Tiedoksi vauvojen vanhemmille ja muille hoitajille. Lue tämä.

• Viestiketjun aloittaja pelastakaa edes vauvat
  • Ensimmäinen viesti
pelastakaa edes vauvat
Jokin aika sitten isossa ostoskeskuksessa, varsin pärjäävän näköinen äiti(?)henkilö työnteli vauvaa, max 2kk ikäistä vaunuissa. Vauva huusi naama punaisena, äiti ei ollut huomaavinaan, vaan katseli täysin tyynenä vaaterekkejä.

Tänään samassa ostoskeskuksessa, toinen myös varsin pärjäävän ja huolitellun näköinen äiti oli peitellyt trendivaunuihin harsovaipan peittoon pienen vauvan (Itkusta selkeästi päätellen jälleen ihan pieni max muutaman kuukauden ikäinen vauva), vauva huusi pitkään yhteen menoon. Seurasin tilannetta pitkään, ja taas äiti ei tehnyt elettäkään, että olisi vauvaan kiinnittänyt mitään huomiota tai yrittänyt saada itkua loppumaan esim syliin ottamalla. Lopuksi vauva kirkui jo ihan hysteerisesti. Edes harsoa ei äiti raottanut.

Ja nyt tiedoksi. Pieni vauva ei KOSKAAN itke turhaan.Pienen vauvan elämä on melko kivuliasta, kun itse ei voi liikahtaakaan jos esim on ilmaa vatsassa tai huono asento. Pienen vauvan itkuun tulee AINA reagoida. Vauvaa huudattamalla saa aikaan vain sen että vauva oppii ettei hänen hätäänsä vastata. Tutkimuksella on osoitettu, että kun vauva huutaa turhaan, ja toistuvasti pitkään, ilman että äiti edes yrittää asialle tehdä jotain, aivoissa vaurioituvat juuri ne samat alueet, joissa on muutoksia kun ollaan syvästi masentuneita. Samoin jos vauva näin kylmäkiskoisen kohtelun jälkeen toistuvasti lopettaa huudon, ilman että äiti (tai muu hoitaja) on vastannut itkuun, hän masentuu. (Ei siis opi olemaan turhaan huutamatta vaan on oppinut että hänen kipuihinsa tai muuhun hätäänsä ei kuitenkaan vastata). Tässä onkin jo luotu hyvä pohja aikuisiän masennukselle.

Itselläni on kolme lasta, joten tiedän vauvan itkusta aika lailla. Lisäksi työni kautta olen saanut tähän asiaan tutustua monipuolisesti. En enää ihmettele että Suomessa on masennus ihan ns kansantautina ja itsemurhat varsin yleisiä, kun olen tuolla kulkiessani seurannut kuinka kertakaikkisen epäempaattisesti äidit tosiaan suhtautuvat pienten vauvojen itkuun.

On ihan sama kulkevatko lapsenne Reima tecin haalareissa tai imevätkö rintaa vai saavatko korviketta tai annatteko ruoan purkissa vai teettekö itse luomuporkkanoista. Päätehtävänne on antaa lapselle jo ihan pienestä vauvasta turvaa ja rakkautta, pienelle vauvalle se ei merkitse kestovaippoja vaan aikuisen syliä ja turvaa. Tämän tarpeesta hän ilmoittaa itkemällä. Jo kauan sitten on todettu että hyväkään perushoito ei riitä, jos syli puuttuu.

Vastatkaa vauvojenne itkuun, he tarvitsevat sitä ja he ansaitsevat sen.

kiitos että luit tämän.

Maamikki
Totta varmasti joka sana!
Mietin vain sitä, et kun ennen vanhaan perheessä oli lapsia 10-20 ja lehmät päälle, ja ei todellakaan joka inahdukseen kerenny äiti vastata, et miten sit sillä ikäpolvella ei oo niin paljon kuin meidän ikäluokalla?
Ihan siis vain pähkäilen, vaikka uskon toki ton sun kirjoituksen.
Kyllä vauvan itkuun pitää vastata.

vieras
Ihan asiaa. Rakkaus riittää pitkälle.

