Teratozoospermia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaaksi?

Vieras
Miehelläni on todettu teratozoospermia ja haluaisin kysyä onko kellään raskaanaolevalla (tai jo synnyttäneellä) mitään kokemuksia siitä? Lähinnä kiinnostaisi onko voinut raskautua luomusti siitä huolimatta? Jos, niin montako prosenttia epämuodostuneita/normaaleja on ollut? Ja onko ollut muuta häikkää tai jotain poppakonsteja, hoitoja tms?

Jos vastaavasti jotain inssi-, IVF- tai ICSI-plussatarinaa teratozoospermiasta huolimatta on, tai ihan mitä tahansa kokemuksia vaan löytyy aiheeseen liittyen niin olisin tosi kiitollinen kommenteista!

Vähemmän tärkeä kysymys sitten vielä samalla, tietääkö kukaan mistä epämuodostuneet simpat johtuu? Onko kiinni ulkoisista tekijöistä vai jotenkin perinnöllistä? Voiko tilanne parantua itsestään tai pystyyköhän mies pitkällä jaksolla ihan oikeasti itse vaikuttamaan jonkinlaiseen parantumisen aseteeseen syömällä oikeita vitamiineja, seleeniä, sinkkiä, terveellä ruokavaliolla, alkoholinkäytön ja tupakanpolton lopettamisella yms yms.

Oon kyllä tutkinut ja lukenut kaikki maailman teoriat, tuomiot ja myös toivoa herättävää tietoa asiasta netistä mutta kaipaisin konkreettisia ""tositarinoita"" sellaisilta joilla jotain kokemuksia... Kiitos kauheasti jo etukäteen jos joku viitsii vastata!

Yritän kartoittaa meidän omaa tilannetta ja toivon niin kovasti että kuitenkin joskus vielä tärppäisi ilman rankkoja hoitoja...

Lapsettomuustutkimuksissa saimme saman tuomion. Hoitoja ei kuitenkaan nähty tarpeellisiksi aloittaa, koska a+b-liikkuvia siittiöitä oli kuitenkin niin paljon, vaikka normaaleja siittiöitä oli vain 1%. Sanottiin vain, että kyllä pitäisi luomusti tärpätä. Kaksi keskenmenoa on takana ja nyt olen menossa rv.13+. Ihan pahin riskiaika siis takana. Vielä emme uskalla henkäistä helpotuksesta, mutta toivottavasti tämä todistaa, että 1% normaaleillakin siittiöillä voi tärpätä ihan luomusti. Todennäköisesti kestää vain kauemmin. Onnea teille matkaan, toivottavasti lykästää pian!

Huoh, ihanan huojentavaa kuulla että ei ehkä ole ihan tuhoon tuomittua yrittää luomusti. Kiitos kun näit vaivaa vastailla! Meillä 3% tai oliko 4% normaaleja ja a+b myös hyvät (tais olla a 31% ja b 44 %) ja muut tulokset muistaakseni ihan hyvät myös... Vielä tarvii käydä ne läpi lääkärin kanssa yhdessä, ettei oo vaan ymmärtänyt jotain väärin. Yritystä on kyllä jo pidempään takana, yli vuosi.

Keskenmenot ovat teillä ihan varmasti olleet rankkoja :( Mutta mielettömän paljon onnea ja tsemppiä sinulle/teille nyt odotusajan loppuun!! Jaksatko muuten vielä kertoa kuinka pitkään teillä oli yritystä takana kun km:t tuli ja kolmas raskaus alkoi?

Lisää kommentteja ja kokemuksia muiltakin odottajilta/äideiltä otetaan edelleen kiitollisena vastaan kuitenkin!

Hei!

Meillä myös teratozoospermia. Normaaleja oli muistaakseni 4%. Ratakaisevaa tässä onkin se kuinka paljon siittiöitä on. Jos siittiöitä on hyvin vähän voi teratozoosperia olla ongelma. Miellä siittiöitä oli runsaasti joten tuo 4% siitä volyymista pitäisi riittää normaaliin raskautumiseen.

