Terveyskeskus rikkoo lakia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Nyt on pakko avautua :ashamed:

Mä olen nyt kesästä lähtien "taistellut" lapsen asioista, nimittäin hän kun tarvitsee kahdesti viikossa fysioterapiaa. Ollaan käyty yksityisellä fysioterapeutilla kelan maksamana, ja se kelan päätös loppui 3.7. eli sitten sitä päätöstä haetaan uudelleen. Kuvio on sellainen, että reuman lääkäri kirjoittaa kuntoutussuosituksen, suositus hyväksytetään keskussairaalassa ja toimitetaan kelaan. No Reuman lääkäri useista pyynnöistä huolimatta teki tuon suunnitelman vasta kesäkuun lopulla, joten eihän se nyt millään olisi ehtiny heinäkuun alkuun mennessä käydä keskussairaalassa ja sieltä kelaan ja kelasta saada siitä vielä päätös.. Eli jouduin turvautumaan terveyskeskukseen.

Vein lapsen paperit terveyskeskukseen ja soittelinkin sinne ja kerroin tilanteen ja sanoin että tarvitaan maksusitoumus fysioterapiaan. Fysioterapeutin kanssa sovittiin että voidaan käydä sillä välin jumpilla kun odotetaan maksusitoumusta, että maksavat sitten jälkikäteen ne. Mitään ei kuulunut, joten soitin terveyskeskukseen, olivat hylänneet maksusitoumuksen ja katsoivat että kuulumme kelan piiriin tässä asiassa ja lapsi pärjää ilman fysioterapiaa sen ajan. Miten ne voi tälleen sen asian katsoa, kun kesällä kävimme sairaalassa hoitamassa kipeitä niveliä, samoin elokuussa hoidettiin taas. Eli on kokoajan ollut erittäin selvä asia että sitä terapiaa oikeasti tarvitaan se 2 kertaa viikossa!

Terveyskeskus rikkoi tässä asiassa lakia, sillä laki velvoittaa järjestämään sen fysioterapian joko terveyskeskuksessa (johon täällä ei resursseja) tai maksamaan hoidon jossain muualla.

Nyt ollaan sitten heinäkuusta lähtien käyty jumpalla velaksi, vieläkään ei kelasta päätöstä, vieläkään ei terveyskeskus maksa, vaan taistelee siitä että kelan pitää maksaa. Ja me ollaan vain välikätenä näissä, meidän lapsi joka tarvitsisi sen fysioterapiansa jonka oma reumalääkäri on hänelle määränny. Onneks tuo yksityinen terapeutti on suostunut näitä ottamaan velaksi, muutenhan meillä ei kaiketi fysioterapiaa olisi ollenkaan, tosin niitäkin on jouduttu karsimaan jottei sinne kertyisi kamalan suurta summaa (á 39 euroa).

Mutta kyllä tympii tällänen, tää koko juttu on niin ala-arvoinen suoritus näiltä tahoilta kuin voi vaan olla! En mä yhtään ihmettele että erityislasten vanhemmat on väsyneitä varsinkin näihin aikoihin kun näitä eri asioita pitää kerran vuoteen kelasta hakea, tää paperiruljanssi on niiiin uuvuttava kun tuntuu että mikään ei suju.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
kysypä sieltä Kelasta mikä hidastaa ja sitten asioimaan oman kuntasi hoidoista vastaavan kanssa.

Juu kela on tässä asiassa hoitanu asiansa hyvin, mä olen soitellut sinne ja sieltä on soitettu mulle ja olen käyny paikanpäälläkin juttelemassa, mutta kun päätöstä ei tehdä ilman kuntoutussuunnitelmaa ja sen tietää kaikki.

Ongelma on nyt nää lääkärit: ensinnäkin se reuman lääkäri joka teki tuon kuntoutussuunnitelmasuosituksen aivan liian myöhään ja sitten tää kun kukaan ei noteerannut sitä suositusta keskussairaalassa. Eli se paperi on pyöriny kaikkien pöydillä mutta kukaan ei ole tehnyt mitään.

No terveyskeskuksen vika ei ole toi paperimokailu, mutta silti terveyskeskuksen velvollisuus on järjestää se hoito, mistä nyt ovat sit päättäneet että lapsi pärjää ilmankin :o

Eilen sain onneksi vietyä kelaan sen terveyskeskuksessa tehdyn kuntoutussuunnitelman, sekin oli vähän väärin tehty että toivotaan että kela kelpuuttaa. Mutta fakta on se että lakia ei ole noudatettu ja mä tässä mietin, pitäiskö asiasta nostaa jonkin sortin haloo vai tyydymmekö kohtaloomme, koska varmaan pikapuoliin saadaan kelasta se päätös :ashamed: :ashamed:

Mikäs se nyt on sen immeisen titteli joka tk:ssa vahtaa et oikeudet toteutuu,..... potilasasiamies. Käys sen juttusilla. Tuollaista vetkuttelua ei sais olla. Ihmisellä on oikeus saada hoitoa tietyssä ajassa sen tarpeen toteutumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Mikäs se nyt on sen immeisen titteli joka tk:ssa vahtaa et oikeudet toteutuu,..... potilasasiamies. Käys sen juttusilla. Tuollaista vetkuttelua ei sais olla. Ihmisellä on oikeus saada hoitoa tietyssä ajassa sen tarpeen toteutumisesta.

Niin. Ja kun tosiaan meillä kävi nyt hyvä tuuri että saattiin noita jumppia velaksi (toivottavasti kela maksaa ne fysioterapeutille takautuvasti, siel on nimittäin aika "kiva" summa..), mutta ei tk voi sellasta vaatia. Ehkä mä otan yhteyttä siihen potilasasiamieheen, ainakin vastaisuuden varalta ettei muille käy näin. Vitsi kyllä mitä mokailua ihan itsestään selvässä asiassa, kun tällästen juttujen pitäis rullata vuodesta toiseen eikä joka vuosi tulla tällänen stoppi kaikkeen.

Yhteistyössä