Tiedän, ettei sais valittaa, kun on töitä, mutta silti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästyttää

Vieras
Mikä siinä on, ettei työvuorolistojen tekijä voi pitää henkilökohtaisia antipatioitaan sivussa, kun tekee niitä listoja??

Sain työpaikallani listantekijän hermostumaan, kun pidin pitkän sairausloman (tietenkin lääkärintodistukset ja muut oli esittää), jonka jälkeen minulla oli lääkärin lausunto siitä, että yövuoroja ei enää tarvitse tehdä.

Tämä oli listasntekijälle liikaa ja nyt minun työvuorolistani ovat yhtä.... Esim. minulla on tiistai-iltaisin yksi harrastus (ainoa), nyt viimeiset 6 viikkoa joka tiistai iltavuoro! Kaikki vkl töitä (vaikka kuuluisi olla yks vapaa vkl 3 viikossa), iltavuoron jälkeen aina aamuvuoro (tämä hankalaa, kun minulla pitkä työmatka, illalla kotona vasta n. 22 ja aamulla jo 6 lähdettävä takas).

Nyt olenkin alkanut etsiä uutta työpaikkaa, etsiköön uuden kohteen keljuilulleen!

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästyttää;29194458:
Mikä siinä on, ettei työvuorolistojen tekijä voi pitää henkilökohtaisia antipatioitaan sivussa, kun tekee niitä listoja??

Sain työpaikallani listantekijän hermostumaan, kun pidin pitkän sairausloman (tietenkin lääkärintodistukset ja muut oli esittää), jonka jälkeen minulla oli lääkärin lausunto siitä, että yövuoroja ei enää tarvitse tehdä.

Tämä oli listasntekijälle liikaa ja nyt minun työvuorolistani ovat yhtä.... Esim. minulla on tiistai-iltaisin yksi harrastus (ainoa), nyt viimeiset 6 viikkoa joka tiistai iltavuoro! Kaikki vkl töitä (vaikka kuuluisi olla yks vapaa vkl 3 viikossa), iltavuoron jälkeen aina aamuvuoro (tämä hankalaa, kun minulla pitkä työmatka, illalla kotona vasta n. 22 ja aamulla jo 6 lähdettävä takas).

Nyt olenkin alkanut etsiä uutta työpaikkaa, etsiköön uuden kohteen keljuilulleen!

Ilta-aamu yhdistelmä oli yksi syy, miksi lopetin osastoapulaisen hommat, toinen jatkuva kiire ja kolma,s kun lapset joutuvat olemaan yksin illat. Ei pieniä, silloin 11 ja 13v mutta kuitenkin. Kun työparina oli sairaanhoitaja joka delegoi kaiken mahdollisen minulle, ei ollut kiva!

Mä olen noista listoista kysynyt ja vastaus on ollut "täällä tehdään myös viikonlopputöitä, sulle nyt vaan on sattunut tämmönen lista". Miten mä sen laittomuuden osoitan? TES:issä (yksityinen sosiaalialan TES) on joku pienellä painettu "tilapäisesti voi teettää..." tai jotain. Vaikka musta tää on ihan selvää kiusantekoa :(

Huomauta tuosta viikonloppuvuorojen määrästä jos asiasta on virallinen ohjeistus olemassa, loput jutut on kyllä ihan ok.
Työvuoroja ei tarvi sijoittaa harrastusten mukaan ja se, että sulla on pitkä matka ei ole työnantajan ongelma. Kuitenkin vaadittu lepoaika vuorojen välillä toteutuu.

a.p:n teksti on ihan kun mun kirjoittama. mitä sairaammaksi tulen sitä rankempia vuoroja aletaan teettämään ja samalla puhutaan työn keventämisestä että jaksaisi mahdollisimman pitkään töissä.

ensi viikko kokonaan ilta-aamu systeemillä mennään, toisilla työkavereilla joka toinen viikonloppu vp mulla ehkä 6 viikon välein ja pitäis olla vähintään 3 viikon välein. vp toivomuksia ei saa esittää kun hankaloittaa työvuorosuunnittelua.

