Tiesittekö te että Suomessa on valtavasti avoimesti rasistisia ihmisiä? Mä tiedän nyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen hieman järkyttynyt, eräs tuttavani alkoi heittää jotain ihmeen "neekeri-läppää" ja kaksi muuta kaveriani lähti innolla mukaan, haukuttiin karvakädet ja rättipäät, homot ja kaikki neekerit.

Mulla jäi ihan suu auki ihmetyksestä, en aidosti uskonut että joku muuten perusfiksu ihminen voi ajatella noin saati laukoa suustaan moisia typeryyksiä ja vielä kolme ihmistä.

En osannut sanoa järkytykseltä muuta kuin että koska me ollaan takaisin 40-luvulla taannuttu, mä luulin että se oli vain vitsi mutta juttu se vain jatkui ja jatkui...

Mitä hittoa, ei kyllä huvittaisi olla kaveri tuollaisen ihmisen kanssa. :(

Oletteko te kuulleet että joku puhuu avoimen rasistisesti julkisella paikalla, työpaikalla, kaupassa, missä vaan?

Vai elänkö mä vain jossain uskomattomassa junttilassa?

[QUOTE="Minttu";26820825]Olen ollut kerran vastaavassa tilanteessa. Varsinkin hieman päissään kielenkannat irtoavat ja alkaa tulla rasistisia mielipiteitä. Todella surullista![/QUOTE]

Oliko jotain puolituttuja vai ihan ystäviä?
Eikö sua inhota olla tekemisissä ihmisen kanssa joka noin väärin ajattelee?

Sukulaiset olivat kyseessä ja erityisesti yksi iäkkäämpi pariskunta. Töissäkin olen huomannut, että erityisesti eläkeikää lähestyvillä on avoimemmin rasistisia ajatuksia kuin nuoremmilla. En tiedä mistä sitten johtuu ja onko vain sitä, että iäkkäämmät uskaltavat helpommin sanoa näitä ajatuksia.

[QUOTE="vieras";26820767]
Oletteko te kuulleet että joku puhuu avoimen rasistisesti julkisella paikalla, työpaikalla, kaupassa, missä vaan?
[/QUOTE]

Kyllä olen. Oikeastaan jokaisella työpaikalla jolla olen ollut on jostain ryhmästä puhuttu avoimen rasistisesti. Syynä ei ole koskaan kuitenkaan ollut pelkästään esim ihonväri vaan lähinnä ryhmän käytös. On kyse sitten varastamisesta, häikäilemättömästä valehtelusta ja etuuksien väärinkäytöstä tai vastaavasta. Etenkin edellisessä työpaikassa jossa olin tuntui oikein kerääntyvän näitä "somaleita" joita sitten poliisien kanssa taltutettiin kerta jos toinenkin. Eli nille puheille oli ihan perusteet. Toisaalta, samaa puhetta oli myös juopoista, narkkareista ym ihan suomalaisistakin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: vaavi9.7.
No joo, paheksun myös pölvästejä rasisteja, mutta taidan olla itsekin. Tietyt yleistykset kansanryhmiä ja niiden käyttäytymissääntöjä kohtaan vaan nyt pitää useinkin paikkansa, ja kyllä se ottaa päähän kun tietää mihin verovarat uppoaa. Kädestä pitäen täytyy sitten vielä opastaa ja ymmärtää näitä eritaustaisia, vaikka luulis järki ihan riittävän päättelemään oikean ja väärän, ja oppimalla maantavat omaksuttavan.

Olen kotoisin ääri rasistisesta kaupungista- kotikaupungissani ei hyväksytty homoja, lesPoja, "neekereitä", "karvaranteita", "kommareita","rättipäitä" ym. todella ahdistava asunipaikka, jopa ihan perusmukavat perheenäiskät ja iskät kulkevat kiitospaidat päällä ja leijonat kaulassa.. puhumattakaan entisistä luokkakavereista ym. ja toisinaan jos erehdyin keskusteluun ihmisten samanarvoisuudesta ym. sain päälle valtavat haukut. Nykyään asun isommassa kaupungissa, jossa ihmiset eivät ainakaan niin selkeästi ole rasistisia, ja jossa jo katukuvassa näkee paljon muitakin kulttuureja.

