Thaimaahan 20 vkolla raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vila

Vieras
Hei, odotamme esikoista jonka laskettu aika on 26.5. ja mietimme vielä viimeistä kahdenkeskistä matkaa ennen vauvan syntymää. Tekisimme matkan tammikuun alussa (20vko raskaana) Thaimaahan ja olisimme pari viikkoa. Olen voinut koko raskauden ajan tosi hyvin eli kuntoni puolesta en pelkää. Mitä tekisitte minun asemassani, lähtisitte reissuun vai jättäisitte väliin ja mistä syistä? Kiitos vastauksista :)

En lähtisi, syynä esim. veritulppariski lennon vuoksi vaikka pitäisit tukisukkia jalassa. Lisäksi aina riski saada ruuan kautta joku infektio tai veden tai ihan muuten vaan. Enkä välttämättä luottaisi kys. maan terveydenhoitoon niinkuin täällä, koska kielimuuri lisäksi. Mitäpä jos virtsatieinfektio alkaisi, kuinka nopeasti ja minne pääsisit tutkimuksiin ja lääkitys?? Ym. Sinä itse teet päätöksen mutta itse en lähtisi.

Joo totta kai riskejä on mutta niinhän niitä on joka paikassa missä käy. Eli ruoasta voi saada myös täällä tai Euroopassa jonkun infektion. Virtsatieinfektion varmaan saa hoidettua myös muualla maailmassa, lienee aika yleinen vaiva ihmisillä ja luulisi turistipaikoissa olevan myös apua saatavilla myös englanniksi.
Tiedostan kyllä että hygieniataso ei ole sama kuin Suomessa ja ruoka pitää syödä kuumennettuna ja muitakin riskejä on mutta jotenkin en ehkä miellä niitä riskejä niin hirveän isoiksi. Ja koko ajanhan ihmiset matkustaa raskaana ollessaan niin siksikin olen aika myötämielinen reissausta kohtaan. Yhden mannertenvälisen lennon olen jo joutunut raskaana lentämään ja matka kesti huimat 18h ja onneksi ei ainakaan sillä lennolla tullut veritulppaa. Kiitos kommenteista!

Alkuperäinen kirjoittaja neuvolan täti;22521516:
Ai niin, mites rokotukset kun raskausaikana ei mielellään rokoteta....

Rokotukset ovat kunnossa, Twinrix rokote aikanaan otettu hepatiitti A ja B:tä vastaan, jäykkäkouristus ok myös. Muita rokotuksia en ole koskaan ottanut matkustaessani enkä koe niitä tarpeelliseksi nytkään turistiseuduilla.

Sinä olet ilmiselvästi päättänyt lähteä thaimaaseen ja miettinyt kaikki asiat valmiiksi, joten en oikein ymmärrä miksi kyselet täällä vahvistusta sille. Hyvää matkaa sinulle:)

Alkuperäinen kirjoittaja pyyskä;22521563:
Sinä olet ilmiselvästi päättänyt lähteä thaimaaseen ja miettinyt kaikki asiat valmiiksi, joten en oikein ymmärrä miksi kyselet täällä vahvistusta sille. Hyvää matkaa sinulle:)

En ole päättänyt lähteä vaan pohdiskelen asiaa kaikilta kanteilta. Siksi pyysin mielipiteitä että huomioisin päätöksenteossa myös asiat mitkä eivät ole tulleet omaan mieleen. Mutta ajatustasolla niin joo, oma mieleni on enemmän menossa kuin jäämässä mutta mies toppuuttelee... Eli nähtäväksi jää mihin päätökseen päädymme.

Minä on viikon thaikussa rv 26 eikä ollut mitään ongelmia. Lentokaan ei ollut niin paha kun oli välilasku niin pääsi kunnolla jaloittelemaan. Thaimaassa raskaana olevia kohdellaan erityisen ystävällisesti :)
Katsoo vaan tarkkaan, mitä syö niin en näe mitään ongelmaa. Silloin myös luin paljon terveydenhuollosta Thaimaassa ja ymmärsin, että siellä se on todella laadukasta. Matkavakuutus vain kuntoon.