Tekisitkö sinä yövuoroja, jos voisit? Tai voisitko tehdä, vaikka lääkäriltä oli se paperi asiasta? Olen tehnyt listoja itse pitkään aikoinani ja valotan mielelläni paria juttua siitä, jos kiinnostaa :)

Huomauta tuosta viikonloppuvuorojen määrästä jos asiasta on virallinen ohjeistus olemassa, loput jutut on kyllä ihan ok.
Työvuoroja ei tarvi sijoittaa harrastusten mukaan ja se, että sulla on pitkä matka ei ole työnantajan ongelma. Kuitenkin vaadittu lepoaika vuorojen välillä toteutuu.

En mä tarviiskaan joka viikko vapaata tiistai-iltaa, mutta kummalta tuntuu, että se on joka viikko iltavuoro kun siihen osuu. Mulla on kuitenkin vapaapäivätkin arkisin, kun ne vkl:t oon aina töissä. Kiitos myötätunnosta!

[QUOTE="vieras";29194489]Tekisitkö sinä yövuoroja, jos voisit? Tai voisitko tehdä, vaikka lääkäriltä oli se paperi asiasta? Olen tehnyt listoja itse pitkään aikoinani ja valotan mielelläni paria juttua siitä, jos kiinnostaa :)[/QUOTE]

Varmaan mä tekisin. Mutta se nyt on toistaseks poissuljettu juttu. Terveyden kustannuksella en ala leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästyttää;29194503:
Varmaan mä tekisin. Mutta se nyt on toistaseks poissuljettu juttu. Terveyden kustannuksella en ala leikkimään.

Haluatko, että kirjoittelen vähän listantekijän näkökulmasta tästä jutusta? (eikä se tarkoita, että aion sanoa sinun olevan väärässä tms., en vaan viitsi nähdä vaivaa, jos ajatuksiani ei kaivata) :)

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästyttää;29194491:
En mä tarviiskaan joka viikko vapaata tiistai-iltaa, mutta kummalta tuntuu, että se on joka viikko iltavuoro kun siihen osuu. Mulla on kuitenkin vapaapäivätkin arkisin, kun ne vkl:t oon aina töissä. Kiitos myötätunnosta!

Saisitko sitten vaihdettua vuoroja jonkun kanssa niin pääsisit useammin harrastamaan ja silti kaikilla pysyy vuoro/tuntimäärät sovittuna?

Jos myötätuntoa hait niin olisit sanonut. Kyllähän niitä jaksuhaleja voidaan jaella käytännönneuvojen tilalla.

[QUOTE="vieras";29194506]Haluatko, että kirjoittelen vähän listantekijän näkökulmasta tästä jutusta? (eikä se tarkoita, että aion sanoa sinun olevan väärässä tms., en vaan viitsi nähdä vaivaa, jos ajatuksiani ei kaivata) :)[/QUOTE]

Kyllä kiitos! Mielelläni otan sen puolen näkemyksen.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästyttää;29194523:
Kyllä kiitos! Mielelläni otan sen puolen näkemyksen.

Laitan tähän muutamia näkökohtia, jotka vaikuttavat listoihin.

1. työyhteisön koko
Tehdäänkö listat viidelle ihmiselle vai viidellekymmenelle? Se vaikuttaa hyvin paljon millaisia listoista tulee, koska pienessä yksikössä yhden erilainen vuorokierto vaikuttaa paljon enemmän, kuin suuressa yksikössä. Kun hlö A tekee vaikkapa kolmea neljästä mahdollisesta vuorosta, se tarkoittaa tietysti, että ne muutama muu tekee ne neljännet vuorot "hänen puolestaan", hän tekee niiltä muilta isomman osan niitä kolmea vuoroa. Osasinko selittää? Mitä suurempi yksikkö, sitä vähemmän tällä on vaikutusta.