Luulen että just nää samat tyypit haukkuu kaikki jotka eivät mene valtavirran mukana. sukulaisissa samanlaisia ja ne kyllä haukkuu kaikki jotka tekevät asiat eritavalla tai ovat muuten vaan eri näköisiä jne.

Yleensä ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä omaan elämäänsä tai saavutuksiinsa. Vaikka ulkoisesti voi olla asiat hyvin, niin joku alemmuuden tunne tai kateus on jäänyt kaivamaan ja sitten purkautuu "tiettyjen ryhmien" haukkumisena. Siksi mistä on surullista kuunnella näitä juttuja ihan kertojien itsensä vuoksi, kun ei aidosti onnellisen ihmisen tarvitse hautoa vihaa tuntemattomia kohtaan, periaatteen vuoksi.

[QUOTE="kkk";26821748]Olen kotoisin ääri rasistisesta kaupungista- kotikaupungissani ei hyväksytty homoja, lesPoja, "neekereitä", "karvaranteita", "kommareita","rättipäitä" ym. todella ahdistava asunipaikka, jopa ihan perusmukavat perheenäiskät ja iskät kulkevat kiitospaidat päällä ja leijonat kaulassa.. puhumattakaan entisistä luokkakavereista ym. ja toisinaan jos erehdyin keskusteluun ihmisten samanarvoisuudesta ym. sain päälle valtavat haukut. Nykyään asun isommassa kaupungissa, jossa ihmiset eivät ainakaan niin selkeästi ole rasistisia, ja jossa jo katukuvassa näkee paljon muitakin kulttuureja.[/QUOTE]

Hui! Onneksi pääsit pois!

[QUOTE="mää";26821789]Yleensä ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä omaan elämäänsä tai saavutuksiinsa. Vaikka ulkoisesti voi olla asiat hyvin, niin joku alemmuuden tunne tai kateus on jäänyt kaivamaan ja sitten purkautuu "tiettyjen ryhmien" haukkumisena. Siksi mistä on surullista kuunnella näitä juttuja ihan kertojien itsensä vuoksi, kun ei aidosti onnellisen ihmisen tarvitse hautoa vihaa tuntemattomia kohtaan, periaatteen vuoksi.[/QUOTE]

Näin juuri. Minusta on jotenkin noloa osoittaa tuolla tavalla noin avoimesti se, ettei olla tyytyväisiä itseensä.

Niin no haukuuhan meidän oma väki meidätkin. Kuinka moni ketju täällä on kauhistellut kuinka moukkia suomalaiset on, ei osaa pukeutua, ei puhua, ei käyttäytyä. Oikeastaa ap sinä itsekin teet juuri sitä. Onko se sitten rasismia? Mene ja tiedä.

Olen itse kiertänyt ympäri maailmaa osin työn vuoksi, osin reppu selässä ja mä en kavahda tuollaisia puheita. Herttinen, ihmiset saa puhua. Teot on eri juttu. Joka puolella maailmaa tämä ilmiö on olemassa. Esimerkiksi kiinalaiset pitävät tummaihoisia apinoina. Anteeksi vaan että sanon noin, mutta niin se on. Ja toisaalta taas meitä "pitkänokkia" (kyllä, he avoimesti kutsuvat meitä tuolla nimellä) he kummastelevat kun jouksemme kellon perässä kuin pässit narussa. Osa rasismista on kultuurieroista johtuvaa. Me emme tiedä kultuurien taustoja sen enempää kuin osa Suomessa asuvista muun maalaisist tietää Suomen taustoja. Se saa aikaa "virheellisen" tuntemuksen toisten alempiarvoisuudesta tai tyhmyydestä.

