Tiesitkö, että siisti koti on huono juttu lapsen kehityksen kannalta?

  • Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti
"diipadaapa"
Aika huvittavaa, että tässä ketjussa melkein kaikki tuntuvat olevan epäjärjestystä sietäviä ihmisiä.. siivousketjuissa olen saanut sellaisen kuvan, että 95% palstamammoista pitää esimerkiksi keittiötä sotkuisena, jos tasoilla on tavaroita.
 
"jokeri"
[QUOTE="mmm";23957117]Mulla on kaveri jolla oli aina kaikki tiptop. Astiakaapissakin piti astiat olla tietyssä järjestyksessä ja sentilleen oikeassa kohdassa. Yhtäkään pölyhiukkasta ei saanu olla missään. Muuttivat sittemmin pois ja nykyisin heillä on yksi lapsi, olis kiva käydä kylässä ja nähdä vieläkö sama tyyli jatkuu.Jos ei oo muuttanu tyyliään niin säälin kyllä lasta syvästi.[/QUOTE]

Tuttavallani kaksi lasta ja jopa jääkaapissa on oltava tietty järjestys. Siitähän vasta riemu ratkeaa kun laittaa maitopurkin mehupurkin paikalle.
 
"mie vaan"
Elän elämääni sellaisen miehen kanssa, joka on elänyt elämänsä tälläisen tiptop-äidin kurissa. Esimerkkinä "kehityksen" nurinkurisuudesta voin antaa mm. sen, että jouduin selittämään miehelleni, mitä taaperoikäinen poikamme näkee tyhjässä isossa pahvilaatikossa "-kun eihän se ole lelu, ei sillä voi leikkiä!"
Myös muita välillä jopa arkielämää haittaavia puolia miehessä on (näistä on kyllä jo päästy "yli", siis jonkinlainen koulutus on saatu päätökseen :D ). Jossain vaiheessa mies esimerkiksi vaati, että kotimme täytyisi olla myös aina yhtä tiptop, ja tämähän vaatimus meni sitten oman väsymyksen tai lapsen tai parisuhteen tai ihan minkä tahansa yli (siis arvomaailma oli ihan pielessä).
 
jaahah
Itseäni aina suututti pienenä, kun piti kerätä lelut pois ja leikki oli kesken, etenkin jos jollain legoilla oli rakentanut jotain isoa ja se piti purkaa koska palat piti laittaa laatikkoon :( Joskus sain jatkaa seuraavana päivänä samaa leikkiä, mikä oli ihanaa. Meillä lapset saavat kyllä jatkaa seuraavana päivänä edellisen päivän leikkejä. Sitä en siedä, että vain otetaan ja kaadetaan iso loota pieniä lelu-ukkoja keskelle lattiaa ja jätetään se siihen, mutta jos selvästi näkee että tossa on järjestelty tollainen juttu noille nukeille jne niin sellaiset saa kyllä jäädä paikalleen.. Tulisin varmaan neuroottiseksi jos olisin siivouksen suhteen liian pikkutarkka kun lapsiperhe kuitenkin ollaan.
 
voi ällö
[QUOTE="mutsi";23957034]Ihana uutinen, eikös vaan?

Tutkitusti sotkuinen koti on lapselle kehittävämpi ympäristö kuin siisti koti.
Sotku ei tarkoita tietenkään likaa, vaan epäjärjestystä.

Pelastakoon tämä uutinen kesäsi. ;)

...lisään vielä, että eräs lääkäri kerran sanoi, että kun näkee kodin, jossa kaikki on aina tiptop, se melkein olisi lastensuojeluilmoituksen paikka. Hän sanoi tämän puoliksi tosissaan.
Perustellen asian sillä, että tiptop-kodissa lasten elämää rajoitetaan liiaksi.[/QUOTE]



Ei pidä paikkaansa. Siistissä kodissa opetetaan lapsetkin raivaamaan tavarabsa, jotta voidaan siivota. Lapset raivaavat aina iltaisin tavaransam voi imuroidakin.
Karseaa olisi epäsiisti koti. Kuinka sita voi puhtaaksi tehdä, ellei lepset raivaa tavaroitaan.
 
tuomas enbusken blokista
Kevään ylioppilaskirjoituksissa yritettiin huijata poikkeuksellisen paljon. Ylioppilaslautakunnan mukaan vilpin takia hylättiin ennätykselliset seitsemän oppilasta. Iltalehdessä kerrottiin törkeästä yrityksestä salakuljettaa kokeeseen älypuhelin ja katsoa vastaukset netistä.

