Terolut vai Clomifen?

Elikkäs kohta pääsen lääkäriin, kun menkat niin epäsäännölliset et oviksen bongailu melko hankalaa testeilläkin. Neuvolatäti sanoi et saan tod. näköisesti Terolut tai Clomifen kuurin ja sanoi vaan että niillä yritetään saada kierto tasaantumaan. Pillerit jätin hieman yli puoli vuotta sitten jolloin aloimme yrittää esikoista.
Voisitteko ystävällisesti valaista mua noista kuureista? Kokemuksia? Sivuoireita? Riskejä? Kumpi kannattaa valita (jos siihen itse voi vaikuttaa)? Mitä eroja noilla kahdella on? Monennella kuurilla olette plussan saaneet? Paljon ne maksaa? Miten käytetään? Entä jos plussaa ei edelleen kuulu, mikä ja MILLOIN on seuraava askel?
Eli tahtoisin tietää mahdollisimman paljon ja miel. myös käytännön kokemuksia käyttäjiltä (kuin myös mahdollisia linkkejä info-sivuille).
-Kiitos kovasti paljon Ystävät-

Olga
Hei!
Itselläni on kokemusta molemmista. en ole terv.hoitoalan ammattilainen, joten vastaukseni perustuu vain omiin "mielikuviini/muistiini":

Terolut on keltarauhashormoni, jolla kuukautiskierron saa yleensä säännölliseksi. Itselleni se määrättiin lyhyeeseen kiertoon, jolloin munarakkula ei ehtinyt kunnolla kypsyä (lyhyt lutaalivaihe). Jotkut syövät sitä liian pitkään kiertoon.Itse raskauduin 2. kierrolla. En saanut teroluteista mitään sivuvaikutuksia.

Nyt pikkukakkosta puuhaillessamme lääkäri määräsi clomifenia. Se on antiestrogeeni, jolla elimistöä "huijataan" eli stimuloidaan munarakkuloiden kasvua. Tällöin on riskinä myös monikkoraskaus, minkä vuoksi seurantaultra kp 11-13 on tarkeää. Clomifenia siis määrätään, mikäli epäillään, ettei ovulaatiota tapahdu lainkaan tai se on puutteellinen. Clomifenilla on enemmän sivuvaikutuksia - joillakin rankkojakin (lisätietoja löytyy netistä), mutta minulla se vaikutti vain unen laatuun. Clomifenhoito tepsii yleensä 4 kierron aikana, mikäli syy on pelkästään ovuloimattomuudessa. Oma clomifenraskauteni päättyi valitettavasti keskenmenoon 13. viikolla.

Onnea yritykselle!

lumikko
eli tarkentaisin vielä edellistä vastausta sen verran, että teroluteilla ei saada muuta kuin kiertoon säännöllisyyttä ja clomilla taas sitten saadaan se munasolu sieltä kypsymään eli ovulaatio. clomifeniä käytetään silloin kun ovulaatiota ei tapahdu. eli ensin pitää ottaa verikoe joka osoittaa sen, että et ovuloi jonka jälkeen on vasta mahdollista määrätä clomifenit.

itse söin ensin teroja, koska menkat jäivät kokonaan pois. sitten otettiin verikoe ja se näytti, että en ovuloi. nyt olen syönyt yhden kuurin clomeja. sain sivuoireita niistä, kuumia aaltoja sekä emättimen kuivuutta. mutta siihenkin on olemassa lääkettä, joka auttaa kuivuuteen.

vaihtoehtona on pistoshoito, jos clomeista tulevat sivuoireet ovat pahoja.

vielä sellainen juttu, että clomeja ei saa määrät tavallien terveyskeskuslääkäri. oletko menossa gynekologille?

pietu
Minulle annettiin Terolut-kuuri kuukautiskierron normalisoimiseksi (keltarauhashormoni, progesteronin vastine) ja Clomifen-kuuri ovulaation aikaansaamiseksi (estrogeenin vastine). Nämä siis annetaan, jos oletetaan olevan vajausta omassa hormonituotannossa. Näin olen käsittänyt - ja näin varmasti onkin, koska muutoin ei olisi ongelmiakaan ;)

Terolutteja olen nyt syönyt kohta 10 päivää ja jännityksellä odotan kuukautisten alkamista (meneekö kierto yli 32 päivän vai ei ja toisaalta myös sen vuoksi, että onko tärpännyt). Clomifenit aloitan ensimmäistä kertaa menkkojen alkamisen jälkeen 3. kiertopäivänä. Sivuoireita ei ole Teroluteista ollut.

Terolutit maksavat alta 20 euroa paketti (olikohan 4kk satsi, saa ostettua myös 2kk paketissa) ja kuuluu Kelan korvattaviin.

Clomifenit taas maksavat alta 60 euroa paketti ja taisi olla 4kk satsi sekin.

Teroja syödään 10 kiertopäivän ajan ja Clomeja viiden päivän ajan. Lääkäri määrää yksilökohtaisesti kiertopäivät, jolloin ne tulee ottaa eli ei ole yhtä ja samaa määritystä.

Riskejä.. Clomeissa voi olla monisikiöisen raskauden mahdollisuus. Muuta en osaa minä sanoa.

Jos plussaa ei kuulu, tutkitaan varmasti lisää ja sen jälkeen tarjotaan toisenlaisia hoitoja tai vaihtoehtoja.

