Terveydenhuollon tekstinkäsittelijän palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Eli paljonko maksetaan palkkaa ko. hommista jos ko. koulutus löytyy? Onko eroa osastosihteerin palkkaukseen?

Tienaako yksityisellä puolella enemmän kuin kunnallisella?

Kiitti vastauksista!

Olen osastonsihteeri ja minulla on semmoinen käsitys, että tekstinkäsittelijällä olisi vähän pienempi palkka kuin osastonsihteereillä. Ainakin yhdellä työkaverilla palkka nousi kuulemma heti kun vaihtoi nimikettä. Ero ei varmaan kuitenkaan ole suuri. Tunnen muutaman yksityiselle puolelle siirtyneen osastonsihteerin ja he ovat sanoneet, että palkka olisi suurin piirtein sama siellä kuin kunnallisellakin.

Mikä muuten on tekstinkäsittelijän koulutus, minä luulin että on vaan olemassa sihteerin ammattitutkinto, joka antaa virallisen pätevyyden osastonsihteerin töihin.

Tällainen oli MOL:n sivuilla, kunnes hakuaika umpeutui.

Terveydenhuollon tekstinkäsittelijä (nr 617884)

Ort Helsingfors
Utbildare Edia Oy
http://www.edia.fi
Utb. inleds 22.02.2010 Varaktighet 5 pv+133 pv
Ans.tiden utgår 04.02.2010 Studieplatser 32

Beskrivning Koulutus antaa valmiudet toimia terveydenhuoltoalan tekstinkäsittelijänä sairaaloissa, terveyskeskuksissa tai yksityisillä lääkäriasemilla. Tavoitteena on alan erikoissanaston ja kymmensormijärjestelmän omaksuminen sekä työllistyminen tekstinkäsittelijäksi. Koulutuksessa on mahdollista suorittaa tietojenkäsittelyn @- tai A-tutkinto. Edellytetään tekstinkäsittelyn perustaitoja sekä kiinnostusta alalle. Maahanmuuttajilta edellytetään hyvää suomen kielen taitoa. Alalle soveltuvat henkilöt, joilla on sosiaali- ja terveydenhuollon tai kaupallisen alan koulutus ja/tai alalle soveltuva työkokemus, kuten toimistoalan työkokemus. Koulutus alkaa 5 pv:n kartoitusjaksolla, johon valitaan 32 opiskelijaa, joista 16 valitaan varsinaiseen koulutukseen.

Tilläggsuppgifter KOULUTUKSEN SISÄLTÖ ;
- opintojen ohjaus ja työnhaku
- anatomia ja fysiologia
- tautioppi ja tautinimistö
- latina, saneluharjoitukset
- 10-sormijärjestelmä
- terveyslan IT-ympäritö
- ATK, mahdollisuus suorittaa @- tai A-ajokortin
- tietoturvallisuus ja tietosuoja
- terveydenhuollon organisaatio ja lainsäädäntö
- asiakirjahallinta ja arkistointi
- ensiapu (EA1)
- työhyvinvointi ja ergonomia
- vuorovaikutus- ja tiimityötaidot
- asiakaspalvelu ja viestintä
- kielet; ruotsi ja englanti
- työssäoppimisjakso 40 päivää

hetkinen..kolme-nelisen vuotta sitten oli tekstinkäsittelijän palkkana minulla 1780e(jollen ihan väärin muista), sijaisena olin.
Luulen, että ihan sama kuin osastosihteerinkin palkka. Ja kunnallinen oli kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja hakija:
Beskrivning Koulutus antaa valmiudet toimia terveydenhuoltoalan tekstinkäsittelijänä sairaaloissa, terveyskeskuksissa tai yksityisillä lääkäriasemilla.

Ennen kuin ilmoittaudutte koulutukseen, ottakaa selvää antaako koulutus oikeasti pätevyyden hakea vakituista virkaa tai tointa. Minusta tuo vähän haiskahtaa, kun tuossa ilmoituksessa ei mainita, että koulutuksen läpikäynyt suorittaisi sihteerin ammattitutkinnon. Sihteerin at on virallinen pätevyysvaatimus, jos joskus hakee vakipaikkaa kunnalliselta puolelta. Tiedän yhden vuosikausia sihteerinä toimineen, joka tuli valituksi osastonsihteerin toimeen yliopistosairaalaan, mutta työpaikan saanti peruuntui, kun hänellä oli suoritettuna ammatillisen kurssikeskuksen osastonsihteerikurssi, mutta ei virallista sihteerin tutkintoa. Työkokemustakin löytyi usealta vuodelta, mutta ei auttanut:o Se on todella väärin, että oppilaitokset järjestävät kursseja, joista ei saa virallista tutkintoa, eikä sitä kerrota opiskelijoille. Nuo kurssit saattavat olla hyvin päteviä ja aivan yhtä pitkiä kuin virallisetkin koulutukset, mutta oikeanlaisia papereita ei vaan saa sitä kautta.

Minun bruttopalkkani osastonsihteerinä on vähän yli 1900 ? + ilta- ja viikonloppulisät. Töissä olen ollut 10 vuotta, joten ikälisiä on tuossa mukana useampi.

