Tiedättekö että me ollaan niin väliinputoajia/ köyhiä ettei tosikaan? (Ihana tää meidän yhteiskunta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhämys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi piti hankkia 5 lasta??????

Meillä ei olis ikinä varaa kun kahteen.

Siksi näistä ei yleensä viitsitäkään meteliä nostaa. Mutta jos me suomalaiset emme tekisi perillisiä, niin ketkä meidän tulevat eläkkeet maksaisi? Mä en usko, että vaikka ottaisimme puolet somalimaasta tänne asumaan, niin se auttaisi asiaa, vaikka heitä niitä perillisiä tulisikin.

[QUOTE="vieras";22199617]Joo, olen lukutaidoton kun en löytänyt mitään selitystä tuosta sille mitä nämä tuet oikeasti ovat mitä lapsettomille syydetään.

Mä en vaan tajua mitä ihmeen tukia työssäkäyvä sinkku saa verrattuna työssäkäyvään yh-äitiin, eli millä lailla se työssäkäyvä yh elättää tätä sinkkua. Tai sitten samat jutut kun on kysymys pariskunnista. Mutta ilmeisesti sullakaan ei ole mitään vastausta tuohon eli jää selittämättä kokonaan mistä tuossa on kysymys.

Mun järkeen ei toi homma mahdu ennen kuin saan siitä ihan konkreettiset esimerkit. Sitä mieltä toki olen että työssäkäyvät elättävät työttömiä, riippumatta siitä onko nämä työttömät perheellisiä tai ei.[/QUOTE]

Sivusta seurasin tätä keskustelua, mutta selkeästihän sinulle on jo muutaman kerran selitetty, että se sinkku on todennäköisemmin työtön kuin perheellinen. Ja kun on työtön sinkku, hän todennäköisesti saa tukea. Jos on työtön perheelinen, hän ei todennäköisesti saa tukea, tai ainakin huomattavasti vähemmän kuin sinkku. Kukaan ei nyt puhu palkallista vakituista työtä tekevistä, heistä ei ollut kyse.

[QUOTE="vieras";22199600]Mun mielestä sillä sinkulla on ihan täysi oikeus asua yksin, ei kukaan ole velvollinen perustamaan perhettä tai muuttamaan kimppa-asuntoon.

En mä kyllä tiedä sellaisia yh-äitejäkään jotka oikeasti pistävät kimpsut ja kampsut yhteen perustaakseen asuinmuodon missä pärjäävät ilman tukia tai ainakin vähemmillä tuilla. Ikävä kyllä tunnen lapsiperheitä joissa vanhemmat eroavat paperilla ja näin rouva kuittaa enemmän tukia yksinhuoltajana kun ukko muuttaa kirjansa muualle.[/QUOTE]

Sinkulla on oikeus, mutta tulisiko se sinkun tuki karsia ja ohjata se raha sille äidille, joka kasvattaa tulevia veronmaksajia?

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22199645:
Sivusta seurasin tätä keskustelua, mutta selkeästihän sinulle on jo muutaman kerran selitetty, että se sinkku on todennäköisemmin työtön kuin perheellinen. Ja kun on työtön sinkku, hän todennäköisesti saa tukea. Jos on työtön perheelinen, hän ei todennäköisesti saa tukea, tai ainakin huomattavasti vähemmän kuin sinkku. Kukaan ei nyt puhu palkallista vakituista työtä tekevistä, heistä ei ollut kyse.

Tässä kun vielä vedotaan kotiäitivuosiin, niin loppupelissä yhden naisen elämässä niitä ei kovin montaa vuotta ole... (tosin tätä en itse allekirjoita;))

enkä selittänyt jo moneen kertaan mistä ero syntyy? lapsiperheet käyvät keskimäärin enemmän töissä. siksi maksavat enemmän veroa. lapsettomilla ilmeisesti rahaa muutenkin, niin ei tarvitse käydä.

Siis meinaatko että työttömiä on lapsettomissa huomattavasti enemmän kuin lapsiperheellisissä? Okei, en vaan huomannut sitä tuosta linkistäsi, voit vaikka lainata sen kohdan tähän.

Jos tämä siis pitää paikkansa niin ok. Silti mun mielestä olisi järkevämpi sanoa tuo muodossa että työssäkäyvät elättävät työttömiä, pitkäaikaissairaita ja muutenkin syrjäytyneitä, oli heillä sitten niitä lapsia tai ei. Oleellista siis tuossa se työssäkäynti, ei se onko lapsia.

