syöksysynnytys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuuzkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuuzkis

Vieras
Hei! Kuullostelen, että onko täällä mahdollisesti ketään nopean ponnistamisen kokeneita? Ja yleensäkin nopean synnytyksen? :snotty: Itsellä viime synnytys oli "syöksy", vauva tuli yhdellä "ponnistuksella" ja nyt on varoiteltu, että tämä tulleepi vielä vauhikkaammin... mahtaakos sitä sitten keritä sairaalaan asti? Entäs onko joku syöksyn takia tilannut ambulanssin? Mitä maksaa moinen kyyti? Vai onko sellaisia äitejä olemassa, että ei olla ehditty lainkaan sairaalaan asti synnyttämään? =)

Tästä kolmannesta käskin mieheni tilata taksin kun vedet meni, mutta hän tilasikin ambulanssin (sanoi, ettei taksiin oteta vesien mentyä)... Kuulin että hän selitti puhelimessa, että edelliset synnytyksetkin ovat olleet nopeita, eikä ne siellä hälytyskeskuksessa hanttiin laittanut vaan lähettivät auton. Ensimmäinen synnytykseni kesti 1h 40min (ponnistus 7 min) ja alkoi myös vesien menolla. Toinen kestikin sitten 6h 30min (ponnistus 5min). Tämän viimeisimmän kestoksi kirjattiin 2h 19min (ponnistus kesti kyllä 19min, mutta tyttö olikin 1kg isompi kuin sisarruksensa) Ja tosiaan tuo ambulanssikyyti maksoi hieman päälle 9?.

Mulla oli ainakin omasta mielestäni nopea synnytys, ajaksi merkittiin 3 tuntia ja 25 minuuttia. Tosta ajasta olin hieman yli tunnin salissa. Ponnistus kesti n.10 minuuttia ja poika syntyi ihan parilla ponnistuksella =) Musta tuntuu että se sattui "normaalia" enemmän kun oli niin nopea, mutta eipä mulla ole kyllä mitään mihin verrata kun oli ensimmäinen lapsi...epiduraalikaan ei ehtinyt vaikuttaa :) Eli synnytys oli helppo, tuntui että poika putkahti maailmaan ihan ittestään :D

No täällä on semmoinen äiti, joka ei sairaalaan ehtinyt, kun tytöllä oli niin kiire maailmaan! =)
Eka synnytys kesti 10h ja ponnistin 8min.

Toinen kesti 1h ja ponnistin 3min. Vedet meni kotona ja alkoi heti melkein tauottomat ja tosi kovat supistikset. Tilattiin heti ambulanssi, mutta kun kesti vähän aikaa tuon ambulanssin tuleminen ja kun matkaakin oli 60km niin välillehän se tyttö sitten syntyi. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin ja neiti on nyt reipas ja iloinen 1v2kk.

Kolmas synnytys hirvitti etukäteen kovasti, kun kaikki pelottelivat että vauva syntyisi todennäköisesti vieläkin nopeempaa ja lääkärit kehotti tilaamaan heti ambulanssin jos tulee ykskin kova supistus tai jos menee veet. Yks kaunis aamu mulla sitten meni veet ja mies tilas heti sen ambulanssin. Onneksi tällä kertaa ei tullu supistuksia kuin vaan 5min välein. Sairaalaankin ehittiin kun matkaa ei ollu ku 30km.
Poika syntyi 56min päästä vesien menosta. Koko synnytyksen aikana ei ollu ku ehkä 10 supistusta yhteensä! Ponnistusvaihe kesti 6min ku supistuksia tuli niin harvakseltaan. (toisella supistuksella vauva syntyi) . Oli kyllä ihanan helppo synnytys vaikka olikin niin nopea!
=) Nyt poitsu on jo 4viikon ikäinen..

