Tiedättekö paljonko saa nelilapsinen perhe yhteensä tukiaisia jos ei kukaan töissä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja humppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

humppa

Vieras
Tutun perheessä neljä pientä lasta. Mies työtön ollut vuosia ja karttelee töitä. nainen kotiäitinä ollut lähemmäs 10v. Leveästi elävät. Toimeentulotukea laskettaessa jokaiselle heistä pitää jäädä perusosa vuokran jälkeen. Perusosa on aikuisilla n. 330e per nuppi, lapsilla n. 230e per nuppi. Yhteensä perheelle jää rahaa vuokranmaksun jälkeen vajaa 1600 euroa kuukaudessa. Lisäksi sossu maksaa sähkölaskut, vesilaskut, terveydenhuoltomenot, harrastukset lapsille. Tietenkään tuo vajaa 1600e ei muodostu pelkästään toimeentulotuesta, vaan myös kelan tuista. Ja kaiken tämän saa tekemättä mitään. On se elämä kumallista. Toinen perhe samanlaisessa tilenteessa, lapsia yhtä paljon, asuntomenot yhtä suuret. Mies käy töissä ja nainen on kotiäitinä. Heidän tulonsa yhtä suuret tai jopa pienemmät kuin toimeentulotuella elävällä perheellä. Onko tässä jotain väärin?

Ei meidänkään perheelle jää paljon enempää. Mitä enemmän lapsia, sitä vähemmän kannattaa kenenkään käydä töissä, koska harvan palkka kattaa monen elättämistä.

Nykyään on asuminen niin kallista, että monilla jo toisen palkka menee asumiseen. Joten toimeentulotuella pärjää suomessa leveästi.

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
1600 euroa ei ole mun mielestä paljon käteen kuushenkiselle perheelle...

on se paljon! Meillä käy toinen töissä ja vaikka kävis molemmat ei jäis yhtään ainakaan enempää kun laskee hoitomaksut ja polttoaineet pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

on se paljon! Meillä käy toinen töissä ja vaikka kävis molemmat ei jäis yhtään ainakaan enempää kun laskee hoitomaksut ja polttoaineet pois.

peesi. valtavia summia ovat toimeentulotuet.

No en kyllä jaksais olla kateellinen perheelle, joka elää toisten ihmisten armoilla. Neljä lasta on paljon vastuuta, joten ihan hyvä että perhettä tuetaan eikä niin hillittömän huono juttu että molemmat vanhemmat ovat kotona.

Jos mies (tai molemmat vanhemmat) karttelevat työtä, niin eikö sostoimi silloin jossain vaiheessa leikkaa toimeentulotukea heidän osaltaan. Näin muistelen...

Jos leveilevät saamillaan rahoilla, niin kateuttaan saa nuijittua vähemmäksi kun muistaa että AINA pää jää lopulta vetäjän käteen. Arki se on edessä heilläkin - aikanaan.

Eli jos mä menisin sossuun, niin niiden pitäisi alkaa syytää mulle rahaa niin, että vuokran jälkeen mulle ja lapsille pitäisi jäädä 790 euroa kuussa muihin menoihin. Joka kuukausi. Suomennettuna mä siis kotihoidontuen ja elareiden lisäksi voisin saada sossusta useamman satasen kuussa... VARMAAN JOO!

Alkuperäinen kirjoittaja humppa:
Tutun perheessä neljä pientä lasta. Mies työtön ollut vuosia ja karttelee töitä. nainen kotiäitinä ollut lähemmäs 10v. Leveästi elävät. Toimeentulotukea laskettaessa jokaiselle heistä pitää jäädä perusosa vuokran jälkeen. Perusosa on aikuisilla n. 330e per nuppi, lapsilla n. 230e per nuppi. Yhteensä perheelle jää rahaa vuokranmaksun jälkeen vajaa 1600 euroa kuukaudessa. Lisäksi sossu maksaa sähkölaskut, vesilaskut, terveydenhuoltomenot, harrastukset lapsille. Tietenkään tuo vajaa 1600e ei muodostu pelkästään toimeentulotuesta, vaan myös kelan tuista. Ja kaiken tämän saa tekemättä mitään. On se elämä kumallista. Toinen perhe samanlaisessa tilenteessa, lapsia yhtä paljon, asuntomenot yhtä suuret. Mies käy töissä ja nainen on kotiäitinä. Heidän tulonsa yhtä suuret tai jopa pienemmät kuin toimeentulotuella elävällä perheellä. Onko tässä jotain väärin?

AIka kummallista että toimeentuloa saavat jos en minäkään . 2 lapsen yh oisi saanut vaikka elettiin ihan kodinhoidontuella plus elarit ja lapsilisä?

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Eli jos mä menisin sossuun, niin niiden pitäisi alkaa syytää mulle rahaa niin, että vuokran jälkeen mulle ja lapsille pitäisi jäädä 790 euroa kuussa muihin menoihin. Joka kuukausi. Suomennettuna mä siis kotihoidontuen ja elareiden lisäksi voisin saada sossusta useamman satasen kuussa... VARMAAN JOO!

