Tiedättekö perheitä, joissa OIKEASTI ei ole rahaa edes ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmh

Vieras
Ja mistä syistä? Itse tiedän joitakin perheitäjoilla rahat menee kaikkeen muuhun muttei lasten ruokaan. Yksikin eukko kehtasi mennä kampaajalle, joka maksoi 70e ja sitten valitti parin päivän päästä ettei ole rahaa lasten ruokiin ja kerjäsi lainaksi multa.Samaten käydään festareilla, ostellaan vaatteita, baareillaan yms ja sitten parku kun ei ole vauvanmaitoa. Lainasin, mutta ärsytti.
Mutta sellaisia, joissa ei OIKEASTI ole varaa edes ruokaan en kyllä tiiä.

Meillä oli lapsena/ teininä joskus sellaista. Eikä ollut kyllä varaa paljon muuhunkaan. Vessapaperia ei läheskään aina ollut, puhelin oli kerran jos toisen kiinni maksamattomien laskujen takia. Jääkaapissa usein valon lisäksi vain viimeisiään vetelevä ketsuppi-purkki ja margariinia. Silloin syötiin makaroonia ja juotiin vettä. Hävetti, enkä usko, että kukaan kavereista tiesi oikeasti kuinka köyhää oli.

Joo, siis ei selvästikään kukaan tiedä, en mäkään. Sen sijaan näitä, jotka eivät todella osaa käyttää ei isoja eikä pieniä summia, taatusti riittää.

Mun lapsuudessanikaan mihinkään mun ja veljeni vaatteisiin, juttuihin tai edes kunnon ruokaan (usein ruokailu oli koulun varassa, tyypillisin ruokani oli itse tehty nakkimunakas) ollut koskaan rahaa. Äitini perhepäivähoitaja, isä työtön. Käytännössä sossin tuilla elettiin.

Rahat käytettiin seuraaviin: työttömän alkoholisti-isän kapakassa istumiseen, tupakanpolttoon ja taksilla ajeluun, sekä taatusti jokaviikottaiseen rahapelien pelailuun.

[QUOTE="Joku";22978179]Meillä oli lapsena/ teininä joskus sellaista. Eikä ollut kyllä varaa paljon muuhunkaan. Vessapaperia ei läheskään aina ollut, puhelin oli kerran jos toisen kiinni maksamattomien laskujen takia. Jääkaapissa usein valon lisäksi vain viimeisiään vetelevä ketsuppi-purkki ja margariinia. Silloin syötiin makaroonia ja juotiin vettä. Hävetti, enkä usko, että kukaan kavereista tiesi oikeasti kuinka köyhää oli.[/QUOTE]

Mistä syistä teillä oli noin tiukkaa? Anteeksi, mutta en oikeasti usko, että Suomessa on näin. Itse kun 10 v todistin sitä, miten sossu syyti rahaa isäni juopotteluun. Siis mihin ne rahat teillä menivät sitten? Vai ettekö halunneet hakea mitään sossun luukulta?

Mä olen elänyt köyhän lapsuuden ilman sosiaalitukia. Vanhemmat eivät olisi ilmeisesti saaneet mitään tukia, sillä oli oma talo ja maata, ne olisi pitänyt ensin myydä (tällaisen selityksen sain, kun isompana kyselin asiaa). Äiti käski vain syödä koulussa ja onneksi oli kouluruokaa! Mua itse asiassa kiusattiin koulussa siitä että SÖIN kouluruokaa. Muut vaan näykkivät ja heittivät roskiin. Kotona syötiin leipää ja itse kasvatettuja juttuja (perunaa), käytiin kalassa ja marjassa. Opin myös ampumaan ja nylkemään jäniksiä, joka kuulostaa ehkä hurjalta nykyihmisten korviin.

[QUOTE="Joku";22978179]Meillä oli lapsena/ teininä joskus sellaista. Eikä ollut kyllä varaa paljon muuhunkaan. Vessapaperia ei läheskään aina ollut, puhelin oli kerran jos toisen kiinni maksamattomien laskujen takia. Jääkaapissa usein valon lisäksi vain viimeisiään vetelevä ketsuppi-purkki ja margariinia. Silloin syötiin makaroonia ja juotiin vettä. Hävetti, enkä usko, että kukaan kavereista tiesi oikeasti kuinka köyhää oli.[/QUOTE]

Meillä oli kanssa kun olin lapsi. Perunoita paistettiin tai keitettiin ja syötiin ketsupin kanssa. Jos oli onnea, sai hernekeittoa, josta vieläkin tykkään ihan älyttömästi.

Tällä hetkellä meillä on paha tilanne yllättävän, ison menon takia. Meistä johtumattomista syistä jouduimme kasaamaan tuloihimme nähden hirveän summan yhtäkkiä kasaan.