Ei se sun lapsiperhe oikeasti elätä millään lailla ketään työssäkäyvää pariskuntaa, päinvastoin se työssäkäyvä pariskunta kyllä osallistuu sen kotiäidin perheen elättämiseen.

Sinkulla on oikeus, mutta tulisiko se sinkun tuki karsia ja ohjata se raha sille äidille, joka kasvattaa tulevia veronmaksajia?

saman asian luulin kertoneeni 10 kertaa, mutta tässä tuli tosi selkeästi vielä kerran. tuskin menee perille, kun jokin nyt estää tuolla tyypillä tiedon perillemenon. se on nyt päättänyt että jos lapsiperhe saa 200 euroa 2 vuotta kotihoidontukea, niin se saa rahaa ja lapseton perhe ei, vaikka tilastot kertovat ihan jotain muuta. Eli että keskimäärin lapsiperheet käyvät töissä enemmän kuin lapsettomat perheet.

ja täten maksavat veroa enemmän.

Ei pitäisi, vaikka käytännössähän niin tehdään. Kyllähän se yh saa enemmän tukea asumiseensa ja elämiseensä kuin vastaavassa työtilanteessa oleva sinkku.

Se lastenhankinta on kuitenkin oma valinta, pelottavaa sekin että siitä tehdään liian kannattavaa jolloin kaikken ongelmaisten ja syrjäytyneiden kannnattaa ehdottomasti pyöräyttää pari mukulaa siihen jalkoihin pyörimään jolloin elintaso kohenee kummasti. Kyllä mun mielestä jokaisen olisi hyvä vähän miettiä kuinka monta lasta on varaa elättää ennen kuin rupeaa suurperheelliseksi.

Mut jos tässä nyt lopulta onkin kysymys siis pitkäaikaistyöttömistä tai muuten syrjäytyneistä niin se oltaisiin voitu sanoa selkeästi heti eikä yrittää antaa kuvaa että normaalitilanteessa tavallinen lapsiperhe elättää tavallista lapsetonta pariskuntaa. Ongelmatapaukset on oma lukunsa ja siinä on varmaan ihan hyväkin mitä harvemmalla näistä ihmisistä on lapsia.

[QUOTE="vieras";22199652]Siis meinaatko että työttömiä on lapsettomissa huomattavasti enemmän kuin lapsiperheellisissä? Okei, en vaan huomannut sitä tuosta linkistäsi, voit vaikka lainata sen kohdan tähän.

Jos tämä siis pitää paikkansa niin ok. Silti mun mielestä olisi järkevämpi sanoa tuo muodossa että työssäkäyvät elättävät työttömiä, pitkäaikaissairaita ja muutenkin syrjäytyneitä, oli heillä sitten niitä lapsia tai ei. Oleellista siis tuossa se työssäkäynti, ei se onko lapsia.

Ei se sun lapsiperhe oikeasti elätä millään lailla ketään työssäkäyvää pariskuntaa, päinvastoin se työssäkäyvä pariskunta kyllä osallistuu sen kotiäidin perheen elättämiseen.[/QUOTE]

niin, työttömiä ja eläkeläisiä ja muita verorahoin elätettäviä on enemmän muissa talouksissa kuiin lapsiperheellisissä.
jotka lapsiperheet sitten elättävät verorahoin. eli esim. jos on perhe jossa toinen vanhempi kotona ja toinen tienaa sen 4000. tämä perhe maksaa veroa 1500 euroa jolla elättää eläkeläisiä ja lapsettomia talouksia, jotka eivät käy töissä.

niin, työttömiä ja eläkeläisiä ja muita verorahoin elätettäviä on enemmän muissa talouksissa kuiin lapsiperheellisissä.
jotka lapsiperheet sitten elättävät verorahoin. eli esim. jos on perhe jossa toinen vanhempi kotona ja toinen tienaa sen 4000. tämä perhe maksaa veroa 1500 euroa jolla elättää eläkeläisiä ja lapsettomia talouksia, jotka eivät käy töissä.

lisäksi tällainen perhe tekee palkatonta tyyötä monta kertaa enemmän kuin muut taloudet. eli hoitaa lapsensa. eli sekä maksaa veroa että tekee työtä monta kertaa enemmän.

jos lapseton talous päättää alkaa hoitaa vanhempiaan tai jotain, siitä yleensä maksetaan enemmän kuin lapsiperheille tästä hoitotyöstä.

Siksi olisikin ollut selkeämpi ihan alusta asti puhua siitä kuinka työssäkäyvät elättävät muita, unohtaa tuo lapsi-kysymys. Tuo nyt on ihan selvää pässinlihaa.

Näistä kirjoituksista sai alunperin kuvaa kuinka lapsiperheet nimenomaan lapsiensa myötä elättävät muita, käytännössä oikeasti se joka eniten tekee muiden eteen ja saa vähiten on se työssäkäyvä sinkku tai lapseton pariskunta. Siksi mun korviini kuulosti ihmeelliseltä se että lapsiperheet elättäisivät sinkkuja tai lapsettomia pariskuntia.

ps. se esimerkkisi perhe jossa toinen tienaa sen 4000€/kk elättää toki yhtälailla myös sitä lapsiperhettä jossa toinen vanhemmista on työtön/opiskelija ja toinen kotiäitinä.

[QUOTE="vieras";22199700]Siksi olisikin ollut selkeämpi ihan alusta asti puhua siitä kuinka työssäkäyvät elättävät muita, unohtaa tuo lapsi-kysymys. Tuo nyt on ihan selvää pässinlihaa.

Näistä kirjoituksista sai alunperin kuvaa kuinka lapsiperheet nimenomaan lapsiensa myötä elättävät muita, käytännössä oikeasti se joka eniten tekee muiden eteen ja saa vähiten on se työssäkäyvä sinkku tai lapseton pariskunta. Siksi mun korviini kuulosti ihmeelliseltä se että lapsiperheet elättäisivät sinkkuja tai lapsettomia pariskuntia.

ps. se esimerkkisi perhe jossa toinen tienaa sen 4000€/kk elättää toki yhtälailla myös sitä lapsiperhettä jossa toinen vanhemmista on työtön/opiskelija ja toinen kotiäitinä.[/QUOTE]

ei samassa mittakaavassa. jos on perheessä työtön tai opiskelija, näiden saamat yhteiskunnan avustukset ovat maksimissaan yleensä 200 euroa. opintoraha on noin 200, kotiäidin tuki noin 200, työtön ei saa mitään, jos puoliso on töissä.

sen sijaan eläkkeet ovat aivan toista luokkaa,

ei samassa mittakaavassa. jos on perheessä työtön tai opiskelija, näiden saamat yhteiskunnan avustukset ovat maksimissaan yleensä 200 euroa. opintoraha on noin 200, kotiäidin tuki noin 200, työtön ei saa mitään, jos puoliso on töissä.

sen sijaan eläkkeet ovat aivan toista luokkaa,

Kyllä se työtön lapsiperhe saa varmasti sen saman tuen ja enemmänkin kuin työtön lapseton pariskunta. Eläkeläiset on vähän eriasia, he ovat itse myös eläkkeidensä eteen tienanneet ja aika monilla eläkeläisillä on itselläänkin niitä lapsia, eli ovat sinänsä tähän lapsiperhe-lapseton asettelun ulkopuolella.

Mun tuttavaviin ei näemmä kuulu tarpeeksi syrjäytyneitä kun ihan tosissaan tästä ryhmästä lapsiperheelliset on niitä jotka saa tukia kirkkaasti enemmän kuin lapsettomat. Lapsiperheelliset ovat enemmän kotona kuin vastaavanikäiset lapsettomat.

Mut siis yhteenvetona ne lapset ovat tässä aika epäoleellinen juttu ja merkityksellisempää on kuinka paljon olet tai olet ollut mukana työelämässä. Sen mukaan monet eläkeläisetkin ovat omalta osaltaan olleet rakentamassa tätä hyvinvointiyhteiskuntaa ja elättämässä meitä nuorempia vuosikymmenien ajan. Siksi en olisi heiltä mitään karsimassa pois, mielummin sitten miettisi niitä tuki mitä maksetaan terveille, työkykyisille ihmisille kotonaolosta.

