu, noin meillä ja siskoni kotona on tehty. mutta tuo ei ole sitten virallisesti maksettu hoitajlle vaan pimeenä ihan... (muuten ei saisi kotihoidon tukea vaan yksityisen hoitdon tukea ja on paljon pienempi....) Vuorotteluvapaalla saa tehdä mitä lystää.
Minä olen ollu kaikkien äitiyslomien jälkeen heti töissä ja nostanut kuitenkin kotihoidontuen, kun on lapsi ollu muualla kun kunnallisessa.

kuulostaa epärehelliseltä tuommonen....

Eli Kelallehan täytyy ilmoittaa kuka lasta hoitaa, kun hakee hoitorahaa, mutta eihän mummon kanssa tarvii tehdä mitään työsopimusta. Voi maksaa hänelle jotain korvausta tai vaikka tehdä hänen puolestaan kauppaostokset niillä hoitorahoilla, jolloin ei ainakaan suoraan maksa palkkaa.

Miksi ihmeessä palaat töihin jos tuntuu kurjalle viedä lapsi hoitoon?

Kun sille lapselle pitää saada ruokaa ja vaatteita ja katto pään päälle. En todellakaan mene töihin saadakseni rahaa omiin huvitteluihin tai siksi, että kotona olo kyllästyttää, vaan koska asuntolaina on maksettava ja kaikki laskut jne jne. Joo, mitäs hommattiin asunto ennen lasta. Mutta ei sitä enää siinä vaiheessa tullut mieleen alkaa myydä ja vaihtaa pienempään, kun perhe kasvoi. Lapsista ei ollut mitään tietoa siinä vaiheessa kun talon kauppakirja allekirjoitettiin. Se oli silloin kaukainen haave, mikä totetui muutaman vuoden kuluttua.

[kuulostaa epärehelliseltä tuommonen....[/quote]

Jaa, mutta kotihoidon tuki on niille joiden lapsi ei ole kuormittamassa kunnallista päivähoitoa. Ei siis vaan niille, jotka itse hoitavat kotona. Ollaan ihan oikein ilmotettu kelalle, että lasta hoitaa mummot ja papat.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
[kuulostaa epärehelliseltä tuommonen....

Jaa, mutta kotihoidon tuki on niille joiden lapsi ei ole kuormittamassa kunnallista päivähoitoa. Ei siis vaan niille, jotka itse hoitavat kotona. Ollaan ihan oikein ilmotettu kelalle, että lasta hoitaa mummot ja papat.

[/quote]

kodinhoidontukea saat jos mummo hoitaa lastasi kun olet töissä. Näin meni meillä. Siihen kuntalisään vaikuttaa sitten taas sinun palkkasi, joten luultavasti et sitä tule saamaan.

Tiedän mummoja, jotka ovat hoitaneet lastenlastaan vuorotteluvapaalla. Ainakaan julkisesti ei ole puhuttu että he palkkaa saisivat. Ruoka on ollut valmiina ja mummo on saanut kehotuksen itsekin mennä päiväunille kun on sen aika. Kunnallisissa tuissa on joka kunnassa omat säännöt.