Olemme kolmea työtä tekevä perhe, mutta asumis- ja ruokakustannukset ovat ylivoimaiset tällä hetkellä. Tulot eivät riitä! Miehen verotus on kova, kun joutuu tekemään kahta työtä ja minulla pieni palkka. Lasten kulutus suurimmillaan, vaikka eivät harrasta paljoa ym.

meillä ainki aikoinaan oli hyvinkin tiukkaa myös. äitini oli alkoholisti, hänen juomiseen löytyi rahaa.
Vanhemmilla oli talolainaa, isä teki kahta työtä, auto oli velaksi ostettu. Silti oli useinkin päiviä että ei ollut kaapissa muuta kuin homeista leipää ja kissanruokaa. sille katille löytyi aina ruokaa ja äidile viinaan, mutta mitäpä meistä kakaroista välittämään.

Laina oli iso ja sitä piti maksa joka kuukausi paljon. isäni palkka ei ollut iso, kouluttamattomana ei saanut samaa kuin kouluja käyneet. äitini joi kaikki rahat mitä irti sai. toki äitinkin teki välillä hanttihommia, jakoi yöpostia, opiskelimyös laitoshuoltajaksi, mutta viina oli osa hänen elämäänsä. isäni teki myös yhdessä ravintolassa portsarin hommia ja siihen aikaan palkka oli se mitä siitä ovelta sai, eli joskus se oli 20 markkaa joskus enemmän joten kovin vähän se meidän ruokarahoja kerrytti.

Väittäisin etä äidilläni ja isäläni rahat menivät KOHTUUTTOMAN suuren omakoitalon lainan maksuun ja alkkis äidin juomiin.
Hävetti monestikin kun ei ollut aina ruokaa, luottivat siihen että syömme koulussa. Ei sitä uskalla keroa kellekkän jos on nälkä.
ja olen siis syntynyt 70-luvulla ja asuimme omakotitalossa joskus 80-luvulla

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ja mistä syistä? Itse tiedän joitakin perheitäjoilla rahat menee kaikkeen muuhun muttei lasten ruokaan. Yksikin eukko kehtasi mennä kampaajalle, joka maksoi 70e ja sitten valitti parin päivän päästä ettei ole rahaa lasten ruokiin ja kerjäsi lainaksi multa.Samaten käydään festareilla, ostellaan vaatteita, baareillaan yms ja sitten parku kun ei ole vauvanmaitoa. Lainasin, mutta ärsytti.
Mutta sellaisia, joissa ei OIKEASTI ole varaa edes ruokaan en kyllä tiiä.

Niin, meillä ei hummailla. Vaatteet korjataan, välillä mennään rikkinäisillä kengillä... baareissa ei käydä. Itse leikkaan kaikkien hiukset. Koko talvena ei olla harrastettu oikeastaan mitään ja hiihtolomalle mennään velkarahoilla, jos niitä saadaan. Velkaa kerääntynyt entisestään ja kun tuli pakollinen iso maksu, mietitään mistä ruokaraha seuraaviksi viikoiksi, jos ei saadakaan uutta lainaa taas.

En ymmärrä, miten kolmea työtä tekevät ihmiset voivat joutua näin tiukoille.

[QUOTE="yks";22978201]Joo, siis ei selvästikään kukaan tiedä, en mäkään. Sen sijaan näitä, jotka eivät todella osaa käyttää ei isoja eikä pieniä summia, taatusti riittää.

Mun lapsuudessanikaan mihinkään mun ja veljeni vaatteisiin, juttuihin tai edes kunnon ruokaan (usein ruokailu oli koulun varassa, tyypillisin ruokani oli itse tehty nakkimunakas) ollut koskaan rahaa. Äitini perhepäivähoitaja, isä työtön. Käytännössä sossin tuilla elettiin.

Rahat käytettiin seuraaviin: työttömän alkoholisti-isän kapakassa istumiseen, tupakanpolttoon ja taksilla ajeluun, sekä taatusti jokaviikottaiseen rahapelien pelailuun.[/QUOTE]

Mitäs teillä lapsille tarjottiin ruoaksi, nakkimunakasta? Meillä oli sama tilanne 90 luvun laman syövereissä, sillä erotuksella että isä sai hyvää ansiosidonnaista ja ei mennyt tupakkaan ja taksiin rahat, viina oli ainoa. Kyllä meillä silti riitti rahat ruokaan ja äiti oli tarkka että lapsille oli kunnon ruoka sekä hoito että omille. Tosin ei saanut esim. hedelmiä syödä kuin yhden ja muutenkin piti katsoa että kaikille riitti.