Meillä näin ei kuitenkaan ole käynyt ja olemmekin lapsettomuushoidoissa. Pari tärppiä on tullut mutta ovat menneet kesken. Miellä diagnoosina on kuitenkin selittämätön lapsettomuus eikä teratozoospermiaa ole pidetty mitenkään merkittävän tekijänä.

Eka km (rv.6) tuli heti ensimmäisestä kierrosta. Toista sitten yritettiinkin vuosi, mutta se meni kesken rv.9. Sen jälkeen taas vuosi yritystä kunnes tärppäsi kolmannen kerran.
Kiitos onnentoivotuksista, tuntuu ihan uskomattomalta että me ollaan raskaana ja nähty np-ultrassa, että kaikki on nyt niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi olla.

Moi!

Aihe kiinnostaa minuakin, sillä meilläkin on todettu tuo teratozoospermia. 3% on hyvälaatuisia, ja volyymi on hyvä taisi olla jopa suurempi keskiarvosta. a ja b suhdetta en muista.

Meillä on yritystä 1.5v ja lokakuussa raskaaksi, josta km joulukuussa. Raskaus oli vain tuulimuna. Ennen raskautta olimme aloittamassa lapsettomuushoitoja, mutta nyt yritellään puoli vuotta luomusti, minkä jälkeen jatketaan hoitoja. Kun olin jälkitarkastuksessa niin hoitaja kehoitti, että ei tuhlattaisi niitä hyvälaatuisia siittiöitä liialla yrittämisellä vaan harvennettaisiin yrityskertoja ja yritettäisiin ajoittaa ne mahdollisimmman lähelle ovista. Sanoiko vielä, että kolmen päivän välein kannattaisi yrittää. En tiedä onko tuossa mitään perää, mutta meinataan kokeilla :-) Kiva kuulla muidenkin kokemuksia.

Harmi, että niitä keskenmenoja (/tuulimuna) on näyttänyt monella olevan :( Mahtaakohan johtua epämuodostuneista simpoista?

Kiitti vinkistä siitä 3 pv-taktiikasta, täytyykin kokeilla sitä seuraavaksi! Mitä hoitoja olisitte aloittanut? Mitä hoitoja siis suositellaan kun on teratozoospermia? No, kyllähän nämä asiat viimeistään lääkärinkäynnillä selviää mutta mä olen nyt niin malttamaton että haluaisin heti tietää kaiken...

Tosiaan huojentavaa kuulla, että kohtalotovereita löytyy ja kiva jakaa kokemuksia!

Kyselit niistä hoidoista. No meillä aloitettiin ensin sillä että tutkittiin sperma ja minulle tehtiin hormooni ja kilpirauhasmääritykset verestä. Sitten olisi tehty ssg eli munatorvien aukiolotutkimus, mutta kun tulin raskaaksi, niin sitä ei tehty eikä ilmeisesti tehdäkään enään, koska munatorvet pitäisi olla auki. No nyt puolen vuoden päästä, jos ei mitään kuulu, niin sitten jatketaan inseminaatiolla ja siinä täyty syödä ilmeisesti jotain hormooneja tueksi, mutta en tiedä siitä sen tarkemmin.

Mekin mietittiin tuota tuulimunaa, että mistä se johtuu. Mä olen käsittänyt niin, että se johtuisi naisen viallisesta munasolusta tai sitten harvoissa tapauksissa siitä, että naisen ja miehen geneettiset ominaisuudet ovat kertakaikkiaan niin yhteensopimattomat, että kehitys loppuu heti alkuunsa. Toivottavasti me ei kuuluta noihin harvoihin tapauksiin. Itse olen ajatellut lisäksi niin, että sellainen huono siittiö tuskin pääsee munasoluun asti eli että se ei yksinkertaisesti pääse siitä läpi, koska on niin huono.

Meillekin muuten sanottiin, että kyllä tällä spermalla pitäisi raskaaksi tulla, mutta aika näyttää. Toivo on kuitenkin korkealla :-)

Meillä normaalinmuotoisia 7%, muut arvot (liike ja määrä) todella hyvät. Itsestäni ei ole mitään syytä löytynyt. Yritystä takana kohta 2 vuotta, ei tärpin tärppiä. Inssejä on kokeiltu tuloksetta. Seuraavana edessä ivf-hoito.

Jokaikinen lääkäri ""vakuuttaa"" että hyvät siittiöt riittävät kyllä ja että ""tuote"" on riittävän hyvää raskauden aikaansaamiseksi, mutta meillä tilanne on valitettavasti ihan toinen. Kiva kuitenkin lukea, että monilla on tärpännyt. Onneksi raskauden alkamisen kannalta määrä ja liike ovat tärkeämpiä kuin muoto eli luomuplussakin on mahdollinen.

Mahdolliset hoidot riippuvat kokonaistilanteesta. Jos epämuotoisuus on ainoa ongelma, mutta määrä ja liike hyvät, niin sitten ensimmäinen hoitomuoto on inssi. Jos liikkeessä ja/tai määrässäkin on ongelmia, voi edessä olla suoraan ivf.

Meillä oli normaaleja 2 %, liikkuvuus huono (a 0%, b 28 % tai jotain sinnepäin). Määrä ja tiheys normaalit. Mulla PCO vielä kaupan päälle, mutta luomuplussa 1 vuosi ja 7 kk yrityksen jälkeen!

Hei!

Meillä oli myös lievä teratozoospermia, norm. muotoisia 7 %. Sen sijaan määrä ja liikkuvuus hyviä (en muista tarkkoja lukuja, olisko kokonaismäärä ollu 300 milj. ja a-liikkuvia 44 %).

Meillä tärppäsi 16. kierrolla, eli aika kauan sitä ""tehtiin"". Olimme jo käyneet lapsettomuusklinikalla ensikäynnillä. Minulle olisi vielä tehty munatorvien aukiolotutkimus ennen hormoniavusteisia inssejä mutta sainkin perua ajan, ja kävimme sitten siellä vielä ultrassa, pienen pieni syke näkyi viime viikolla! Tänään menossa rv 7+3 (ultran mukaan 7+1). Toivottavasti pysyy kyydissä ja tuloksena olisi terve lapsi!

Tsemppiä kaikkiin mahdollisiin tuleviin hoitoihin.

Heippa!

Meillä normaalien siittiöiden osuus oli 5 %. Noin vuoden tuloksettoman yrityksen jälkeen mentiin hoitoihin. 2 tai 3 krt tehtiin inseminaatio tuloksetta. Oltiin valmistautumassa ivf-hoitoon (nenäsuihkein) kun havaitsin olevani raskaana. Täysin luomuna alkanut raskaus on nyt 29. viikolla ja kaikki tähän asti ok. Hormonitkaan (Synarela) eivät vaikuttaneet sikiöön, onneksi, vaikka lääkepurkissa kovasti varoitellaan, että tulisi varmistua että EI ole raskaana niitä käytettäessä. Toivottavasti myös teillä kaikilla raskaaksitulo onnistuu!

Tosi harmillista että toisilla ei tärppää vaikka mahdollisuuksia pitäisi olla lääkäreiden mukaan jne. Kuitenkin ihan hyvä lukea kokemuksista ja ajatuksista. Tsemppiä vaan kovasti meille!

Ja toisaalta taas ihana kuulla tarinoita onnistumisesta, se antaa toivoa! Jotenkin olen nyt aika luottavaisin mielin vaikka pieni pelko tietysti on. Meillä tais olla kans määrä yli 300 milj. ja se a ja b tosiaan ihan hyvä. Pitäkää peukkuja! :)