Tiedättekö sen tilanteen, kun kysyy lahjatoivetta ja se on TÄYSIN yli suunnittelemasi budjetin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Baba"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"Baba"

Vieras
Näin kävi kun kysyimme miehen sisarelta lahjatoivetta vauvalle - eli olimme menossa katsomaan hänen vastasyntynyttään ja halusimme viedä jotain jolle oikeasti käyttöä, eikä niitä pienen pieniä vaatteita/unirättejä/puruleluja, joita kaikki kantavat vastasyntyneen kotiin. Arvatkaahan mitä tuli vastaukseksi - Avent itkuhälytin... rapiat 80€ :) Siis tätä en käsitä: miten joku KEHTAA pyytää noin kallista lahjaa! :O Meillä oli ajatuksena käyttää lahjaan max 30e sillä tulossa ovat tietysti ristiäiset joihin myös toki viedään lahja.

Jos se on ainoa asia jonka tarvitsevat? Voithan vaikka kysyä äitiäsi tai muita sisaruksiasi osallistumaan itkuhälyttimen ostoon?

Kyllä minä ainakin kehtaan sanoa siskolleni jos pyytä jotain liian kallista.

Ostat jonkun bodyn, niitä tarvitsevat kaikki. Osta vaikka valmiiksi isompaa kokoa, niitä ihan pienimpiä saa yleensä tarpeeksi.
Itse en noin kallista ostaisi, ellei käytettynä löytyisi.

Ja miehesi ei voi sanoa siskolleen lahjan olevan liian kallis?? Tai sitten annatte sen ja sanotte, että se on samalla ristiäislahja. Tai pyydätte jonkun kimppaan.

[QUOTE="mie vaan";29315286]Ja miehesi ei voi sanoa siskolleen lahjan olevan liian kallis?? Tai sitten annatte sen ja sanotte, että se on samalla ristiäislahja. Tai pyydätte jonkun kimppaan.[/QUOTE]

Ei mielestäni tarvitse selitellä mitään.
Saahan sitä lahjatoiveita kysellä, ei niitä ole pakko täyttää, eikä kukaan varmaan kehtaa tivata, että "miksi ette tunut sitä mitä toivoin".

Öh...jos kysyy jotain, luultavasti saa siihen vastauksen. Olisi ehkä ollut hyvä kysyessä mainita, mikä on lahjabudjettisi, niin kälysi olisi voinut miettiä jotain muuta. Tai tosiaan sitten kimppalahjana tuo itkuhälytin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29315323:
Öh...jos kysyy jotain, luultavasti saa siihen vastauksen. Olisi ehkä ollut hyvä kysyessä mainita, mikä on lahjabudjettisi, niin kälysi olisi voinut miettiä jotain muuta. Tai tosiaan sitten kimppalahjana tuo itkuhälytin.

No aika noloa se on ilmoittaa hintaluokka lahjatoivetta kysyttäessä.
Yleensä ihmiset sanovat pari "epämääräisempää" toivetta ja oikeasta hintaluokasta ihan itse. Eli esim "haluan puseron" eikä "haluan sen-ja-sen merkkisen (tonnin maksavan) puseron. Tällöin lahjan ostaja voi sopeuttaa lahjan omalle kukkarolle sopivaksi.

Mun tutut on just tollasia: kun kyselen lapsensa lahjatoiveita niin saan vastaukseksi lelun nimen, hinnan (joka on yleensä yli 50 euroo) ja vielä paikankin mistä voi ostaa. EI paljoa kiinnosta ostella mitään kalliita hilavitukuttimia kun ne on yleensä niillä päivän päästä hajalla tai hukassa.

Meillä on osteltu puolin ja toisin satasen lahjojakin, mutta olisi järkyttävän tökeröä, jos joku noin kallista pyytämällä pyytäisi! Ne kalliimmat lahjat on tullut esiin keskusteluissa, että ovat itse ajatelleet hommata jotain ja kysytty haluaisivatko lahjaksi. Etkö voi laittaa miestäsi keskustelemaan siskonsa kanssa? Vaikkei meillä sisaruksilla kovin läheiset välit olekaan niin voisi ihan hyvin pyytää uutta halvempaa lahjatoivetta tuossa tilanteessa. Jos taas välit on valmiiksi niin viileät ettei pysty keskustelemaan niin haittaakos tuo jos viilenevät lisää vaikka helistimen ja bodyn tuomisesta...

