tiäällon uus tappaus

• Viestiketjun aloittaja Miija
  • Ensimmäinen viesti
Miija
Hei vuaa kaekille, miä oon uus immeine tiäällä ja uaattelin jotta kerron teillehhi meijän perreestä jotta mimmone tiää meijä uuspere o.

Minnoon Miija. Miun mies o Teuvo. Teuvol o kolome lasta ja ne assuu meil ja mie rakasta niit ko omiie olisivat. Kivvoi lapsie ne o. Ollaa oltu Teuvo kaa yhess 8 vuota ja sillo ko me tavattii ni ne teuvo tenavat ol iha pienie, se pikkaroisin läppi o vuujen ikkäene ja vanahi koululaene jo tosin mut semmonen pikkuruune hännii.

Miulla o sitte nelejä lasta ku tämmöttinen siviävä uoon :LOL:
Ne kaekki asuupi meillä miu kansa ja me ollaa nyt sitte suurpere ku meillo seittemä lasta ja on meilä enemmännii on meil yhteissii tenavie kaks vasta ja kolomatta suunnitellaa.
Että nytte meil assuu yhteesä 9 lasta ja oha meilä aika vilskettä ja vilinää ku näetä mukuloet tiääll pyörii ja on.

Meilo iso omakottalo muaalla ja pihapiirie o vaekka mite tenavie temmeltää. Kaveretahhi heil o ja tiääl meil hyoö viihtyy ko me ollaan teuvo kaa niin lapsrakkaeta niinko täst mukulamiäärästä näkkee kaekki. Kyläkoolu o ainahhi toiminnasa =) olisha se ko yksi taksi pittäes olla vuaa meijä lapsloeta hakemasa semmone tilataks jos tiijätte mitä mie tarkotan.,

Terve vua kaekille siis miultahi. Ennoo aijiemmi tiäl pälstal ollu ku ei o ollunna tietokonetta eikä nettilöetä ja nytte meil o. ja aekaa miul ei o olla ku pittee hoetaa millon mittäe mutta nuo koolulaeset alako valittaa jotta oli sit pakko hankkie.

Miija
Uaattelin tulla vielä kertommaa meist ko lujin vähä tätä palstaa.

Minnoon koko ikkäen asunna tiäälä peräkyläsä misä asutaa. Teuvo o vähä ko naapuri poeka semmone tuttu ko sekki o koko ikäsä täälä peräkyläsä asunna.

Teuvo män naemissii semmose kaapunkilaeshempuka kansa ja eehä siit mittää tullu ko o heinohelema joka ei huussiloessa voenu käyvä. Teuvo sitten laajensi omakottalloosa ja rakensi sisävessanni ja kylypyhuoneenni jotta rouvalla olis ollu hyvä olla mutta ei mikkää riittännä sille hempukalle Saunahhi olis pitännä rakentoo sisäsaonaks vaekka iha hyvä ol tuosa piha perälä navetan piäätyy aekonnaa rakennettu semmone saona. Vesihi sinne tuli jottei niinko kantoveellä ollu se saonimine ja Teuvoha sen saonan lämmitti ettei tarvinnu rouvan kynsijää sotkee nokkee eikä puun purruihi.

Teuvo sitte kävi ammattikouluuhi jonni aekaa, siis tiää ol enne ko tapas ton hempukan ja sieltä kaapunkista se ton löys ko siellä koulusa ol. Ja sitte ne alako lapsie viääntöö mutta ku Teuvo ei viihtynnä kaapunkissa ja lapsile o parempi olla maala ko saasteessa ja siellä kaeken pahennukse keskelä ni sitten tevuo ja se naekkone tul täne vua sitten alako heti onkelmat.

Minnäe olin meijän kylän huoltoaseman paarisa töesä ja miula ol lappsie sen mun miähe kansa.
teuvo sitte alkako paarisa käömään, kaljoo kittasi ko ol niin vaekeeta sen hempukan kansa.Enne nii raetis mies.

Kyllä siitä kylälä puhuttii jotta o melkone äet lapsila ko miehsä ajjaa juopoks melkeee.

