Tiesitkö tätä? Ambulanssin käytöstä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmemaan Liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmemaan Liisa"

Vieras
Tiesitkö, että Ruotsissa ei saa mennä ambulanssilla synnyttämään?
Suomalaisille se voi olla suuri ihmettelemisen aihe.

Varsinkin pohjois-Ruotsissa, jossa matkat sairaalaan ovat helposti satoja kilometrejä, tämä voi olla äideille suurikin stressi. Vaikka toisaalta ruotsalaisille se on tietysti tuttu käytäntö, eikä ehkä muuta osata ajatellakaan, mutta suomalaisille siinä voi olla pureskelemista, mikäli suomalaisena Ruotsiin muuttaa asumaan.

Olen asunut Ruotsissa toistakymmentä vuotta ja saanut useamman lapsen tänä aikana.
En ole ikinä uskaltanut jättää sairaalaanlähtöä supistuksiin asti, vaan olen jollain syyllä "keplotellut" itseni sairaalaan ja synnytys on joko sitten käynnistetty tai olen siellä odotellut synnytyksen luonnollista alkamista.
Tunnen ja tiedän useita äitejä, joiden vauvat ovat syntyneet kotiin, autoon, taksiin ja jopa pihalle. Ruotsalaisissa lehdissä on kohtuullisen usein juttuja, kuinka äiti synnytti sinne ja tänne.
Minua nämä jutut ei juurikaan naurata.
Täällä se on normaalia. Se on luonnollista. Oikeastaan täällä on kaikki luonnollista.

Neuvoloissa jos näitä ihmettelen ääneen ja kysyn, miksi annetaan näin tapahtua ja miksi se ambulanssin käyttö on pannassa, sanotaan vain, että "jos lapsi syntyy muualle kuin sairaalaan, nämä synnytyksen menevät yleensä aina oikein hyvin".
Ehkä siinä on perää, mutta itse en osaisi noin keveästi ajatella.
Ambulanssin käyttö on kiellettyä siksi, koska "aina voi olla joku, joka on oikeasti hengenvaarassa ja voi tarvita juuri sitä ambulanssia, jolla menisit synnyttämään".
Synnytys kun ei (välttämättä) ole vaarallista.

Joopa joo. Itse en ole näiden vuosien aikana tätä ajattelutapaa omaksunut, vaikka olen kovasti yrittänyt, mutta pärjää täällä näinkin. :)

Lisään vielä, että vain hätätapauksissa voi ambulanssia käyttää, siis että jos vauvan pää jo meinaa näkyä tmv. Mikäli nyt ylipäätään enää ehdit mihinkään.

Ambulanssin käyttöä synnytyksen yhteydessä EI ole lailla kielletty, mutta käytäntö on toinen. Saat synnäriltä takuuvarmat haukut, jos rohkenet tulla synnyttämään ambulanssikyydillä, eikä pääkään vielä näy. :)

Ruottissa aikanaan töissä ollessa eräs tuttu alko synnyttää kesken illanistujaisten, lapsi synty saunaan koska ambulanssia ei saatu, onneksi meillä oli kätilö siellä iltaa istumassa myös :D Toimin siinä ite apulaisena... Ambulanssi lopulta haki äitin ja lapsen koska lapsi oli sinertävä.

Mä ihan suomalaisena en ole koskaan osannut ajatella, että synnyttämään pitäisi mennä ambulanssilla. Ellei sitten istukka repeä ja verta ala tulla kuin pässin kaulasta. Tai äiti menee yllättäen tajuttomaksi.

[QUOTE="vieras";23799859]Mä ihan suomalaisena en ole koskaan osannut ajatella, että synnyttämään pitäisi mennä ambulanssilla. Ellei sitten istukka repeä ja verta ala tulla kuin pässin kaulasta. Tai äiti menee yllättäen tajuttomaksi.[/QUOTE]

Mulle sanottiin viime syksynä äitiyspolilla ja neuvolassa että jos lapsivesi menee niin pitää mennä ambulanssilla sairaalaan :)

Siis missä muissa tilanteissa sinne pitää mennä? Kun kerta hätätapauksissa saa ambulanssilla mennä? Tarviiko muuta? Synnytys on aika luonnollinen juttu ja tietysti mieluummin kuljettaa niitä joilla todellinen hätä eikä maailman luonnollisinta juttua meneillään.

