Tiesittekö että eniten lapsia syntyy tiistaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv 40+4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv 40+4

Vieras
Ainakin Usassa. Ja selvästi vähiten viikonloppuisin. Onkohan samoin Suomessa?

Aika jännä, koska luulin että eniten syntyy viikonloppuisin kun äiti ehkä rentoutuneempi ja harrastellaan sitä "toimivinta" ässää eniten.

Ilmeisesti kuitenkin niin monet synnytykset nykyisin käynnistetään tai leikataan tuolla merten takana, että viikonpäivien kaava on aika selkeä. Löytyy täältä: Births by Day of the Year

Toisessa linkissä taas mainitaan että myös sairaalan ulkopuolella tapahtuu synnytyksiä enemmän arkena kuin viikonloppuna, joten koko kuvio ei selity käynnistyksillä tai sektioilla.

Kaikkee sitä tulee selviteltyä kun mennään yli lasketun ja aika käy pitkäksi :)

Johtuisko siitä että sovittuja sektioita ei tehdä viikonloppuisin, eikä yleensä maanantaisin.

Mulla oli sektio maanantaina ja kiva oli siellä leikkauspöydällä kuunnella sitä "kuka on sopinut sektion maanantaille" juttua, samalla kun mahaa parsitaan takaisin kasaan.

[QUOTE="vieras";25879708]Johtuisko siitä että sovittuja sektioita ei tehdä viikonloppuisin, eikä yleensä maanantaisin.

Mulla oli sektio maanantaina ja kiva oli siellä leikkauspöydällä kuunnella sitä "kuka on sopinut sektion maanantaille" juttua, samalla kun mahaa parsitaan takaisin kasaan.[/QUOTE]

Mulle oli kanssa sovittu sektio maanantaille, mutta ei ainakaan mun kuullen kukaan leikkurissa siitä marissut. Sitä vaan päivittelivät kuinka paljon leikkauksia oli ollut koko päivän ja edellisen viikonlopun.

Ero viikonlopun ja arkipäivän välillä on tosiaan myös sairaalan ulkopuolella tapahtuvien synnytysten kohdalla nähtävissä, vaikkakaan ei ole niin selkeä. Tai niin sanoo ainakin tämä linkki: http://www.cbs.nl/en-GB/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2006/2006-1981-wm.htm

Yhteistyössä