[QUOTE="yks";22978227]Mistä syistä teillä oli noin tiukkaa? Anteeksi, mutta en oikeasti usko, että Suomessa on näin. Itse kun 10 v todistin sitä, miten sossu syyti rahaa isäni juopotteluun. Siis mihin ne rahat teillä menivät sitten? Vai ettekö halunneet hakea mitään sossun luukulta?[/QUOTE]

Oikeastaan en ole varma. Äiti oli kolmen lapsen yh, ja vain yhdestä sai elarit, lapsilisät toki kaikista. Välillä äiti oli pitkiä pätkiä työttömänä, välillä jotain matalapalkka-hanttihommia teki. Ja sitten meni aina aikaa päätöksiin kelan ja sossun puolelta kun oli noita työssäolo ja työttömyysjaksoja. Äidillä oli entisen yrityksensä vuoksi ulosottovelkoja, niin sinne kait meni osa. Tupakkaa tais kyllä äidillä olla aina, silloin kun oli tiukempaa niin teki murutupakasta sätkiä. Siitä en ole varma, tuliko soskusta säännöllisesti rahaa vaiko ei, mutta tuon tupakan lisäksi ei meille mitään ylimääräistä koskaan ostettu. Asuttiin siis vuokralla, ei autoa, ei bussikortteja, vakuutuksia tai siis MITÄÄN sellaisia kuluja, joka selittäisi tuon ruoattomuuden paitsi se tupakka.

Toki välillä oli meidän mittapuulla normaalisti rahaa, mutta kyllä noita tosi köyhiä kausia oli usein. Onneksi tosiaan oli kouluruokailu ja pyörällä pääsi sinne mihin oli tarve.

kun mun kaksoset synty äippäraha 11 euroo päivä, vuokra asunto yksinhuoltaja ja kaikki piti ostaa 2 kappalein, niin ja itselle ei ollut varaa ostaa ruokaa, söin lasten jämät, tai sit tein itelleni hernekeittoo ( erneitä, vettä, + suolaa) ja joo elkkarin tiukkaa oli. Nyt kaksoset reippaita koululaisia.

En tiedä perheitä, joilla OIKEASTi ei olisi rahaa ruokaa. Mutta tiedän kyllä perheitä, jotka valittavat, että ei ole rahaa ruokaan. Samalla rahaa kuitenkin riittää isin tupakkaan ja kaljaan, äidin siidereihin ym.

me joka kuukausi tulee hetki jolloin ei ole rahaa ruokaan,bensaan että mies pääsee töihin ja vaippoihin.. no silloin viemme viisi senttisiä kauppaan ja ostamme niillä mitä saamme.. äitiltäni lainaamme pari kymppiä sitten bensaan, mies alipalkatussa työssä ja neljä lasta meillä..itse yritän aina parhaani mukaan vetää säästöön kun on rahaa että saamme just pahan päivän varalle etes 10 euroa.. vaatteita emme ostele kuin kirpparilta kerran vuodessa jotain uutta jokaiselle ja paljon saamme vaatetta sukulaisiltamme joilla on lapset jo isoja.. meillä ei kukaan harrasta mitään maksullista, kampaajalla en käy, baareissa ei käydä, lomamatkoja ei tehdä kuin kerran kesällä käymme joko eläintarhassa tai vesipuistossa..

Tiedän yhden missä ainakin sellaista aina valitetaan. Molemmat vanhemmat lähes ketjupolttajia ja molemmilla menee pari askia tupakkaa päivässä. Samoin yllättävän usein raha löytyy tuopillisiin kulmakuppilassa. Kai se vähän riippuu siitä minkä kokee välttämättömäksi ja se rahaa menee ensin niihin. Vasta sen jälkeen aletaan pohtia sellaisia turhakkeita kuten ruokaa. :(

[QUOTE="yks";22978201]Joo, siis ei selvästikään kukaan tiedä, en mäkään. Sen sijaan näitä, jotka eivät todella osaa käyttää ei isoja eikä pieniä summia, taatusti riittää.

Rahat käytettiin seuraaviin: työttömän alkoholisti-isän kapakassa istumiseen, tupakanpolttoon ja taksilla ajeluun, sekä taatusti jokaviikottaiseen rahapelien pelailuun.[/QUOTE]

onneksi kaikissa työttömissä perheissä ei ole noin. Vaikka me ollaan työttöminä, meilä ei juoda eikä polteta. laspet saa harrastaa ja käydä kisoisakin. lapsilla on vaatteita ihan rittävästi, josksus tuntuu että liikaki, ku tuntuvat pitävän vain samoja vaatteita. Mitään hienouksi ei meilläkän ole, mutta toimeen tullaan. Ja vaikka siis olaan vähävaraisia niin tyttö saa opiskella ja me hankitaan hänelle lukion kirjat.
kylä sitä aikinen pärjä vähemmällin ja kerkiää sitä juomaan sit jsokus jos on tarvetta, mutta meillä ei sitä trvetta oel. Tosi väitäisin että oltais köyhempiä jos omistettais auto. ilamnkin on pärjätty kun asutan niin lähellä kaupunkia. jaksetaan kävellä tai pyöräilläkin