Miun mies sitte menehty tosi raakisesti ja miula o kamala ressi ja onkelmia kauheesti :ashamed: mut töesä mie jaksoin käyvä jo lastenni tähe ja Teuvo kansa sitte juteltii ja se loutti minnuu paljon ja mie sitä, ko silläe ol se hempukka joka ei lapsistaa välittännä ko miehesä juopoks paariin ajo.
Sen naesen takkie Teuvo lopetti sen ammattikoulunni, kirvesmieheksi se uaatteli mut se hempukka sano jotta mittee turhaa, mää insenjöörksi sama tien ja tevo sano jotta sitte pittää lopettaa tiää koulu ennenko uutta oppie voe lukkee ja se lopetti ja ne alako vässää tenavie ja teuvo ei piäässykkää insenjööri oppiin vaekka o tosi älykäs minusta että en tijä sitte mimmosia miehie sinne kouluun männöö ko ei mukamas teuvo kelevannu mutta luulen ettei ne huolinna ko teuvolla ol sillo just kotonnaa tiiäälä peräkyläsä rattorin korjaushommat ja se meni niihi kokkeisiin työhuaalarit piäälä että jos ne uaattel jotta tommsosta työmiestä ei insenjööri oppiin huolita
Teuvo kävi tiäälä peräkyläs ko sen vanhammat asu tiälä vielä sillon ja ko se ei piäässy siihe oppiin ja lapsie ol jo, ja vanahemmat joutu sitte kunnalliskoottii ko alkakovat horista ihan omijaa. No sitte se naokkene tul myös ja sitte tuossa kerroinni jo.

Sitten teuvo teki ison piäätökse ja sano sille hempukalle että jos se kerran sisäsaonahhi pittää olla, ni voet männä kaapunkiin. Ves tulloo ja männöö ja vessa o sisällä, mahottommii ei kukkaa mies veny. Mutta lapsie et suaa, ne o miun lapsie. Kaapunkin pahennukseen ei viattommie viijä, sano teuvo ja mie olin kyl sammaa mieltä sillon ja uoon vielähi.

Teuvo o niin piiäättäväne jos o kyse asjoesta jotka o tärkeit sille ja jos vua sille piäällee sattuu.

Nii se naene lähti ja teuvo tul paariin ja sano jotta lopeta Miija nää joutavan hommat, mullon emännän paekka aouki.

Täsä sitten miä olen, ison perreen äetinä. Ja myö ollaa tosi onnellisii. Sisäsaonaa mie en kyllä huoliskaa, ko siinä ulukosaonassa o niin kiva saonoo tae ei se ulukona oo, vaan siinä vanahan navetan päävyssä.

joopajoo
Ai, se onki just vaa tää ketju jos saa skrivata jollai skrubusel murteel.
No mä vähä kelasinki et mitä -ttuu, ku tää kielidiskriminointi alko, mut eihä täs enää tartte funtsii enenpää. Et tänne niinku vaa heittää damii läppää jostai imätsinäri fämilist ni kaikki o ookei. B)

Miija
Kaekkijalla suuap skivata just sellast textii ku sitä oekeestikki bamlaa. Joo. Niihä tehhää muuallakki täälä ja kah, kaekk tykkejääp!! Uaattelin jotta minnäe sitte tuun tänne ihan omana ittenäni. Tälleen ko oikeestikki puhua posmitan tae pamlaan ni miulle on luontevinta kirjuuttaahhi silleen niinko tälleen ja ka! kaekk tykkejjää vallan tavattomasti! Kielpolliisijen ei tänne kannata tulla, mänkööt vuaa tuonne toisen nimimerki tuaa huomauttelee, minnoon iha uus nuaamataolu tiääl NII JOTTAS TIIJÄTTE :attn:

Miija
Ennoo äeksis, oon Miija. Myö ollaan siis kaks eri immeistä. Mutta äeks o varmmaa myössii jostahi toesesta peräkylästä, koska tiäällä meijän kylällä eijoo muita uusperreit ko myö.

Iha vuaa aattelin jotta peräkylä, ko murre o olemasa. Kaapunkilaaset ei murretta käötä, niin hienosti kirjuuttavat ja puhuvathi. Aeanakin Se Teuvon hempukka, nii ol hieno ja puhu niin korreesti jottei aeana tajunnu mitä sanoo.
Paariinni ko tuli, tilasi KAHVIA. Kaffetta tiäälä muut joi. BENTSIINIÄ tai jottai sinne päin se osti, myö vuaa pensaa tankattaan autonkotteroihin.

