tiedoksi uusperheiden äideille.

  • Viestiketjun aloittaja tuloni ja menoni
  • Ensimmäinen viesti
tuloni ja menoni
Työmarkkinatuki 500 euroa kuussa käteen,elatusmaksut 118.50 + 500 euroa,lapsilisät 846 euroa kuussa.
Asumismenot 116 euroa kuussa koska saan hyvän asumistuen.Tulot 1964 euroa.Siitä kun vähentää pakollisen vuokran niin jäähän siitä mukavasti elämiseen rahaa.
Jokainen uusperheen äiti voi miettiä alkaako seurustelemaan miehen kanssa jolla on ennestään elätettäviä.
Ihan oma valinta.
Mies joka on ollut mukana lapsia tekemässä on myös velvollinen osallistumaan lapsensa elättämiseen.Sen mukaan tekemään uusia lapsia mitä oma rahapussi kestää.
Minä yksinhuoltajana vastaan siitä että lapset syövät monipuolisesti,kulkevat siisteissä,puhtaissa ja ehjissä vaatteissa.Jos harrastavat jotakin niin minä maksan,jos sairastuvat niin maksan lääkkeet ja hoidan.Koulusta on tulossa lapinreissuja,on luokkaretkiä,kavereiden synttäreitä monenmoista menoa.Jostain sen rahan repii niihin työtön yksinhuoltajakin.
Raha voi tuntua äkkiseltään suurelta mitä saan mutta kyllä lapset myös kuluttavat paljon ja tosi säästeliäästi on elettävä että pärjätään.
Ei ole todellakaan varaa istua ravintolassa ryyppäämässä vaan kyllä ne huvit on ihan vallan muuta,nukkumaan aikaisin ja lepoa silloin kun lapset ovat isällään.
Kyllä siitä neljästä lapsivapaasta päivästä kuukaudessa kannattaakin olla yksinhuoltajaäidille tosi kateellinen.Uusioperheiden äideillä siinä on jokaisessa arkipäivässä apuna ja tukena se mies joka silloin hoitaa kotia ja lapsia kun ei ole työssä.Yksinhuoltajaäidillä ei ole ketään.Siinä olet lapsinesi aivan totaalisen yksin,jaksat tai et,olet kipeä tai et.On jaksettava silloinkin kun ei jaksa.
Olet yksin vastuussa lapsista,jos ne tekevät pahojaan saa yksinhuoltajaäiti kuulla kunniansa kun on huono äiti ja huonosti kasvattanut lapset.Jos lapset pärjäävät hyvin,kukaan ei kiitä,kun eihän sitä yksinhuoltajan mukula pärjätä voi.
Ja jos se yksinhuoltajan elämä on niin kadehdittavaa ja tavoiteltavaa niin siitä vaan eroamaan kaikki uusperheiden äidit ja nauttimaan elämästä yksinhuoltajana,siihen on ihan jokaisella mahdollisuus.
 
KUKAAN EI OLE SANONUT ETTEIKÖ SE OLISI RANKKAA ELÄÄ YKSINHUOLTAJANA,MUTTA EI SEKÄÄN OLE OIKEIN ETTÄ LÄHIVANHEMPI AVIOMIEHENSÄ JA LASTEN KANSSA OSTAA UUDEN TALON KULKEE HIENOILLA AUTOILLA JNE. JA LAPSET KUN TULEE MEILLE ON NIILLÄ RISAT VAATTEET JNE. ELI TÄSTÄ VOI PÄÄTELLÄ MIHIN SE RAHA TÄSSÄ TAPAUKSESSA MENEE!!!
EI KAIKKI NÄIN TEE,MUTTA VALITETTAVASTI JOTKUT KÄYTTVÄT RAHAT VÄÄRIN,JA MEILLÄ EI OLE MINKÄÄNLAISTA MAHDOLLISUUTTA OSTAA UUTTA AUTOA,MATKUSELLA SAATI SITTEN OSTAA OMA TALO KUN VUOKRAN MAKSUKIN TEKEE TIUKKAA!!! :)
 