Pari linkkiä:
Nettineuvo
Väestöliitto

Kannattaa tutustua noihin tarkasti. Ja googlettamalla sanalla "lapsettomuus" saat lisää linkkejä.

toivoa on
Hei!
Sain terolut-lääkettä, koska kuukautiskierto oli noin 28, mutta vuotoa oli yhteensä noin 14 kierrossa. Eli liian pitkä vuoto. Itselläni terlout vaikutti heti toisen kierron jälkeen ja tulinkin raskaaksi. Raskaus päättyi sitten viikolla 9. Selvisi, että kyseessä oli tuulimunaraskaus. Terolut ei vaikuttanut raskauden päättymiseen. Positiivista kaikessa oli huolimatta suuresta surusta se, että tulin ylipäätään raskaaksi yli vuoden yrittämisen jälkeen. Jatkossa ajattelin syödä teroluttia, koska tärppäsi noinkin pian. Clomifen-lääkkeestä minulla ei ole kokemusta, mutta ajattelin kokeilla sitäkin, mikäli en tule puolen vuoden sisällä uudeelleen raskaaksi.

Tuleva äiti
En tiedä voitko itse vaikuttaa siihen, mitä lääkäri määrää, koska ymmärtääkseni terot ja clomit vaikuttavat eri asioihin, eli riippuu siitä, mikä sun "vaiva" on.
Me päästiin 7kk yrityksen jälkeen neuvolalääkärille, koska mulla oli pillereitten käytön (1 vuosi) jälkeen niin epäsäännölliset menkat, pisin kierto oli 80 vrk, eli en ilmeisesti ovuloinut ollenkaan ainakaan pitkissä kierroissa. Terveydenhoitaja sanoi, että tuo neuvolalääkäri olisi voinut itse määrätä meille clomit, mutta hän passitti meidät lisätutkimuksiin polille, jonne jonotimme n. 2,5 kk. Siellä gyne totesi ultraäänellä, että sairastan pco:ta. Se tosin oli onneksi kai aika lievä, toinen munasarja oli suht normaali, toinen pco-tyyppinen. Saatiin clomit, ja meillä ainakin ne toimi todella hyvin.
Söin niitä kierron 5.-9. päivä yhden tabletin, seurantaultraa meille ei kuitenkaan määrätty, vaikka toiset lääkärit ovat sitä mieltä, että se on ehdoton. Mä en huomannut niistä oikeastaan muita oireita, kuin voimakkaat kuumat aallot. Todettiin kuitenkin miehen kanssa, että se on sen merkki, että clomit toimivat. Tikutin ovista (suosittelen) ja meillä siis tärppäsi ensimmäisestä clomi-kierrosta. Jos ei olisi tärpännyt, oltais menty vielä toinen kierto yhdellä tabletilla, sitten kolmas kierto kahdella tabletilla ja sen jälkeen jatkotutkimuksiin.
Pillereitten pois jättämisestä plussaan meillä kului aikaa n. vuosi, ja olen onnellinen että hakeuduttiin tutkimuksiin jo ennen kuin se "vuosi yritystä" oli takana. Nyt onnellisesti odotamme esikoistamme, vaikkakin pahoinvointi vaivaa =)
Riskejä clomeissa on juuri monisikiöraskaus, kannattaa vaatia seurantaultraa, jos lääkäri ei sitä muuten määräisi. Mekin jännitettiin kaksosia, mutta yksi sydän siellä (ainakin) sykkii.
Clomeista ei saanut KELA-korvausta, mutta se 20tabletin purkki maksoi 55-65euroa, tarkkaa hintaa en muista. Mullakin jäi ne 15 tabua siis käyttämättä, mutta eipä se mitään kun vauva ilmoitti tulostaan.
Riippuen lääkäristä, clomeilla yritetään n. 4 kiertoa ja sitten katsotaan jatkoa. Meillä ei esim. miestä tutkittu ollenkaan, ja luulen, että seuraavaksi olisi tehty hänelle siemennesteanalyysi, mutta varma en ole.

Plussa onnea teille, ja toivottavasti oli apua. Kerro sitten miten lääkärissä kävi! :hug:

Itse olen käyttänyt useasti Terolutia, kuitenkaan tulematta raskaaksi. Lääkäri määräsikin minulle Terolutien lisäksi Clomifenin ja lugesteronin. Ja ekasta kierrosta näitä käyttämällä tulin raskaaksi. Nyt olen RV 10+2. Ehdottakaa siis ihmeessä lääkärille tätä yhdistelmää. Pitkäaikaiseen käyttöönhän Clomifenit eivät sovi, sillä ne lisäävät riskiä sairastua kohtusyöpään. Onko muilla yhtä positiivisiä kokemuksia? Kävin ensin toisella lääkärillä, joka ei edes suostunut määräämään Clomifeniä, vaikka sitä todella minun tapauksessani tarvittiin raskauden aikaansaamiseksi.

Minulla "vaikea" PCO, eli kuukautiset eivät ole koskaan toimineet niinkuin pitäisi (olen nyt 33v.) Olimme ilman ehkäisyä useamman vuoden jonka jälkeen yhdistelmällä lugesteron+clomifen tulin raskaaksi neljän kuukauden käytön jälkeen. Nyt toivomme toista lasta ja aloitin juuri lugesteronien syömisen (synnytyksen jälkeen yhdet kuukautiset tulivat niinkuin piti, sen jälkeen ei taas mitään - raivostuttavaa ja rasittavaa). Ainakaan ensimmäisellä kertaa nelisen vuotta sitten ei ollut mitään mainittavia sivuoireita - päinvastoin tuntui että iho ja hiukset olivat paremmassa kunnossa kuin koskaan. Saa nähdä miten nyt vaikuttaa. Sen verran vielä mainintaa noista clomifeneista, että jos vähääkään epäilee olevansa jo raskaana (vuoto ei ala tms.) niitä ei saa ottaa. Lääkärini mukaan saattaa aiheuttaa rakennevaurioita ja on vakava keskeytyksen peruste. Suositteli siis tekemään aina testin jos vuoto ei ala tai on poikkeuksellisen niukkaa...

Yhteistyössä