Tiedätkö kolesteroliarvosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alipainoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aamulla syön kaurapuuroa raejuustolla, lounaaksi yleensä turkkilaista jugurttia ja mysliä, päivälliseksi salaattia, jugurttia tai leipää. maha ei ole kestänyt kuukausiin oikeastaan muuta.
liikun noin 5 kertaa viikossa 30-60min hikisesti

En tiedä, kiinnostaisi kovasti mittauttaa. Kolme vuotta sitten oli 5,1 (kokonais). Kaks vuotta sitten aloitin säännöllisen liikunnan ja nyt olisi kiva tietää, onko auttanut. Ruokatavat suht ennallaan, ainoastaan karkeista olen luopunut kokonaan.

Oli koholla nelisen vuotta sitten, sain lääkityksen. Noin kuukausi sitten kysyin lääkärillä käydessäni eikö se pitäis välillä katsoa, kun on pari vuotta sitten varmaan viimeksi tarkistettu. Ei kuulemma tarvitse siitä huolehtia :O

[QUOTE="a p";29691041]aamulla syön kaurapuuroa raejuustolla, lounaaksi yleensä turkkilaista jugurttia ja mysliä, päivälliseksi salaattia, jugurttia tai leipää. maha ei ole kestänyt kuukausiin oikeastaan muuta.
liikun noin 5 kertaa viikossa 30-60min hikisesti[/QUOTE]

Turkkilaisessa jogurtissa on hitosti tyydyttynyttä rasvaa. Vaihda se kevyempään ja koeta lisätä vaikka mustikoita (eikö ne ole vatsaystäväälisiä?) sekaan niin kuulostaa ainakin minusta paremmalta.

Eikö ne jotkut väitä että tuollainen alle kuuden kolesteroli ei oo vielä ollenkaan huolestuttava. Tai niin ne mulle ainakin väitti palstoilla joskus. Mulla oli vuonna 2011 kolesteroliarvo 5,4 ja LDL 3,7. Oon normaalipainoinen, en oo tehnyt asialle muuta kuin lisännyt rasvoja ruokavalioon, en tiedä mitkä arvot on nykyään.

En muista niitä, vaikka vasta työterveystarkastuksessa ne kuulinkin. On kuitenkin kuulemma ihan älyttömän hyvät arvot. (Tämä tulee varmaan isänperintönä: millään lailla en ainakaan itse ole asiaan pyrkinyt vaikuttamaan.)

Eikö ne jotkut väitä että tuollainen alle kuuden kolesteroli ei oo vielä ollenkaan huolestuttava. Tai niin ne mulle ainakin väitti palstoilla joskus. Mulla oli vuonna 2011 kolesteroliarvo 5,4 ja LDL 3,7. Oon normaalipainoinen, en oo tehnyt asialle muuta kuin lisännyt rasvoja ruokavalioon, en tiedä mitkä arvot on nykyään.

Ei se noin mene, riippuu ihan ldl (huono) ja hdl (hyvä) arvojen suhteesta. Sulla on liian korkea toi ldl, pitäisi olla alle 3, tai jos muutoin riskiä valtimosairauksiin, niin 2,5.

Alkuperäinen kirjoittaja väärin;29691368:
Ei se noin mene, riippuu ihan ldl (huono) ja hdl (hyvä) arvojen suhteesta. Sulla on liian korkea toi ldl, pitäisi olla alle 3, tai jos muutoin riskiä valtimosairauksiin, niin 2,5.

No ei mulle ainakaan mitään kolesterolilääkkeitä tyrkytetty eikä oo edes käsketty uusintakokeisiin. Suvussa on korkeaa kolesterolia, eli ehkä se on vaan meidän ominaisuus.

Nyt alkoi tuohon kananmunakommenttiin liittyen vaivaamaan että onkohan tuo mulle vaarallista syödä joku 8 kanamunaa viikossa ? Silloin kun tuo mun kolesteroli mitattiin niin söin ehkä max. 2 kanamunaa viikossa, mutta nykyään syön jonkun 8. Onko se liikaa?

Syö vähemmän tyydyttyneitä rasvoja (punaista lihaa, voita, rasvaisia jogurtteja/rahkoja ja maitoja) ja enemmän tyydyttämättömiä rasvoja (kylmäpuristettu neitsytoliiviöljy, kotimainen luomirypsiöljy, rasvainen kala...)

HDL-kolesteroli eli ''hyvä'' kolesteroli auttaa vähentämään ''pahaa'' LDL-kolesterolia.

Vuosi sitte on otettu, en nyt yhtäkkiä muista mutta parantamisen varaa oli.

Kokonaiskolesteroli ei vaan kerro yhtään mitään. Ihan sama onko 4 vai 8, kaikki riippuu siitä laadusta.

Yhteistyössä