Tiedoksi teille kaikille lasten pahoinpitelijöille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
"Ruumiillinen kuritus kiellettiin valtion kouluissa jo vuonna 1914. Kokonaan ruumiillisen kurituksen käyttö kiellettiin 1984 alusta. Alle 15-vuotiaaseen lapseen kohdistunut pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos. Tämä merkitsee sitä, että virallinen syyttäjä voi vaatia tekijän tuomitsemista rangaistukseen, vaikkei pahoinpitelyn uhri sitä vaatisikaan. Lastensuojelulain mukaan jokaisella valtion, kunnan ja seurakunnan työntekijällä on velvollisuus ilmoittaa ilmeisessä lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta kunnan lastensuojeluun.

Myös kuka tahansa muu, joka havaitsee lapsen olevan suojelun tarpeessa, voi tehdä lastensuojeluilmoituksen."

http://www.lskl.fi/showPage.php?page_id=40

Mietin vaan että kuinkahan moni on saanut jonkun lastenvalvojan tms kimppuunsa juuri tuon helpon ilmiantamisen vuoksi,jotkut tahtoo tehdä vain toisille kiusaa vaikka ei olisi pienintäkän aihetta!!!

Oletteko ihan tosissanne Nappi82 ja Töllin Ruusa? Minusta tuo ap:n teksti oli hyvä ja aiheellinen. Hämmästyttää, mikä siinä laissa on sellaista, että mieluummin sakotkin ottaisi. Ymmärsinköhän jotenkin väärin? Tai onko täällä jokin aiempui ketju, mihin tämä liittyi? (*ihan pihalla*)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko ihan tosissanne Nappi82 ja Töllin Ruusa? Minusta tuo ap:n teksti oli hyvä ja aiheellinen. Hämmästyttää, mikä siinä laissa on sellaista, että mieluummin sakotkin ottaisi. Ymmärsinköhän jotenkin väärin? Tai onko täällä jokin aiempui ketju, mihin tämä liittyi? (*ihan pihalla*)
Juu, minä oon ainaki ihan tosissani.

Mä olen iloinen siitä että laki on olemassa...mutta loppujenlopuksi vanhempi kai maksaa suurimman laskun lapseensa kajoamisesta lapsen luottamuksen menetyksellä. Lapset antaa todella paljon vanhemmilleen anteeksi, mikä on toki ihan elinehtokin, mutta kyllä jatkuva tukistelukin tms. kasvattaa juopaa lapsen ja vanhemman välillä.
Ei ole kivaa pelätä omia vanhempiaan. Nyt meidän mutsikin ihmettelee et miks mun pikkubroidi nyt aikuisiässä heittelee tavaroita suuttuessaan ja meinaa käydä sen päälle...jaa'a, miksiköhän!?

Liittyyköhän tämä aiempaan ketjuun jossa puhuttiin lapsen tukistamisesta...?

En tiedä,en ole lukenut ketjua

No ihan oikeasti.

Jos joku rakkaista lapsosistani saisi päähänsä kielloista (useista) huolimatta mennä vaikka leikkimään tonne jokirantaan, ohjaisin vikkelään pois hiuksista taluttaen.

(mutta; ei niille tule mieleen moinen, onneksi, rahani säästyvät)

Mun mielestä fyysiseen kuritukseen turvautuminen osoittaa huonoa vanhemmuutta. Noloakin se on: napero on psykologisesti vanhempaansa vahvempi, ja kun vanhemman keinot loppuu kesken niin sitten nipataan tai tukistetaan.
Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:

No ihan oikeasti.

Jos joku rakkaista lapsosistani saisi päähänsä kielloista (useista) huolimatta mennä vaikka leikkimään tonne jokirantaan, ohjaisin vikkelään pois hiuksista taluttaen.

Hiuksista taluttaen? Miksei kädestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

No ihan oikeasti.

Mieluummin kerran tukasta niin että asia jää mieleen kun kädestä viimisen kerran..

:/

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:

No ihan oikeasti.

Mieluummin kerran tukasta niin että asia jää mieleen kun kädestä viimisen kerran..

Pyh. Mun tietämät tukistuksia ja nippauksia saaneet lapset eivät todellakaan opi mitään ekasta tai tokastakaan kerrasta.
Tehokkaampaa on taluttaa lapsi pois tilanteesta, pitää palopuhe, ja antaa joku konkreettinen rangaistus (ei fyysinen).