meillä oli nuorempana kans aika tiukkaa.. monesti siskon kanssa syötiin vaan koulussa ja kotona syötiin sitten makaronia ja ketsuppia.. tai riisiä ja ketsuppia.. tuurilla löytyi maitoa kaapista ja joskus jopa äiti toi meille jauhelihaa ja leipää sinne kans.. en tiedä mihin äiti käytti rahat, kun ei asunut meidän kanssa vaan hellunsa luona.. asuimme siskoni kanssa tavallaan kahdestaaan, äiti oli kuitenkin kirjoilla samassa asunnossa meän kanssa.. tätä kesti parisen vuotta ja sitten muutettiin sen äidin hellun luo asumaan..
luojalle kiitos, että mummo antoi joskus rahaa kunnon ruokaan, kun kehdattiin pyytää.. :( ja sekin oli tosi harvoin..

onneksi kaikissa työttömissä perheissä ei ole noin. Vaikka me ollaan työttöminä, meilä ei juoda eikä polteta. laspet saa harrastaa ja käydä kisoisakin. lapsilla on vaatteita ihan rittävästi, josksus tuntuu että liikaki, ku tuntuvat pitävän vain samoja vaatteita. Mitään hienouksi ei meilläkän ole, mutta toimeen tullaan. Ja vaikka siis olaan vähävaraisia niin tyttö saa opiskella ja me hankitaan hänelle lukion kirjat.
kylä sitä aikinen pärjä vähemmällin ja kerkiää sitä juomaan sit jsokus jos on tarvetta, mutta meillä ei sitä trvetta oel. Tosi väitäisin että oltais köyhempiä jos omistettais auto. ilamnkin on pärjätty kun asutan niin lähellä kaupunkia. jaksetaan kävellä tai pyöräilläkin

Taidamme muuttaa Rovaniemelle, kun se on mukava kaupunki muutenkin :D Meidän ongelmaamme löytyy selitys nimittän kirosanasta pääkaupunkiseutu. Mutta kun tänne on ollut pakko asettautua töiden ja lasten koulujen takia :( Ei kannattaisi.

Meillä oli lapsena tiukkaa ruuasta, sillä vanhemmat olivat ajalle tyypillisiä (70-luvulla) ja maksoivat hampaat irvessä korkeakorkoista asuntolainaa. Toisinaan oli helpompaa, mutta oli aikoja jolloin syötiin itsekasvatettuja perunoita ja "sipulikastiketta" ( siis pelkkää kastiketta ja sipulia, ei makkaraa tai lihaa). Leipää oli mutta ei leivänpäällisiä. Meni vuosia ennen kuin pystyin syömään minkäänlaisia kastikkeita...

Tiedän yhden perheen jossa äidillä ei ollut varaa ostaa itselleen ruokaa ja mies ei antanut syödä, koska oli ruoat ostanut.
Äiti toimi yksityisyrittäjänä ja oli firman perustamisen suhteen alku vaiheessa jolloinka tuloja ei ollut vielä. Toimeentulotukea ei tietenkään voinut hakea koska miehen tulot olisi laskettu.
En tiedä voiko tätä laskea tähän ketjuun kuuluvaksi, mutta kyseisellä naisella ei ollut tarpeeksi tuloja ruoan ostoon, rahat meni laskuihin ja bensaan että pääsi töihin. Muistan hänen tehneen vielä firman työn lisäksi toistaki työtä että olisi saanut revittyä rahaa kokoon.

tiedän perheen jossa vanhemmat joutui työttömäksi. Lapsia perheessä useampi, talovelat päällä. Olen lähes 400 km:n päästä käynyt päiväseltään viemässä pari kertaa ruokaa ja vaatteita kun tilanne ollut heillä tosi tiukka. Perhe on läheinen sukulainen eikä tulisi mieleenkään kattoa vierestä että lapset syö makaroonia monta päivää.

tiedän perheen jossa vanhemmat joutui työttömäksi. Lapsia perheessä useampi, talovelat päällä. Olen lähes 400 km:n päästä käynyt päiväseltään viemässä pari kertaa ruokaa ja vaatteita kun tilanne ollut heillä tosi tiukka. Perhe on läheinen sukulainen eikä tulisi mieleenkään kattoa vierestä että lapset syö makaroonia monta päivää.

Olet ihana :hug: =)

Yhteistyössä