terveydenhuollossa työskenelevien oikeudesta olla tekemättä aborttia..

kun tää on nyt esille tullut asia, niin mitäs ootte mieltä?

mun mielestä henkilökunnalla voisi olla oikeus kieltäytyä, mutta se ei saisi estää sitten kyllä itse toimenpidettä..
toisaalta kyllä mietityttää sekin, et pakkoko se on sellaiseen työhön hakeutua jossa joutuisi tuollaista asiaa edes pohtimaan..

"meikä"
Ei se oma vakaumus saa estää laillistä työtehtävää. Oliskin kaunista kun jokaisella alalla ruvettais karsimaan mitä haluaa ja mitä ei halua tehdä..

Saisko kristitty palomies kieltäytyä sammuttamasta muslimin taloa? Rasisti lääkäri leikkaamasta tummaihoista? Perussuomalaisia kannattava pappi vihkimästä vihreän liiton kannattajia?

aivan naurettava ja ennenkaikkea turhanpäivänen pykälä. ei siitä kukaan tule kieltäytymään.

vähän sama jos poliisi sanois, et hei mä en sit sakota rattijuoppoi,mut muuten kyl osallistun kaikkiin hommiin .

niii
Onhan niitä lääkäreitä jotka eivät esim. kirjota sitä abortti lähetettä/hakemusta. Niin varmaan on myös jotka ei tee itse toimenpidettä. Ja suotakoon se heille. Miksei?

:)
En kannata! Mihin vedetään raja? Seuraavaksiko saa kieltäytyä hoitamasta itsemurhaa yrittänyttä, tai alkoholistia tai liikalihavaa? Jos työpaikalla pystyy sumplii ilman suuria ongelmia, et ei johonkin hommaan osallistu tms. ni tehkööt, mut en kannata lakia.

"vieras"
[QUOTE="meikä";24002738]Ei se oma vakaumus saa estää laillistä työtehtävää. Oliskin kaunista kun jokaisella alalla ruvettais karsimaan mitä haluaa ja mitä ei halua tehdä..

Saisko kristitty palomies kieltäytyä sammuttamasta muslimin taloa? Rasisti lääkäri leikkaamasta tummaihoista? Perussuomalaisia kannattava pappi vihkimästä vihreän liiton kannattajia?[/QUOTE]

Ai, käsketäänkö raamatussa tappaa kaikki vääräuskoiset? :O kun mielestäni se on päinvastoin... kristillisten arvojen mukaan elävä ei tuomitse eikä tapa muita.

Mun mielestä noi muutkin esimerkit eroaa siinä mielessä, että kyse ei ole jonkin elävän tappamisesta niinkuin abortissa. Voidaanko pakottaa ihminen tappamaan? ei tietenkään. Toisaalta, sellaisen henkilön ei tule hakeutua kyseiseen työhön jos ei halua abortteja suorittaa, on minun mielipide.

"vieras"
En kannata! Mihin vedetään raja? Seuraavaksiko saa kieltäytyä hoitamasta itsemurhaa yrittänyttä, tai alkoholistia tai liikalihavaa? Jos työpaikalla pystyy sumplii ilman suuria ongelmia, et ei johonkin hommaan osallistu tms. ni tehkööt, mut en kannata lakia.
Mun mielestäni on eroa kieltäydytkö tappamasta jotakuta, kuin se että kieltäydyt AUTTAMASTA/HOITAMASTA jotakuta. Siinä on vissi ero.

"meikä"
[QUOTE="vieras";24002782]Ai, käsketäänkö raamatussa tappaa kaikki vääräuskoiset? :O

[/QUOTE]

No kuitenkin eletään maailmassa jossa kirkko ja raamattu ei enää määritä kuinka täällä eletään vaan perustuslaki. Ja jos laissa on naisille annettu oikeus aborttiin ei uskonnollisella vakaumuksella pitäisi olla sananvaltaa.

"vieras"
Mä soisin lääkärille oikeuden olla tekemättä aborttia tai eutanasiaa (jos se laillistetaan), mutta potilaan pitäisi saada joku toinen lääkäri tilalle hoitamaan asia.

