Tiesittekö että lapsi on teidän vastuulla niinkauan päiväkodissa,

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
poikia3
No mulle ei tulisi mieleenikään jättää lasta yksin. Olen aina saattanut lapsen ryhmään asti sisälle, ja vaihtanut hoitajan kanssa muutaman sanan ennen kuin olen poistunut paikalta. Itse asiassa lapset on viety päiväkotiin miltei aina aikaisintaan kello kahdeksan, jolloin ainakin on oman ryhmän hoitaja ollut jo töissä, ettei ole tarvinnut jättää lasta vieraalle hoitajalle edes.

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Pee:
Lykkään tyhmän kysymykseni tähän: Kun viette lapset päiväkotiin niin riisutko (siis niin pienen joka ei osaa itse) lapsen itse vai jätätkö se hoitajan hommaksi? Siis lapseni on vasta menossa hoitoon ja kun en omaa maalaisjärkeä enkä muutakaan järkeä niin tulee tällasia ylitsepääsemättömiä mysteereitä mieleen... =)

Ajattelin vaan kun jotkut sanoo että on niin kiire että lapset kerkiää vaan heittää ovesta sisään...
Minä olen aina riisunut lapsen / katsonut että lapsi riisuu itse. Meidän päiväkodissa yksikään vanhempi ei jätä tuota hoitajan hommaksi. Se hoitaja saattaa olla yksin useamman lapsen kanssa jo ryhmässä, ei sille voi jättää riisumista.

Lisäksi aamuisin meidän päiväkodissa, jos menee ennen kahdeksaa, joku ryhmä päivystää, eli kaikki lapset viedään sisäkautta toiseen päähän päiväkotia, ei siinä voi jättää lasta riisumatta.

Ja aamulla lähdetään kotoa niin aikaisin, ettei lasta tarvitse vain heittää ovesta sisään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ccc:
Aivan sama saanko lopputilin mutta lasta en jätä yksin
yksin se lapsi on myös silloin jos se AINUt HOITAJA MENEE VESSAAN TAI KÄY KEITÄMÄAAÄS PUURON
Päiväkodeissa taitaa olla yksi hoitaja vain aamulla puoli tuntia ja sitten loppupäivästä. Meidänkin päiväkodissa yksi hoitaja avaa päiväkodin 6.30. Silloin hän on vastaanottamassa lapsia ja mitään puuroja ei tuohon aikaan keitellä. Seuraavat hoitajat tulevat porrastetusti eli seuraava tulee klo 7 ja sitten 7.30 ja lastentarhanopettajat klo 8. Puuronkeittoaikaan on siis enenmmän kuin kaksi hoitajaa, kun puuro syödään klo 8. Vessassa käyntiä hoitajan tuskin tarvii ajoittaa siihen aikaan, kun on yksin talossa. Yleensähän vessassa nyt käydään aamulla kotona herättyä.

Pph ei tietystikään voi olla aina lapsen lähellä, mutta hänenkin velvollisuus on ajoittaa päivänsä siten, että lapset ei jää yksin. Vessassa voi käydä aamulla ja päiväuniaikaan ja ei siellä tarvi venyä minuuttitolkulla.

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tiesin, vastuu siirtyy "kädestä käteen".
Niin, samaan tapaan kuin poishakiessakin. Eihän lasta vaan napata sieltä pihalta, ilman että hoitaja tietää tämän lähteneen sellaisen ihmisen mukaan, jonka kanssa saa lähteäkin.
Juu, ja pois hakiessa vastuu tosiaan siirtyy vanhemmalle heti, kun on lapsen ottanut vastaan. Esim. lasta ei voi jättää pihalle, ja mennä hakemaan tavaroita sisältä. Jos näin tekee, pitää sanoa hoitajalle, että menee tavaroita hakemaan, niin hoitaja tietää vahtia myös sitä omaa lasta vielä hetken.

poikia3
Meidän päiväkoti aukeaa aamulla seitsemältä, en tiedä onko tuolloin paikalla yksi vai 2 hoitajaa. On kyse aika suuresta päiväkodista, 2 alle 3-vuotiaiden ryhmää ja 2 yli 3-vuotiaiden ryhmää. Mutta mulla ei ole tapana viedä lapsia päiväkotiin ennen kahdeksaa, juuri siksi, että vastassa saattaa olla tällöin vieras hoitaja.

Omiin ryhmiin toiminta siirtyy kello kahdeksan, jolloin haetaan puuro / aamupala keittiöstä, jossa keittäjä on sen laittanut. Hoitajat tulevat töihin porrastetusti, mutta kahdeksalta ryhmissä on sitten jo 2 hoitajaa, iltapäivällä neljän ja viiden välillä omaan ryhmän hoitajia on enää yksi, ja yleensä aina viiteen asti on jokaisella ryhmällä oma hoitajansa paikalla. Viideltä tuo päiväkoti menee kiinni.

