Terassilla vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hipsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kyllä se on sellainen juttu, että vauvan/lapsen 'opettaminen' sosiaalisiin tilanteisiin tehdään jossakin aivan muualla, kuin ravintolan terassilla. :/

:attn: samaa mieltä
Eri asia minusta, jos istuu vaikka omalla takapihallaan ja ottaa siiderin-kaksi, kuin terssillä...

Mitä sun tekemiset muille kuluu
B) Itse tiedät toimitko oikein vai väärin se mitä muut määrittelee ei pitäs sun elämää määritellä
C) Mikäli alkoholin käyttö ei ole ongelma tai johda ongelmiin en nää mitään ongelmaan sen käytössä

Itse olen alkoholisti 4kk lapsen ylpeä äiti. Minä siis en juo ollenkaan koska se on minulle ongelma sekä johtaa ongelmiin. Mieheni ei ole alkoholisti ja siis voi juoda ja lopettaa juomisen itse määrittelemällään tavalla. Me kävimme toissapäivänä pailallisella terassilla yhteisen koiran ulkoilutuslenkin yhteydessä, lapsi oli tietenkin mukana ja hyväntuulisena. Minä ja koiramme söi jäätelöä, jota lapsikin sai maistaa ja mieheni joi oluen, jota lapsi ei maistanut. En huomannut mulkoilua, en liiemmin sitä tarkkaillutkaan. Meillä oli mukava rentouttava kokoperheen iltapäivä. Ja ihmettelen, että siinä olisi kellekkään mitään mieltä järkyttävää vaikka siihen tuopillinen olutta kuuluikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko se sitten niin, että suomalaisille alkoholin nauttiminen = vedetään lärvit? Ettekö te siellä kotonakaan sitten koskaan ota viinilasillista ruuan kanssa tai yhtä olutta saunan jälkeen? Minusta vain sillä tavalla voi lapsensa tulevaan alkoholinkäyttöön yrittää vaikuttaa, että omalla esimerkillään näyttää, että ei sitä tarvitse vetää kaksin käsin tajuttomuuteen asti vaan sitä voi todellakin ottaa yhden annoksen silloin tällöin.

Kyllä meillä kotona otetaan esim. saunajakalja tai ruokajuomaksi viiniä lasten läsnäollessa, mutta terassit on vähän eri asia - siellä kun on sitä muuta porukkaa ihan ryyppäysmielessä yleensä liikkeellä. Siis kaljaterasseilla, ruokaravintolan terassi toki on eri asia.

Onko se sitten niin, että suomalaisille alkoholin nauttiminen = vedetään lärvit? Ettekö te siellä kotonakaan sitten koskaan ota viinilasillista ruuan kanssa tai yhtä olutta saunan jälkeen? Minusta vain sillä tavalla voi lapsensa tulevaan alkoholinkäyttöön yrittää vaikuttaa, että omalla esimerkillään näyttää, että ei sitä tarvitse vetää kaksin käsin tajuttomuuteen asti vaan sitä voi todellakin ottaa yhden annoksen silloin tällöin.

Kyllä meillä kotona otetaan esim. saunajakalja tai ruokajuomaksi viiniä lasten läsnäollessa, mutta terassit on vähän eri asia - siellä kun on sitä muuta porukkaa ihan ryyppäysmielessä yleensä liikkeellä. Siis kaljaterasseilla, ruokaravintolan terassi toki on eri asia.

Mä vähän katsoisin minkä ravinteelin terassille menee.. esim rosson terassilla,miksi ei tai vaikka sports academy..mutta jonkun paikallisen kaljajuottolan niin ei ikinä. Mä en tajua mitä pahaa on juoda siideri ja lapset juo vaikka limukat.

Musta olisi paljon fiksumpaa istua vaikkapa jäätelöbaarin terassilla lapsen kanssa ja nauttia jäätelöä kuin alkoa ,voihan siellä seurustella ihan yhtälailla ystavien kanssa. Musta on vähän huolestuttavaa toi pienten lasten vanhempien into terassille sillä tekosyyllä että on lämmin päivä..... aikuinen voi nauttia terassista mut ihan turha selitellä että lapsi viihtyy siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rv33:
Alkuperäinen kirjoittaja aansu:
No ei siinä mitää pahaa minun mielestä ole jos muutaman juo. Itse en kuitenkaan ehkä lähtis vauvan kanssa terassille.

