Tiedustelkaapa fiksuilta miehiltänne..

  • Viestiketjun aloittaja vastausta pyydetään
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos olisi väliä niin ne hylkäisivät katsastuksessa eikä vain huomauttaisi.
Niinhän he huomauttaa, mutta miksi? Miksi huomauttaa asiasta jolla ei ole minkään sortin väliä. Kuten täällä moni sanoo ja silti laittaa katastukseen samalla kuviolla olevat renkaat..
Ja miksi eräs rengasliike kieltäytyi laittamasta minulle taakse kaksi erikuvioista rengasta. Ne kun kuitenkin määritti teidän antamat vaatimukset, sama koko, molemmat kesäkumeja, pinnat molemissa hyvät, kuviointi erilainen.
Miksi niistä on mielestäni aivan selkeä laki tehty? Selittäkää nyt mulle ihan oikeasti.

 
Zoe-F
Nyt en jaksa enään selittää, sen verta tota rengaslakitekstiä käynny läpi, ja ihan koulukirjaa en enään tähän aikaan jaksa alkaa kaiveleen.
Jos liikkeestä löytyy saman merkkisiä niin miksei niitä käytä?
Mutta mulle ei ainakaan löytynyt täältä päin oikeeta Pirelliä, ja kyselin siitä ympäriinsä ja laittovat rengasliikkeessä sitten michelinin.
Ja jos ei ole varma miten asia on eikä halua riskeerata mitään katastusta yms. Niin miksei laita vaan sitten saman kuvioista?
Turha mun on täällä enään mitään inttää, kun ei mee jakeluun niin ei mee, enkä mä lähe teille päin poliiseilta ja katastusmiehiltä kyseleen että mikä niitä riivaa.
 
vierailija
Tärkeimmät rengasmääräykset Suomessa
  • Henkilö- ja pakettiautossa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita. Poikkeuksena esim. auton kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvät tilapäiset siirrot.

  • Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. välisenä aikana tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin. Nastarenkaita voi käyttää muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

  • Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla kesärenkaissa vähintään 1,6 mm, talvirenkaissa vähintään 3,0 mm. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin 3/4 leveydellä kulutuspinnasta.

  • Käytetyssä henkilöautonrenkaassa ja kevyessä kuorma-autonrenkaassa nastan ulkonema saa olla enintään 2,0 mm.

  • Samalla akselilla renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset.

  • Autoon saa vaihtaa alkuperäistä alemman nopeusluokan (kuitenkin vähintään Q eli 160 km/h) renkaat. Silloin kuljettajan näkyviin on kiinnitettävä kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus (ei koske "M S" -merkittyjä renkaita).

  • Auto on muutoskatsastettava, jos renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden.
 

Yhteistyössä