Terveelliset elämäntavat 2014

Hei kaikille!! Ajattelin perustaa ketjun, jossa ihmisillä on tavoitteena ensivuodelle terveellisemmät elämäntavat niin liikunnan kuin ruokavalion suhteen!

Täällä voisimme jakaa tavotteitamme, vinkkejä, ruokareseptejä, onnistumisia, retkahtamisia ja kaikkea mitä tähän projektiin liittyy!

Itselläni tarkoitus on korjata ruokavalio sekä ruokailurytmit, lisätä liikuntaa ja tätä kautta hieman laihtua ja kiinteytyä. Aloitan aika pohjalukemista.

Oma tavoitteeni 1.1.2014 alkaen:
  • Syödä 5-6 kertaa päivässä, 3h välein
  • Juoda vähintään 2 litraa vettä päivässä
  • Syödä kotitekoista ruokaa
  • Liikkua vähintään 4 kertaa viikossa ainakin tunnin ajan
  • Nukkua 8h yössä
  • Pitää vain 1 herkkupäivä viikossa
  • Käyttää vähemmän suolaa
Ja tietysti suosin kasviksia, marjoja, täysjyvää, vähärasvaista kanaa & lihaa, enemmän proteiinia vähemmän hiilihydraatteja..

Onko halukkaita mukaan? :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, hyvältä kuulostaa!

Omat tavoitteeni:

Syödä kolme ateriaa päivässä, niiden välillä vain hedelmää.
Juoda termospullo sitruunateetä/vihreää teetä.
Juoda 1-2l vettä.
Ei leipää, valkoista vehnää.
Sokeria/herkkuja kerran viikossa.
Nukkua tarpeeksi(8h/yö).
Liikkua vähintään 1h/pv.
Tehdä tilaa päivääni rentoutumiseen/meditaatioon.

Vuosi 2014 saa olla hyvän olon vuosi!:)
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa! Itsekin voisin ruveta juomaan vihreää teetä ja inkivääriteetä! join tänä iltana inkivääriteetä ja huomasi heti että vaikutti aineenvaihduntaan, piti juosta vessassa suht tiuhaan :)

Ensiviikolla ostan salikortin ja ajattelin aluksi käydä 2 krt viikossa, vastapainoksi lenkkeilyä vähintään 2 krt viikossa.

Hienosti alkanut tämä muutos, tänäänkin aamu alkoi puurolla ja vadelmilla, vettäkin olen muistanut juoda enkä ole lipsunut herkkuihin, mulle iso saavutus! :D huomenna pidän herkkupäiväni ystävän synttäreillä, toivottavasti muistan kohtuuden..
 
Juu, toi inkivääritee on hyvä! Tosiaan itselläni on toiveena, että saisin vakiinutettua paremmat elämäntavat ja siten voisin paremmin. Olen ollut väsynyt ja kireä ja uskon, että paljon voi vaikuttaa tähän olotilaan juuri elämäntavoilla.
Tsemppiä synttäreille, kohtuus on mullekkin välille se haastavin juttu...:) Helpompi melkein olla ilman kokonaan.
 
Liiallinen veden juominen ei ole terveellistä. Vesi on liuotusaine eli se vie ravinteita elimistöstä. n. 2 litraa vettä on jo paljon. Vähempikin riittää. Liiallinen proteiinin suosiminen on raskasta maksalle. Ei koskaan pitäisi muutenkaa syödä muuta kuin täysjyvätuotteita. Kuka nyt edes lapsilleen muuta syötä. Kun pitää herkuttelupäivän kerran viikossa, se romuttaa kaikki muut päivät. Parempi on kehitellä terveellisiä herkkuja.
Vihreässä teessä on enemmän kofeiinia kuin mustassa teessä. Vaikka siinä on hyviä aineita, kofeiini tekee siitä huonoa.
Hyvä on kuitenkin pyrkiä terveellisyyteen... Mtta ns pyrkiminen ja lupaaminen voi viedä ojasta allikkoon, koska siitä tulee nopeasti pakko, sitten se johtaa repsahduksiin ja loppuu pian.
Muuta positiivista...?:)
 
Juu tiedetään, mutta niinä päivinä kun liikuntaa harrastaa niin ei se 3 litraakaan liikaa ole, elimistö hikoilee nestettä kuitenkin pois.. henkilökohtaistahan se nesteenkin tarve on. 2 litraa itse ainakin yritän juoda, jakaa sen järkevästi koko päivälle. Paljon parempi sekin kun ennen tyyliin join 2 dl jos sitäkään..

Ei se herkkupäivä todellakaan romuta muita päiviä jos muistaa kohtuuden, ei siinä tietenkään järkeä ole että syö pizzaa ja karkkia kaksin käsin ja huuhtoo sen 1,5l kokiksella alas :D tottakai terveelliset olis aina parempi vaihtoehto mutta ei se yksi herkkupäivä viikossa estä tuloksia saamasta! jokainen kuitenkin tavallaan!