Että tämmösiä kokemuksia mulla..

mulla kuopuksen synnytys oli nopea 10min salissa papereihin merkittiin synnytyksen kestoksi 2h ja ponnistus vaihe 2min. neuvolassa sanottiin tämän neljännen raskauden kohalla että heti lähet kun yksikin kunnon supistus tulee eli voi olla nopeempi kuin edellinen saa nähä kuinka käy. onneksi asutaan 3km päässä sairaalasta joten pitäs keretä.
aikasemmat synnytykset oli esikoinen 8 tuntia ja keskimmäinen 11 tuntia joten nopea synnytys tuli täytenä yllätyksenä

ei ihan syöksyjä itsellä, nopeita kuitenki. esikoinen 4h 40min ja toinen 3h 30min. molemmissa ehdittiin tosin sairaalaan.

suosittelisin valmistautumaan sekä henkisesti että ihan konkreettisesti siihen "worst case skenarioon", eli ettei ehdi sairaalaan. eli ainakin miettii ja keskustelee miehen (ja mahdolliseti muiden lähipiiristä) kanssa miten voisi toimia, jos vauva alkaa syntymää tosi vauhdikkaasti. jos siinä tilanteessa sitteen näyttää siltä, ettei ambulanssillakaan ehditä välttämättä sairaalaan, olisi ehkä fiksuinta synnyttää kotona. ainakin olisi synnyttäjällä jotain mahdollisuuksia liikkua ja lievittää kipua esim suihkulla, eikä vain maata ambulanssissa.

vauhdikkaasti on meidänkin vauvat on maailmaan tullut.ensimmäisen kanssa kesti 3h30min ja ponnistus 20min.Keskimmäinen käynnistettiin 1h28min ja ponnistus 1min tätä kokemusta en kenellekkiään toivo oli se sen verran kamalaa.nuorimmainen 2h30min ja ponnistus2min. onneks sairaala on ollut lähellä. en uskalla enempää lapsia tehdä nyt olis matkaa 70km sairaalaan. sais jännätä et kerkiäiskö sit perille asti saahan tarvittaessa ambulannisn tilattua.

mulla meni lapsivesi 8.30 ja sairaalassa olim 9.30 lapsi syntyi 12.02 ja synnytyksen kestoksi 3t 25min. ponnistusvaihe 7 min ja kahdella ponnistuksella ja supistuksella tuli. vesienmenon jälkeen tuli putkeen tosi voimakkaita supistuksia ja tuntui koko ajan että se on tulossa sieltä ihan just vaikka sairaalaan mentäessä kohdunkaula auki vasta 3cm ja 11 aikaan 5 cm ja vähän ennen 12 kokonaan auki.

mulla oli viimeksi 13min synnytys ja minuutin ponnistus...eli nyt jännitän todenteolla tulevaa ja ambulanssin meinaan tilata!nyt on pidempi matka ku viimeksi ja viimeksi ehittiin just synnärille ja housut jalasta ja ponnistus...suppareita ei ollu todellakaa ennen sitä että vedet meni ja siitä se 13min...

Ei ole mitään syöksyjä olleet mun synnytykset, mutta kumpikin on syntynyt alle puolen tunnin siitä, kun kalvot on puhkaistu. Joten jos vedet nyt itsestään menisivät, en taitaisi sairaalaan keritä!
Toivottavasti ei siis tälläkään kertaa mene vedet itsestään, vaan aloitetaan vanhoilla, tutuilla kunnon suppareilla ;) !

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.09.2005 klo 15:27 Äiti-04 kirjoitti:
Ainoo mihin osaan antaa vastauksen on ambulanssikyydin hinta. Kyyti maksaa 141,10? josta Kela korvaa 131,85? eli ei oo pahan hintaista.
Ambulanssin hinta muodostuu aina kilometrien ja kuluneen ajan mukaan. Ei siis ole vakiosti mikään tietty summa. Kuljetuksesta ja hoidosta potilas maksaa kuitenkin aina vain omavastuuosuuden 9, 25e riippumatta matkasta tai käytetystä ajasta. Lopun summan maksaa yleensä joko kela, vakuutusyhtiö tai kunta lanssista ja tapahtumasta riippuen. Sairaalaan kuljetus varten tilatun taksin hinta on sama.