tuloni ja menoni
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2005 klo 10:23 niin kirjoitti:
KUKAAN EI OLE SANONUT ETTEIKÖ SE OLISI RANKKAA ELÄÄ YKSINHUOLTAJANA,MUTTA EI SEKÄÄN OLE OIKEIN ETTÄ LÄHIVANHEMPI AVIOMIEHENSÄ JA LASTEN KANSSA OSTAA UUDEN TALON KULKEE HIENOILLA AUTOILLA JNE. JA LAPSET KUN TULEE MEILLE ON NIILLÄ RISAT VAATTEET JNE. ELI TÄSTÄ VOI PÄÄTELLÄ MIHIN SE RAHA TÄSSÄ TAPAUKSESSA MENEE!!!
EI KAIKKI NÄIN TEE,MUTTA VALITETTAVASTI JOTKUT KÄYTTVÄT RAHAT VÄÄRIN,JA MEILLÄ EI OLE MINKÄÄNLAISTA MAHDOLLISUUTTA OSTAA UUTTA AUTOA,MATKUSELLA SAATI SITTEN OSTAA OMA TALO KUN VUOKRAN MAKSUKIN TEKEE TIUKKAA!!! :)
Minä laitan lapsilleni huonoimmat mahdolliset vaatteet päälle mitä kaapista löytyy kun menevät isälleen ja siitä syystä että siellä ei katsota yhtään lasten perään.Housut on revittyinä kun on joku naula raapaissut,on vähän aukottu maalipurkkeja sun muuta.Jos uusissa vaatteissa laittaa niin takasin tullessaan ne vaatteet voikin sitten lyödä suoraan p.askalaatikkoon että näin meillä.
Mistä sellainen lakipykälä löytyy että yksinhuoltajaäiti uudestaan naimisiin mennessään ei saisi omakotitaloa ostaa tai että pitää vanhalla autolla ajaa?
Jos sillä on käynyt parempi tuuri kuin sinulla ja se on saanut persaukisen äijän tilalle rikkaan miehen.
Olisithan sinäkin halutessasi voinut katsoa miehen itsellesi jolla on sitä maallista mammonaa.
Hirvittävän kateita ihmiset ovat.Toisella ei saisi olla mitään.
Ei minua ainakaan kiinnosta yhtään millaisella autolla exäni ajaa tai minkälaisen talon hankkii,sehän on yksin hänen asiansa,niin kauan kuin elatusmaksut tulee ajallaan. :)
 
vai niin, no tiedoksi vaan että köyhän miehen se ex eukko itselleen otti,sen verran kuitenki ollaan tekemisissä että näistä on keskusteltu...
no meiltä ei lapset kotiin likasissa ja risoissa vaatteissa mene,on vaan niin pirun noloa mennä kylään tms. kun lapsilla ei ole edes ehjiä sukkia ja näin talvella puuttuu ne tärkeät talvikengät...
no helvetin hyvät jatkot vaan sulle,hyvähän sun on kun sossun luukulla elät,ex sysää rahaa ja sossu maksaa loput,katsos kun joidenkin on vielä tehtävä töitä ja maksaa verot että saa teikäläiset sitten vaan olla,kun ME työssä käyvät maksetaan teidän työttömien elämä,eräänlaista elatusta sekin!!!!
 
tuloni ja menoni
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2005 klo 10:59 niin kirjoitti:
vai niin, no tiedoksi vaan että köyhän miehen se ex eukko itselleen otti,sen verran kuitenki ollaan tekemisissä että näistä on keskusteltu...
no meiltä ei lapset kotiin likasissa ja risoissa vaatteissa mene,on vaan niin pirun noloa mennä kylään tms. kun lapsilla ei ole edes ehjiä sukkia ja näin talvella puuttuu ne tärkeät talvikengät...
no helvetin hyvät jatkot vaan sulle,hyvähän sun on kun sossun luukulla elät,ex sysää rahaa ja sossu maksaa loput,katsos kun joidenkin on vielä tehtävä töitä ja maksaa verot että saa teikäläiset sitten vaan olla,kun ME työssä käyvät maksetaan teidän työttömien elämä,eräänlaista elatusta sekin!!!!
Minä ilmoitin tuloni tuossa ylempänä ja näin ollen jopa tyhmä ihminen pystyy laskemaan että olen plussan puolella noin 375 euroa jotta saisin toimeentulotukea.
En siis elä sossun rahoilla eikä sossu maksa minulle mitään.Kela maksaa asumistuen.Töihin meno ei ole rahallisesti minulle kannattavaa tällä hetkellä,sen vuoksi olen työttömänä.Ihan hyvällä omallatunnolla nostan työmarkkinatukeni,sen verran hyvin olen töissäkäydessäni veroja maksellut.Töihin menen heti kun se on taloudellisesti kannattavampaa kuin työttömänä oleminen. :)
 