Ehkä Suomella siis on vielä toivoa. Meillä on ainakin seitsemän nuorta, joilta löytyy seminaarien ja juhlapuheiden bullshit-bingon suosikkisanoja, luovuutta ja innovaatiota. En tarkoita, että huijaaminen olisi hienoa. Se on rumaa. Mutta ylioppilaskokeen skoijjari rikkoo melko mielivaltaisia sääntöjä. Esimerkiksi Tanskassa nettiä saa jo käyttää kirjoituksissa avuksi. Yo-huijari ei varasta mitään toisilta. Tai no ehkä tulevaisuuden opiskelupaikan, jos ei jää missään vaiheessa kiinni vilpistä. Mutta veikkaan etteivät huijarit viihdy kauaa yliopistossa.

Usein kuulee, että koulussa opiskellaan elämää, eikä koulua varten. Se on tietysti hölynpölyä. Koulun tarkoitus on tehdä meistä graduntekorobotteja, jotka antavat asioihin tismalleen samanlaisia vastauksia.

Olen haastatellut työssäni toimittajana älyttömät määrät yliopiston käyneitä, maistereita ja tohtoreita. On uskomatonta, kuinka samanlaisia vastauksia kaikki tuntuvat asioihin antavan. Ryhmästä löytyy aina vain samalla tavalla eri tavalla ajattelevia. Erityisesti akateemiset naiset ovat neuroottisen huolissaan siitä, minkälaista palautetta heille tulee oman alan sisältä, jos he uskaltavat sanoa edes jotain poikkeuksellista.

Libanonilaissyntyinen filosofi ja taloustieteilijä Nassim Nicolas Taleb vertailee Musta joutsen -kirjassaan taksikuskien ja ekonomistien talousennusteiden paikkansapitävyyttä. Yllättävintä ei ole se, että taksikuskien ennusteet osuivat enemmän oikeaan. Mielenkiintoisinta on, että ekonomistien ennusteet osuivat aina lähemmäksi toisiaan kuin oikeata talouskehitystä. Kaikki ovat oppineet alan puhetyylin ja haluavat miellyttää lähinnä toisiaan.

Mutta palataan näihin yo-huijareihin. Heidän sukupuoltaan ei kerrottu julkisuuteen, mutta olisin valmis lyömään vasemman testikkelini vetoa, että kaikki olivat nuoria miehiä. Naiset ovat tuollaiseen liian miellyttämisenhaluisia. Nuoret naiset sopeutuvat nykymaailmaan miehiä paremmin. Se on sääli, sillä veikkaan, että meiltä jää sen takia jotain saavuttamatta.

Yhdysvaltainen neurotieteilijä Louann Brizendine kirjoittaa miehen aivoista kertovassa kirjassaan The Male Brain, että murrosiän juuri ylittäneiden miesten energia, kekseliäisyys ja riskinottokyky ovat ilmeisesti tärkeimpiä syitä ihmiskunnan menestykseen. Brizendine on siis nainen ja oli 70-luvulla kiihkeä feministi, kunnes huomasi, että tieteelliset tutkimukset todistavat isoja eroja sukupuolten välille.

Alle kolmekymppiset miehet saavat tässä maailmassa siis lähes kaiken aikaan; sekä hyvässä että pahassa. Uudet uskonnot, vallankumoukset ja keksinnöt tulevat yleensä heiltä. Kun näet seuraavan kerran poikaryhmän kärventämässä sytkärillä toistensa häpykarvoja saman aikaan rullalaudalla temppuillen, tuo sama ajattelu ja energia voisi myös johtaa syöpälääkkeen keksimiseen. Yo-huijareiden kaltaiset nuoret miehet keksivät internetin, tamponin, mikroaaltouunin sekä asian, josta et ole vielä kuullutkaan, mutta 10 vuoden päästä et voi elää ilman sitä.

Miksiköhän sitten juuri tämä ihmisryhmä syrjäytyy Suomessa länsieurooppalaisittain poikkeuksellisen paljon? Saatan taas olla täysin väärässä, mutta entä jos se johtuu siitä, että meillä arvostetaan liikaa akateemista koulutusta? Tällä hetkellä jo yli puolet suomalaista yliopisto-opiskelijoista on naisia, kuilun odotetaan repeävän vielä isommaksi lähivuosikymmeninä. Ehkä yliopistomaailma vain sopii paremmin naisille?

