Testamentti turvana

  • Viestiketjun aloittaja Yllättynyt
  • Ensimmäinen viesti
Yllättynyt
Moi!

Juttelin mieheni kanssa testamenteista (on lakimies ammatiltaan) ja hän kertoi, että meidän uusioperheen kuollessa on mahdollista, että perintö menisi pahimmassa tapauksessa ex-puolisoille.
Kas näin se menee. Koko perheemme lähtisi automatkalle... ja räiskis - tulee paha onnettomuus! Ensin kuolisin minä ja sitten mieheni. Ambulanssissa kuolisi yhteinen lapsemme ja myöhemmin sairaalassa aiemmasta avioliitosta oleva tyttäreni. Jäljelle jää siis mieheni tytär... ja hän periii kaiken meidän omaisuutemme. Kun hän kuolee - perii hänen äitinsä kaiken. KAMALA ASIA! Minun tyttäreni ollessa viimeinen perijä - perisi minun ex-mieheni kaiken maallisen omaisuutemme. YHTÄ KAMALA ASIA!
Tämä tuli yllätyksenä minulle, kun en ole ikinä tullut ajatelleeksi moista asiaa.
No, nyt olemme laatimassa yhteistä testamenttia, jossa poissuljetaan moinen mahdollisuus.

Turvallista päivää kaikille!
 
Noita juttuja tulisi todellakin kaikkien miettiä: itsekin haluan varmistaa, ettei tietyt ihmiset kuoltuani pääse omaisuuteeni käsiksi.

Jotkut pitävät pirujen maalamisena seinälle sitä, että suunnitellaan perheen kuoleman jälkeisiä vaihtoehtoja, minä pidän sitä järkevänä ja jopa välttämättömänä.
 
rentunruusu harmaana
mielestäni etenkin noissa ex-tilanteissa testamentti on järkevä =) entä tilanne jossa olisi samanlainen uusperhe, mutta toinen vanhemmista kuolee aiemmin niin eikö sillon tämän kuolleen lapsi ole myös heikommassa asemassa perintöä jaettaessa?(siis kun myöhemmin tämä toinenkin puoliso kuolee ja perintö menee jakoon) Eikö siinäkin tilanteessa tarvita testamentti(tai adoptio) jos halutaan että kaikki lapset ovat samassa asemassa?
Ymmärtääköhän tätä sepustusta kukaan??! :)
 
Wilma69
mites,onkohan väliä,jos/kun ei ole näistä edellisten suhteiden lapsista yhteishuolto,vaan itsellä olisi yksinhuolto.tämä on kiinnostava aihe...en itsekään halua,jotta ex-mieheni vie perinnöistämme mitään,kun ei jälkeläisistään ole lainkaan kiinnostunut.
 
Minä teetätin testamentin oikeusaputoimistossa.Minulla myös lapset kahdelle eri isälle , enkä missään tapauksessa halua omaisuuttani m
enevän kuin lapsilleni tai henkilölle jonka itse olen valinnut.
Lapset pieniä ja suljin pois jo heidän mahdolliset aviopuolisot tulevaisuudessa. Tunsin kyllä myös aluksi testamentin hätävarjelun liioitteluna mutta sain kuitenkin mielenrauhan. Perheethän tänäpäivänä
kovin monimuotoisia.
 
Minä luulin, että jos on aviossa, ei tarvitse tehdä testamenttia, mutta ei sekään aina riitä. Meillä on kaksi pientä lasta. Kuoleman sattuessa, niin ilman testamenttia lasten edunvalvoojaksi sosiaaliviranomaiset nimeävät jonkun henkilön joka vartioi lasten perintöä kunnes he täyttävät 18 vuotta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos vaikka mieheni kuolee, ja minä jonkun ajan kuluttua haluaisin myydä talon ja muuttaa toiselle paikkakunnalle, niin lasten edunvalvooja voi pistää kapuloita rattaisiin, koska lapset omistavat isänsä jättämän osuuden talosta! Tämä saattaa aiheuttaa todellisia vaikeuksia.

Tämmöistä tilannetta välttääkseen voi tehdä HALLINTAOIKEUSTESTAMENTIN. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli toinen kuolee, koko omaisuuden hallintaoikeus siirtyy toiselle, elossa olevalle puolisolle. Se ei tarkoita sitä, että lapset jäävät ilman perintöä, vaan sinulla on oikeutta määrätä, minne lasten ja omat rahat laitetaan. Tähän hallintaoikeustestamenttiin ei tarvita lakimiestä, vaan se riittää, että kirjoittaa tämmöisen vapaamuotoisesti ja antaa kahdelle todistajalle allekirjoitettaviksi. Sitten paperi pankkiholviin talteen.
 

Yhteistyössä