Miks kysyitte? Oisitte vieny jotain syötävää vaa mukananne ja sit ristiäisissä pohtinu lahja-asiaa. Tehän meette vaa kattoo sitä vauvaa, sillon yleensä viedää mukana kukkia/ruokaa/pikku lelu/joku pikku vaate, näistä voi valita sopivan vaihtoehdon. Mun suosikki on vaippapaketti ja ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29315414:
Miks kysyitte? Oisitte vieny jotain syötävää vaa mukananne ja sit ristiäisissä pohtinu lahja-asiaa. Tehän meette vaa kattoo sitä vauvaa, sillon yleensä viedää mukana kukkia/ruokaa/pikku lelu/joku pikku vaate, näistä voi valita sopivan vaihtoehdon. Mun suosikki on vaippapaketti ja ruokaa.

No miks ei saisi kysyä? Jos on tyyppiä, joka vielä mieluummin tarpeellista kuin tarpeetonta.
Yleensä ihmisillä on edes joku kotikasvatus, ja ymmärretään minkä hintaluokan lahjaa on ok toivoa.

Mulle kävi tänä vuonna myös samlla tavalla yhden lähisukulaisien ja joululahjan kanssa. Ärsyttävää, mutta en kehdannut sanoa ei vaikka itselläkin on huono rahatilanne. Ei ehkä olisi pitänyt kysyä, mutta tiedänpä sitten että tulee tarpeeeseen. Harmittaa, vaikka pyytäjä onkin rakas, mutta en itse kehtais. Eikä lahajtoiveisiin pidä muutenkin aina antaa liikkumavaraa, tyyliin "ei toiveita", "vaikka joku vaate/kirja/levy/jotain aineetonta tms.". Eikä niin, että mee osta mulla se ja se sieltä ja sieltä kaupasta. :o
Tuo aventin itkuhälytin on älytön toive vauvalahjaksi, joka on yleensä jotain pientä, joululahajt ny on teitenkin vähän eri asia. Osta joku kirpparilta käyetettynä, kyllä ihan millä tahansa itkuhälyttimelä pärjää kunhan se toimii. Itse ostin 15 eurolla kirppikseltä vanhan Phillipsin ja hyvä on. Eivät he edes välttämättä tiedä tuleeko koko hälyttimelle käyttöä.

Noh. He ilmeisesti tarvitsevat itkuhälytintä yli muun.

Minun mielestäni jos toivetta kysytään, kerrotaan mitä oikeasti halutaan/tarvitaan ja sitten toiveiden kyselijä koittaa joko parhaansa mukaan toteuttaa toiveen, eli joko tässä tilanteessa kyselee muita kimppaan, että voi ostaa toivotun lahjan tai antaa vaikka lahjakortin itselleen sopivalla summalla kauppaan mistä niitä saa. Tai sitten kysyy muita lahjatoiveita.

Itse olen suht koht tarkka vaatteista, joten meillä jäi moni annettu vaate käyttämättä, kun en niistä tykännyt. Uniasut ehkä ainoita, joille tuli käyttöä.

[QUOTE="...";29315361]No aika noloa se on ilmoittaa hintaluokka lahjatoivetta kysyttäessä.
Yleensä ihmiset sanovat pari "epämääräisempää" toivetta ja oikeasta hintaluokasta ihan itse. Eli esim "haluan puseron" eikä "haluan sen-ja-sen merkkisen (tonnin maksavan) puseron. Tällöin lahjan ostaja voi sopeuttaa lahjan omalle kukkarolle sopivaksi.[/QUOTE]
No jos ei suoraan halua hintaluokkaa ilmaista (näkeehän lahjan saaja sen kyllä myöhemmin saamastaan lahjasta ja käsittääkseni nyt ei ollut mistään pomon vaimosta kyse vaan lähisukulaisesta) niin sitten pitää kysyä, olisko jotain muita toiveita.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29315414:

Mä itse taas en tykkää siitä, että tuodaan vaippoja ja ruokaa. Ne nyt itse voidaan hyvinkin hakea. Mieluiten tykkään, että tuo itsensä.

Itse olen vienyt yleensä itse neulotut villasukat tms pientä. Sellaista, josta ei pitäisi ainakaan tulla paha mieli, jos nyt ei satu tykkäämäänkään. En siis missään nimessä halua viedä kenellekään mitään isoa kysymättä, tarvitaanko sitä.

Noita ei ole tainnut omalle kohdalle pahemmin osua, eikä itselleni tulisi mieleenkään toivoa jotain noin kallista. Voisin toivoa itkuhälytintä ja päälle lisätä etten tiedä mitä sellaset maksaa, et jos ovat kovinkin kalliita niin sitten jotain muuta. Ja lahjatoive on vaan toive, ei sitä ole pakko täyttää.

Yhteistyössä