Olemme maatiaiskansa ja sitä häpeillessä haluamme, että jokaisen pitäisi opiskella akateeminen ammatti. Ennen suvun ensimmäinen ylioppilas oli ylpeys, nyt viimeinen duunari on häpeä. Tästä johtuen meillä on nykyään jopa akateemisia syrjäytyneitä, jotka ovat vihaisia siitä, ettei 15 vuoden opiskelun jälkeen tarjotakaan hopealautasella juuri sellaista ammattia, jonka äiti lupasi. Ja koska Suomeen on muodostunut uhripuheen kulttuuri, sen alle hautautuvat ne, joilla menee oikeasti huonosti. Ihan kuin olisi yhteiskunnan velvollisuus järjestää jokaiselle akateemiselle ihannehomma, huolimatta siitä tarvitseeko työtä kukaan tai tuottaako se mitään arvoa kenellekään.

Suomen menestys PISA-tutkimuksissa saattaa jopa pahentaa syrjäytyneiden miesten tilannetta, sillä se vahvistaa ajatusta, että ainoa tapa menestyä Suomessa on hankkia vahva muodollinen koulutus ja alkaa käyttäytyä kuten kaikki muutkin.

Enää ei oikein voi olla kunniallinen kansalainen tekemällä jotain käsillään. Ennen vanhaan oli tarjolla hanttihommia, joilla saattoi saada kunnioitetun statuksen yhteisössä. Nyt päätös tulevaisuuden opiskelupaikasta ja elämän suunnasta pitäisi tehdä nuoruuden pahimmassa testosteronihumalassa.

Tiedän, että tämä seuraava on klisee, mutta tuntuu pitävän kutinsa. Poikkeuksellisen moni menestynyt mies on jättänyt koulut kesken. Tällaisia ovat mm. Googlen perustaja Larry Page, Applen perustaja Steve Jobs, Henry Ford, Bill Gates, Richard Branson, Quentin Tarantino sekä Albert Einstein. Einsteinille opettaja sanoi, ettei tästä voi ikinä tulla mitään.

Suomalaisessa järjestelmässä nämä miehet höpöttelisivät tällä hetkellä yksikseen kolmosen ratikassa.

Jos tehtävä olisi saada Nokia nousuun tai Suomelle hallitus, soittaisin näille seitsemälle nuorelle yo-huijareille, ja homma olisi heidän. Tosin voin veikata, että jos he oikeasti ovat luovia ja innovatiivisia, molemmat ongelmat olisivat melko yhdentekeviä ja he keskittyisivät jonkun paljon tärkeämmän asian ratkaisemiseen. Jokainen, joka kehtaa kysyä kysymyksen "Mistä Suomeen uusi Nokia?", ilman ironiaa, pitäisi pakottaa rangaistukseksi käyttämään Nokian älypuhelinta viikon ajan. Emme tarvitse mitään uutta Nokiaa, vaan jotain, mistä emme ole vielä kuulleetkaan. Sellaisia keksivät usein kapinalliset nuoret miehet, joilla ei ole kärsivällisyyttä istua vuosikausia koulun penkillä.
 
voi ällö
[QUOTE="jokeri";23957844]Tuttavallani kaksi lasta ja jopa jääkaapissa on oltava tietty järjestys. Siitähän vasta riemu ratkeaa kun laittaa maitopurkin mehupurkin paikalle.[/QUOTE]

Meillä on kyllä astaikapissa ja jääkapissa järjestys, kaikki paikoillaan.
 
ölli
Moni alkkisäiti pitää kodin ylisiistinä ja -hygieenisenä. Kaveri on just sellanen kulissien ylläpitäjä. Oon sanonut sille että niitten koti on liian hygieeninen, kun ovat kokoajan vielä kipeänäkin.
 
diipadaapadai
Alkuperäinen kirjoittaja voi ällö;23958006:
Ei pidä paikkaansa. Siistissä kodissa opetetaan lapsetkin raivaamaan tavarabsa, jotta voidaan siivota. Lapset raivaavat aina iltaisin tavaransam voi imuroidakin.
Karseaa olisi epäsiisti koti. Kuinka sita voi puhtaaksi tehdä, ellei lepset raivaa tavaroitaan.
Kuka imuroi JOKA PÄIVÄ, oikeasti?! Me luemme mieluummin kirjoja tai keksimme tarinoita, esimerkiksi..
 
"Jokeri"
Alkuperäinen kirjoittaja voi ällö;23958029:
Meillä on kyllä astaikapissa ja jääkapissa järjestys, kaikki paikoillaan.
Astiakaapissa minullakin järjestys, jonkinmoinen myös jääkaapissa. Mutta kyllä se on jo pieni ongelma jos sun pitää jatkuvasti kytätä että siellä jääkaapissa on voipakettikin juuri oikealla kohdalla. Hyvä ettei paniikkikohtausta saa, kun jokin poikkeaa.
 