Mutta luulen, että olet törmännyt kuitenkin ääritapauksiin. Kyllä minäkin kuljen tuolla kaupungilla, jossa jatkuvalla syötöllä tulee pienten vauvojen äitejä vastaan ja kyllä he reagoivat itkuun, varsinkin aivan pienten kohdalla. Isommat saattavat sitten karjua lujastikin ja niihin reagoimattomuus, voi olla anteeksiannettavampaa.

Hei. Niillä vauvoilla voi olla koliikki. Ei siinä silloin sylit tai maito auta. Ja äidinkin on pakko päästä joskus ostoksille tai ihmisten ilmoille vaikka sitten vauvan kanssa jos ei muuten pääse.

Mulla on yksi koliikkivauva ollut ja voin sanoa että kaupoissa tuli käytyä HUUTAVAN vauvan kanssa usein.

Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Hei. Niillä vauvoilla voi olla koliikki. Ei siinä silloin sylit tai maito auta. Ja äidinkin on pakko päästä joskus ostoksille tai ihmisten ilmoille vaikka sitten vauvan kanssa jos ei muuten pääse.

Mulla on yksi koliikkivauva ollut ja voin sanoa että kaupoissa tuli käytyä HUUTAVAN vauvan kanssa usein.
ja mulla on ollut sairas vauva joka huusi noin 23 tuntia vuorokaudessa lähes puolentoista vuoden ajan. Kyllä siinä sai paheksuvaa kyyläystä osakseen kun kehtasi joskus käydä kaupassa ostamassa ruokaa tai uusia rintsikoita kun vanhat jäi isoiksi...

Mä en missään nimessä kannata vauvojen huudattamista, mutta on tilanteita joissa se vauva vaan huutaa vaikka tekisi mitä.

Se, että vauva huutaa kaupassa hetken vaunuissa ilman hyssyttelyä, ei tarkoita että vauvan huutoon ei yleensä reagoitaisi jotenkin. Tai ettei se vauvan äiti tekisi asialle jotain siinä vaiheessa kun ette ole enää katsomassa, vai kuinka moni kyttää ventovieraita äitejä minuuttitolkulla? Se välinpitämättömältä vaikuttava äiti saattaa kahdenkymmenen sekunnin kuluttua tarjota sitä syliä vaan kun ette ole sitä enää näkemässä.

pulla
Ennenvanhaan niiden vauvojen inahduksiin vastas myös ne 10-20 sisarusta, ei yksin äiti.Ja lehmälle: vaikka se vauva itkee koliikkiaan, tarvii se silti syliin ottaa tjtn, eikä jättää huomiotta. Kuka normaali ihminen edes raaskii niin tehdä?

tottakai vauvaa kuuluu huomata ,mutta ei tarvitse olla hysteerinen niinkuin moni että heti kauhea hyssytys kun pikkusen inahtaa.Ihan streessaantuneena yritetään hyssyttää ,aina ei auta mikään.

meidän esikko oli sellainen että heti vaunuihin laski alkoi ihan kamala huuto. muut lapset nukahti heti niin hän huusi noin 20min putkeen.

Ap:n teksti oli hyvin kirjoitettu ja olen ehdottomasti olen samaa mieltä siitä, että syli ja turvallisuus menee useiden asioiden edelle. Mutta myöskin tiedän mitä on elää todella itkuisen lapsen kanssa ja välillä on vain pakko asioita hoitaa, syödä itsekkin, peseytyä ja käydä wc:ssä.

Alkuperäinen kirjoittaja pulla:
Ennenvanhaan niiden vauvojen inahduksiin vastas myös ne 10-20 sisarusta, ei yksin äiti.Ja lehmälle: vaikka se vauva itkee koliikkiaan, tarvii se silti syliin ottaa tjtn, eikä jättää huomiotta. Kuka normaali ihminen edes raaskii niin tehdä?
Meilläkin esikoinen itki 23h/vrk. Ei todellakaan kiinnostanut ottaa vauvaa kaupassa syliin kun on kotona ollut sylissä sen 20h.