Kyllä, minäkin pidän joitain Kiinalaisia (olen tehnyt heidän kanssa vuosia töitä) hieman yksinkertaisina. Miksi? No koska he ovat kasvaneet kultuurissa jossa ylempiarvoiset ajattelee ja alemman tason kaverit tekee. Meillä ihmiset ajattelee itse koska meidän yhteiskunta opastaa siihen suuntaan. Ei siis ihme että yhteistyössä kultuurit törmää yhteen. Ihan saman näkee meidän katukuvassakin. Tosiasia on kuitenkin se, että meistä jotka maailmalle pyöritään, on itsestään selvää että maassa mennään mahdollisimman pitkälle maan tapojen mukaan. Valitettavasti esim. naisten kohtelussa tämä ei suinkaan ole itsestään selvyys joidenkin täällä elävien muun maalaisten ihmisten keskuudessa. Kun tulee kultuurista jossa naisen kivitys on ok, niin voi olla vaikea ymmärtää että Suomessa naisella on samanlainen koskemattomuus kuin miehellä.

[QUOTE="vieras";26820767

[/QUOTE]

Voi vaikka kuinka monta kertaa, töissä en valitettavasti voi puuttua asiakkaiden laukomiin juttuihin, mutta vapaalla kyllä en pidä suutani kiinni.Kaikista junteimmat huutaa lapsille rasisitisia juttujaan..

Olen tätä palstaa lukiessa monesti ihmetellyt tätä "avointa rasisimia", vaikka paha sanoa, kuinka moni näistä palstarasisteista ihan avoimesti juttujaan tosielämässä horisee.
Oikeassa elämässä en tunne ketään, joka ilmaisesi aivan avoimesti jotain rotu- tai homovihaansa, vaikkei kaikki tuttuni suinkaan mitään supersuvaitsevia ole. Kyllä kai niitä rasisteja löytyy eniten pikkukylistä ja vähän vanhemmista ihmisistä, ja itse kun on suht nuori kaupunkilainen, niin asia selittynee silläkin. En mä tunne tietääkseni persuakaan, varmaan kyllä "kaappipersuja" löytyy ainakin työpaikalta.

[QUOTE="kkk";26821748]Olen kotoisin ääri rasistisesta kaupungista- kotikaupungissani ei hyväksytty homoja, lesPoja, "neekereitä", "karvaranteita", "kommareita","rättipäitä" ym. todella ahdistava asunipaikka, jopa ihan perusmukavat perheenäiskät ja iskät kulkevat kiitospaidat päällä ja leijonat kaulassa.. puhumattakaan entisistä luokkakavereista ym. ja toisinaan jos erehdyin keskusteluun ihmisten samanarvoisuudesta ym. sain päälle valtavat haukut. Nykyään asun isommassa kaupungissa, jossa ihmiset eivät ainakaan niin selkeästi ole rasistisia, ja jossa jo katukuvassa näkee paljon muitakin kulttuureja.[/QUOTE]

Taas wannabe suvaitsevainen liikeellä. Kannattaa ehdottomasti aina pyllistää omalle taustalle ja kumartaa muualle jotta olisi mukamas muita parempi. Vai ajatteletko olevasi parempi kun haukut omat juuresi? Lähinnä moukempi joka yrittää olla jotain parempaan.

Jos et rasisti halua olla ymmärrät myös ulkomaalaisten lisäksi oman maan väkeä?

[QUOTE="Ella";26821910]Ai? Sanopa tuo niille, jotka pieksevät vaimojaan kotona.[/QUOTE]

Niin no osassa maissa tuo pieksäminen on ihan laillista koska nainen on miehen omaisuutta. Että turha nyt tuosta alkaa marista. Totta, meillä on vääryyttä, mutta nainen voi hakea apua. Useassa maassa ei. Tämä taas kerran todistaa "rasismia vastaan" - taistelevien ymmärtämättömyyttä. Anteeksi vaan, mutta tuollainen vie kaiken pohjan teidän taistolta ihan hyvän jutun puolest.

Tiesitkö, kiinassa on ihan normaalia että perheen isä käy huorissa, eikä sitä katsota pahalla. Miksikö? No siksi että koska mies tuo palkan kotiin, on hänellä siihen oikeus.

Yhteistyössä