Terveiset neuvolasta...lapsi on kuulemma liian pitkä =0/.

Mikä kumma siinä mahtaa olla, et jos äiti on 176 cm ja iskä hipoo 190 senttiä, laitetaan neuvolasta tutkimuksiin, kun lapsi on NIIIIN pitkä, liian pitkä :/ .

Poika on koko ajan syntymästään asti mennyt yläkäyrillä ja nytkin on eskariryhmänsä isoin...

Konsultoidaan lastenlääkäriä :kieh: .

Miten musta tuntuu, että ne menee pilkun paineluksi noiden käyriensä kanssa... |O

7 vuotta ja 137 cm... :)
 
Jos on kerran koko ajan mennyt tasasesti omilla käyrillään, niin enpä ymmärrä kyllä miksi täytyy tutkia. Mutta parempi kai sekin on sitten joskus tutkia turhasta, kuin tutkia vain pakosta, jolloin osa oikeasti sairaista jää huomaamatta. Olin itse saman kokoinen 10-11 vuotiaana, mut mä olenkin tällänen himpun alle 160 cm. :D
 
Meillä oli poika 5-vuotis neuvolassa 128 cm. Ja mahtuu siis nippa nappa ylimmälle käyrälle. Sano sille neuvolatantalle, että sun lapsestapa tuleekin huippu-urheilija ja onko tantta vaan kateellinen ;) . Ei pitäisi olla tuosta pituudesta huolen häivää, hyvähän se vaan on että pojasta kasvaa kunnon mittainen mies :D .
 
hei jos oikeen osaan yhdistää niin työ ootte sen naapurikunnan terkkarin alasuudessa, jossa laitetaan lapset jopa laihdutuskuurille, jos painoindeksit menee yli jonkun tietyn prosentin. :whistle: :whistle: :whistle: Meidän kunnan alueella kun ei terkkari oo koskaan laittanut lapsia laihikselle, eikä kuulemma laita, kun kerran kasvu sitten korjaa sen mitä pienempänä tulee vähän liikaa.

Ja mitä tohon pituuteen tulee, niin mun taskukokonen poikani on nyt 8½ vuotiaana n. 125 cm. että repikää siitä. Eikä todellakaan mennä mihinkään tutkimuksiin vaikka ehdoteltaiskiin. On täs maailmassa isompiaki murheita. :headwall: :headwall: :headwall:
 
Reheellisesti sanoen, mä en ole ihan varma, mennäänkö me sinne tutkimuksiin...
On poikaa ennenkin keskussairaalassa raahattu, milloin pää on ollut liian iso, milloin painoa on tullut liikaa... :kieh:
Jos vanhemmat näkee lapsesta, että se syö hyvin, nukkuu hyvin, voi silminnähden hyvin...niin onko tuossa mitään järkeä? :snotty:

Aikuisiän pituusennuste oli aikanaan liki 2 metriä pojalla... :whistle: :whistle: :whistle:
 
Cilla79
Mun tuttuni tyttö on 4-vuotias,pituutta melkein 120cm. Syksyllä katsotaan onko pituuskasvu tasaantunut. Jollei ole niin sitten tarkempiin tutkimuksiin. Äitinsä kanssa juttelin joka on lääkäri sanoi että kannattaa tutkia koska voi johtua myös jostain kasvaimesta joka täytyy poistaa.
Joten kyllä niihin tutkimuksiin kantsii mennä jos sinne lähetteen saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Reheellisesti sanoen, mä en ole ihan varma, mennäänkö me sinne tutkimuksiin...
On poikaa ennenkin keskussairaalassa raahattu, milloin pää on ollut liian iso, milloin painoa on tullut liikaa... :kieh:
Jos vanhemmat näkee lapsesta, että se syö hyvin, nukkuu hyvin, voi silminnähden hyvin...niin onko tuossa mitään järkeä? :snotty:

Aikuisiän pituusennuste oli aikanaan liki 2 metriä pojalla... :whistle: :whistle: :whistle:
ettei olis nyt neuvolatädillä liian iso pää,ja liikaa pituutta?
 
Semmosta se on. Minut pakotettiin aikoinaan lyhytkasvuisuuden takia tutkimuksiin. Kasvoin normaalisti ilman heilahteluja omalla käyrälläni. Ei auttanut selittelyt, että äiti on 154cm, isäkin alle 170cm ja mummo+koko hela suku puolitoistametrisiä. No tutkivat kaiken mahdollisen ja mitään ei löytynyt. Muistan vaan, että samassa huoneessa oli minun ikänen tyttö, jota tutkittiin kun se oli liian pitkä. No ei kai se oo mikään ihme, kun koko sukunsa oli koripalloilijoiden mitoissa.
No, nyt ne on meidän pojista huolissaan, kun ovat liian pitkiä kun minä kerran olen lyhyt...Eikö niillä ole tullut mieleen, että pituuskasvu periytyy isän puolelta kun sen suku on pitkää.
 
Kaiken paras oli ne aivokuvaukset, kun pää oli kuulemma liian iso ja se ON epänormaalia....
Mä en käsitä, miksei ne katso vanhempia, jos isä ja äiti on laihoja, olisiko odotettavaa, että tuleva mlapsi mahdollisesti on kuikelo.
Jos isä ja äiti on tanakoita, saattaapi hyvinkin olla mahdollista, että lapsi on tanakka varreltaan.
Jos taas lapsella on iso pää, suhteessa muiden samanikäisten pään kokoon nähden, voisiko se johtua siitä, että äidinkin pää on kuin potkupallo...? |O
 
Onneksi meidän kohdalle on sattunut maalaisjärjellä varustettuja neuvolatätejä, muuten kolme ensimmäistä olisivat olleet aina liian lyhyitä ja laihoja, ja kuopus liian pitkä ja pyöreä.
Ja täti olisi saanut kuulla että hällä on painoonsa verraten liian vähän senttejä..... :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
Olisit kysynyt että mihin hemmetin muottiin nää lapset täytyy laittaa että kaikki olis samanlaisia kokosia ja painosia.
Mä sanoin, kun oltiin vielä molemmat ukon kanssa siellä mukana, niin että täti näki meidät (oli muuten kesälomasijainen, ei se täti, joka meillä on yleensä pojan neuvolakäynneillä ollut ), että me ollaan molemmat vanhemmatkin isokokoisia, eikö 1+1 ole silloin se, että poika on iso ja...

:headwall: :headwall: :headwall:
 

Yhteistyössä