Terveydestä tuntevaa henkilöä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttö tietokoneella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttö tietokoneella

Vieras
Koska olen seurannut KaksPlus palstaa ahkerasti, paljoa itse kirjoittelematta, tiedän että vastaus tulee nopeastikin kysymykseeni.

Eli kuukautiset ovat tällä hetkellä käynnissä, mutta samana päivänä kun ne alkoivat, minulle iski virtsatietulehdus (olettaen näin, terveyskeskuksessa en käynyt). Sitä kesti pari päivää ja nyt se on ohi. (Huom! Minulla ei virtsaaminen sattunut, oli vain pakottava virtsaamisen tarve kokoajan eikä mitään tullut. Eli ei siis muita tulehduksen oireita).

Nyt sitten tänään alkoi vasemmassa alakyljessä tuntua kipua.

Söin kyllä eilen tomaattipyrettä, josta olen aiemminkin saanut vatsavaivoja, mutta jotenkin minua vain pelottaa, että onko minulla nyt jotain vakavampaa?

Osaisiko kukaan sanoa, mistä tämä nyt alkanut kylkikipu voisi johtua? Onko se tomaattipyre vai johtuuko se virtsatietulehduksesta (jos onkin levinnyt 2 päivässä?) ?

Kiitos jo etukäteen.

Jaahas, ainahan vti voi nousta hoitamattomattomana munuasiin (pyelonefriitti eli munuaisaltaan tulehdus). Seuraile tilannetta pari päivää, JUO RUNSAASTI, jos kipu pahenee, jos sinulle nousee kuume ja/tai tulee horkkamaisia vilunväristyksiä sitten pikimmiten lääkäriin.

Voi hyvinkin johtua virtsatietulehduksesta. Hoitamattomana voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa munuaistulehduksen, joten suosittelen kyllä käymään lääkärissä. Pissanäytteestä selviää.

:) Kiitoksia vastauksistanne.

Eli selviän parin päivän ajan, että pääsen lääkärissä käymään. Itsekin ajattelin, että jos maanantaina ei olo ole parempi, niin menen lääkäriin. Tai ainakin soitan ja varaan aikaa.

Tämä kyljessä tuntuva kipu ei ole jatkuvaa vaan sellasta sykkivän oloista.

Virtsatietulehdusta ei enää tunnu olevan, koska enää ei pissitä kokoaikaa vaan rytmi on palautunut normaaliksi samoin eritys.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö tietokoneella;28777576:
Osaisiko kukaan sanoa, mistä tämä nyt alkanut kylkikipu voisi johtua? Onko se tomaattipyre vai johtuuko se virtsatietulehduksesta (jos onkin levinnyt 2 päivässä?) ?

Kiitos jo etukäteen.

Muutunut ylävirtsateiden tulehdukseksi? Epäilen jos sinulla ei satu olemaan siihen altistavaa perussairautta tai et ole vanhus. Todennäköisempänä pitäisin jotakin ruoka-ainetta esim. tuota tomaattipyrettä. Jostakin muustakin kylkikipu voi jotua, jos se enemmän mietityttää mene lääkäriin.

Itsekin eniten epäilen tomaattipyrettä, sillä se on aiheuttanut ennenkin vaivoja. Nyt vain kun olen lukenut juttuja virtsatietulehduksesta niin säikähdin että joko se on levinnyt. Mutta usein siihen on kai liittynyt oksentelua yms. Näitä minulla ei siis ole.

Et missään tapauksessa odottele kahta päivää vaan menet heti!! lääkäriin. Virtsarakon tulehduksessakaan ei pidä odotella, mutta ehdottomasti ei yhtään, jos epäily munuaisiin levinneestä tulehduksesta. Voi saada pysyviä vaurioita tai sepsiksen.

Pissatulehduksen kanssa ei ole leikkimistä. Minulla meni kerran melkoisen lievillä oireilla VTI hetkessä munuaisiin, tuli 5pv sairaalareissu, ei kiva. Eli juo runsaasti, ota paljon c-vitamiinia (esim. 1000mg) joka hapattaa pissaa ja auttaa ettei pöpöt viihdy virtsassa, ja vie heti pissanäyte, kun mahdollista (ymmärrän, jos ei vkloppuna voi viedä, en lähtisi itsekään päivystykseen tunneiksi, jos oireet lievät, vaan seurailisin).

Kiitoksia kaikille vastauksista :)

Minulla ei enää ole vti-oireita. Ne katosivat tänä aamuna. Muutamaa tuntia myöhemmin tuli vain tuo kylkikipu, joka sekin on jo laantumaan päin.

Minua ei okseta, ei ole kosketusherkkyyttä eikä kuumettakaan (mittasin äsken). Ei ole myöskään huimausta tms.

Voiko vti olla mennyt ohi itsekseen itsehoidolla (mm. karpalomehulla, lämpimillä suihkuilla ja runsaalla juomisella) ?

:) Minusta myös tuntuu että ylireagoin tilanteeseeni ja sen takia kylkenikin kipu tuntuu voimakkaammalle kuin mitä onkaan.

Voi mennä ohitse myös itsekseen elimistön oman puolustusmekanismin vuoksi ja nyt vielä, kun olet tukenut sitä huuhtelemalla virtsateitä runsaalla juomisella ja karpalomehulla, niin onhan se mahdollista.

Tulkitsen tämän nyt näin, että mikäli kylkikipu hellittää otettaan ja vti-oireita ei ole/tule niin olen ns. kuivilla vesillä eikä lääkärissä käyntiin ole tarvetta sitten maanantaina?

Itse tosiaan ajattelin odotella maanantaihin ihan vain mukavuussyistä, jotta kuukautiset ehtivät päättyä.

Yhteistyössä