No juu mutta kun et saa kun sulla menee yli toimeen tulorajan . Tiedän vaan ihan kokemuksesta tämän!

On se vähän outo järjestelmä.
Itse olen tehnyt paljon toimeentulotukipäätöksiä, ja lapsiperheissä summat on usein niin isoja, että tulee ittelläkin mieleen, että miksi täällä töissä käy.
Harrastukset kuuluu pääsääntöisesti maksaa perusosata itse, mutta toisaalta harvalla sossulla on sydäntä kieltää lapseltä sitä balettituntia tms.
Meillä harrastuksia maksetaan erityisestä syystä ja siihen on yleensä lastensuojelullinen peruste.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei se ole paljoa. Tosin harrastuksia ei makseta erikseen vaan ne sisältyvät normiin. Viiden hengen perheelle 1300 euroa vuokran (lainanlyhennyksiä ei lasketa), sähkön, lämmön ja terveydenhoitomenojen jälkeen. Jos olet töissä niin olet lisäksi oikeutettu etuoikeutettuun tuloon, 20% palkasta kuitenkin maksimissaan 150 euroa. Tosin varaudu siihen, että säästöjä ei saa olla ollenkaan ja opintolainojen pitää olla nostettuna. Lisäksi joudut suostumaan taloutesi tarkkaan syynäämiseen tiliotteita myöten.

Nuo hoitomaksut ja työmatkakulut korvataan halvimman mukaan, lisäksi 150 euron bonus. Jos sinulla jää alle, niin eikun hakemaan. Eli kannattaa sittenkin olla töissä. Me ei saada tuota vaikka toinen on työtön ansiosidonnaisella ja toinen opiskelija. Katsos kun asumistuet yms ovat liian isot.

Ei kai sitä tarvitse sen kummemmin urkkia. Riittää kun tietää nuo perusosien määrät. Kyllähän sitä sossusta hyvin vetää rahaa, jos monta lasta tekee. Näin on jotkut sossun asiakkaat kehuskelleet suoraan. Jokaisesta lapsesta saa uuden perusosan, kannattavaksihan se tulee. varsinkaan kun lasten harrastuksia ei tarvitse maksaa ja kierrätetään vaatteet yms. tarkkaan. Hyvin jää rahaa muuhun. Kateudesta ei kyse. Ihmettelystä vain. Epäreilua, että työttömät saavat enemmän kuin työssäkäyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:

Kyllä se on paljon, kun kerran sähköt, vedet ja harrastuksetkin maksaa sossu.

Harrastuksia ei maksa, ainakaan lain mukaan. Tietysti puheenlahjat ja sukulaisuussuhteet voivat olla asia erikseen. Tuo on minimitoimeentulo, joka voi tippua jos ei hae töitä. Ei tuo paljoa ole, koska ei ole omaisuutta jolla kattaa yllättävät menot. Vähemmälläkin tietysti voisi selvitä, mutta ei siten että työkyky säilyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Ei kai sitä tarvitse sen kummemmin urkkia. Riittää kun tietää nuo perusosien määrät. Kyllähän sitä sossusta hyvin vetää rahaa, jos monta lasta tekee. Näin on jotkut sossun asiakkaat kehuskelleet suoraan. Jokaisesta lapsesta saa uuden perusosan, kannattavaksihan se tulee. varsinkaan kun lasten harrastuksia ei tarvitse maksaa ja kierrätetään vaatteet yms. tarkkaan. Hyvin jää rahaa muuhun. Kateudesta ei kyse. Ihmettelystä vain. Epäreilua, että työttömät saavat enemmän kuin työssäkäyvät.

Riippuu tietysti myös työstä ja työtunneista, mutta pääsääntöisesti näin on! Ja se kans ihmetyttää, että jos hoitopaikat on kunnalle niin kalliita, miksei ne tue lasten kotihoitoa edes puolella siitä summasta mitä kunta joutuu lasten hoitopaikkaa tukemaan...

Onhan se kumma, että työssäkäyvä joutuu lopettaa omat vaatehankinnat (joskus kirpparilta jotain 50 sentinvaatetta) ja ruokaakin vain vähän ja harvoin voi itse syödä, jotta pystyy lapsillensa kustantaa harrastukset, mitä haluavat, ja sitten toiset shoppailevat perusosilleen henkkamaukkaa ja syövät mäkkiä (näin kaikki minun tuntemat perheet joissa kukaan ei käy töissä) ja sossusta lapsille harrastukset, ei omista menoista pois. Kuten töissäkäyvillä, ja lähes kaikki perheet joissa toinen kotihoidontuella jatoinen töissä, saavat vähemmän rahaa kuin pelkästään toimeentulotukea saavat.

Harrastukset maksetaan lastensuojelullisista syistä. Ja totta on, että lapsilla voi elättää itsensä, hyvinkin. Jos meinaan yhteiskunta maksaa ja omilla työtuloilla ei hankita mitään. Näitähän näkee.

Yhteistyössä