Mulla on ainakin tarkoitus tehdä sellainen muutos, jota voin noudattaa loppuelämäni halutessani :)

Mullakin on kamala väsymys vaivannut, haluan kans voida paremmin ja jaksaa enemmän! tottakai innolla odotan niitä näkyviä tuloksiakin!
 
Viimeksi muokattu:
Itse koen kaikista tärkeimpänä liikunnan. Ilman liikuntaa alkaa paikat kolottamaan ja väsymys valtaa. KUn kuuntelee juttuja pitkän iän saavuttaneiden, salaisuus on liikuntamuodoista tanssi, kävely ja voimistelu. Heidän ravinto on nykyajan hiilarittomuus villityksestä huolimatta, runsas hiilarinen. He syövät vähän proteiinia. Paljon kasviksia ja hedelmiä.
Itselläni toimii, että syön monta pientä annosta parin tunnin välein. Ei kerkee tulla nälkä eikä himoja. Suosittelen!
Terveellistä pizzakin voi olla. Yksi hyvä ohje on maitorahkaa 80g, 1 munaa ja hieman jauhoja 10g. Jauhoina voi käyttää mitä vain. Itse käytän täysjyvä spelttiä. Sitten päälyste oman mielen mukainen. Paljon pitzamaustetta, niin maistuu aivan kuin tavallinen pitza.
Monet makean nälkää sammuttaa banaani ja kunnon kaakaon seoksella. Ne yhteen soseeksi ja pakastimeen. Makeutta siihen hunajasta. Itse en syö suklaata lainkaan, ettei toi innosta. Sitten omia mehujäitä: oman mielensä mukaan hedelmiä/marjoja, ne soseeksi ja sitten pakkaseen.
Kunnon terveellisiä herkkuja listaan lisää!
Omat sipsit: Täysjyväleipää pieniksi viipaleiksi. Öljymausteseoksella höystettynä. Uunissa siihen asti, kunnes ovat rapeita. Samalla tavalla voi tehdä kasviksista.
 
Kiitos, kivoja vinkkejä. Mutta itse en usko täyteen kieltoon. Siis yksi herkkupäivä viikossa ei tietenkään romuta mitään!! Ja itselläni käy niin, että olen sen verran sokerihiiri, että jos jätän kaikki ns. "huonot" herkut, niin sitten ne käyvät himottamaan turhankin paljon. Itseäni auttaa jos tietää, että saa kerran viikkoon luvan kanssa herkutella:)
Mutta hyviä ideoita nuo!
Itse olen huomannut myös liikunnan merkityksen ja koitan tässä saada sen luonnolliseksi osaksi jokapäiväistä elämääni, myös hyötyliikunnan muodossa!
 
Hyviä vinkkejä juu =)

Tulin kipeäksi sunnuntai iltana, eilen ja tänään ollut aika kova kuume ja kurkkukipu, aika mennyt vain sängyn pohjalla. ruoka ei maistu ja ruokailurytmit tämän takia kärsineet, hyvä kun pystyn vettäkään juomaan tän kipeän kurkkuni kanssa!

Eli ovat vähän kärsineet näinä päivinä nuo mun tavotteet.. lisäksi näin kipeänä mulla on kauhee herkkuhimo ja olen antanut periksi luvan kanssa, eli olen jo repsahtanut! pääasia kuitenkin että tästä tervehdyttyäni jatkan siitä mihin jäin :)

Olen kyllä lukenut että kipeänä juuri pitäis syödä terveellisesti, se auttaa paranemaan nopeammin. toivottavasti huomenna olis jo parempi päivä! ostin sitruunaa jota aion aamulla puristaa veden sekaan, saa vähän makua ja tehostaa kuulemma sekin aineenvaihduntaa :)
 
Pitkään se flunssa kestikin, nyt alan vasta olla terve! Ei ole koskaan noin sitkeä flunssa mulla ollut.. kipeänä en pahemmin liikkunut, eikä ruokailutkaan nyt ihan menneet niinkuin piti! nestetasapainosta ja unista olen kyllä huolen pitänyt! samoin vähentänyt suolan käyttöä.. ja onhan nuo aamupuurot tällä viikolla tullu taas syötyä, jee :)

Tästä nyt taas uuteen nousuun :)

Mites teillä menee?
 
Viimeksi muokattu:
Moikka vaan, viikko lähtenyt ihanasti ja rauhallisesti käyntiin :)

Tullut syötyä luonnonjogurttia mustikoilla, pihviä uunijuureksilla & salaatilla, kasviskeittoa ja ruisleipää!

Kirjotelkaas joku päivä kaikki päivän aikana syömänne ruuat tänne, jos sais vaikka hyviä vinkkejä taas :) jos syötte muroja tai mysliä, niin mitä? mikä olisi hyvää ja sokeritonta? rusinoita ei saa olla seassa, en tykkää :D
 

Yhteistyössä