[QUOTE="vieras";23799859]Mä ihan suomalaisena en ole koskaan osannut ajatella, että synnyttämään pitäisi mennä ambulanssilla. Ellei sitten istukka repeä ja verta ala tulla kuin pässin kaulasta. Tai äiti menee yllättäen tajuttomaksi.[/QUOTE]

Omat synnytykseni ovat kestäneet n.2h, siis hyvinkin nopeita ja matkaa sairaalaan on ollut 100km. Kyllä siinä ambulanssi on monesti kummitellut mielessä, mutta on täytynyt keksiä muut keinot, mikäli ei kotiin halua synnyttää. :)

Kaverillani synnytyksen ovat olleet todellisia syöksysynnytyksiä (1h ja matkaa 100km) ja onkin synnyttänyt yhden kotiin. Tässäkään tapauksessa ei ambulanssia ole mielellään saanut käyttää, eikä hän olekaan sitten uskaltanut siihen turvautua.
Kyllä tässä mielestäni jo leikitään ihmishengillä.
Tällä kaverilla on lisäksi verenvuototaipumusta ja tässä kotisynnytyksessäkin vuosi useamman litran verta. Sekin oli normaalia synnärin henkilökunnan mukaan. Lisävertakaan ei annettu, vain rautaa pillereinä.

No eipä kyllä saa Suomessakaan ambulanssia kuin hätätapauksessa, ei vaikka asuisi Utsjoella (lähin synnytysosasto Rovaniemellä, matkaa 450km). Elli ei todellakaan yllättä. Ruotsissa on ihan sama käytäntö kuin Suomessakin, että jos vauva ei ole laskeutunut tai on perätilassa, pitää sairaalaan matkustaa makuuasennossa tai tilata ambulanssi.

[QUOTE="vieras";23799941] Ruotsissa on ihan sama käytäntö kuin Suomessakin, että jos vauva ei ole laskeutunut tai on perätilassa, pitää sairaalaan matkustaa makuuasennossa tai tilata ambulanssi.[/QUOTE]

Siis ihanko totta? Jos vauva ei ole laskeutunut, pitää mennä makuuasennossa/ambulanssilla sairaalaan? Mulla kuopus lähti laskeutumaan vasta, kun olin 10 senttiä auki, mutta ei mulle kukaan tuollaista sanonut. Ihan omalla autolla mentiin ja istuma-asennossa.

Sama juttu esikoisen kanssa, lapsivesi meni illalla ja aamulla mentiin omalla autolla sairaalaan. Ei mitään tietoa oliko lapsi kiinnittynyt vai ei. Ja ihan synnärin ohjeen mukaan, soitin silloin vesien menon jälkeen sinne.

no ei pidä mennä sairaalaan ambulanssilla jos lapsivedet menee :D ellei ole sellainen tapaus ettei vauvan pää ole vielä kiinnittynyt, mulla meni vedet rv 36 ja pää oli jo kiinnittynyt. Ja ihan kotona pari tuntia odottelin ja sitten lähdettiin miehen kanssa sairaalaan.

[QUOTE="vieras";23799941]No eipä kyllä saa Suomessakaan ambulanssia kuin hätätapauksessa, ei vaikka asuisi Utsjoella (lähin synnytysosasto Rovaniemellä, matkaa 450km). Elli ei todellakaan yllättä. Ruotsissa on ihan sama käytäntö kuin Suomessakin, että jos vauva ei ole laskeutunut tai on perätilassa, pitää sairaalaan matkustaa makuuasennossa tai tilata ambulanssi.[/QUOTE]

Kyllä Suomessa mennään ihan luonnollisesti ambulanssilla synnyttämään, jos matkaa sairaalaan on yli 100km, varsinkin jos yli 200km. :) Ja SAA mennä, vaikka matkaa olisi vain 25km. Ehkä voi olla poikkeuksia eri paikkakunnilla, mutta näin taitaa yleensä olla, mitä tunnen suomalaisia paikkakuntia.