Rollolainen
Aivan sama saanko lopputilin mutta lasta en jätä yksin
yksin se lapsi on myös silloin jos se AINUt HOITAJA MENEE VESSAAN TAI KÄY KEITÄMÄAAÄS PUURON
Täällä otetaan se lapsi mukaaan vaikka vessaan. Ruuat tulee keskuskeittiöstä. Aina on kaksi hoitajaa vaikka vain yksi lapsi.
ainakaan siinä päiväkodissa ei olut missä meidän poja tolivat. pienehkö päiväkoti. RUuat tulivat keskuskeittiöltä, mutta aamupuuron keitti hoitaja.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Lykkään tyhmän kysymykseni tähän: Kun viette lapset päiväkotiin niin riisutko (siis niin pienen joka ei osaa itse) lapsen itse vai jätätkö se hoitajan hommaksi? Siis lapseni on vasta menossa hoitoon ja kun en omaa maalaisjärkeä enkä muutakaan järkeä niin tulee tällasia ylitsepääsemättömiä mysteereitä mieleen... =)

Ajattelin vaan kun jotkut sanoo että on niin kiire että lapset kerkiää vaan heittää ovesta sisään...
Minä olen aina riisunut lapsen / katsonut että lapsi riisuu itse. Meidän päiväkodissa yksikään vanhempi ei jätä tuota hoitajan hommaksi. Se hoitaja saattaa olla yksin useamman lapsen kanssa jo ryhmässä, ei sille voi jättää riisumista.

Lisäksi aamuisin meidän päiväkodissa, jos menee ennen kahdeksaa, joku ryhmä päivystää, eli kaikki lapset viedään sisäkautta toiseen päähän päiväkotia, ei siinä voi jättää lasta riisumatta.

Ja aamulla lähdetään kotoa niin aikaisin, ettei lasta tarvitse vain heittää ovesta sisään.
eli sinä sitten lähtisit tarvittaessa vaikka neljältä aamulla KÄVELLENn, et varmaankaan lähtis

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kunnes kohtaatte hoitajan? Eli jos hoitajia ei ole vastassa aamulla, lasta ei saisi periaatteessa jättää yksin vaan huolehtia että hoitaja näkee lapsen
mulla ainkaan ollut aikaa jäädä odottamaan etä tuli keittiöstä. varsinkin kun bussi in oli kiire, seuraava bussi meni sitten 2 tunnin päästä ja matkaa kouluun oli 18km.
Aina siellä kyllä jonkun hoitajan tulee olla vastassa...?
kuulepa kun van ei aina olut. päiväkodissa oli usein niin että se AINUT työvuorossa oleva täti oli just siellä keittiöllä puuroa keittämässä.

oli tuttu päiväkoti, itte ollut just aiemmin siellä puuronkeitäjänä ( ei enää mun jälkeen palkattu ketään puuronkeittäjää, vaan tädit valmistivat aamupalan)

tunisvat minut ja lapset. ja aina kuitenkin huikattiin huomenet. en kyllä halunnus sen takia myöhästyä busssta ja koulusta että en tätiä nähnyt. Tisivät että lapset ovat tuleet.
Ei ne tädit niitä lapsi sinne keittiöön saa mukan otta ei lapsilla ole hygieniapasseja
Sä oot rollo taas aika sekasin :eek:
no kuule tällaiisa pieniä päiävkoteja on vielä, missä ruoka tulee keskuskeittiöltä, mutta tädit keittävät puurot ja laittavat mut aamupalatarpeet esille. koska ei ole kunnalla varaa palkata siihen keittiöön vaan sitä puuronkeittäjää ja tiskaria. ei niit likaisia astioita viedä keskuskeittiölle. Joskus vaan on yksi täti hoitamassa kun sijaisia ei saa esim sairastapoausten vuoksi

Rollolainen
Meidän päiväkoti aukeaa aamulla seitsemältä, en tiedä onko tuolloin paikalla yksi vai 2 hoitajaa. On kyse aika suuresta päiväkodista, 2 alle 3-vuotiaiden ryhmää ja 2 yli 3-vuotiaiden ryhmää. Mutta mulla ei ole tapana viedä lapsia päiväkotiin ennen kahdeksaa, juuri siksi, että vastassa saattaa olla tällöin vieras hoitaja.