Mie uaattelin jotta ko tiäälä tykätään nii tämmösistä murre kirjuutuksista jotta jokkaene voe olla oma ittesä, ja että niinko äeksis kirjottihhi jotta jossei jaksa lukkee tätä tämmöttistä ni jättekköö välliin ja siihe sitte muutti vastas, jotta suaap kaekki kukat kukkie, ni minnäe tulin kukkimmaa tänne omana ittenäni.
:flower: :flower:

Ärsyyntynyt
Onkohan tuo äiskis oikiasti ihan terve immeinen?Ilmeisesti on rauhallisempaa etä-äidin kanssa kahinoidessa kun kirjoittelee useana persoonana täällä?? :headwall: :headwall:
Äiskiksen tultua tälle palstalle meni koko touhu ihan persielleen!!! \|O

vieras mäki olen
Seuraan aika paljon tota mitä nyt-palstaa,jossa toi äiskiskin melkein joka päivä on,mut mistähän se johtuu,että sitä haukutte vaan te täällä? Ja mä en ainakaan ole nähnyt mitään sen aloittamaa uutta juttua,mutta te vaan jatkatte yksinänne. :headwall:
ja mun mielestä joka palstan pilaa oikeasti ne jotka haukkuu toisia,ei ne jotka asioistaan täällä puhuu.Mun mielestä ne toisten haukkumiset vois jättää kokonaan pois.Tai laittakaa yksityisviesteinä ne haukut,jos pakko haukkua.

kiva
onpa kiva lukea murtaen kirjoitettua tekstiä, tuli oikein hyvä mieli. Kiitos!
Minä osaan vain ns. yleiskieltä, eikä minulla ole murretta lisänmausteena. Sillä olen kasvanut kaupungissa, eikä stadin slangi minulta luista vaikka äitini sitä kotikielenä puhuikin.
kahden suomalaisen, eri murrealueelta kotoisin olevan ihmisen lapsesta tuli, yleiskieltä tai kirjakieltä puhuva aikuinen.
Minun lapseni tosin puhuvat murretta, mutta eivät stadin slangia. Paikallinen murre vain ei ole minuun tarttunut, ainakaan en osaa sitä kirjoitaa.

VIERAS 505
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 13:34 vieras mäki olen kirjoitti:
Seuraan aika paljon tota mitä nyt-palstaa,jossa toi äiskiskin melkein joka päivä on,mut mistähän se johtuu,että sitä haukutte vaan te täällä? Ja mä en ainakaan ole nähnyt mitään sen aloittamaa uutta juttua,mutta te vaan jatkatte yksinänne. :headwall:
ja mun mielestä joka palstan pilaa oikeasti ne jotka haukkuu toisia,ei ne jotka asioistaan täällä puhuu.Mun mielestä ne toisten haukkumiset vois jättää kokonaan pois.Tai laittakaa yksityisviesteinä ne haukut,jos pakko haukkua.
No mitähän se äiskis täällä tekee?Käsittääkseni haukkuu etupäässä lasten etä-äitiä???Tainnu astua liian isoihin saappaisiin koko akka?!

yks äitipuoli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 23:58 VIERAS 505 kirjoitti:
\
No mitähän se äiskis täällä tekee?Käsittääkseni haukkuu etupäässä lasten etä-äitiä???Tainnu astua liian isoihin saappaisiin koko akka?!
Tämä palsta on uusperheellisiä varten ja uusperheissin usein miten kuuluu myös etä, joissain tapauksissa valitettavasti......Miksei asioista voisi kirjoitellaa niiden oikeilla nimillä? Jos etä on hankala, niin turha häntä on lähteä ylistämään. Äiskis on myös sanonut etästä että joissakin asioissa on ihan fiksu ja mukava ihminen....
Kyllä kannatais LUKEA ensin jutut läpi ja miettiä mitä niissä sanotaan. Taitaa nyt sinulla ne saappaat hölskytä jaloissa vai puristaako sittenkin kenties vasemman jalan kantapään omatunnosta? :LOL: :LOL: :LOL:

yks äiti vaan
mä tässä ihmetelly miksi täällä keskitytään enempi haukkumaan yhtä kirjoittajaa sen sijaan että oikiasti puhuttas niist uusperheitten iloista ja suruista,eikös tämä palsta sellaiaseen ole tarkoitettu enempi.jos joku kirjoittaa murteella mutta asiaa ni eikö se ole parempi ku nsti normaalia kieltä kirjoittavat p:n jauhajat ja toisten haukkujat.
minust tuo äiskis kirjoittaa tunteella ja sydämellä omast elämästään ja uusperheensä ongelmista,hän kokee ja elää ne tilanteet paikan päällä ,joku toinen kenties voisi tuntea ja reagoida eri tavalla..jokainen uusperhe lienee oma tapauksensa ja siihen vaikea ulkopuolisen asettua toisen asemaan joten miksi siis haukkua kirjoittajaa milloin mistäkin.kenties äiskiksellä ei tuttava piiris toista uusperheen äitiä jonka kanssa vaihtaa ajatuksia,mielipiteitä ja kokemuksia kaikesta mitä uusperheen äitinä olo tuo tullessaan,joten jos hän tänne kirjoittelee ja purkaa mieltänsä omien kokemuksiensa pohjalta niin hälle se suotakoon,miksi takertua murteeseen tms sivuseikkaan jolla ei merkitystä kirjoituksen sisältöön,se ei äiskiksen elämää ja kokemuksia muuta vaiks hän kirjoittas päällä seisten riikin ruotsia.
enemmänkin mieleeni tulisi kannustaa,myötäelää ja kenties antaa vinkkejä tilanteiden helpottamiseksi,jo tieto että joillain kenties samansuuntaisia kokemuksia ja tilanteita antaisi tunteen etten ole näis jutuis yksin vaan toisella puolella suomea on joku muukin jolla tällaista.
näin mä tämän näkisin mut meit ihmisiähän monta joten jokainen tavallansa työstää asioita elämässään..ja en usko et toisten haukkuminen kenenkään elämää helpottaa.
toivon äiskikselle voimia uusperheensä kanssa,tiedän et valoisiakin asioit elämäs jossain vaihees tapahtuu

lainatuin lausein:Jos on ilo ja onni sinut jättäneet,älä ollenkaan huolestu,
sillä kyllä ne palaavat kun on niiden aika.
Eiväthän ne ennenkään ole tulleet toimeen ilman sinua!

joten aurinkoista kevään alkua kaikille :flower: :flower: :flower: :flower:

Tupsahdin ihan "sattumoisin" tälle palstalle. Yhdyn edellisen kirjoittajan (yks äiti vaan) mielipiteisiin. Antakaa ihmeessä tilaa erilaisuudelle, jotta tämän keskustelun (palstailun) alkuperäinen tarkoitus tulee esille. Eli jokainen uusperhe on erilainen. Taustat ja kokemukset ovat erilaisia,mutta se on rikkautta. Täällä voitte rohkaista ja tukea toisianne. Jollakin ei ole kenties mitään muuta paikkaa purkaa tuntojaan tai on helpompi kirjoittaa kuin puhua. Täällä voi pysyä nimettömänä jne.
-Uusperheessä kasvanut ja uusperheellinen itsekin-<br><br>

Miija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 20:33 JanoinenPuu kirjoitti:
Tupsahdin ihan "sattumoisin" tälle palstalle. Yhdyn edellisen kirjoittajan (yks äiti vaan) mielipiteisiin. Antakaa ihmeessä tilaa erilaisuudelle, jotta tämän keskustelun (palstailun) alkuperäinen tarkoitus tulee esille. Eli jokainen uusperhe on erilainen. Taustat ja kokemukset ovat erilaisia,mutta se on rikkautta. Täällä voitte rohkaista ja tukea toisianne. Jollakin ei ole kenties mitään muuta paikkaa purkaa tuntojaan tai on helpompi kirjoittaa kuin puhua. Täällä voi pysyä nimettömänä jne.
-Uusperheessä kasvanut ja uusperheellinen itsekin-
Joo, ja kaekkijen pittää suuaha se oma kokemus ja ne tunnot tuuva esille omalla tavallaa, sillee ko se helepoenta on. Sitä ikkään ku puhhuu, ko kirjuuttaa ja sitte se kirjoottamis text on sen näköstä ku se puhekki. Niinko mullahhi tämmöstä mitä ikkäen uoon kuullunna ja puhunna ja mit meijän tenavatti puhhuu ja kuuntelloo.

Uutisija on joskus hankala ymmärtää ko puhuvat nii hienosti sitä helstsinkijä siellä.

Lumikki
\
Olen kanssasi samaa mieltä. Ja miksi ei saisi kirjoitella useammalla nimimerkillä jos haluaa, kirjoituksen sisältöhän se lienee kuitenkin tärkein?!
=)

Yhteistyössä