Koliikkivauvan mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:

ja mulla on ollut sairas vauva joka huusi noin 23 tuntia vuorokaudessa lähes puolentoista vuoden ajan. Kyllä siinä sai paheksuvaa kyyläystä osakseen kun kehtasi joskus käydä kaupassa ostamassa ruokaa tai uusia rintsikoita kun vanhat jäi isoiksi...

Mä en missään nimessä kannata vauvojen huudattamista, mutta on tilanteita joissa se vauva vaan huutaa vaikka tekisi mitä

Peesi tähän. Itse sain tänään erittäin paheksuavia katseita osakseni kun koliikkivauvan kanssa menin ruokakauppaan. Lapsi huusi täyttä kurkkua mutta minkäs teet kun pakko minunkin on ruokaa saada eli kaupassa on käytävä. Tilanteita ja vauvoja on monenlaisia. En kannata huudattamista mutta joskus ne vain huutavat vaikka mitä tekisit :/

Vieras
Mua ottaa niin aivoon nämä "täydelliset mammat" jotka kyttää toisia kauppakeskuksissa ja sit keskustelupalstoilla jakavat "neuvoja" miten pitää toimia.Eikö teillä tosiaan ole minkäänlaista elämää???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3 kk ikänen lapsi/vauva ei kaipaa unikouluja vaan tarvitsee vielä sitä maitoa yölläkin!! Nälkää ootte antanu lapsen kärsiä joka noin on tehnyt! Haloo!!!
Juu niinpä!! Tämä kirjoitus oli joko täällä tai vauva-lehden palstalla noin 1-1,5 vuotta sitten. P.askaa lensi niskaani kun kauhistelin asiaa. En kuulemma tiennyt mitään millaista on olla sellaisen lapsen äiti joka syö yöllä parin tunnin välein.

lisko

No on varmaan meillä jokaisella ollut tilanteita että on ollut pakko lähteä vaikka vauva on ollut huutomoodissa, mutta minä ainakin välillä kannan kainalossa sitä huutavaakin vauvaa tai paijailen tai yritän tuttia tai vaihtelen vauvan asentoa tai jotain muuta. Siis vaikka tiedän että ei se nyt sitä huutamista lopeta.Ei kai mikään vauva aina lopeta huutoa. Kyse onkin kai siitä että äiti reagoi siihen jotenkin, lopettaa vauva huudon tai ei.

Viblsp
Mulla neljä lasta ja kaikkien huudot otan tosissani ja otan hyssyteltäväksi, kaksosten kanssa tosin hankalaa. :/ Jos vauva alkaa huutaa kesken ostosten, otan syliin jos ei muu auta.

Mä olen voinut tämän samaisen asian kanssa niin pahoin viime aikoina, ihan hirveää miten toisia vauvoja kohdellaan. Yhä vieläkin toisia kuten joskus 30 luvulla, kun ei paremmin tiedetty: makuutetaan yksin sittereissä, käydään välillä ruokkimassa ja taas yksin sitteriin. Mitä vauva elämää se sellainen on??? Äh. Mä voin ottaa meille kaikki laiminlyödyt vauvat. Kiitos.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä olen voinut tämän samaisen asian kanssa niin pahoin viime aikoina, ihan hirveää miten toisia vauvoja kohdellaan. Yhä vieläkin toisia kuten joskus 30 luvulla, kun ei paremmin tiedetty: makuutetaan yksin sittereissä, käydään välillä ruokkimassa ja taas yksin sitteriin. Mitä vauva elämää se sellainen on??? Äh. Mä voin ottaa meille kaikki laiminlyödyt vauvat. Kiitos.
Mitä sä sitten teet vauvojen kanssa? :)
Milloin käyt suihkussa/wc:ssä/syöt/teet ruokaa?

Yhteistyössä