2. onko listantekijä itse mukana listalla
Tämä on niitä asioita, joiden ei pitäisi vaikuttaa, mikäli hän ei ole esimiesasemassa ja sen vuoksi mahdollisesti tekee vaikka vain toimistoaikaa. Mutta ihmisiä kun tässä ollaan, se saattaa silti vaikuttaa, vaikka alitajuntaisestikin. Tästä kun menee sanomaan, on (edelleen inhimillistä) tavallista, että tulee vastareaktio. Väitetään, että lista on just sellainen kuin pitää, tai sille ei voi tehdä mitään parannusta tai että itsehän tämän aiheutit tms. Eli kannattaa ottaa selville, onko työvuorolista oman alan sääntöjen mukainen, vai onko siinä virheitä sen suhteen mitä tulee lepoaikoihin. Usein nämä asiat kerrotaan TES:sissä tai sen liitteissä, ainakin omalla alallani. Usein sieltä löytyy työnantajan eduksi pientä pränttiä, jolla voidaan tilapäisesti tai satunnaisesti tai tarpeen mukaan tehdä sitä tai tätä, eikä ole helppo todentaa onko kyse juuri tästä vai oikeasti huolimattomasta listanväkerryksestä vai jopa kotiinpäin vetämisestä, tai jonkun syrjimisestä. Ota siis selvää, onko sinulla keissiä, vai lyötkö päätä seinään.

3. työvuorolista on vuorotyöntekijän lukujärjestys, samalla hänen perheensäkin lukkari. Siis tosi henkilökohtainen ja tärkeä asia.
Siinä usein hämärtyy työntekijällä se tärkeä pointti, että yksi nimi listalla, se oma ja itselle tärkein, on sittenkin kokonaisuuden palanen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sitä ottaa helposti (tiedän omasta kokemuksesta) henkilökohtaisesti listan niitä vähemmän kivoja kohtia. Hyvät vapaat tai kivat vuorot kelpaavat, mutta ne keljut kohdat hyppäävät silmille. Ja siitä saa sitten se vuorolistantekijä kuulla, yleensä jokaiselta erikseen ja tietää, että selän takanakin puhutaan. Monesti listantekijä, jos on itselin kierrossa mukana, joko suuttuu tai pahastuu tai alkaa valuttaa omalle rivilleen ne keljut jutut, ettei tulisi sanomista. Sekään ei ole hyvä eikä oikein.

4. työntekijän vapaa-aika, niin tärkeä asia kuin se onkin, ei ole työnantajan vastuulla.
Ne harrastukset ja muut menot, niihin pitäisi olla mahdollisuus, mutta voi olla (ja onkin) aika palapeli sovitella näitä yhteen, kun listalla on paljon nimiä. Miten sitten päättää ja onko se listantekijän hommakaan, kenen mikäkin meno on niin tärkeä, että se otetaan huomioon, kenen ei. Ei ole kiva joutua ottamaan kantaa ja joskus valita puoliakin. Helpompi on se, että työnantaja määrittää ne raamit, listantekijä tottelee. On kiva olla kiva ja kaikkien kaveri, mutta aina se ei ole mahdollista. Kaikki äidit eivät voi saada vapaapäivää koulunpäättäjäispäivänä, että voisivat mennä lapsen koululle, pitääkö sitten jonkun saada, jonkun ei, vai mennäänkö siltä pohjalta, että sitä tulee, mitä sattuu tulemaan. Vuoronvaihdot ovat monessa paikassa mahdollisia, niitäkin pitää käyttää fiksusti, eikä vedättää ketään.

Miltä nämä ajatukset kuulostavat? En tee enää listoja, mutta osaan vieläkin sanoa, mikä on hyvä lista ja mikä ei ole, miten sitä voisi helposti korjata jne. Ja olen tehnyt huonojakin listoja, joskus sille ei vaan voi mitään, mutta koskaan en tahallani tehnyt ikäviä vuoroja kenellekään, vaikka raamit olisi olleetkin kunnossa. Aina on mahdollista vähän viilata, jakaa kurjuutta ja toisaalta tehdä mukavia pätkiä listaan. Ainakin omalla alallani.

[QUOTE="vieras";29194570]Laitan tähän muutamia näkökohtia, jotka vaikuttavat listoihin.