Heipä hei

Ja kiitos vaan tiedosta :D :D . Siinä olet kyllä oikeassa että yksin huoltajan ei välttämättä kannata mennä töihin kun menettää sitten tuet ym. niin käteen jäävä raha työsta on pieni kun saman saa kotonakin, pitäisi tehdä järjestelmästä vähän kannustavampi. Mutta siinä olen erimieltä että ydinperheellä olisi lasten kanssa jotenkin helpompaa kun on kaksi huolehtimassa. Usein kuitenkin molemmat vanhemmat tai ainakin toinen on töissä ja kotihommat ja ruuat ptää tehdä töiden lisäksi siinä missä yksin huoltajankin ja niitä vapaita ei ole niin kuin yh:lla mutta en ole kade vapaista sillä nautin lasten kanssa olemisesta niin huonoina kuin hyvinäkin päivinä ja myös rahallisesti on tiukkaa niin että tarkkaan joutuu miettimään mitä voi ostaa niin että ei tämä uusperheen elämä sen ruusuisempaa ole. Hyvät jatkot kuitenkin ap:lle :flower:
 
Kylläpä oikeasti on kateellista porukkaa liikentessä!!! :(
On kieltämättä paljon väärinkäyttöä elatusmaksujen ym.etuuksien suhteen...mutta luulen että kyllä Suomen valtio aika tasaisesti muistaa jokaisen pussia tyhjentää!!!Kaikki on #&%£$!* kallista ja kateus kansantauti näemmä...Kel onni on se onnen kätkeköön!!!
Lisään kuitenkin et ei kaikilla ole mahdollisuuksia ns.normaali-perheessä kahdenkeskisiin vapaisiin...Kuten yksinhuoltajilla on!Jokainen äiti ja isä kun varmasti ainakin haaveilee pääsevänsä joskus johonkin ilman lapsia, vai mitä?Ja parisuhteellekkin tekisi hyvää vähän saada kahdenkeskistä aikaa...
Niin ja ei ne kotityöt välttämättä mene tasan ollenkaan kahden aikuisen perheessäkään...Kyllä se äiti tuntuu yleensä arjen pyörittävän oli se sitten yksinhuotaja tai ei....Et turhaan kitisette!!!!
 
ei saa yleistää
Juu ei ole helppoa yksinhuoltajilla, mutta valitettavan usein lapsen isää/sukulaisia rahastetaan aiva törkeästi. Käyttäen hyväksi heidän huoltaan ja ikäväänsä omasta lapsestaan.
Ja pahimmassa tapauksessa se ex vielä kiristääkin kaikin mahdollisin tavoin, lasta hyväksikäyttäen ja muka lapsen parasta ajatellen :(

Tiedän toki että kaikki äidit eivät näin menettele, ja on sitä miehissäkin moittimista.

3 lapsen entinen yh, nykyinen uusperheen äiti
;)
 
yksi huoltaja
Mitenköhän moni lähihuoltaja huomaa tapaamisviikonlopun jälkeen lasten vaatteiden ja tavaroiden jääneen etän luokse? Ja takaisin niitä ei tule, koska ei jaksa riidellä. Saa siinä sitten ostella enemmän vaatteita kuin normaaliperheessä ja ihmetellä, mihin rahat riittävät. Siksi olisikin aiheellista joskus laittaa lapset kirppisvaatteissa etää tapaamaan. Ei harmittaisi niin paljon. :\|

Ja voisihan joskus baariinkin lähteä, mutta kun ei huvita. Mieluummin haluaa olla vain ja levätä, kun yksin on tehtävä paljon TÖITÄ omien lasten elättämiseksi. Ja hyvä onkin näin, kun on TYÖörauha ja kotirauha, eikä tartte enää aikuista miestä passata ja hoitaa kuin lasta.

Ja auto se vasta uusi ja hieno onkin talosta puhumattakaan! Mutta kaiken tämän maksan omilla työtuloillani ja pankkilainalla. Ei niihin ole exällä osaa, eikä arpaa. Ositus on tehty jo vuosia sitten ja tämä on minun omaisuutani.
 
viikonloppuäitipuoli
Useaan otteeseen täällä on kirjoitettu noista lasten vaatteista ja tavaroista. Meillä on kyllä päinvastoin kuin edellisellä. Jos lapselle on hankittu varavaatteita ja tavaroita viikonloppuja varten ja ne otetaan käyttöön, niin ei niitä lähivanhemman luota enää takaisin palaudu. Joskus tulee jos muistaa useamman kerran pyytää.

