THL: Vesirokon tartuttaminen lapseen voi johtaa vakaviin seurauksiin

  • Viestiketjun aloittaja 4vÄiti
  • Ensimmäinen viesti
En aio hankkia lapselleni vesirokko-rokotetta näillä näkymin, en kyllä veisi myöskään "tartuntabileisiin". Tyttölapselle varmaan rokotteen ottaisin jos ei teini-ikään mennessä olisi sairastanut, tulevien raskauksien takia.
 
lucifer
meillä vuosikas sai tartunnan multa, ja ei ollu sille mikään ongelma. vaikka muistutti rupikonnaan. niitä rakkuloita oli koko muksu ihan täynnä.
ite olin huonommassa kunnossa ja melkein henkilähti, että aikuisena en suosittele sairastamaan.
 
"Nina"
Tuossakin sanottiin että säästetään rokotteen ansiosta rahaa kun ei joudu töistä olemaan pois :O Mielummin olen tösitä pois (ei ole niin tärkeä että laittaisin lapsen terveyden edelle) kun annan epämäärästä rokotusta. ps meillä sairastettu tauti ja helpolla meni ohi!
 
"vieras"
[QUOTE="Nina";27891832]Tuossakin sanottiin että säästetään rokotteen ansiosta rahaa kun ei joudu töistä olemaan pois :O Mielummin olen tösitä pois (ei ole niin tärkeä että laittaisin lapsen terveyden edelle) kun annan epämäärästä rokotusta. ps meillä sairastettu tauti ja helpolla meni ohi![/QUOTE]

Tässä ei olekaan kyse yksilön raha-asioista, vaan kansantaloudellisesti ajateltuna on tosi suuri menoerä, sillä vesirokon takia lapsi on pakko pitää eristettynä noin viikon kotona, sairastaminen voi kestää yhteensä jopa 2 viikkoa, jos perheessä on kaksi lasta, tulee vanhemman kotonaoloa siis ainaki vähän reilu 2 viikkoa, joskus jopa 4 viikkoa, ja pointti on se, että se on kallista työnantajalle ja yhteiskunnalle.
 
"vieras"
Suomessa suositellaan vahvasti, että mikäli 13 ikävuoteen mennessä ei ole saanut vesirokkoa, lapsi rokotetaan viimeistään silloin. Tauti on hengenvaarallinen sitä vanhemmille. Siksi.
 
Blue
[QUOTE="Nina";27891832]Tuossakin sanottiin että säästetään rokotteen ansiosta rahaa kun ei joudu töistä olemaan pois :O Mielummin olen tösitä pois (ei ole niin tärkeä että laittaisin lapsen terveyden edelle) kun annan epämäärästä rokotusta. ps meillä sairastettu tauti ja helpolla meni ohi![/QUOTE]

Ai kun hienoa!

Oiskin pitänyt soittaa sinulle niin olisit voinut tulla hoitamaan meidän lapsia, kun meidän kolme lasta sairastivat taudin mukavasti peräjälkeen. Oli sitten viisi viikkoa vesirokkoa meillä. Että niinkin helposti se voi mennä. :)

Nyt jos saisin tehdä valinnan, ottaisin rokotteen.
 
ssss
[QUOTE="vieras";27889925]No ei ole minunkaan 5 vuotias tytär sairastanu vesirokkoa. En vie häntä tuollaisiin juhliin, mutta en ole rokottanutkaan vesirokkoa vastaan. Eli tulee jos tulee. Itse olen sairastanu kyseisen taudin vasta aikuisena.[/QUOTE]

Aikuisena sitä ei juuri suositella sairastettavaksi koska se voi olla vakava silloin. Jos ei muuten sairasteta vesirokkoa niin ottaisin sinuna lapsellesi rokotteen jossain vaiheessa.
 
!!!
[QUOTE="vieras";27891841]Suomessa suositellaan vahvasti, että mikäli 13 ikävuoteen mennessä ei ole saanut vesirokkoa, lapsi rokotetaan viimeistään silloin. Tauti on hengenvaarallinen sitä vanhemmille. Siksi.[/QUOTE]

Näin on. Ja tästäkin on ollut vuosia jo juttua. Lukekaa niitä sanomalehtiä!