[QUOTE="vieras";22199676]Ei pitäisi, vaikka käytännössähän niin tehdään. Kyllähän se yh saa enemmän tukea asumiseensa ja elämiseensä kuin vastaavassa työtilanteessa oleva sinkku.[/QUOTE]

Kumpikin ovat työttömiä, yh ja sinkku. Molemmat hakevat toimeentulotukea.Sinkun ja yh:n toimeentulotuki ovat sama summa. Molemmille on myönnetty asumistuki, mutta sossu maksaa kummankin vuokran, joten sossu myös perii sen summan.

Sinkku: Toimeentulotuki aikuiselle 417,45e.

Yh: Toimeentulotuki aikuiselle 417,45 e ja lapselle 262,99 e.
Lapsilisä yh-korotuksineen 146,60 e ja elatustuki 139,54 e lasketaan tuloksi ja vähennetään toimeentulotuesta, jolloin maksuun jää 394,30 e. Totki käteen jää myös se lapsilisä ja elarit mutta sen lisäksi että tällä mitättömällä summalla pitäisi elättää itsensä, sillä pitäisi saada myös elättää lapsi, saada vaatetus ja harrastus maksetuksi. Lapsi on aina yksi ihminen lisää ja itse ainakin voin sanoa että lasten tarpeisiin menee enemmän rahaa kuin aikuiseen.

Ja jos sinulla onkin puoliso, joka vielä onnistuu käymään töissä, et saa sossusta mitään. Puolison tulot todennäköisesti uppoavat jo autoon, vakuutuksiin yms.

[QUOTE="vieras";22199676]Se lastenhankinta on kuitenkin oma valinta, pelottavaa sekin että siitä tehdään liian kannattavaa jolloin kaikken ongelmaisten ja syrjäytyneiden kannnattaa ehdottomasti pyöräyttää pari mukulaa siihen jalkoihin pyörimään jolloin elintaso kohenee kummasti. Kyllä mun mielestä jokaisen olisi hyvä vähän miettiä kuinka monta lasta on varaa elättää ennen kuin rupeaa suurperheelliseksi.
[/QUOTE]

Toki, mutta niin valitettavaa kuin se onkin, ketä tahansa voi kohdata työttömyys.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22199741:
Kumpikin ovat työttömiä, yh ja sinkku. Molemmat hakevat toimeentulotukea.Sinkun ja yh:n toimeentulotuki ovat sama summa. Molemmille on myönnetty asumistuki, mutta sossu maksaa kummankin vuokran, joten sossu myös perii sen summan.

Sinkku: Toimeentulotuki aikuiselle 417,45e.

Yh: Toimeentulotuki aikuiselle 417,45 e ja lapselle 262,99 e.
Lapsilisä yh-korotuksineen 146,60 e ja elatustuki 139,54 e lasketaan tuloksi ja vähennetään toimeentulotuesta, jolloin maksuun jää 394,30 e. Totki käteen jää myös se lapsilisä ja elarit mutta sen lisäksi että tällä mitättömällä summalla pitäisi elättää itsensä, sillä pitäisi saada myös elättää lapsi, saada vaatetus ja harrastus maksetuksi. Lapsi on aina yksi ihminen lisää ja itse ainakin voin sanoa että lasten tarpeisiin menee enemmän rahaa kuin aikuiseen.

Ja jos sinulla onkin puoliso, joka vielä onnistuu käymään töissä, et saa sossusta mitään. Puolison tulot todennäköisesti uppoavat jo autoon, vakuutuksiin yms.

En jaksanut lukea näitä viimeistä kahta sivua, mutta tätä haluan hiukan kommentoida. :)

Ensinnäkin, todennäköisesti lapsiperhe saa enemmän toimeentulotukea asumiseensa, koska todennäköisesti vuokra on korkeampi. Kahden hengen taloudelle myös hyväksytään suuremmat asumismenot kuin yhden. Toisekseen, lapsen harrastuksiin on mahdollista saada täydentävää toimeentulotukea, samoin kuin joihinkin muihinkin lapsen erityisiin menoihin. Mutta vaikka laskettaisiinkin asumiskulut kokonaan pois, niin elämiseen jää molemmille aikuisille periaatteessa saman verran: toimeentulotuen perusosan verran 417,45e/kk. Ja yh:lle jää lisäksi käytettäväksi lapselle se lapsen normi (yleisesti ottaen arvioidaan lapsen kuluttavan euroissa vähemmän, siksi lapsen perusosakin on pienempi). Se on sitten yh:n asia, kuinka rahat käyttää.

Yhteistyössä