Täällä ei ole koskaan sanottu, että pitäisi mennä ambulanssilla, jos lapsivedet menee tai vaikka vauva ei olisi laskeutunut. Nuita ei lueta hätätapauksiksi.

Tuossa lapsivesi-hommassa taitaa Suomessa olla sellainenkin käytäntö, että jos vedet menee ja synnytys ei heti lähde käyntiin, johonkin tiettyyn tuntimäärään mennessä sitten käynnistetään, onko näin?? Täällä nimittäin ei ihan heti käynnistetä, vaikka vedet olisivat menneet. Jopa useita päiviä voidaan odotella, tosin sairaalan seinien sisäpuolella.

Mulle sanottiin viime syksynä äitiyspolilla ja neuvolassa että jos lapsivesi menee niin pitää mennä ambulanssilla sairaalaan :)

Hah! Mulla meni esikoisen kohdalla lapsivedet aamulla klo 6 ja soitin synnärille. Käskivät syödä aamupalaa kaikessa rauhassa ja tulla sitten näytille... Ja mut lähetettiin vielä kotiinkin, kun supistuksia ei juuri ollut. :D Täällä kai vähän eri käytäntö siis....

Itse sain ohjeeksi kysyä äitiyspolilta kun vedet menee. Vauva oli perätilassa, mutta kiinnittynyt. Kun oli kiinnittynyt niin ei hätää. Jos ei olisi kiinnittynyt niin olisi ollut vaara, että napanuora luiskahtaa ulos ja vauva menehtyy. Olisin saanut mennä ambulanssillakin, mutta sanoi, että voin tulla autollakin. Ja kaksosia odotin ja alin oli kiinnittynyt perätilaan.

Mulle sanottiin kättärillä reilu kolme vuotta sitten, ettei ole suotavaa soittaa ambulanssia, kun synnytys käynnistyy. Sanoivat, että hyvin tyypillisesti ns. kehittyvistä maista tulevat maahanmuuttajat tulee ihan paniikissa ambulanssilla synnyttämään.
En jotenkin usko, ettei Ruotsissa saisi ambulanssia, jos äiti esim. vuotaa runsaasti verta.
Mutta normitilanteessa on mun mielestä ihan ok, ettei ambulanssin käyttöä suositella ja sen saamiseen tarvitaan painavat syyt.

Saathan sä joo soittaa hätäkeskukseen, et pitäs päästä synnyttämään. Mut tosi juttu on, että me kysytään mikä siellä on tilanne, jos ei ole mitään hätää, niin sillon etsit toisen kyydin, vaikka taksilla jos ei muuta. Kuitenkin niitä hengenvaarantilanteita saattaa tulla paljon muille ku sille synnyttävälle, joten ambulanssi ei ole missään samanlaisessa vertauskuvassa täällä Suomessa ku esim. jenkeissä.

Käytännössähän synnyttämään mennään ambulanssilla vasta sitten kun oot niin kipeä ja luulet että vauva syntyy iha just! itsellä meni lapsivedet yöllä,käskivät laittaa siteen housuun ja ottaa särkylääkettä sekä painua sänkyyn. Enkä todellakaan tiennyt onko vauva kiinnittynyt vai ei! ohje on että lanssilla sairaalaan,mutta todellisuudessa harvat menee lapsiveden takia sairaalaan ambulanssilla..ellei ole sitten joku rv 36 menossa tms.Enkä käsitä miksi tällainen ohje edes on annettu!! synnärille kun soittaa lapsiveden menon jälkeen,sanotaan että tulkaa sitten kun oot niin kipeä ettet pysty olemaan ja EI TODELLAKAAN puhuta mistään lanssista!taitaa olla neuvolan omia ohjeita.

Yhteistyössä