Thyroxin lääkityksestä tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Thyroxin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Thyroxin

Vieras
Hei kaikki kilppari ongelmaiset tai niistä tietävät!

Mulla on kilpirauhasenvajaatoimintaan thyroxin lääkitys. Muutama päivä sitten annosta nostettiin ja samantien mulla meni vatsa aivan sekaisin ja on ollut ihan vedellä kokoajan sen jälkeen. Voiko lääkkeen nosto vaikuttaa heti? Tiedän kyllä, että liian suuri annos voi aiheuttaa ripulia, mutta että heti samana päivänä?

Johtuneeko siis lääkkeestä vai onko mulla joku vatsatauti.

Vatsan ei kannata antaa mennä ripulille tyroksiinista, itse laskisin annoksen sinuna sellaisiin lukemiin, että maha toimii. Ripuli on elimistölle valtava rasite, kun silloin ei pääse ravinto ruuasta imeytymään, vointi voi huonontua kaikin puolin jos antaa ripulin jatkua. Kiinnostaisi tietää miksi nostit annosta, antoiko verikokeet sellaista tulosta että piti nostaa?

Lisäys vielä edelliseen viestiin. Sellanen, että jos on raskauden takia neuvottu neuvolassa nostamaan tyroksiinin annostusta, niin ku sielä neuvotaan, niin kannattaa kyseenalaistaa kyseinen neuvo. Tiedän itseni lisäksi kaksi ihmistä, joilla on elimistö mennyt pahasti ylikierroksille juuri tuosta syystä. Toisella raskaus päättyi keskenmenoon ja toinen joutui sairaalahoitoon, itse älysin laskea annoksen ajoissa siihen missä oli ennen raskautta ja oloni palautui pian normaaliksi. En käsitä mikä uusi järjetön ohjeistus tuo on! Kuunnelkaa ihmiset omaa kehoanne, älkää antako muiden sanella minkä verran esimerkiksi nyt tyroksiinia pitää syödä!

Lisäys vielä edelliseen viestiin. Sellanen, että jos on raskauden takia neuvottu neuvolassa nostamaan tyroksiinin annostusta, niin ku sielä neuvotaan, niin kannattaa kyseenalaistaa kyseinen neuvo. Tiedän itseni lisäksi kaksi ihmistä, joilla on elimistö mennyt pahasti ylikierroksille juuri tuosta syystä. Toisella raskaus päättyi keskenmenoon ja toinen joutui sairaalahoitoon, itse älysin laskea annoksen ajoissa siihen missä oli ennen raskautta ja oloni palautui pian normaaliksi. En käsitä mikä uusi järjetön ohjeistus tuo on! Kuunnelkaa ihmiset omaa kehoanne, älkää antako muiden sanella minkä verran esimerkiksi nyt tyroksiinia pitää syödä!

Itsellä on kaksi raskausta takana ja kummallakin kertaa arvoja on seurattuja ja tarvittaessa korjattu lääkityksellä. Ja AINA on tarkistettu, että ovat kunnossa.

Matala tyroksiinitaso on lapselle haitaksi, joten arvot kannattaa pitää kunnossa.

[QUOTE="MaTu";28589820]Nostettiinko annosta paljonkin? Itselläni annostusta on nostettu/vähennetty pienin askelin. Pikkuhiljaa oikea annostus löytyy.[/QUOTE]

Lääkitys on aloitettu vasta kuukausi sitten. Aikaisemmin (aloitus)annos oli 50 mikrogrammaa ja nyt 75 mikrogrammaa.

Voi olla mahatautikin samaan aikaan ihan hyvin. Joka tapauksessa annosnoston jälkeen kestää viikkoja ennen kuin elimistö asettuu uuteen tasapainoon joten äkillisesti ei pitäisi annosta vensklata eestaas.

Omin päin ei pidä ruveta säätämään noita lääkkeitä. lääkärin kanssa aina jutella ja mennä verikokeeseen.

Mun annostus on 25 mikrogrammaa. Arvot ei tolla annoksella oo ihan kunnossa mutta jos otan enemmän niin sydän alkaa jyskätä, joten tällä mennään.

Mulle thyroxinin määräs endokrinologi ja ensi piti kuukausi syödä tota 25 mikrogrammaa ja sit nostettiin 50 mikrogrammaan,.

Itse syön 0,1mg tabletteja päivässä 1,5. Ennen raskautta annostus 1tbl/pv. Tosin nostovaraa olisi vieläkin kun T4 oli viime verikokeissa 14 (viite 10-21). Olo on ihan ok, virkumpikin voisin tosin olla. Mitään liikatoimintaoireita ei ole ollut missään vaiheessa lääkitystä, ja minulla ripulointi oli vajaatoiminnan oire joka loppui Thyroxinin aloitukseen.

Ketjun aloittajalle vinkki, että sellasesta osotteesta ku kilpirauhanen.com löytyy paljon tietoa ja vastauksia monenlaisiin kysymyksiin tota koskien. Suosittelisin tutustumaan sivustolta löytyvään mm lisämunuaisuupumukseen, se on kytköksissä kilpparin vajaatoimintaan ja aiheuttaa mm ripulia ja mahdotonta ruokahalua. Kannattaa itse tutustua ja lukea jos kiinnostaa, laaja-alaisia sairauksia nämä ja eri ihmisillä erilaisia oireita.

Moikka! En muista enää alkua, mutta keväällä söin 0,1mg thyroxinia 1 tabletti/pv. Kesällä arvot olivat TV4 17, TSH 0,07 ja T3V 3,1. Olo oli ihan ok pitkästä aikaa, vähän hämäsi tuo THS:n alhaisuus mutta työterveyslääkärin mielestä se oli ok. Sairauteni ilmeni vuoden 2013 alussa jolloin aloin turpoamaan enkä millään konstilla saanut sitä turvotusta pois. Liikun noin 8h viikossa ryhmäliikuntatunneilla ja pidän tarkkaa kirjaa syömisistä. Päiväässä syön 1400kcal huolimatta siitä liikunko vai en, viikonloppuna yleensä vähän rennommin. No tätä painoo on silti tullut aika tasaisesti 10 kg (painaindeksi 24.9). En mitenkään sää painoa tiputettua. Ruokavalioni on myös täysin maidoton ja viljaton. Marraskuun kokeet olivat tv4 ja tsh 0,03. Lääkärin mielestä ok eikä t3v arvoja halunnut enää testata. Ajattelin nostaa hieman tätä annostusta, sillä olen varannut ajan yksityiselle sisätautilääkärille, mutta jono on kuukauden päähän. Olen nyt myös muutamana päivänä syönyt thyroxinia 1,5mg eli nostanut annoksen omatoimisesti. Lämpö edelleen 36 tai alle aamuisin, mutta olo on parempi. Kai yliannostuksen oireet tuntisi nopeasti jos sellaisia olisi? Mielestäni mulla on väärä lääkitys tai jotain..

Yhteistyössä