Alkuperäinen kirjoittaja pinnaminna:
Minä olen tekstinkäsittelijänä kokopäiväisesti, palkkani on 2015 euroa kaikkine lisineen,
olenhan hyvä ammatissani.

Jee ja mä saan vähemmän osastonsihteerinä...
Tietty ilman mitään lisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja pian ex-tekstari:
Eipä ole sitten häävi palkkaus, jos vielä useammalla ikälisällä jää alle 2000 euroa... :(

Eipää jää, tarkoitan siihen ikälisät, henk. koht. lisät mukaan, käteen
jää kuin jääkin reilut 2000.

Jee ja mä saan vähemmän osastonsihteerinä...
Tietty ilman mitään lisiä.

On meillä kyllä työhullujakin, jotka tekevät ilmaista työtä talolle ylitöinä eikä malta pitää lääkärin antamaa saikkuakaan, vaan änkee väkisin työpaikalle, kun on mukamas paras ja on vielä alipalkattunakin. Ei taida olla hänen elämässään muuta elämää. Ei ihme, että on "ei pidetty" ihmisenä. Kaiken lisäksi juoruaa puolet päivästä ja puhuu perättömiä minkä ehtii.

[QUOTE="normaali";22417327]On meillä kyllä työhullujakin, jotka tekevät ilmaista työtä talolle ylitöinä eikä malta pitää lääkärin antamaa saikkuakaan, vaan änkee väkisin työpaikalle, kun on mukamas paras ja on vielä alipalkattunakin. Ei taida olla hänen elämässään muuta elämää. Ei ihme, että on "ei pidetty" ihmisenä. Kaiken lisäksi juoruaa puolet päivästä ja puhuu perättömiä minkä ehtii.[/QUOTE]

No joo, onhan noita.
Munkin yks työkaveri istuu pitkäääään kahvipöydässä ja valittaa, kun ei oo tekemistä, vaikka työkaverinsa hukkuu töihin. =(

Millä nykyään eletään, ei kutsumuksella vaan palkalla ja kutsumuksella. Sellaista
työtä, mistä pitää, voi tehdä huvikseen, hitaasti ja hartaasti, salamanterina tai
muuten vaan. Palkkaa pitää tulla sen verran, että sillä eletään, mieluummin koulutusta ja työkokemusta vastaavasti. Mitä iäkkäämpi olet sitä enemmän sinulta
vaaditaan tahdikkuutta kun huomaat ikääntyväsi ja nuorempien ja fiksumpien
työkavereiden tulevan tilallesi aina siihen paikkaan, mitä jo vuosikausia sitten havittelit osaksesi tulevan. Eipä sitä korvaamattomia olla kukaan ja hyvä yhteishenki on kaiken perusta. Aina voi yrittää parantaa olosuhteita ja omaa
asennettaan työhönsä. Kenenkään toisen kanssa tästä ei voi kilpailla. Ei tarvitse kilpailla, jos on hyvä on hyvä, jos lintsari tässä työssä niin kaikessa muussakin.
Omatunto on jokaisella omanlaisensa, muutenhan meillä olisikin tosi tylsää.

Työ sihteerinä vaatii kärsivällisyyttä ja kestokykyä, paineensietokykyä ja järjestelmällisyyttä. Nopea voi olla, mutta virheistään aina oppii. Nopeus tulee
ajan myötä.

Palkkani vuosien varrella on vaihdellut jopa 1000 euron kuukausipalkkaerolla.
Samaa työtä tässä on tehty vuosikaudet. Tuntipalkkani on voinut olla mitä vaan
7 - 17 euron välillä riippuen firmasta. Sitten tuli loppu kun tuli nämä automaatiot.
Keskussairaaloissa ja terveyskeskuksissa on vielä vanhoja sihteereitä jonkin
verran ainakin vielä, kaiketi vielä jonkin aikaa.

Työssä pitää olla joustava, pitää joustaa työajoissa ja työmäärissä jos meinaa
olla hyvä tekstinkäsittelijä. Huono tekstinkäsittelijä ei välitä ruuhka-ajoista vaan
istuu kahvilla ja käy syömässä aina kun itselle sopii viis muista. Ruuhkanpurkajalla
maha murisee välillä kun siinä vuorossa sattuu olemaan.

Työ tekstinkäsittelijänä vaatii hyvää hiljaisuudensietokykyä kun kaikki istuvat
kuulokkeet korvilla ja naputtelevat koneitaan. Tulee vähän mieleen tulevaisuuden
visiot siinäkin mielessä, että kaikki tehdään koneen kautta ja jos et muista et voi tehdä mitään...tässäkään työssä.

Hakemistot, niitä vasta piisaa, kaiken kokoisia värisiä ja ikäisiä. Parasta on käyttää
nettihakemistoa, ei tarvitse muistaa mitään vaan katsoa vaan oikeasta paikasta.

No työniloa kunnon sihteeriköille. Työtä pitää itse arvostaa ja vaatia se palkka mikä siitä kuuluu aivan rohkeasti vaan...kaikki kokeilemaan, sittenhän sen tietää
onko sopiva alalle.

Aurinkoista kesää kaikille!

Yhteistyössä