Kolesteroliarvoista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ais

Vieras
Mulla oli se kokonaiskolesteroli koholla ja myös hdl (eli hyvä?), ldl matala.

Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Käytän ruoanlaitossa voita, syödään paljon myös kasviksia ja kuitujakin.

Todella hyvä jos HDL on korkea ja LDL matala. On hyvä jos LDL on alle 3 ja HDL yli 1.7. Entäs triglyceriidit? Ne ois hyvä olla alle 1.7, todella hyvä jos alle 1 (itsellä 0,6)

Mulla on HDL 2,4 ja LDL 2,9.

Oikeastaan kokonaiskolesterolilla ei ole niin merkitystä jos HDL on korkea ja triglyceriidit matalat. Silloin ei oikeastaan haittaa vaikka LDL olisikin koholla. Mutta korkeat triglyceriidit ja matala HDL on jo huomattava terveysriski. HDL:llä saa nostettua juuri eläinrasvoilla kuten voilla. Mä en juuri muuta rasvaa syökään kun maitorasvaa :D

No hyvä :)
Jatkan tutulla ruoanlaittotyylillä jatkossakin.
Käytän mm. paljon oikeaa kermaa ja juuri tuota voita. Meillä ei karpata, mutta ei juuri syödä mm. leipää, pastaa.

Todennäköisesti kolesteroliarvosi tulevat nousemaan kun vanhenet (siis yli 50v) Naisilla varsinkin on tärkeää että kokonaiskolesteroli on vähän korkeampi (yleensä 6-7). Kunhan suhteet pysyvät hyvinä, mutta todennäköisesti LDL tulee pikkasen nousemaan. Mutta älä sitten ala syömään mitää kolesterolilääkkeitä, sillä pikkasen koholla oleva kolesteroli on naisille hyvä, muuten voi tulla alzeimer ym. muistihäiriöitä. Aivot tarttee rasvaa :)

Yhteistyössä