Mun iskä oli alkoholisti ja sen takia haluan pitää viinan käytön oikeestaan kokonaan erossa vauvastani kunnes on sen ikänen että tajuaa alkoholista ja sen käytöstä jotain...

No mutta tässäpä se just onkin: mistä lapsi koskaan oppisi normaaleja, terveitä juomatapoja, jos lapsesta asti alko on jotenkin demonisoitu ja sen käyttö on aina jotenkin "salaista", eikä sen järkevää käyttöä ole lapselle omalla esimerkillä opetettu? Tätä olen itse nyt paljon miettinyt, kun on esikoinen tulossa, ja olen kyllä päätynyt siihen, että normaalia alkoholinkäyttöä (esim. viiniä ruoan kanssa) lapsen on hyväkin nähdä jo pienestä pitäen, jotta oppisi siihen itsekin terveesti suhtautumaan. Mutta nämähän ovat mielipideasioita.

Jep, niin minäkin meinasin kyllä sitten opettaa sitä sivistynyttä alkoholin käyttöä kunhan on siihen tarpeeksi vanha. En tiedä tarkotitko nyt suoraan minua, mutta ei ollut tarkoitus missää pimenossa alkoholin suhteen kasvattaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Musta olisi paljon fiksumpaa istua vaikkapa jäätelöbaarin terassilla lapsen kanssa ja nauttia jäätelöä kuin alkoa ,voihan siellä seurustella ihan yhtälailla ystavien kanssa. Musta on vähän huolestuttavaa toi pienten lasten vanhempien into terassille sillä tekosyyllä että on lämmin päivä..... aikuinen voi nauttia terassista mut ihan turha selitellä että lapsi viihtyy siellä.

Mut jos on vaikka rosson terasilla ja mukulat haluu sieltä jätskiä..mä en nää mitään pahaa jos äiti tai isä ottaa siinä janojuomaksi yhden siiderin.. jos juot saunakaljan kotona niin näkeehän se lapsi sen siinäkin. Ei sinne mitään hinkua tartte olla..tukin kukaan ottaa lasta mukaan terassille sen takia KUN ON SAATAVA SITÄ KALJAA daah.

Se nyt vaan on niin, että pieniä vauvoja ei viedä kaljaterasseille. Eikä kyllä isompiakaan lapsia. Eikö niitä terassikeikkoja voinut hoitaa ennen lapsen hankkimista.

Juu, ja sitten kun lapset tulee, niin istutaan kotona ja ihmetellään niitä rakkauden helmiä, aah...

Edelleenkin, riippuu terassista. Ruokaravintoloiden tai kahviloiden ulkopöydissä ne lapset viihtyy jätskeineen ihan siinä kuin jätskibaarienkin terasseilla. En tajua miten se yksi viinilasi tai siideri lasten viihtyvyyteen vaikuttaa. Kaljabaarin terassille jumittuminen on ihan eri asia!

Alkuperäinen kirjoittaja Rv33:
No ei siinä mitää pahaa minun mielestä ole jos muutaman juo. Itse en kuitenkaan ehkä lähtis vauvan kanssa terassille.

Mun iskä oli alkoholisti ja sen takia haluan pitää viinan käytön oikeestaan kokonaan erossa vauvastani kunnes on sen ikänen että tajuaa alkoholista ja sen käytöstä jotain...

No mutta tässäpä se just onkin: mistä lapsi koskaan oppisi normaaleja, terveitä juomatapoja, jos lapsesta asti alko on jotenkin demonisoitu ja sen käyttö on aina jotenkin "salaista", eikä sen järkevää käyttöä ole lapselle omalla esimerkillä opetettu? Tätä olen itse nyt paljon miettinyt, kun on esikoinen tulossa, ja olen kyllä päätynyt siihen, että normaalia alkoholinkäyttöä (esim. viiniä ruoan kanssa) lapsen on hyväkin nähdä jo pienestä pitäen, jotta oppisi siihen itsekin terveesti suhtautumaan. Mutta nämähän ovat mielipideasioita.

Jep, niin minäkin meinasin kyllä sitten opettaa sitä sivistynyttä alkoholin käyttöä kunhan on siihen tarpeeksi vanha. En tiedä tarkotitko nyt suoraan minua, mutta ei ollut tarkoitus missää pimenossa alkoholin suhteen kasvattaa..

No hyvä. :) Munkin isä oli aikoinaan alkoholisti, ja siksi tätä alkoasiaa olen nyt aika paljon just miettinytkin. Mulle ei lapsena tarjottu siis alkoholinkäytöstä kuin yhtä mallia: iltapäivällä kaljaa, sitten yöllä kavereiden kanssa kossua ja sitten aamuyöllä kotiin ympäripäissään vaimoa hakkaamaan. Eipä ollut ruusuista ei. Mutta silti en ole sitä mieltä, että alkoholi ja lapset pitäisi pitää kokonaan erossa toisistaan, hyvä ettet sinäkään. Annetaan me lapsillemme parempaa esimerkkiä kuin mitä meille on annettu! :)

En veisi pientä vauvaa terassille. Juurikin muiden kännisten takia. Musta Suomessa ei terasseilla opi jrkevää suhtautumista alkoholiin, siellä näkee enemmän ja vähemmän humalaisia, sellaista en ainakaan minä halua lapsilleni opettaa. Ap:n tapauksessa niitä paheksuvia katseita voi lisätä sekin, että niitä siidereitä oli enemmän kuin yksi parin tunnin aikana. Toiset ovat tuosta määrästä jo ainakin huppelissa.

Myös erittäin hyvien ruokaravintoloiden edessä on usein terassi, jossa ihmiset piipahtaa parille.AP sanoi, että terassilla oli myös muita lapsiperheitä, joten kyseessä tuskin räkälä. Mielestäni tuossa ei ollut mitään pahaa, jos vauva näytti viihtyvän!

Alkuperäinen kirjoittaja miksi ei:

Mut jos on vaikka rosson terasilla ja mukulat haluu sieltä jätskiä..mä en nää mitään pahaa jos äiti tai isä ottaa siinä janojuomaksi yhden siiderin.. jos juot saunakaljan kotona niin näkeehän se lapsi sen siinäkin. Ei sinne mitään hinkua tartte olla..tukin kukaan ottaa lasta mukaan terassille sen takia KUN ON SAATAVA SITÄ KALJAA daah.

Vauva nyt ei vielä jäätelöä syö mut isomman lapsen viesin päiväs aikaan rosson terassille jäätelölle mut itsekin varmasti söisin jäätelön. Esitänkin vasta kysymyksen et miksi siellä terassilla on pakko ottaa lapsen kanssa se siideri? eikö voisi juoda vaikka limun ja sit myöhemmin kun lapsi nukkuu niin vaikka kotona sen siiderin?

Jos mä juon sauna siiderin mä juon sen silloin kun lapset jo nukkuu. Meillä päin muuten näkee valitettavan usein ihan keskellä päivää vanhmpia jotka on lähteneet lasten kanssa terassille ja ihan kännissä ovat... et kyllä vanhmpiakin on moneen lähtöön. Mä en vaan ymmärrä et miksi on pakko ottaa edes se yksi lapsen kanssa ,miksi ei sitä voisi ottaa myöhemmin.

Vauva nyt ei vielä jäätelöä syö mut isomman lapsen viesin päiväs aikaan rosson terassille jäätelölle mut itsekin varmasti söisin jäätelön. Esitänkin vasta kysymyksen et miksi siellä terassilla on pakko ottaa lapsen kanssa se siideri? eikö voisi juoda vaikka limun ja sit myöhemmin kun lapsi nukkuu niin vaikka kotona sen siiderin?

Jos mä juon sauna siiderin mä juon sen silloin kun lapset jo nukkuu. Meillä päin muuten näkee valitettavan usein ihan keskellä päivää vanhmpia jotka on lähteneet lasten kanssa terassille ja ihan kännissä ovat... et kyllä vanhmpiakin on moneen lähtöön. Mä en vaan ymmärrä et miksi on pakko ottaa edes se yksi lapsen kanssa ,miksi ei sitä voisi ottaa myöhemmin.

Mä taas en ymmärrä, mikä siinä YHDESSÄ siiderissä on niin paheellista, että sitä ei voi lasten nähden ottaa. Se on niiiiin eri asia kuin keskellä päivää kännäävät vanhemmat, ja olisi hyvä että lapsetkin oppisivat eron, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana vielki:
ja ainakin oulu keskustan kahviloissa saa muutakin kuin pelkkää kahvia vaikka sillä nimikkeellä ovat.

Mä olen käynyt terassilla vauvan ja nyt isomman lapsen kanssa. Oulussa juurikin. Ja eräässä Oulun keskustan kuppilassa käy paljon tuttuja ja henkilökuntakin kavereita niin ihan luonnollista käydä siinä kahvilla/siiderillä kuumana päivänä. Lapselle limukkaa

Mä taas en ymmärrä, mikä siinä YHDESSÄ siiderissä on niin paheellista, että sitä ei voi lasten nähden ottaa. Se on niiiiin eri asia kuin keskellä päivää kännäävät vanhemmat, ja olisi hyvä että lapsetkin oppisivat eron, eikö?

Eli sä haluat opettaa sun lapselle kohtuu käyttöä ,se on sun oikeus. Mä haluan opettaa mun lapsen raittiiksi , ei 100% ihmisistä käytä alkoholia eikä se ole ihmiselle välttämättömyys.Ikinä ei voi tietää mitä omista lapisista tulee mut mä olisin onnellinen jos mun lapset olisi raittiita ja osaisivat nauttia elämästä ja rentoutua muun kuin alkoholin voimin.Mä olen itse elänyt lapsuuden perheessä jossa ei pidetty pahana sitä että lapset näkivät ryyppäämistä ja meille lapsillekin alko tuli tutuksi jo 13 vanhana, IKINÄ en omille lapsille toivo samaa, siksi tää mun tiukkapipoisuus alkohon käytön suhteen laseten seurassa.

[/quote]

Mä taas en ymmärrä, mikä siinä YHDESSÄ siiderissä on niin paheellista, että sitä ei voi lasten nähden ottaa. Se on niiiiin eri asia kuin keskellä päivää kännäävät vanhemmat, ja olisi hyvä että lapsetkin oppisivat eron, eikö?[/quote]

Eli sä haluat opettaa sun lapselle kohtuu käyttöä ,se on sun oikeus. Mä haluan opettaa mun lapsen raittiiksi , ei 100% ihmisistä käytä alkoholia eikä se ole ihmiselle välttämättömyys.Ikinä ei voi tietää mitä omista lapisista tulee mut mä olisin onnellinen jos mun lapset olisi raittiita ja osaisivat nauttia elämästä ja rentoutua muun kuin alkoholin voimin.Mä olen itse elänyt lapsuuden perheessä jossa ei pidetty pahana sitä että lapset näkivät ryyppäämistä ja meille lapsillekin alko tuli tutuksi jo 13 vanhana, IKINÄ en omille lapsille toivo samaa, siksi tää mun tiukkapipoisuus alkohon käytön suhteen laseten seurassa.

[/quote]

Veikkaampa että tuo sun tiukkapipoisuus voipi tehdä lapsillesi alkosta hyvinkin kiinnostavan ja puoleensa vetävän. Varsinkin murrosiän kuohuissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
ja ainakin oulu keskustan kahviloissa saa muutakin kuin pelkkää kahvia vaikka sillä nimikkeellä ovat.

Mä olen käynyt terassilla vauvan ja nyt isomman lapsen kanssa. Oulussa juurikin. Ja eräässä Oulun keskustan kuppilassa käy paljon tuttuja ja henkilökuntakin kavereita niin ihan luonnollista käydä siinä kahvilla/siiderillä kuumana päivänä. Lapselle limukkaa

joo piti ihan kirjautua. kyllä mä aion käydä terassilla kunha tilaa seuraavalla kerralla on. en ymmärrä kulttuuria jossa sauna oluetkin pitää salassa juoda :o

Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:

joo piti ihan kirjautua. kyllä mä aion käydä terassilla kunha tilaa seuraavalla kerralla on. en ymmärrä kulttuuria jossa sauna oluetkin pitää salassa juoda :o

Oletko Beijja oululainen? :)

opettelen ainakin :D reilun vuoden asunnu..hakuses tää elämä viel :snotty:

opettelen ainakin :D reilun vuoden asunnu..hakuses tää elämä viel :snotty:

Oulu on mukava kaupunki. Itse olen asunut koko ikäni. Kaukovainiolta lähtöisin ja nyt keskustaan asettunut. :D

Juuri muutama päivä sitten oltiin hotellin terassilla virvoittelemassa vauvan ja 8v. kanssa. pääasiassa siellä näytti olevan perheitä....juotiin miehen kanssa situkat, poika joi jaffaa ja söi huikopalaa ja vauva naukkasi pullosta maitoa....sitten mentiin kotiin. Oli mukavaa ja rauhaisaa :D

Yhteistyössä