Tiedättekö, että mistä saisi tilattua käsinvirkattuja mattoja?

Kotivinkki-lehdessä oli joskus jossain jutussa tuollainen matto, halkaisija taisi olla 80 cm, ja hintaa 140euroa. Myyntipaikkaa en muista, mutta sanoisin että ensin kirjastoon etsimään jokin virkkauskirja tai käsityölehti, jossa maton ohje. Mikäli ei suoraa ohjetta löydy, patalapun ohjeellakin voi maton virkata, kunhan muistaa että matonkude vaatii ison, noin 10 koukun tai 12. 10 kg paksuhkoa matonkudetta riittää 120-150cm halkaisijan mattoon. Kangaskaupasta tai netistä kaivelet matonkuteet ja sitten vain virkkaamaan. Onnistuu aloittelijaltakin. =)
 
virkkailija
No ei pitäis olla vaikeaa tehdä itse, esim. täällä melko yksinkertainen maton ohje:

http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ajankohtaista/587/virkkaa_matto_ja_tyyny

Rahaa säästät, jos revit kuteita vanhoista vaatteista joita et enää käytä ja virkkaat niistä. :)
Itse virkkaan parhaillaan mattoa vanhoista lakanoista, jotka revin "langaksi".

Isoja virkkuukoukkuja saa käsityöliikkeiden ohella esim. Vapaa Valinnasta ja muista halpakaupoista.
 
virkkailija
Täytyy tosin vielä lisätä, että jos haluat halkaisijaltaan 1,5-metrisen maton niin siihen menee sitten kyllä ihan h...tisti kudetta eli ei ihan parista vanhasta paidasta synny :)
 
....
Mitä käytät materiaalina? Ostatko valmista kudetta vai jotain "tavallista" lankaa?


Mun mielestä yksi hauska idea on myös että virkkaa monta erikokoista ympyrää ja yhdistää ne epäsymmetriseksi matoksi...
Ostan valmista. Ontelokuteesta tulee kaikista parasta jälkee, mutta on hiukan kalliimpaa n. 11€/kg täällä.
Isoäidin neliöt on kans aika kivoja, niin yhtenä isona ku useempana pienenä.
 

Yhteistyössä