Terveydenhuollon ammattilaiset! Mikä on sellainen kuvaus, joka tehdään nukutuksessa ja...

jonka takia pitää lopettaa Marevan 5 päivää aikaisemmin? Kuulin vieraskielisen nimen, mutten huomannut kirjoittaa ylös ja nyt en tiedä mitä mulle tehdään. Maksan verisuonia tutkitaan. Kiinnostaa myös se, että kun menen osastolle edellisenä päivänä operaatiosta, pääsenkö kotiin jo samana päivänä nukutuksesta huolimatta. Oman auton ajamisen saa vissiin ainakin unohtaa?
 
Otsikosta huolimatta vastaan. Nukutuksen aikana ei kai koskaan saa käyttää Marevania, jäi mieleeni viime syksystä. Ehkä se ei siis toimi hyvänä vinkkinä kuvauksen nimen saamiselle...? Tsempit joka tapauksessa, taas. Ja pyydä kyyti / taksi, et varmaan voi nukutuspäivänä ajaa.

:hug: ja rauhallista joulukuuta. :)
 
Veikkaus A: tehdään jotain verisuonten sisäistä ja siksi Marevan pitää jättää pois. Ts. angiologisen osaston juttuja.

Veikkaus B: käytetään varjoainetta tai jotain muuta lääkeainetta, jonka vuoksi Marevan-lääkitys pitää keskeyttää (ettei munuaiset, maksa, rasittuisi liikaa).

Ihan tälleen äkkiseltään heitettyjä arvauksia. Muistan kyllä joskus jossain vaiheessa vastanneeni tenttiin jotain Marevan-tauosta, mutten tod. muista että milloin :ashamed: ja mihin se liittyi.
 
Mulle on jotain varjoainekuvauksia tehty pari kertaa, mutta tämä taitaa olla joku astetta järeämpi juttu? Operaatio tehdään 250 km:n päässä kotoa 22.12. ja olisi kyllä enemmän kuin iso hinku päästä kotiin jo samana iltana.

Mun on pakko soittaa tuonne osastolle vielä huomenna.
 
Veikkaus A: tehdään jotain verisuonten sisäistä ja siksi Marevan pitää jättää pois. Ts. angiologisen osaston juttuja.

Veikkaus B: käytetään varjoainetta tai jotain muuta lääkeainetta, jonka vuoksi Marevan-lääkitys pitää keskeyttää (ettei munuaiset, maksa, rasittuisi liikaa).

Ihan tälleen äkkiseltään heitettyjä arvauksia. Muistan kyllä joskus jossain vaiheessa vastanneeni tenttiin jotain Marevan-tauosta, mutten tod. muista että milloin :ashamed: ja mihin se liittyi.
Tässä tapauksessa A taitaa olla vaihtoehto, koska noita varjoainekuvauksia on ennenkin tehty ja olen ollut vain päivän syömättä Marevania. Nyt olen viisi päivää ja pistelen Fragminia sen aikaa.

Osaatko sanoa pääseekö kaukomatkan potilas kotiin samana päivänä?
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on vähän riippunut toipumisesta, onko päästetty lyhyen nukutuksen jälkeen kotiin vai ei. Silloin kun oli maksan vajaatoimintaa, niin nukutusaineet hävisi elimistöstä niin hitaasti ettei voinut samana päivänä kotiuttaa. En tiedä mitä tutkimusta tarkoitat, tyhmää taas vastata :ashamed: mutta meillä maksan valtimoiden yms verisuoniston tutkimukset on tehty pääasiassa ultraamalla & MRI:llä, saattoi olla angiografiakin jossain vaiheessa. Paksuneulanäytteet (lähinnä sen kudoksen kirroottisuutta tarkasteltu) on otettu musta kans nukutuksessa, ohutneulat vain paikallispuudutuksena, niiden suhteen on ollut rajoituksia verenohlääkkeiden kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25211524:
Tässä tapauksessa A taitaa olla vaihtoehto, koska noita varjoainekuvauksia on ennenkin tehty ja olen ollut vain päivän syömättä Marevania. Nyt olen viisi päivää ja pistelen Fragminia sen aikaa.

Osaatko sanoa pääseekö kaukomatkan potilas kotiin samana päivänä?
päästää jos aamulla kuvaillaan ja illalla suunnittelet kotiin ajamista.
Olisiko tämä oikein tietoa? Yritän olla optimistinen...
 
No mulla on maksan vajaatoimintaa ja viimeksi kun humautettiin ihan täällä omassa sairaalassa, niin en saanut lähteä ilman saattajaa, olla kotona yksin enkä ajaa. Voi kura jos joudun jäämään osastolle aatonaattoon asti :'(
No, kannattaa kysellä sekin vaikka etukäteen. Voihan olla, että se vaikuttaa vähän eri tavalla eri kerroilla. Meillä auttoi sekin, kun jätettiin esilääkitys pois, se ilm. se etukäteen annettava rauhoittava oli se pahin pökkyröittäjä.. paitsi en kyllä muista, että annetaanko ne rauhoittavat myös aikuisille..?

