Tietääkö joku miten menee jos isä on alaikäinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua tarvitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua tarvitseva

Vieras
nyt olen kuullut kahta erilaista tietoa siitä onko alaikäinen isä elatusvelvollinen. Tai lähinnä siitä, että jos alaikäinen isä tunnustaa lapsensa(johon tarvitsee huoltajansa suostumuksen), ja koska hän ei ole ikänsä puolesta elatusvelvollinen niin maksaako kaupunki elatustuen?

Ja äippä on myös alaikäinen.

Ihan kuin muistelisin että nuoruudessa tuttavani tuli isäksi 16-vuotiaana niin hänen vanhempansa maksoivat elatusmaksut. Se että velvoitettiinko heidät siihen en tiedä. Mua toisaalta eikös vanhemmat ole vastuussa lapsensa tekemisistä?

Siis äiti ja isä asuvat eri kaupungeissa ja lastenvalvojat antavat täysin eri tietoja. Tulottomia ollaan eikä kyllä isän vanhemmillakaan rahaa maksuun ole vaikka tahtoisivat maksaa...

Näin voi käydä, mutta vastuu tahdotaan parhaamme mukaan kantaa. Hassua, että nyt nauretaan ja ivataan, mutta jos olisin abortista kyselly olisi se tuomittu täysin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis äiti ja isä asuvat eri kaupungeissa ja lastenvalvojat antavat täysin eri tietoja. Tulottomia ollaan eikä kyllä isän vanhemmillakaan rahaa maksuun ole vaikka tahtoisivat maksaa...

Näin voi käydä, mutta vastuu tahdotaan parhaamme mukaan kantaa. Hassua, että nyt nauretaan ja ivataan, mutta jos olisin abortista kyselly olisi se tuomittu täysin...

mun käsittääkseni kaupunki maksaa, mutta isä maksaa sitten aikanaan palkasta sen takaisin...

takuuseen en mene.

Ja onnea tulevalle, toivottavasti saatte tukea.

Mun sisko sai lapsen 16v:na ja lapsen isä oli 17v. Ei tarvinu kumpikaan omien vanhempien allekirjotuksia mihinkään kelan tai sossun lappuihin. Siskolla tosin tilanne oli se että asuivat vain kk:n mun vanhempien luona vauvan synnyttä ja sitten muuttivat koko perhe saman katon alle. Eli elareita ei tarvinu huolehtia. Mutta lastenvalvojalle soittamalla asia selviää!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

abortti vai ei vai lapsi vai ei, sen on tilannekohtainen kysymys, myös se missä iässä vanhemmaksi. Mutta kun vahinko on tapahtunut (anteeksi että olen hiukan ilkeä, mutta toivottavasti ei harkittu teko kuitenkaan koska olen sitä mieltä että kunkin pitäisi pääasiassa itse itsensä ja lapsensa pyrkiä elättämään).
Ja jossakin tilanteessa kun nuoresta iästä kysymys (nyt ei tosin kerrottu onko ap 17 vai 14 v jossa on tietty ero kuitenkin) tai koulut pahasti kesken, onkin eri asia miettiä asioita kuin aikuisella jo työelämässä olevalla.
Mutta kysymykseen vastaus, on katso että minulla olisi aikanaan äitinä velvollisuus maksaa jonkun 17 v poikani elatusmaksuja. Oli alaikäinen tai ei niin 16 v päättää jo itse itsetienaamistaan rahoista ja minun mielestäni vastaa jo "veloistaan" ja teoistaan, myös lapsistaan. ja jos rahaa ei ole, niin yhteiskunta se sitten lienee.

Minusta sitä tilannetta katsotaan sen syntyvän lapsen kannalta. Silloin isä on elatusvelvollinen iästä riippumatta. Vanhemmilla on aina velvollisuuksia lapsiaan kohtaan vaikka itekin olisivat ala-ikäisiä. Ei ikä vaikuta siihen vanhemman velvollisuuteen.
Isä hakee elatustukea, jos ei itse pysty maksamaan. Se pitää minusta itse hakea, ei tule automaattisesti.

Vanhempien velvollisuus ei ole maksaa oman lapsen jälkeläisen elatuksesta, mutta sen oman lapsen elannosta ovat velvollisia huolehtimaan siihen asti, että lapsi on 18 v :D ....

Kun minä olin töissä paikassa missä asui alaikäisiä vanhempia niin sossu maksoi kaiken,ei niillä alaikäisillä yleensä tuloja ole.Isyyden voi tunnustaa ilman lupaa nykyisin.Jos nuoret asuvat vielä vanhempien luona kun vauva syntyy niin vanhemmilla on elatusvelvollisuus,lapsen äiti kyllä saa äitiysrahaa ja lapsi lapsilisää.

Yhteistyössä