Tyypillistä tällainen nurkkakuntainen uskomus täällä Suomessa. Pidetään jotain tartuttajaisia ja vielä hymyillään kun on vihdoin meidän pennut saatu vesirokkoon. Hullua sakkia!
 
vwv
Mä olen lapsille ottanut rokotusohjelman mukaiset rokotukset, mutten sikapiikkiä lukuun ottamatta mitään ylimääräisiä. Ja sikapiikki kun osoittautui siksi, miksi osoittautui, niin en todellakaan enää aio mitään puoliteholla nopsaan (tai ei juuri ollenkaan) tutkittuja rokotuksia lapsilleni otattaa. Kaksi isompaa lasta ovat sairastaneet pieninä vesirokon, 5-vuotias kuopus ei vielä ole. Ja mihinkään vesirokkobileisiin en kyllä ole menossa. Jos tuo kuopus varhaisteini-ikään asti selviää ilman vesirokkoa, niin sitten pitää rokotusasia miettiä uudestaan (siihen mennessä sitä toivottavasti on jo asiallisesti tutkittukin).
 
"poikia3"
Mun lapseni sairastivat vesirokon kesällä 2006. Oli juuri muutettu asuntoon, jossa oli kattoremontti meneillään. Oli hellekesä, lämpötila ulkona koko ajan +30. Ja kaikki 3 poikaa sairastivat vesirokon vuorotellen. Ja kyllä meni koko loma piloille. Ei voitu käydä yhtään missään reissussa. Onneksi oli oma piha, niin sentään kahluualtaassa saivat sitten rupiset pojat käydä uimassa.

1-vuotiaalla tauti oli pahin, kaikilla erittäin paha. Minä olin ihan loppu 1-vuotiaan sairastamisen jälkeen. Hän oli täynnä kutisevia näppyjä, helle ei helpottanut tietenkään tilannetta. Useamman yön valvoin rasvaten poikaa kutinarasvalla muutaman minuutin välein, kun poika itki kutinaa, eikä saanut nukuttua. Esikoinen oli tuolloin kesällä 9 v, ja hänellä on koko selkä valkoisia pilkkuja täynnä edelleen nyt 15-vuotiaana.

Oman kokemukseni perusteella ehdottomasti ottaisin sen rokotteen, jos ei olisi sitä sairastettu. Meillä oli ainakin niin raju versio, ettei sellaisesta halua kärsiä!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27891235]:LOL: tyhmä. Ota ihmeessä. Ota ne kaikki muutkin rokotteet. Saadaan elimistön normaali fysiologinen puolustusjärjestelmä tuhottua ja yliherkkyydet, immuunipuutostilat sekä siirteiden hylkimisreaktiot hyvinkin tutuksi lapsellesi. :D[/QUOTE]

Ihan takuuvarmasti otankin. Pari tapausta lähipiirissä, missä tullut raju tauti ja ne lapset on huutaneet kivusta ja kutinasta. Miksi ihmeessä haluaisin, että lapseni joutuisi sen kokemaan?

Sadisteja on näköjään maailma täynnä.
 
"poikia3"
Lisään vielä, että asuttiin sen kattoremontin vuoksi erittäin ahtaasti, koska yläkertamme ei ollut käytössä. Kaikki 100 neliön huonekalut ja tavarat oli ahdettu 60 neliöön.

Eli senkin vuoksi oli tosi ahdasta ja hankalaa, esim. olohuoneessamme oli parisänky, jatkettava lasten sänky, pinnis, sohva, tvtaso, sohvapöytä, 3 nojatuolia, kirjahyllyt(6 hyllyä) , kirjoituspöytä, ja ruokapöytä. Esikoisen huone oli täynnä laatikoita, vain hänen sänkynsä mahtui sinne.
 
"Nina"
[QUOTE="vieras";27891838]Tässä ei olekaan kyse yksilön raha-asioista, vaan kansantaloudellisesti ajateltuna on tosi suuri menoerä, sillä vesirokon takia lapsi on pakko pitää eristettynä noin viikon kotona, sairastaminen voi kestää yhteensä jopa 2 viikkoa, jos perheessä on kaksi lasta, tulee vanhemman kotonaoloa siis ainaki vähän reilu 2 viikkoa, joskus jopa 4 viikkoa, ja pointti on se, että se on kallista työnantajalle ja yhteiskunnalle.[/QUOTE]

Mutta jos omista lapsista kyse niin en ajatele ensisijaisesti työnantajaa ja yhteiskuntaa!
 