Ja välillä tuntui, että ne oli joulupyhien yms aikaan vähän lepsumpia sen kotiuttamisen suhteen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;25211628:
No, kannattaa kysellä sekin vaikka etukäteen. Voihan olla, että se vaikuttaa vähän eri tavalla eri kerroilla. Meillä auttoi sekin, kun jätettiin esilääkitys pois, se ilm. se etukäteen annettava rauhoittava oli se pahin pökkyröittäjä.. paitsi en kyllä muista, että annetaanko ne rauhoittavat myös aikuisille..?

Ja välillä tuntui, että ne oli joulupyhien yms aikaan vähän lepsumpia sen kotiuttamisen suhteen :D
Joo en tarvitse esilääkityksiä ja lupaan tulla vaikka hölkäten kotiin, jos päästävät vaan samana iltana :D
 
Jaaa
Meillä ei ainakaan koskaan päästetä itse ajamaan kotiin samana päivänä kun on nukutettu. Kotiin pääsee samana päivänä jonkun muun kyydillä ja sillä ehdolla, että kotona on seuraavan yön joku seurana. En paljoa tunne noita radiologisia tutkimuksia, mutta kuvattaisiinko flebografiassa laskimoita?!? Marevan-tauon pituus antaa ainakin ymmärtää, että jotain kajoavaa ovat tekemässä.
 
Joo en tarvitse esilääkityksiä ja lupaan tulla vaikka hölkäten kotiin, jos päästävät vaan samana iltana :D
Pidän peukkuja :D Ihan jo senkin vuoksi, ettei olisi hutera oli heräämössä :) Meillä ne valtimot on tosiaan pääasiassa katsottu ultralla ja mrillä, tietysti siinä ultraäänessä tulee vaan suuntaa-antava tulos, mutta kyllä siinä on esim näkynyt niitä virtauksia & tilalle rakentunutta uutta verisuonistoa.
 
KCACO harmautumassa
Jos nukutetaan vaikkakin huomautuksessa, niin et voi ajaa kotiin. Taksilapunhan sä toki saat toimenpidepäivänä jos kotona on aikuinen valvoja.
Taksilappu ei auta, kun kotiin on 250 km ja täällä keskussairaalassa eivät päästäneet lähtemään ennen kuin noudettiin osastolta. Mutta jos Hyksissä toimitaan toisin ja taksilapulla pääsee vaikka linja-autoasemalle, niin hyvä :)
 
sh
Taksilappu ei auta, kun kotiin on 250 km ja täällä keskussairaalassa eivät päästäneet lähtemään ennen kuin noudettiin osastolta. Mutta jos Hyksissä toimitaan toisin ja taksilapulla pääsee vaikka linja-autoasemalle, niin hyvä :)
Olen töissä pohjoisessa, meillä pisimmät tulee noin 200km päästä ja kyllä samana iltana saa kotiutua taksilla tai hakijan kanssa. Jos menee taksilla, niin kuski hakee osastolta. Helsingin ohjeista en tiedä.
 
KCACO
Meillä ei ainakaan koskaan päästetä itse ajamaan kotiin samana päivänä kun on nukutettu. Kotiin pääsee samana päivänä jonkun muun kyydillä ja sillä ehdolla, että kotona on seuraavan yön joku seurana. En paljoa tunne noita radiologisia tutkimuksia, mutta kuvattaisiinko flebografiassa laskimoita?!? Marevan-tauon pituus antaa ainakin ymmärtää, että jotain kajoavaa ovat tekemässä.
Pääseekö linja-autolla ilman saattajaa? Matka siis noin 250 km.
 
Taksilappu ei auta, kun kotiin on 250 km ja täällä keskussairaalassa eivät päästäneet lähtemään ennen kuin noudettiin osastolta. Mutta jos Hyksissä toimitaan toisin ja taksilapulla pääsee vaikka linja-autoasemalle, niin hyvä :)
Kyllä niitä taksilappuja voi saada ihan kotiinkin asti, jos tila vaatii sen :) Ollaan ajettu just joku 250+ km matka taksilla, etukäteen ollaan sit varmistettu se että taksifirma on sellainen joka hyväksyy sen että maksetaan vain omavastuu ja he itse hakee Kelan osuuden suoraan :)
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;25211743:
Kyllä niitä taksilappuja voi saada ihan kotiinkin asti, jos tila vaatii sen :) Ollaan ajettu just joku 250+ km matka taksilla, etukäteen ollaan sit varmistettu se että taksifirma on sellainen joka hyväksyy sen että maksetaan vain omavastuu ja he itse hakee Kelan osuuden suoraan :)
Joo, ja meillä soitetaan suoraan ns kela-taksiin, jolloin asiakas maksaa automaattisesti vain omavastuun.
 
KCACO
Olen töissä pohjoisessa, meillä pisimmät tulee noin 200km päästä ja kyllä samana iltana saa kotiutua taksilla tai hakijan kanssa. Jos menee taksilla, niin kuski hakee osastolta. Helsingin ohjeista en tiedä.
Tämä olisikin ihan loistavaa! Taksilla kotiin. Mahtaakohan onnistua erikoissairaanhoidon piirissä? Kela kun mielellään korvaa aina vaan sen minimin.
 

Yhteistyössä