Omiin ryhmiin toiminta siirtyy kello kahdeksan, jolloin haetaan puuro / aamupala keittiöstä, jossa keittäjä on sen laittanut. Hoitajat tulevat töihin porrastetusti, mutta kahdeksalta ryhmissä on sitten jo 2 hoitajaa, iltapäivällä neljän ja viiden välillä omaan ryhmän hoitajia on enää yksi, ja yleensä aina viiteen asti on jokaisella ryhmällä oma hoitajansa paikalla. Viideltä tuo päiväkoti menee kiinni.
kaikilla päiväkodilla sitä keittäjää ei enää ole. monessa tulee lounas ja välipala keskuskeittiölätä, mutta sen aamupalan joutuu tekemään tädit ja pesemään lounasastiat ja laittamaan välipalankin tarjolle. Usein tää on päiväkotiapulaisen homma, mutta jos se päiväkotiapulainen tulee töäihin vasta klo8 nin ei se kerkiä sitä puuroa keittämän, joten se jää tätien vastuulle

asseri

Voi olla, että aika uusavuttomana sinua pidetään, jso et saa omaa lastais riisuttua ulkovaatteista päiväkotiin tuodessasi.

vieras
Nyt mä en ymmärrä, mikä rollon tapauksessa on väärin. (yleensä kyllä on paljon väärin, mut nyt ei).

Jos huutaa ovelta, että "nyt on kiire, meidän lapset tuli", lapset riisuu ite ja hoitaja vieläpä vastaa "joo hei huomenta, oon keittämässä puuroa, tulkaa vaan tänne", niin kyllähän siinä kaikki tietää että vastuu siirtyy silloin hoitajalle.

Hoitajan ei tarvis tätä hyväksyä, mut ilmeisesti tyyli on ollut molemmille ok.

Jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tiesin, vastuu siirtyy "kädestä käteen".
Niin, samaan tapaan kuin poishakiessakin. Eihän lasta vaan napata sieltä pihalta, ilman että hoitaja tietää tämän lähteneen sellaisen ihmisen mukaan, jonka kanssa saa lähteäkin.
Juu, ja pois hakiessa vastuu tosiaan siirtyy vanhemmalle heti, kun on lapsen ottanut vastaan. Esim. lasta ei voi jättää pihalle, ja mennä hakemaan tavaroita sisältä. Jos näin tekee, pitää sanoa hoitajalle, että menee tavaroita hakemaan, niin hoitaja tietää vahtia myös sitä omaa lasta vielä hetken.
Ainakin meillä perhepäivähoidossa on vastuu hoitajalla niin kauan kuin lapsi on hoitajan alueella, siis pihassa tai kodissa. Kylläpä kyrsii välillä, kun vanhemmat jäävät vähän leikkimään pihaan eikä hoitaja pääse lähtemään ennen kuin vanhemmat tajuaa lähteä. Ja lapsihan ei sitten hoitajaa tottele niin kauan kuin vanhemmat on paikalla.

Tiedän toki.

Eikä koskaan ole käynyt mielessäkään vaan tuupata lasta pk:n ovesta sisään, ilman että näen hoitajia ja vaihdan heidän kanssaan pari sanaa. Huolehdin, että lapsi saa sisätossut jalkaansa, pesee/desinfioi kätensä, ja kättelee hoitajan. Vaikka olisi miten kiire, niin toimitaan näin aina.

Sama pätee hakiessa; vaihdetaan pari sanaa, sanotaan "käsiheipat" ja lähdetään kotiin.

vieras
Tiesittekö että päiväkodin hoitaja on vastuussa jos luovuttaa lapsen alaikäiselle kotiinvietäväksi ja jotain sattuu kotimatkalla. Vanhempien lupa joko kirjallinen tai suullinen ei merkitse tässä yhteydessä mitään. Tätä ei useinkaan vanhemmat ja hoitajat tiedä, mutta näin laki määrää.

klovni75
Tytön eskarissa (joka oli siis päiväkodin yhteydessä) oli tätsyillä sellainen tapa etteivät olleet vanhempia huomaavinaankaan kun toi lapsen sinne aamulla. Ja siis vein ennen eskarin alkamista, että ei voinut olla siitä kysymys että olisin tuonut myöhässä jolloin olisin ymmärtänyt ettei kiinnitetä huomiota. Tätsyt menivät pitkin seinänvieruksia ja katsoivat tarkkaan toiseen suuntaan, vaikka yritin ovelta huhuilla että tämä lapsi tuli nyt, ja tämä sama käytäntö koski siis kaikki lapsia tuovia vanhempia. No jossain vaiheessa otin asian puheeksi niin lastentarhanopettaja veti kilon herneitä nenään ja seuraavana aamuna istui kädet puuskassa ovensuussa meitä odottamassa että varmasti näkisin että kyllä huomioidaan. Sen jälkeen annoin asian olla, en jaksanut sen draamamamman kanssa enää takuta. Ei jäänyt kovin hyvät muistot siitä eskarista...

Yhteistyössä