Vaikka lapsella olisi mukana ihan siistit ja uudetkin vaatteet, niin niitä on usein harmittavan vähän. Ulkoleikeissä vaatteita kastuu ja likaantuu, eikä parin vuorokauden aikana aina ehdi pyykätä ja kuivattaa aina sitä tahtia kuin olisi tarvis. On kyllä pyydetty laittamaan lisää vaatetta mukaan. Sekin on sitten varmaan loukkaus äidin "hoitotaitoja" kohtaan... Sitten harmittaa, kun varavaatteita ei ole tai joudutaan koko ajan hankkimaan lisää.

Kun minun sukulaiset hankkivat jotain yhteiselle lapsellemme, niin aina myös "etälapsi" saa jotain - tämä pätee vaatteidenkin kohdalla. Kiitosta lähivanhemmalta tulee harvoin!

Tulee taas yleistettyä, mutta ehkä on totta, että varsinkaan isät eivät niin kovin paljoa kiinnitä huomiota siihen, miten lapsen vaatteet kuluvat tai likaantuvat. Mutta ei meillä sentään vaatteet rikki ole menneet! Sen verran kyllä katsotaan lasten perään aina! Onhan se ihan normaalia, että lasten vaatteet kuluvat leikeissä.

Ja etälapsen vaatteiden pyykkäämisen olen kokonaan unohtanut viikonloppujen aikana, pidemmät lomat on sitten eri juttu. Valitusta tuli siitä, jos palautti puhtaat, mutta vielä märät/kosteat vaatteet. Kiitosta ei koskaan kuulunut kuivistakaan puhtaista vaatteista. Tulkitsin sen niin, ettei minun haluta lapsen vaatteita pesevän. Olisi luullut helpottavan työssäkäyvän äidin arkea...

Toki joskus viikonlopun jälkeen unohtuu tärkeitäkin tavaroita meille, mutta ne on kyllä palautettu ensi tilassa - välimatkaa ei onneksi ole kuin muutama kilometri.
 
molo
Joo kyllä meillä ainakin on niin et lasten äiti ei laita lapsille meille tultaessa tarvittavia vaatteita mukaan...Talvellakin lapset saattaa tulla kesäkengillä ja ilman hanskoja tai kaulaliinoja...niitä sit on jouduttu osteleen ja seuraavana talvena eivät samat mahdu :(
Muutenkin ostelemme paljon vaatteita lapsille ja eivätpä ne takaisin ole ikinä tulleet...Voisi hyötykäyttää kun on nyt niitä lapsia meilläkin!!!!
Ja kiitosta ei kyllä ikinä ole kuulunut vaikka mieheni kustantaa puhelimet, vaatteet ja harrastukset ym...Ja lapset paljon meillä...Kaikki lomat pidennettynäkin ja elatusmaksut ex:lle samoin lapsilisät!!! :( Mieheni EI jaksa enää asiasta tapella, mutta ärsyttäähän se kun ex lyhentelee lainojaan LASTEN ISÄN rahoilla....Oishan noilla käyttöä meilläkin!!!
Toivottavasti ei tarvitse IKINÄ tapella perintö-asioista sen lumpun kanssa...raha meinaan kelpaa..LASTENKIN RAHAT!!!
 
viikonloppuäitipuoli
Asiat voi yhteisen testamentin avulla hoitaa niin, että sinulle jää hallintaoikeus omaisuuteen, jos miehesi kuolee. Samoin testamentilla voi määrätä, että miehesi lapsille tulee määrätä peritöasioissa yleinen edunvalvoja. Näin ex ei pääse vaikuttamaan.

Vastaavaa tilannetta sivusta seuranneena sanonpahan vaan, että kannattaa ehdottomasti hoitaa omaisuus- / perintöasiat kuntoon hyvissä ajoin. Muuten tilanne on todellakin yhtä helvettiä jos jotain ikävää tapahtuu!