Alkuperäinen kirjoittaja Kapteeni Jack Sparrow:
uusikin asia sinulle?
"Kokonaan ruumiillisen kurituksen käyttö kiellettiin 1984 alusta"
johan tämä on sitten vuodesta -84 tiedetty.. :laugh:

Ööö.. mulleko sä ton kommentin esitit? Laitoinpa tämän nyt tähän kun tuntuu siltä, että joukossa on ihmisiä, joilla ei ole harmainta havaintoa siitä, että fyysinen rankaiseminen on ollut rikos siitä vuodesta -84. Ihan vain muistutukseksi.

Jos ei pysty olemaan lastaan fiksummalla tasolla ja turvautuu väkivaltaan kun ei muuten osaa pienenpäänsä hallita, kannattaisi mennä itseensä ja hakea apua. Kuri ja rajat ei tarkoita fyysistä kajoamista.

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:

No ihan oikeasti.

Varmasti juu? Tulee mieleen se töllön tietoisku tms. jossa se pikkupojanpää muistelee sitä päivää kun reppu jäi matkalle ja äiti vähän hermostu ja se poika sanoo, et ei se enää muista millanen se reppu oli mut se päivä ei unohdu koskaan. Hyvä vai huono????? :whistle:

Oivoi.. ihmekkös musta on tullu tällanen traumatisoitunut, sekopäinen yhteiskunnan elätti, joka voi henkisesti huonosti, ei osaa mitään, kävi peruskoulun juuri ja juuri loppuun.. ja kaikki vain siksi, kun olen joskus kakarana saanut tukkapöllyä :'(

t: työssäkäyvä, ihan tervepänen normaali äiti-ihminen ;)

ps. meillä ei ole vielä ollut tarvettä tukkapöllyille tai luunapeille, lapsi kun on vasta 2v ja oikein kiltti :saint:

Yhtä pihalla olen edelleen... Miksi pitäisi ruumiiillisesti kurittaa? Ja onko siitä muka teidän mielestänne hyötyä? Uhmaa ja pelkoahan se vain herättää. Ja antaa mallin ongelmien ratkaisemiseen väärällä tavalla. Minä olen joskus ihan oikeasti taluttanut kädestä tyttäreni jokirannasta eikä siinä tullut silloin(kaan) mieleen fyysinen kuritus. Puhe, toruminen ja selittäminen riittivät. On nykyisin yksi kolmesta hyvinvoivasta ja hyväkäytöksisestä nuoresta. Olen antanut aina paljon hyvää palautetta, pitänyt jämäkät rajat ja huolehtinut. Fyysistä kurittamista, edes tukistamista ei ole tarvittu. Enkä sitä kyllä hyväksykään. Eikä se, että ei hyväksy lapsen fyysiseen koskemattomuuteen puuttumista, tarkoita sitä, että luulisi olevansa täydellinen. Itse asiassa päinvastoin. Miksi täällä muuten esim. parisuhdeväkivaltaan suhtaudutaan tosi tiukasti, mutta säännöllisin väliajoin lasten tukistaminen ym. ilmoitetaan vähemmän pahaksi? Siksikö, että lapsi on pienempi?

Miten minusta näyttää siltä, että nämä tukistuksesta niin kovasti meuhkaavat ovat yhden alle 2 vuotiaan lapsen äitejä? ;) :whistle: Ei meilläkään sentään pikkulapsille (lue alle 2-3v) ole tarvinnut tukkapöllyä antaa.

kyllä meilläkin on käytössä "ei väkivaltaiset" keinot..
ja olen sitä mieltä että paremmin ne toimivatkin.
mutta en nyt ihan kaikkea kutsuisi väkivallaksi mitä tuo laki kattaa..
enkä sillä perusteella lähtisi ketään ruoskimaankaan.
mutta jos puhutaan oikeasti väkivaltaisista vanhemmista on asia erikseen.
jos näkisin naapurin tukistavan lastaan en puuttuisi, jos lyövän menisin antamaan oman kokoista vastusta. :kieh:

Mä en voi kyllä ymmärtää tota väkivallan puolustamista. Ja oman väkivaltaisen lapsuutensa ihannoimista.Ymmärrän, että rakkaat ne on ne piiskanneetkin vanhemmat mutta voitteko sanoa että se piiskaaminen ja tukkapöllyttäminen on tehnyt teistä parempia ihmisiä, oisko voinut selvitä ilmankin? Ei se tarkota omien vanhempien pilkkaa/väheksymistä jos itse katkaisee väkivallan kierteen, ihminen on oppivainen eläin.

Ajatteletteko te, että lakeja yleensäkin vaan huvikseen laaditaan?

Mä olen vissiin naiivi vielä lapseton jos sanon että jos ite käy lapseensa käsiksi niin ei voi vaatia että lapsi ei pure tai hakkaa muita legoilla.
Kyllä vanhemman pitäis olla se aikuinen ja ylivalta pitää saavuttaa ihan muilla keinoin.

Yhteistyössä