1. työyhteisön koko
Tehdäänkö listat viidelle ihmiselle vai viidellekymmenelle? Se vaikuttaa hyvin paljon millaisia listoista tulee, koska pienessä yksikössä yhden erilainen vuorokierto vaikuttaa paljon enemmän, kuin suuressa yksikössä. Kun hlö A tekee vaikkapa kolmea neljästä mahdollisesta vuorosta, se tarkoittaa tietysti, että ne muutama muu tekee ne neljännet vuorot "hänen puolestaan", hän tekee niiltä muilta isomman osan niitä kolmea vuoroa. Osasinko selittää? Mitä suurempi yksikkö, sitä vähemmän tällä on vaikutusta.

2. onko listantekijä itse mukana listalla
Tämä on niitä asioita, joiden ei pitäisi vaikuttaa, mikäli hän ei ole esimiesasemassa ja sen vuoksi mahdollisesti tekee vaikka vain toimistoaikaa. Mutta ihmisiä kun tässä ollaan, se saattaa silti vaikuttaa, vaikka alitajuntaisestikin. Tästä kun menee sanomaan, on (edelleen inhimillistä) tavallista, että tulee vastareaktio. Väitetään, että lista on just sellainen kuin pitää, tai sille ei voi tehdä mitään parannusta tai että itsehän tämän aiheutit tms. Eli kannattaa ottaa selville, onko työvuorolista oman alan sääntöjen mukainen, vai onko siinä virheitä sen suhteen mitä tulee lepoaikoihin. Usein nämä asiat kerrotaan TES:sissä tai sen liitteissä, ainakin omalla alallani. Usein sieltä löytyy työnantajan eduksi pientä pränttiä, jolla voidaan tilapäisesti tai satunnaisesti tai tarpeen mukaan tehdä sitä tai tätä, eikä ole helppo todentaa onko kyse juuri tästä vai oikeasti huolimattomasta listanväkerryksestä vai jopa kotiinpäin vetämisestä, tai jonkun syrjimisestä. Ota siis selvää, onko sinulla keissiä, vai lyötkö päätä seinään.

3. työvuorolista on vuorotyöntekijän lukujärjestys, samalla hänen perheensäkin lukkari. Siis tosi henkilökohtainen ja tärkeä asia.
Siinä usein hämärtyy työntekijällä se tärkeä pointti, että yksi nimi listalla, se oma ja itselle tärkein, on sittenkin kokonaisuuden palanen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sitä ottaa helposti (tiedän omasta kokemuksesta) henkilökohtaisesti listan niitä vähemmän kivoja kohtia. Hyvät vapaat tai kivat vuorot kelpaavat, mutta ne keljut kohdat hyppäävät silmille. Ja siitä saa sitten se vuorolistantekijä kuulla, yleensä jokaiselta erikseen ja tietää, että selän takanakin puhutaan. Monesti listantekijä, jos on itselin kierrossa mukana, joko suuttuu tai pahastuu tai alkaa valuttaa omalle rivilleen ne keljut jutut, ettei tulisi sanomista. Sekään ei ole hyvä eikä oikein.

4. työntekijän vapaa-aika, niin tärkeä asia kuin se onkin, ei ole työnantajan vastuulla.
Ne harrastukset ja muut menot, niihin pitäisi olla mahdollisuus, mutta voi olla (ja onkin) aika palapeli sovitella näitä yhteen, kun listalla on paljon nimiä. Miten sitten päättää ja onko se listantekijän hommakaan, kenen mikäkin meno on niin tärkeä, että se otetaan huomioon, kenen ei. Ei ole kiva joutua ottamaan kantaa ja joskus valita puoliakin. Helpompi on se, että työnantaja määrittää ne raamit, listantekijä tottelee. On kiva olla kiva ja kaikkien kaveri, mutta aina se ei ole mahdollista. Kaikki äidit eivät voi saada vapaapäivää koulunpäättäjäispäivänä, että voisivat mennä lapsen koululle, pitääkö sitten jonkun saada, jonkun ei, vai mennäänkö siltä pohjalta, että sitä tulee, mitä sattuu tulemaan. Vuoronvaihdot ovat monessa paikassa mahdollisia, niitäkin pitää käyttää fiksusti, eikä vedättää ketään.

