Hakemukseni on ollut Kelassa käsittelyssä 11viikkoa - mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maire24v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maire24v

Vieras
Onko kellään kokemusta sellaisesta, että olet hakenut kelasta etuutta X ja käsittelyaika on venynyt todella pitkäksi? Jos näin käy, mitä voi asialle tehdä?

Hakemukseni saapui Kelan käsittelyyn 1.12.2014. Kyseessä oli etuuden jatkohakemus. Eli kyseinen etuuteni oli päättymässä ja hain sille määräajaksi. Kelan työntekijän mukaan jatkohakemuksen käsittelyaika oli 2-3viikkoa riippuen hakemusten määrästä. Jos kyseessä olisi ollut samaisen etuuden "ensimmäinen" hakemus käsittelyaika olisi ollut noin 6viikkoa sen saapumisesta.

Nyt hakemus on ollut käsittelyssä 11viikkoa. Toki välissä on ollut joulu&uusivuosi mutta pyhäpäivät pois luettuina aika on siltikin 10viikkoa.
Olen 11viikon aikana soittanut 3kertaa Kelaan ja yhden kerran käynyt toimistossa paikanpäällä.
Kelasta sanottiin että kaikki 1.1.2015 jälkeen saapuneiden hakemusten käsittelyaika venyy ruuhkautumisen vuoksi. Ilmoitin kuitenkin että Kela on vastaanottanut hakemukseni jo 1.12.2014. Tällöin olen saanut työntekijältä ihmettelyä ja ovat todenneet että kyllä pitäisi lähipäviinä päätös tulla kun jo niin hyvissä ajoin päätös on ollut perillä.

Viimeisen kerran soitin tammikuun puolella. Selitin jo jonkinverran tuohtuneena että päätöksen saanilla alkaisi olemaan kiire. Kelasta luvattiin merkata hakemukseeni että se on kiireellinen ja päätös tulisi saada viimeistään tammikuun viimeisenä päivänä. Joka siis oli ja meni ja päätöstä ei ole tullut.

Toki ymmärrän että käsittelyssä voi olla ruuhkaa mutta minun mielestäni parin viikon jatkohakemuksen käsittelyaika on todella kohtuuttomasti venynyt jo 11viikkoon.
En ole tämän vuoksi saanut penniäkään rahaa tämänvuoden puolella ja olen joutunut elämään säästöilläni JOITA LUOJAN KIITOS ON OLLUT mutta nyt ovat säästöt lopussa enkä tule rahoillani pärjäämään enää noin viikkoa pidempään.
Laskujen ja muiden maksujen eräpäiviä olen lykkäillyt ja nyt en pysty päiviä pidemmälle enää siirtämään. Pelottaa jos päätös ei tule tämän viikon aikana. Ja pelottaa ettei se päätös ehdi 4päivässä tulemaan kun jo 11viikkoa kulunut tuosta vaan.

Mitä tässä tilanteessa Voi tehdä? Olisi "pakko" saada rahaa viimeistään perjantaina. Vielä ainakaan tänään Kela ei ollut ratkaissut päätöstäni. Kelan nettipalvelussa jonne kirjauduin äsken omilla pankkitunnuksillani lukee että "Hakemuksesi on saapuntu 1.12.2014 ja se on käsittelyssä. Arvioita käsittelyaika on noin 3viikkoa". Eli minkäänlaista tietoa ei ole päätöksestä.

Olen kahdesti kysynyt virkailijalta puuttuiko hakemuksesta jotain mutta kuulemma kaikki tarvittavat liitteet on ja hakemus on kunnossa mutta se on jonossa käsittelyyn. Kun olen kysynyt viimeksi tammikuussa missä kohtaa jonoa olen niin kuulemma sitä tietoa eivät pysty näkemään vaan näkevät vain sen että se on käsittelyssä - kuten on ollut nyt 11viikkoa. Mitä pirua voin tehdä???

EN tiedä luitko koko avautumistani mutta kuten sanoin, soitin tammikuussa jo ja pyysin laittamaan tuon kiireellisen. Käsittelijä kirjasi kiireellisenä ja lisäsi siihen että hakemus tulisi käsitellä tammikuun viimeiseen päivään mennessä. Ja päätöstä ei siis koskaan tullut.............. Joka kerta kun olen pommittanut tai käynyt paikanpäällä sanotaan vain että hakemus on käsittelyssä mutteivät pysty tietämään missä kohtaa jonoa.

Joo, no sitten siellä on tosi paha jono, kun ei tuokaan auttanut. Nyt ei auta oikein muu, kuin odottaa ja pommittaa virkailijaa soitoilla jos jaksat. Tuskin tosin se pommituskaan tuossa auttaa.

Nyt sitten, kun sulla ei ole edes rahaa. Sun ainoa mahdollisuus on hakea sossun toimeentulotukea. TT-tuki tulee sulle viikossa (lain mukaan) hakemuksen jättöpäivästä. Sitten kun kela tekee päätöksen, maksaa kela sen rahan takaisin sossulle.

Ikävä kyllä en usko että sossu myöntää mulle latiakaan koska olen kuitenkin tähän mennessä pärjännyt säsätöilläni. Sossuhan vaatisi parin kk tiliotteet ja näkisi että mulla kuitenkin on ollut sen verran rahaa etten rahaa tarvitse. Jos saisin ne Kelan rahat tämänviikon aikana + tästä edes kuukausittain etuuteni pärjäisinkin tulevassa hyvin.

Yhteistyössä