Pahimmassa tapauksessa ex pystyy lastensa (perinnön valvojana) etujen nimissä esim. estämään yhteisen kodin myynnin, jos mies kuolee. Siinähän sitten makselee asuntolainoja, jotka hyödyttää myös exää... Olet asunnon kanssa loukussa, etkä voi sitä myydä.
 
Eikä oikein ole sekään että tässä tapauksessa etävanhempi kuvittelee ELATUSAVUN kattavan KAIKEN!!!!aivan kaiken...on vielä yhteishuoltajuus...etävanhempana äiti joka ai välitä muusta kuin huvipuolesta!!!! \|O siis, lapsia ei saa komentaa,asettaa rajoja,sääntöjä....yms.koska lapselle ei saa aiheuttaa pahaa mieltä!!!vapaa kasvatus!läksyt,hygienia,nukkuma-ajat,......(toinen lapsista dysfaatikko)kyllä sitten kelpaa kun tarviaa siistejä vaatteita tms.KAIKKI VASTUU MEILLÄ!!!!!!!!ja minä pääasiassa hoidan kaiken.... =) :'( haukut(jos niitä tulee,koulu tms.)tulee tietysti kotiin. :/ \|O harrastukset jää koska äiti ei viitsi(mukamas kerkeä..)huom!omien lapsien kanssa menemään.kuskaamaan harkkoihin tms.siis omia lapsiansa!!!!jotka asuu isän tykönä....koska itse niin aikoinaan halusi... \|O \|O \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2005 klo 11:25 Maaria kirjoitti:
Eikä oikein ole sekään että tässä tapauksessa etävanhempi kuvittelee ELATUSAVUN kattavan KAIKEN!!!!aivan kaiken...on vielä yhteishuoltajuus...

No nyt moni tulee ottamaan herneen nenuun,mutta silti on sanottava muutama sana!ELATUSAPU on sitä varten,että se kattaa toisen vanhemman osuuden elättämisestä.Eli miksi täällä selitetään,että elatusapu ei kata kaikkea.Ei ole tarkoituskaan,että pelkällä elastusavulla lasta/lapsia elätetään on myös lapsilisä sekä toisen vanhemman osuus jotka kuuluvat lapsen elatukseen!!!Ja jos asia on niin,että on yhteishuoltajuus ni hyvät ihmiset sopikaa huolto puoliksi,niin tulee elatus tasan.Ei tarvitse olla toisen maksamassa elatusapua ja sen toisen vanhemman narisemassa,kun ei toinen ole valmis maksamaan ylimääräistä,eikä osallistu hankintoihin.Onhan viellä toinenkin vaihtoehto antakaa lapset asumaan etä vanhemman luokse ja maksakaa itse elatusapua!!!!!Niin se elämä helpottuu :saint:
 
hankalaa
joo, totta minustakin tuo mitä edellinen sanoi. Molemmilla vanhemmilla on tosiaankin velvollisuus elättää lastansa - ei vain lähi- tai etävanhempi vastaa kaikesta. Sillehän ei mitään voi, että jossain mielessä se joka lapsen kanssa asuu, joutuu/saa viettää enemmän aikaa lapsen kanssa, hoitaa koulu-,lääkäri- yms. asiat. Se vaan on niin, paha etävanhemman on tulla exän kotiin huseeraamaan - pitäisikö etän mennä pakkaamaan lapsen vaatteet kun lähtevät viikonlopuksi hänelle ja sitten purkamaan kassit kun lapsen palaavat? Ja missään ei tosiaankaan puhuta siitä, että jotenkin etävanhempi olisi velvollinen lasten "hoidosta" lähivanhemmalle maksamaan. Tosiaan kannattaa miettiä, että kummalla vanhemmalla lapset pääosin asuvat, jos tilanne on se että hoitaminen on hankalaa ja lähivanhempi tuntee siinä tulevansa kaltoinkohdelluksi ja joutuvansa tekemään enemmän.
Laissa lapsen elatuksesta on muuten sellainen pykälä, että lapsen elatus on ankaroitettua vastuuta. Siis tarkoittaa sitä, että MOLEMPIEN vanhempien tulee kykynsä ja mahdollisuuksiensa mukaan pyrkiä työllistymään tms. jotta voivat lapsen elannon taata. HArmittavavan usein tästä puhutaan vain etävanhemman, siis elatusmaksujen maksajan velvollisuutena.
Mutta mutta, niin lähi- kun etävanhempia on erilaisia. Meilläkin ollut hankalaa lasten viikonloppu- ja loma-aikojen vaatetuskuviot. Lähi ei juuri ole lasten vaatetuksesta huolehtinut. Tulivat milloin missäkin kamppeissa ja ei aina kyllä niissä vaatteissa lasta voinut maanantaiaamuna kouluun laittaa (eikä kyse ollut siitä etteikö lapsilla olisi vaatteita tai että meillä menisivät pilalle).. Pyynnöistä pakata lapsille kampetta mukaan ja huolehtia että ovat säänmukaisesti pukeutuneet, ei ollut mitään apua. Lähinnä vain haukut saatiin. Hankittiin sitten meille lapsille perusvaatevarasto, joka pysyy täällä. Lähiltä tulevat vaatteet pyykätään ja joskus korjataankin jos osataan ja ehditään, ja lapset lähtevät niissä kouluu ja lähille takasin. Sitten jos ei sopivaa ole ollut mukana, niin lähtevät tämän kodin vaatteissa, mutta yhdessä lasten kanssa (lähinnä muistutellen) huolehditaan, että nämä vaatteet myös palaavat. Hyvin nyt toimii - lapset tajuavat itsekin, että ei tule mitään, jos kaikki vaatteet täältä kulkeutuvat lähille ja sitten ei taas ole täällä vaihtovaatteita. Isommat osaavat jo sitten pakata tavaroita mukaansakin, kun teininä se on niin tarkkaa mitä päälleen pistää...
Kummasti vähitellen ajan myötä asiat alkavat pelata paremmin tai sitten ei enää stressaa...
Tsemppiä vain kaikille etä-ja lähivanhemmille ja uusperheiden äideille ja isille! Ei se aina helppoa tosiaankan ole kellään...
 
-NANNA-82- tuli mieleen....emme kuvittelekkaan että vain etävanhemman rahallisella osuudella elätetään lapset!niikuin lain mukaankin, kummaltakin on tultava tietty määrä kuussa!!mutta jos äiti ei osallistu arkisiin menoihin...vaatteet yms.hän tekee väärin!meidän ei tarvitse hankkia kaikkea!on yht.huoltajuus ja hän sentään äiti...esim.hänen häihinsä olisi pitänyt hankkia puvut yms.koska hän ei itse halunnut ostaa,ei kuulemma ole käyttöä häiden jälkeen...etävanhemman kuuluu maksaa ns.juoksevat kulut.bussimatkoja yms.Ja tiedoksi että minä EN ole ottanut hernettä nenään!!!!!! :hug: luulin että voin purkaa fiiliksiä.... :'( jokaisella omat ongelmansa ja tilanteen mukaan.En yleistä mitään.Sori jos joku on loukkaantunut!!! :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2005 klo 15:01 Maaria kirjoitti:
-NANNA-82- tuli mieleen....emme kuvittelekkaan että vain etävanhemman rahallisella osuudella elätetään lapset!niikuin lain mukaankin, kummaltakin on tultava tietty määrä kuussa!!mutta jos äiti ei osallistu arkisiin menoihin...vaatteet yms.hän tekee väärin!meidän ei tarvitse hankkia kaikkea!on yht.huoltajuus ja hän sentään äiti...esim.hänen häihinsä olisi pitänyt hankkia puvut yms.koska hän ei itse halunnut ostaa,ei kuulemma ole käyttöä häiden jälkeen...etävanhemman kuuluu maksaa ns.juoksevat kulut.bussimatkoja yms.Ja tiedoksi että minä EN ole ottanut hernettä nenään!!!!!! :hug: luulin että voin purkaa fiiliksiä.... :'( jokaisella omat ongelmansa ja tilanteen mukaan.En yleistä mitään.Sori jos joku on loukkaantunut!!! :ashamed:
[/
quote]

Yhteishuoltajuudessa ei etähuoltajan tarvitse osallistua vaate kustannukaiin eikä juokseviin menoihin koska elatusmuaksut on tarkoitettu niihin ja bussimatkat etähuoltaja kustantaa sillon kun on hänen "hoito" vuoro . Itse olemme etä vanhempia ja kun menimme naimisiin ei lähivanhempi halunnut ostaa lapselle juhlavaatteita kun niitä ei tarvinnut myöhemmin (ihan ymmarrettävää) niinpä vuokrasimme häävaatteet =) , näin ei ollut kenelläkään valittamista :whistle:
 

Yhteistyössä