THL: Yksinhuoltajaäideillä heikompi terveys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Samanaikaisesti on karsittu kotiapua..

Yksinhuoltajaäidit kokevat oman terveytensä hieman huonommaksi kuin puolison kanssa asuvat äidit.

Näin todetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) lapsiperheitä käsittelevässä tutkimuksessa.

Yksinhuoltajaäideistä noin 40 prosenttia pitää omaa terveyttään hyvänä, kun muista äideistä terveytensä hyväksi kokee lähes puolet. Ahdistusoireet ovat yksinhuoltajille tyypillisiä terveyspulmia.

Heikomman terveyden taustalla on katsottu olevan muun muassa se, että yksinhuoltajilla on usein matalammat tulot ja alhaisempi koulutustaso kuin muilla.

THL:n tutkimuksen mukaan yksinhuoltajaäitien työllisyysaste on kuitenkin yhtä korkea kuin puolison kanssa asuvilla äideillä.

Ilman puolisoa elävät äidit ovat hieman vanhempia kuin avo- tai avioliitossa olevat äidit. Heillä on myös harvemmin alle kouluikäisiä lapsia.

THL: Yksinhuoltajaäideillä heikompi terveys | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

paskapuhetta että terveyteen vaikuttaa alhaisempi koulutustaso, palkka toki kun se vaikuttaa suoraan ruokaan.

tiedättekö sen oikean syyn? mä luulen omakohtaisen kokemuksen kautta että se on se stressi! ei pääse kauppaan koskaan yksin,ei apteekkiin,ei saa juoda kahvia rauhassa, kaikki pitää tehdä itse aina,vaikka olis kuumeessa, vatsataudissa,missä hyvänsä,vaik ei jaksais niin on silti pakko.kaikki on yksin paljon vaikeampaa kuin kaksin. Lisäksi yksinäisyys ahdistaa.

mä kyl olin yh 21v-24v.. sit tapasin nykyisen mieheni ja kyllä elämä on sata kertaa helpompaa kun joku muukin hoitaa asioita!

En yhtään ihmettele. Totaali-yh ilman tukiverkostoa on kiinni lapsessa ensimmäiset seitsemän vuotta. Sehän rajoittaa esim. liikunnan harrastamista aika paljon. Ja muitakin "irtiottoja" arjesta.

Uskoisin kanssa että yh:n (varsinkin jos lasten isä ei ole paljoa kuvioissa) on vaikeampi löytää aikaa harrastuksille, liikunnalle jne tai ylipäätään saada sitä omaa aikaa rentoutumiseen ja lepoon. Parisuhteessa kuitenkin voi jakaa lasten- ja kodinhoidon vastuuta eikä tiukoissakaan tilanteissa ole niin yksin. Stressi siis vähäisempää sekin kun saa jakaa arkea toisen aikuisen kanssa. Taloudellisestikin on yleensä helpompi tulla toimeen kun on kaksi tienaavaa aikuista.

Näin siis yleisesti, toki löytyy parisuhteessaolevia jotka käytännössä pyörittävät arkea yksin jopa niin että mies on siinä yksi lisälapsi hoidettavana ja vastaavasti yksinhuoltajia joilla on hyvät tukiverkostot.

En yhtään ihmettele. Totaali-yh ilman tukiverkostoa on kiinni lapsessa ensimmäiset seitsemän vuotta. Sehän rajoittaa esim. liikunnan harrastamista aika paljon. Ja muitakin "irtiottoja" arjesta.

Samaa mieltä olen. Hammaslääkärit, liiikunta...kaikki on vaikeaa, jos ei ole puolisoa kotona siksi aikaa. Tietysti hammaslääkärit yleensä aamuisin, että muutenkin vaikeaa, jollei ole töissä ja lapset hoidossa. Tietysti kouluikäisten kanssa nuo hommat jo helppoja, kun voi kotiinkin jättää. Eniten itseäni mietityttäisi tuo liikunta, koska ei voisi koskaan lähteä pikkulapsiaikana yksin ihan vaan kävelylle tai lenkille. Myöhemminkin vanhempien lasten kanssa voi olla vähän jäänyt päälle tuo liikkumattomuus ja jos heittää lapsia treeneihin (no tätähän ei ole pakko tehdä, lapset voisivat hyvin mennä ihan itsekin kouluikäisinä), laittaa ruokaa, siivoaa, auttaa läksyissä, ja muuta, eikä ketään ole siinä auttamassa, ei mielessä välttämättä edes käy se, että tekisi jotain itsensä eteen. Liikuntahan ehkäisee ihan tavallisiakin sairauksia.

tosiaan en päässyt tuon 3vuoden yksinhuoltajuuden aikana ku muutaman kerran kauppaan 15min. hammaslääkäriä en onneksi tarvinnut ja lääkäriinkin menin vain jos oli täysin pakko koska se pieni lapsi siinä mukana joka kiipeili ihan joka paikkaan ja kaikki kiellety tavarat+oma huono kunto= ei todellakaan tullu mieleen lähtee lääkäriin jos ei ollu pakko.

jälkikäteen ajateltuna olis pitänyt laittaa lapsi päiväkotiin,mut pelkäsin että joudun töihin enkä olis jaksanut käydä töissä ja hoitaa siihe päälle pientä lasta yksin(etenki ku lapsi heräili öisin lähes 2vuotta)

Kyllä tuo varmasti ihan paikkansa pitää. Liikunta jää olemattomiin, pitkäkestoinen stressi vaikuttaa terveyteen, pää kainalossakin joudut kaiken hoitamaan yksin ja matala tulotaso vaikuttaa ravitsemukseen ja moneen muuhunkin asiaan.
Hammaslääkärit ja gynekologit jättää herkästi väliin koska niihin on aika mahdotonta mennä pienten lasten kanssa.

Aika vähäinen tuo ero kuitenkin tuon tutkimuksen valossa näyttää olevan, toki yksilön kohdalle realisoituessaan valitettavaa.

Yhteistyössä