Olen ollut Thaimaassa "raskaampanakin", yhden... ei, vaan kahden raskauden aikana suurimman osan neuvalakäynneistäkin hoitanut siellä.

Ei mitään ongelmia! Sairaanhoito on huippuluokkaa, jos sitä sattumalta tarvitsee.

En lähtisi, pitkä ja raskas matka voi vaikka käynnistää ennenaikaisen synnytyksen tms. Suurimmalle osalle ei tietenkään tapahdu mitään mutta joillekin kyllä ja sitten sitä harmitteleekin että matka oli tärkeämpi kuin vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvolan täti;22521514:
En lähtisi, syynä esim. veritulppariski lennon vuoksi vaikka pitäisit tukisukkia jalassa. Lisäksi aina riski saada ruuan kautta joku infektio tai veden tai ihan muuten vaan. Enkä välttämättä luottaisi kys. maan terveydenhoitoon niinkuin täällä, koska kielimuuri lisäksi. Mitäpä jos virtsatieinfektio alkaisi, kuinka nopeasti ja minne pääsisit tutkimuksiin ja lääkitys?? Ym. Sinä itse teet päätöksen mutta itse en lähtisi.

Mun kaveri kävi thamassa, kun oli viikolla 24 raskaana.
Itse pärjäsi oikein hyvin siellä. Hänen miehensä sai haavan jalkaansa, ja kun heillä oli vakuutus he pääsivät sairaalaan sen hoitamaan. Oli muuten sairaala hienompi ja paljon parempi palvelku, kuin yhdessäkään helsingin sairaalassa...

Olen ollut Thaimaassa "raskaampanakin", yhden... ei, vaan kahden raskauden aikana suurimman osan neuvalakäynneistäkin hoitanut siellä.

Ei mitään ongelmia! Sairaanhoito on huippuluokkaa, jos sitä sattumalta tarvitsee.

Joo, tätä olin tulossa sanomaan. Ei tarvii ollakuin tavallinen matkavakuutus, joka korvaa lääkärin, niin sairaanhoito on todellakin huippuluokaa.

Minä en ikinä lähtisi tuollaiseen maahan tuossa tilassa. Kyllä sinne thaikkulandiaan ehtii myöhemminkin.
Raskaus ei ole sairaus, mutta enpä kuitenkaan riskeeraisi..
Siellä sairaaloiden tasokin on ihan perseestä, en ikinä, ikinä menisi, en!

Alkuperäinen kirjoittaja neuvolan täti;22521514:
Enkä välttämättä luottaisi kys. maan terveydenhoitoon niinkuin täällä, koska kielimuuri lisäksi.

Kuulostat todellakin neuvolan 50-v. TÄDILTÄ. Kyllähän täällä Suomessa toki on niin loistavat terv.huoltopalvelut (kun sille kielitaidottomalle lääkärille vihdoin 3 h jonotuksen jälkeen pääsee tai odottelee melkein kuset housussa osastolle että kahvilla istuvat muijat ehtivät viemään sut vessaaan).

Minä en ikinä lähtisi tuollaiseen maahan tuossa tilassa. Kyllä sinne thaikkulandiaan ehtii myöhemminkin.
Raskaus ei ole sairaus, mutta enpä kuitenkaan riskeeraisi..
Siellä sairaaloiden tasokin on ihan perseestä, en ikinä, ikinä menisi, en!

Monessako sairaalassa olet siellä ollut?
Itse kävin sairaalassa siellä kun kuume nousi, ja sairaala oli ihan huippulaatua. En ole sellaista suomalaista sairaalaa ikinä nähnytkään. Täällä sairaalat ovat ihan rupsahtaneita..