[QUOTE="diipadaapa";23957800]Aika huvittavaa, että tässä ketjussa melkein kaikki tuntuvat olevan epäjärjestystä sietäviä ihmisiä.. siivousketjuissa olen saanut sellaisen kuvan, että 95% palstamammoista pitää esimerkiksi keittiötä sotkuisena, jos tasoilla on tavaroita.[/QUOTE]

Keittiö ON sotkuinen, jos tasolla on tavaroita. Mä siedän epäjärjestystä, koska on pakko. Tai no, pakko ja pakko, mutta sanotaanko niin että ennemmin pieni epäjärjestys, kuin että kuljen koko ajan rätti kädessä.

En pidä siitä, että tasoilla on tavaraa, mutta vähemmän pidän rätin kanssa 24/7 heilumisesta. Toisaalta taas nautin siivoamisesti paljon...mutta kun se lopputuloksen pysyvyys on niin pirun lyhytaikaista ja kun sitä ei saa tehdä edes rauhassa.
 
"diipadaapa"
Keittiö ON sotkuinen, jos tasolla on tavaroita. Mä siedän epäjärjestystä, koska on pakko. Tai no, pakko ja pakko, mutta sanotaanko niin että ennemmin pieni epäjärjestys, kuin että kuljen koko ajan rätti kädessä.

En pidä siitä, että tasoilla on tavaraa, mutta vähemmän pidän rätin kanssa 24/7 heilumisesta. Toisaalta taas nautin siivoamisesti paljon...mutta kun se lopputuloksen pysyvyys on niin pirun lyhytaikaista ja kun sitä ei saa tehdä edes rauhassa.
Meillä niiden tavaroiden paikka on siinä tasolla eikä keittiö todellakaan ole sotkuinen. :)
 
neuro
Joo, tunnustan avoimesti, että siivoaminen ja kodin pitäminen siistinä on mulle pakkomielteitä. Mä olen paljon stressaantuneempi, jos mun pitää elää siivottomassa kodissa. Siivoaminen rasittaa mua paljon vähemmän, vaikka mä joudunkin tekemään sitä koko ajan. Meillä lapset siivoaa usein mukana, mielellään.

Ahdistunut äiti olisi kehityksen kannalta ehkä vielä huonompi juttu kuin siisti koti? Näin mun pitää nyt sitten ainakin itse ajatella :)
 
mon
Joo, tunnustan avoimesti, että siivoaminen ja kodin pitäminen siistinä on mulle pakkomielteitä. Mä olen paljon stressaantuneempi, jos mun pitää elää siivottomassa kodissa. Siivoaminen rasittaa mua paljon vähemmän, vaikka mä joudunkin tekemään sitä koko ajan. Meillä lapset siivoaa usein mukana, mielellään.

Ahdistunut äiti olisi kehityksen kannalta ehkä vielä huonompi juttu kuin siisti koti? Näin mun pitää nyt sitten ainakin itse ajatella :)

Kuin minun suusta!Jos pyykki- ja tiskivuoret on isot, pitäs imuroida, luututa ja järjestellä paikkoja ni tulen kyllä hulluksi ellen niitä siivoa!
 
[QUOTE="diipadaapa";23958167]Meillä niiden tavaroiden paikka on siinä tasolla eikä keittiö todellakaan ole sotkuinen. :)[/QUOTE]

Mitkä tavarat kuuluu tasolle? Toki meilläkin on tasolla kahvinkeitin, hedelmäkulho ja vedenkeitin, mutta kynät, lehdet tai likaiset astiat eivät tasolle kuulu. Mutta niitä on siellä siltikin aina ajoittain ja silloin koen, että keittiö on sotkuinen.
 
"mutsi"
Alkuperäinen kirjoittaja voi ällö;23958006:
Ei pidä paikkaansa. Siistissä kodissa opetetaan lapsetkin raivaamaan tavarabsa, jotta voidaan siivota. Lapset raivaavat aina iltaisin tavaransam voi imuroidakin.
Karseaa olisi epäsiisti koti. Kuinka sita voi puhtaaksi tehdä, ellei lepset raivaa tavaroitaan.
No on aivan turha sanoa, ettei pidä paikkaansa, kun asia on ihan virallisesti tutkittu.
Olet itse tainnut kasvaa tiptop-kodissa, kirjoitusvirheistäsi päätellen. *sori*
 

Yhteistyössä