hahahha
Ei todellakaan oteta mitään turhaa rokotetta kun vesitokosta johtuva kuolinprosentti on jotain 0,0000001 perusterveellä lapsella.,Aivan naurettavaa pumpata lapseen tuollaista. Sitten jos ei ole 13v mennessä sairastanut, mietitään rokotetta. :) Onneksi järki tallella vielä. Influenssarokotukset ja muut "ylimääräiset" vielä ymmärrän, mutta tämä menee naurettavuuden puolelle. :D
 
"nekku"
[QUOTE="vieras";27889942]Ei voi olla totta. Miten tyhmiä te olette jotka uskotte kaikki mitä markkina miehet kertoo. Ei ole ihmekään kun teitä sanotaan vitun tyhmiksi. Vesirokko on ihan normaali rokko, ei siihen kuole. Jumalauta että olette tyhmiä, oikeita emätaukkeja, kunnon sopulilauma!![/QUOTE]

Kiitos päivän nauruista. Taidan printata ja laminoida tämän kommentin. Jatkossa, jos joudun keskusteluun, jossa kritisoidaan rokotetta, esitän tämän "vapauta foliohattujen hörinoilta" -kortin.
 
"vieras"
[QUOTE="nekku";27892051]Kiitos päivän nauruista. Taidan printata ja laminoida tämän kommentin. Jatkossa, jos joudun keskusteluun, jossa kritisoidaan rokotetta, esitän tämän "vapauta foliohattujen hörinoilta" -kortin.[/QUOTE]

:LOL:

ja peesi, pakkohan tuo on printata!
 
Eiköhän tää oo taas rokotteen mainostamis (rahastus) kikka. Tiedättekö rehellisesti jonkun, joka olisi saanut vakavan jälkitaudin vesirokosta? Lapsena?
Öh, no vaikka minä olen hyvä esimerkki makasin sairaalassa 6kk ikäisenä vyöruusussa ja influenssankin tähän mainitakseni kun siihenkin on rokote. Sain keuhkokuumeen siitä johon lähes kuolin taaperona ( sairaalan lasikaapissa hoidossa ) ja kaverini sai keuhkokuumeen lapsena vesirokosta. Kummatkin ovat hyvin vakavia sairauksia.

Minulta myös otettiin keuhkokuvat täysi-ikäsenä joista näkyi että osa keuhkoista oli tuhoutunut keuhkokuumeen seurauksena jonka sairastin taaperona.
Vyöruusu voi uusia ja aiheuttaa sietämättömän kivun ja masennuksen.
 
MiniSun
Tämä asia jaksaa sitten ihmetyttää minua joka kerta kun se esille nousee. Miten joku voi olla niin edesvastuuton, että tieten tahtoen sairastuttaa oman lapsensa johonkin tautiin? Viettekö te samat tyypit lapsenne myös ihmisten luo joilla on norovirusta, ihan vaan sen vuoksi, että parempi se nyt on sairastaa kuin sitte hyvin suurella todennäköisyydellä parin viikon päästä tms?? Melko sairasta.

Nämä rokotteet eivät juu ole mikään rahastuskikka. Ei niitä markkinoida sen takia, että lääkefirmat saisivat rahansa, eikä lääkärit niitä myöskään suosittele sen vuoksi, että saisivat muka jotain rahallista korvausta rokotteiden suosittelemisesta. Eikä niitä nyt ihan huvin vuoksi ole markkinoille tuotu.
Ihan lasten ja toki aikuistenkin parasta tässä ajatellaan. Onni on niillä, joille vesirokko rantautuu lievenä muotona. Ja onneksi se suurimmalla osalla taitaa näin olla. Eikä sekäään varmaan ketään loppuiäksi traumatisoi jos se vesirokko onkin hiukan pahempi. Mutta entäs ne jälkitaudit?
Niitä minä pelkään. Suurella todennäköisyydellä käyn omalle lapselleni 1,5-vuotis nlan yhteydessä tuon rokotteen ottamassa. Miksi en ottaisi? Vesirokosta varmasti selvitään, mutta mitä jos lapseni sairastuukin vaikka aivokalvontulehdukseen jälkitautina? Ja tämä olisi ollut estettävissä yhdellä rokotteella. Niitähän varten nämä rokotteet pääasiassa on, vesirokon välttämiseksi ja etenkin noiden kamalien jälkitautien ehkäisemiseksi!
 