Jos on syöksysynnytyksen riski olemassa niin tottakai ampparin voi ja kannattaa tilata jos matkaa on yhtään enempää. Normaalisynnytyksessä tietenkään ei tarvitse :)

Mulla tämä viimeinen synnytys kesti 40minuuttia, 11minuuttia kerettiin sairaalassa olemaan kun tyttö vinkas ekan kerran :whistle: Keskimmäinen kesti 2h30min..No, seuraavalla kerralla :x teltta sairaalan pihalle :D Niin, ponnistusvaiheeksi merkattiin 1min. tässä kolmannessa (yksi pitkä työntö)

täällä myös nopeita synnytyksiä. Eka oli 1 tunti 45minuuttia, sitten 2h30minuuttia ponnistusvaihe 2minuuttia, kolmas 49minuuttia ja vauva meinas syntyä käytävälle mutta ehdin synnytyssaliin ja samantien syntyi siellä, tää viimeisin oli 1tunti 20min josta taisi pari minuuttia olla ponnistamista

eka synnytys kesti 8h 30min. Synnytys alko vesien menolla ja mentiin omalla autolla sairaalaan.
Tän tokan kanssa synnytys kesti 53min eikä ambulanssikaan kerenny tulla kun tyttö jo oli parkumassa isänsä sylissä ja tämä synnytys meni ilman ponnistuksia, tuli ihan ponnistamatta. No voipahan tyttö isompana "kerskua" että hänpä on syntynyt isänsä käsiin olohuoneen lattialle :kieh:
Kolmatta kunhan tässä sitten muutaman vuoden päästä ehkä aletaan suunnittelemaan aiko isäntä viedä sairaalan pihalle telttaanjo kk etukäteen ettei toiste joudu kätilöksi

Mua käynnisteltiin 4pv ilman ensimmäistäkää supistusta, sitten kaikki alkoi kertaheitolla ja neiti oli maailmassa 41 minuutissa. Siitä 6min meni ponnistaessa. Olin onneksi jo sairaalassa... Synnytyksen jälkeen meni vielä 5½tuntia leikkurissa, kun parsivat kasaan emättimen sisäisiä repeämiä. Enpä taida toista kertaa suostua käynnistettäväksi...

no taispa se minun toinen syynnytys olla jonkinlainen syöksy. se oli vähän käsittämätön homma... olin sairaalassa että synnytys käynnistettäisiin. illalla vartin yli yhdeksän soitin miehelleni että nyt tuntuis vähän supistelevan voit lähteä tulemaan ja sanoin kätilöllekin jolla ei ollut hoppua.. käski kuitenkin synnytys saliin jo valmiiksi. menin saliin ja tunsin kuinka se vauveli oli nyt ihan oikeasti tulossa just nyt!! sanoin lastenhoitalalle että nyt se tulee joka ei tietenkään ottanut vakavasti vaan käski levätä. sitten sieltä kuule alkoi pää näkyä ja tuli hoitalall pieni kiirus kutsua kätilö! no se kuitenkin kerkesi ja 25 yli yhdeksän soitin miehelle ja ilmoitin uudesta tulokkaasta!

esikoisen synnytysajaksi merkattiin 3h12minuuttia josta 7minuuttia ponnistusta.
Jännitti miten menee kuopuksen kohdalla ja nopeeta toimintaahan sekin oli. ponnistus 2minuuttia, säännöllisiä supistuksia muutama tunti.

Tuli äskettäin tehtyä vauveli, ensimmäisestä supistuksesta meni 2 tuntia syntymään. Sairaalassa ennätin olla 45 minuuttia, kun matkoihin meni 50 minsaa...
Jos vielä tulee synnytyksiä, pitänee tilata varalta ambulanssi, mutta pitääkö siellä maata vai saako olla "pystyssä"?????

Yhteistyössä