Muistakaa että usein matkavakuutus ei korvaa raskaudesta aiheutuvaa sairaalahoitoa. Voi tulla kalliskin sairaalakäynti jos jotain tapahtuu ja ei ole kunnon vakuutusta.

Mulla oli matkavakuutus ja joku henkilökohtainen pankin kautta hankittu vakuutus.
Sain supistuksia reissulla, ja pääsin ihan ilmaseksi hienoon sairaalaan käyrille.
Vai oisko ihan 10 euroa joutunut maksamaan.. Ruoka oli hyvää ja palvelu mahtavaa..

En lähtisi. Tietenkään kukaan ei usko että itselleen tapahtuisi jotain; mutta riski on aina noin pitkällä matkalla; pitkä lento;voi tosiaan käynnistää synnytyksen jne.... Ja ruokamyrkytystäkään ei kukaan valitse itselleen,vaan se vaan tapahtuu, ei auta vaikka "katsoisi mitä syö".

Lisäksi thaimaassa voi tietääkseni saada dengue feverin.

En leikkisi sattuman kanssa, mutta sinähän teet mitä haluat. Yleensä kyllä ihmiset tiedostaa että vauva on tärkein.

Ollaanpas täällä negatiivisia ja ylivaroivaisia.
Kyllä se vaan on niin, että reissuilla jos on lääkäriä tarvinnut, sinne on päässyt samantien ja hoito on ollut huippulaadukasta, yksityissairaalassa. Ei ole ongelmaa "kielimuurin" kanssa, sillä yleensä niissä puhutaan erinomaista englantia. Kiinassa kantonissa olisi ollut jopa suomenkielentaitoinen lääkäri, jos olisi tarvittu. Joten: aivan puppua.

Minä lähtisin (ja olinkin Dubaissa vkolla 16). 11 tunnin lento ei normaalissa raskaudessa käynnistä ennenaikaista synnytystä vkolla 20, joten siitäkään syystä en jättäisi lähtemättä. Enkä ruokamyrkytyksenkään takia.

Miten te ihmiset uskallatte ylipäänsä elää raskausaikana, kun maailma on noin täynnä vaaroja...?

Sinne vaan, mäkin täs oon funtsaillu kuinka saatais rahat riittää reissuun ( meil on just tuore asunto, joka sinäänsä pitää kiinni kotona) tammi-maalis kuulle, kun ei me kuitenkaan nautittais siitä samaantapaan vauvan kaa. Eipä tullu mitään ruokamyrkytystä viimeeksikään, kellekkään porukassa ja syötiin lähinnä vain paikallisien käyttämissä paikoissa ja ei syöty kypsentämättömiä juttuja.. vesi tietysti aina pulloista. Ei jäitä limuihin jne. Vaarallisempaa se autolla matkustaminen kehällä on talvella kun loma thaimaassa raskaana.

Thaimaassa ulkomaalaisille on tarjolla laadukasta sairaalahoitoa. Niin laadukasta, että monet ulkomaalaiset menevät sinne hoidattaamaan vaivojaan kymmenyksen kustannuksella.

Älä usko junttimammoja.

Esim. Bangkok-Pattaya-sairaalassa on suomenkielinen palvelu tarvittaessa.

Huippulääkärit, huippupalvelu ja huippulaitteet, mutta onneksi niitä äärest harvoin tarvitaan.

Ruokamyrkytys ei iske, kun ei yritä syödä kuten "falangit" kotona, vaan suosii samoja ruokia ja ruokapaikkoja, kuin paikalliset. Ainoa kerta, kun sain ruuasta oireita, oli suomalaisten lihapullien syytä;), siis Thaimaassa.

Jos muuten olo on hyvä ja jaksaa matkat, ei minusta ole olemassa yhtään syytä, joka estäisi mkavasta lomasta nauttimisen.

Yhteistyössä