-
Narkolepsiakohun jälkeen meillä ei ainakaan oteta kuin rokotusohjelman mukaiset rokotteet vakavia sairauksia vastaan. Vesirokko voi aiheuttaa vakavan jälkitaudin, mutta on varmaan erittäin harvinaista. Itse en tiedä ketään. Omat lapset on onneksi vesirokon jo sairastaneet ja meiltä sen kävi muutama perhe hakemassa.
 
-
Tämä asia jaksaa sitten ihmetyttää minua joka kerta kun se esille nousee. Miten joku voi olla niin edesvastuuton, että tieten tahtoen sairastuttaa oman lapsensa johonkin tautiin? Viettekö te samat tyypit lapsenne myös ihmisten luo joilla on norovirusta, ihan vaan sen vuoksi, että parempi se nyt on sairastaa kuin sitte hyvin suurella todennäköisyydellä parin viikon päästä tms?? Melko sairasta.

Nämä rokotteet eivät juu ole mikään rahastuskikka. Ei niitä markkinoida sen takia, että lääkefirmat saisivat rahansa, eikä lääkärit niitä myöskään suosittele sen vuoksi, että saisivat muka jotain rahallista korvausta rokotteiden suosittelemisesta. Eikä niitä nyt ihan huvin vuoksi ole markkinoille tuotu.
Ihan lasten ja toki aikuistenkin parasta tässä ajatellaan. Onni on niillä, joille vesirokko rantautuu lievenä muotona. Ja onneksi se suurimmalla osalla taitaa näin olla. Eikä sekäään varmaan ketään loppuiäksi traumatisoi jos se vesirokko onkin hiukan pahempi. Mutta entäs ne jälkitaudit?
Niitä minä pelkään. Suurella todennäköisyydellä käyn omalle lapselleni 1,5-vuotis nlan yhteydessä tuon rokotteen ottamassa. Miksi en ottaisi? Vesirokosta varmasti selvitään, mutta mitä jos lapseni sairastuukin vaikka aivokalvontulehdukseen jälkitautina? Ja tämä olisi ollut estettävissä yhdellä rokotteella. Niitähän varten nämä rokotteet pääasiassa on, vesirokon välttämiseksi ja etenkin noiden kamalien jälkitautien ehkäisemiseksi!
Miten vesirokko ja norovirus ovat keskenään verrannollisia? Noro voi tulla vaikka joka vuosi, mutta vesirokko yleensä vain kerran elämässä. Meillä täällä ainakin jopa neuvolassa suositeltiin leikki-ikäisten perheille että kannattaa hakea tartunta perusterveelle lapselle esim. hoitovapaan aikana. Suurimmalla osalla lapsista menee suht vaivattomasti kun pienenä sairastaa, mutta tiedän monta aikuista jotka olleet todella kipeitä ja joutuneet olemaan töistä pois jopa 3vkoa.
 
åöåöå
Ei se vesirokko ole sen kummempin tauti kun muutkaan. Jos on helposti sairatuvaa tyyppiä niin sellaiselle se varmaan tulee rajummin ja kannattaa varmaan harkita rokotetta. Meillä ei lapsi sairasta päiväkodissa liikkuvista taudeista kun yks- kaksi vuodessa. Niin vesirokkokin meni kahden päivän levolla ilman kuumetta ja just sen verran näppyjä että tiedettiin kyseessä olevan vesirokko.
 
mun poikasilla ei oo viel ollut rokkoa,8v,5v ja 1,6v.ainoastaan 5v olen ajatellut hankkia rokotteen hän saa kaikista taudeista aina jälkitaudin ja niin monesti ollaan itketty hänen sairaalapedin vieressä.noille kahelle perusterveelle pojalle taas ajattelin että kyllä normi vesirokon kestävät.
 
"kolmen äiti"
Minä ymmärrän kyllä niitä, jotka mielummin rokottavat lapsensa kuin altistavat vesirokolle. Mutta jos ei aio lastaan rokotuttaa, niin miksi ei sitten hankkisi tautia lapselle, kunlapsi on sopivan ikäinen? Mitä paheksuttavaa siinä on? Aikuisiällähän tauti on kuitenkin paljon vaarallisempi kuin lapsena ja kaikki ko. taudin kuitenkin jossain iässä saavat.
 

Yhteistyössä