"hoitaja"
Mä en itse pystyis tekemään aborttia koskaan.
Mutta hoidan silti ihmisiä, jotka sen tekee. Niillä on aina syynsä siihen, ja lähes sataprosenttisesti niille abortti on parempi vaihtoehto kun ajatellaan syntymättömän lapsen oikeuksia. Suoraan sanottuna en ajattele abortintekijän oikeuksia tai jälkiseuraamuksia, vaan sen lapsen, jonka ei tarvinnut syntyä perheeseen johon sitä ei haluta.
Voin ehkä mielessäni halveksia abortintekijää, mutta en anna sen näkyä hoitamisessani tai vaikuttaa sen työhöni sen enempää.

"vieras"
[QUOTE="meikä";24002817]No kuitenkin eletään maailmassa jossa kirkko ja raamattu ei enää määritä kuinka täällä eletään vaan perustuslaki. Ja jos laissa on naisille annettu oikeus aborttiin ei uskonnollisella vakaumuksella pitäisi olla sananvaltaa.[/QUOTE]

Uskonnollinen vakaumus otetaan kyllä huomioon, jos vakaumus ei edellytä muiden vahingoittamista/tappamista. Ihmisoikeuksiin kun kuuluu että jokainen saa uskoa mihin tahtoo ja elää sen mukaan (kunhan ei vahingoita muita/ toimi lakien vastaisesti).

Mielestäni se on ihmisoikeuden vastaista jos ihminen pakotetaan tappamaan, ja abortti on monen mielestä murha.

Ellei lääkäri halua tehdä abortteja hän ei erikoistu gynekologiaan, jolloin ei asiasta tarvitse huolehtia. Ja hoitajallakin on aika paljon vaihtoehtoja, ei sinne gynelle ketään pakoteta.

Mitä taas tulee aborttilähetteen kirjoittamiseen niin itse, jos perusteet täyttyisivät ja lääkäri kieltäytyisi, laittaisin aika nopeeta valitusta menemään. Se lähetteen teko kuuluu virkavelvollisuuteen. Mikäli kriteerit täyttyy, niin lääkäri ei voi oman henkilökohtaisen vakaumuksensa perusteella kieltäytyä sitä kirjoittamasta. Vähän sama kuin lääkäri joka on jehovan todistaja ei voi kieltäytyä määräämästä potilaalle verivalmisteita vaikka potilas sitä tarvitsisi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24002831]Mä soisin lääkärille oikeuden olla tekemättä aborttia tai eutanasiaa (jos se laillistetaan), mutta potilaan pitäisi saada joku toinen lääkäri tilalle hoitamaan asia.[/QUOTE]

näin.

[QUOTE="vieras";24002864]Uskonnollinen vakaumus otetaan kyllä huomioon, jos vakaumus ei edellytä muiden vahingoittamista/tappamista. Ihmisoikeuksiin kun kuuluu että jokainen saa uskoa mihin tahtoo ja elää sen mukaan (kunhan ei vahingoita muita/ toimi lakien vastaisesti).

Mielestäni se on ihmisoikeuden vastaista jos ihminen pakotetaan tappamaan, ja abortti on monen mielestä murha.[/QUOTE]

tuo on totta, mut miksi tuollaisen vakaumuksen omaava ihminen menee töihin paikkaan jossa abortteja tehdään?

"meikä"
[QUOTE="vieras";24002864]
Mielestäni se on ihmisoikeuden vastaista jos ihminen pakotetaan tappamaan, ja abortti on monen mielestä murha.[/QUOTE]

Jokainen saa uskoa mihin haluaa. Se taas mitä laki sanoo on yksiselitteistä, abortin teko laillisilla viikoilla ei ole murha. Henkilökohtainen mielipide ei siitä murhaa tee.

"äippä"
minusta turha pykälä, jos oma vakaumus sen estää, niin ei pidä hakeutua sellaiseen työhön. eipä sitä monissa muissakaan työpaikoissa saa valita mitä haluaa tehdä ja mitä ei. eikä kenenkään meidän pidä mennä sanomaan, ettei ikinä voisi tehdä aborttia, koskaan ei tiedä miten elämä heittelee tai millainen tilanne voi tulla eteen. ei kannattaisi niin kärkkäästi olla muita arvostelemassa.

"vieras"
[QUOTE="meikä";24002894]Jokainen saa uskoa mihin haluaa. Se taas mitä laki sanoo on yksiselitteistä, abortin teko laillisilla viikoilla ei ole murha. Henkilökohtainen mielipide ei siitä murhaa tee.[/QUOTE]

Olet oikeassa, se ei ole murha. Mutta siinä kumminkin tapetaan alkio/ sikiö. Ja jokaisella ihmisellä tulisi olla oikeus kieltäytyä tätä tekemästä.

Yhteistyössä