Miltä nämä ajatukset kuulostavat? En tee enää listoja, mutta osaan vieläkin sanoa, mikä on hyvä lista ja mikä ei ole, miten sitä voisi helposti korjata jne. Ja olen tehnyt huonojakin listoja, joskus sille ei vaan voi mitään, mutta koskaan en tahallani tehnyt ikäviä vuoroja kenellekään, vaikka raamit olisi olleetkin kunnossa. Aina on mahdollista vähän viilata, jakaa kurjuutta ja toisaalta tehdä mukavia pätkiä listaan. Ainakin omalla alallani.[/QUOTE]

Kiitos näistä. N. 20 työntekijää on listalla. Listantekijä itse tekee sekä normivuoroja että toimistopäiviä. Hänellä itsellään on pääsääntöisesti 2 vapaata vkl listalla.
Osaatko listantekijän näkökulmasta perustella tuota, miksi aina yhtenä tiettynä päivänä on iv ei koskaan av tai vp?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästyttää;29194599:
Kiitos näistä. N. 20 työntekijää on listalla. Listantekijä itse tekee sekä normivuoroja että toimistopäiviä. Hänellä itsellään on pääsääntöisesti 2 vapaata vkl listalla.
Osaatko listantekijän näkökulmasta perustella tuota, miksi aina yhtenä tiettynä päivänä on iv ei koskaan av tai vp?

En oikeastaan. Teillä on mielestäni juuri sopivan kokoinen yksikkö siihen nähden, että yhden tai kahdenkin erilaiset vuorot muihin nähden eivät kohtuuttomasti vaikuta muiden vuoroihin, mutta toisaalta ei ole niin suuri yksikkö, että listanteko olisi jo aika liukuhihnahommaa, jossa ei paljon sivuille katsota. Se että toiveita ei voi esittää, ei myöskään voi selittää sitä, että jollekin sattuu kategorisesti aina iltavuoro jollekin päivälle. Listan valmistumisen lopussa olisi tekijän hyvä muistaa katsoa kokonaisuutta vielä, vaikka seuraavana päivänä, jos mahdollista. Silloin huomaa, että ai jaa, Minnalla on taas kaikki lauantait töitä, mutta Tiinalla ei yhtään, vaihdetaanpa nuo päikseen. Jotkut eivät ehkä halua, tai viitsi tehdä tuota loppuviilausta. :/

Anyway... Mä olen jo päättänyt vaihtaa työpaikkaa. Tää nyt oli vaan tämmönen purkaus, kun edessä on taas tappavan tehokas ilta-aamu viikonloppu.

Ilmapiiri työpaikalla on huono ja palkkakin selkeästi huonompi kuin kunnallisella puolella. Eli työpaikan vaihtaaminen on ihan paikallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästyttää;29194620:
Anyway... Mä olen jo päättänyt vaihtaa työpaikkaa. Tää nyt oli vaan tämmönen purkaus, kun edessä on taas tappavan tehokas ilta-aamu viikonloppu.

Ilmapiiri työpaikalla on huono ja palkkakin selkeästi huonompi kuin kunnallisella puolella. Eli työpaikan vaihtaaminen on ihan paikallaan!

Toivottavasti löydät uuden hyvän työpaikan :)

[QUOTE="vieras";29194623]Toivottavasti löydät uuden hyvän työpaikan :)[/QUOTE]!

Löydän mä, ennemmin tai myöhemmin :) Pidän nyt ensin lopputilin ja lomarahojen turvin muutaman vapaan viikonlopun ja sen jälkeen suuntaan kohti uusia haasteita

Onhan se aika ilkeää, että listantekijä näkee oikein vaivaa saadakseen sinun harrastuspäivällesi aina iltavuoron, kai se onnistuu, kun aloittaa listan merkkaamalla sinun vuorosi ensin.

Hei vieras, joka selitit vuorolistojen tekemisen eri ulottuvuuksista: kiitos täältäkin!

En tee vuorotyötä enkä kenties tule tekemäänkään. Maailman eri asiat, pienet ja suuret, silti kiinnostavat. On ilo lukea asiallista tietotekstiä ystävälliseen sävyyn :)

Ap:lle onnea matkaan paremman työpaikan suhteen!

Yhteistyössä