The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Talvet lämpenevät

Sitä, miten kylmä talvi tänä vuonna on tiedossa, on vielä liian aikaista arvioida. Roine kuitenkin muistuttaa, että ilmaston lämpenemisen vuoksi talvista tulee pidemmällä aikavälillä aina vain lämpimämpiä.

Suomen talvet ovat jo 30 vuoden ajan olleet menossa keskimäärin lämpimämpään suuntaan. Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät Roineen mukaan maallikon silmiin konkreettisimmin etenkin Etelä-Suomen talvien lumitilanteessa.

- Isoin lämpeneminen on havaittu Suomessa juuri talvikuukausissa. Lumipeite on tästä selkeä indikaattori, ja hyviä lumitalviahan ei ole vuoden 2011 jälkeen ollut etelässä ensimmäistäkään.

Siinä missä Lappiin lumi sataa tasaisesti ja sulaa vasta keväällä pois, Etelä-Suomessa paksumpikin lumikerros saattaa talven aikana sulaa useita kertoja kokonaan pois.

- Kunnon pakkasennätykset jäävät yhä enemmän välistä, Roine arvioi.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709172200399461_u0.shtml
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Jep, juuri autoilijana sain tässä alkuillasta oivallisen muistutuksen siitä, miten huonosti todellakin näkee kaiken imevässä pimeydessä ihmisen, joka on tummiin pukeutunut...se oli meinaa paskahalvauksen kohta siinä justiinsa!*ufopääkkönen*


...ja kaiken hyvän/huonon lisäksi oma ipana:notworthy:


Mutta äärimmäisen oivallinen muistutus ja oppimiskokemus(y)
Onnettomuudethan yleensä tapahtuu ihan tutuilla kotinurkilla.

Kun mä aikanaan ajoin semmoiset viiskyttonnia vuodessa niin onneksi abs- jarrut olivat niin uusi keksintö, että autossani ei sellaisia ollut. Vanhalla kunnon liinat- kii lukkojarrutuksella auto nimittäin pysähtyy huomattavasti nopeammin. Onneksi.
 
Mut oon mä popojakin ostanut :oops:
Kirpalta yhdet matalat harmaabeiget mokkasaappaat, yhdet keinomokkaiset mustat saappaat pienellä korolla, matalat nahkasaappaat, siniset matalat keinomokkanilkkurit, mustat keinomokkanilkkurit joissa 8cm leveähkö korko ja keinonahkaiset mustat nilkkurit joissa 9cm korko.Ei mikään kapea korko kuitenkaan, suht tavallinen.
Enpä ole aikoihin korollisilla köpötellyt. Nuo kahdet viimeksi mainitut maksoi 52e yhteensä niin pakkohan ne oli ottaa :rolleyes: :D
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Onnettomuudethan yleensä tapahtuu ihan tutuilla kotinurkilla.

Kun mä aikanaan ajoin semmoiset viiskyttonnia vuodessa niin onneksi abs- jarrut olivat niin uusi keksintö, että autossani ei sellaisia ollut. Vanhalla kunnon liinat- kii lukkojarrutuksella auto nimittäin pysähtyy huomattavasti nopeammin. Onneksi.
Toikin totta kyllä, että omilla kotikulmillaan on liikenteessä turhankin paljon "kyllä mä nyt tiiän ja osaan ja ei täällä ennenkään ole kulkenut"- tyylillä

Onneksi onnettomuudesta nyt ei ollut kyse. Säikähdyksellä selvittiin molemmat :)
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä