Teoreettinen kysymys asunnon ostamisesta/myynnistä/homevauriosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Ostaisitko kerrostaloasunnon, jossa on ollut hometta - oletetaan nyt vaikka että neljä vuotta sitten?

Jos et, niin miksi? Ja millä edellytyksillä ostaisit? Vaikuttaisiko se hintaan, jonka olisit valmis maksamaan?

:)

Kerrostaloasunnon saattaisin ostaa, omakotitaloa en. Omaa nenää käyttäisin, jos vaurio olisi korjattu asianmukaisesti ja asiasta avoimesti kerrottaisiin kuten kuuluu, en kokisi mahdottomaksi asiaksi. Hintaan varmaan vaikuttaisi kuitenkin (vaikka ei syytä jos korjattu). Olen altistunut homeelle enkä pysty olemaan hometalossa, joten nenä paljastaisi ongelman kyllä mikäli se vielä olisi.

Miten varmistuisit siitä, että kaikki on varmasti uusittu? Tai tarkemmin, minkälaista näyttöä haluaisit esimerkiksi myyjältä, että kaikki on hoidettu asianmukaisesti?

Haluaisin myyjältä selvityksen miten kosteusvaurio oli syntynyt, miten huomattiin ja miten korjattiin. Edellyttäisin myös, että taloyhtiöllä on ollut työhön ulkopuolinen tarkastaja (meillä ainakin kävi kun kylppäriremppa teetettiin ja yhtiö maksoi osan) ja luotettava tekijä. Itse korjattuna en ostaisi.

Ok, kiitos! Hyviä pointteja, jotka täytyy pitää mielessä.

Itse olen siis se, joka haluaa joskus saada myytyä asunnon siitä huolimatta, että siellä on tällä hetkellä käynnissä operaatio "eroon homeesta". Haluan todellakin tehdä kaiken voitavani, että A ) meidän perhe voi muuttaa asuntoon turvallisesti ja B ) Voin joku päivä hyvillä mielin kaupata asuntoa eteenpäin, ja kertoa rehellisesti asunnon korjaushistoriasta. Päivääkään emme ole vielä asunnossa asuneet, kun tämä piilovirhe ja sen aiheuttamat korjaukset tulevat viivästyttämään muuttoa jonkin verran...

Hei, täällä perhe samassa tilanteessa! Onko teillä myyjä tullut kuluissa vastaan vai korvaako yhtiö? Millä totesitte homeen, kävikö homekoira vai tehtiinkö mikrobitutkimusta tms?

Meillä home paljastui vanhan muovimaton alta, kun poistettiin ensin laminaatti vaihtoa varten. Home oli siis hyvinkin selvästi silmin nähtävissä. Taloyhtiö kyllä korvaa, mutta toistaiseksi saanut itse olla vähän väliä isännöitsijää hoputtamassa ja tosi paljon pitänyt itse ottaa selvää homeasioista ja vastuiden jakautumisesta jne. Isännöitsijä esimerkiksi ilmoitti heti, että mitään mittauksia tai tutkimuksia ei kustanneta, vain homeen poisto. Taloyhtiön vakuutus tai taloyöhtiö ei korvaa sijaisasumista, eikä varastoa niille tavaroille, jotka olimme ehtineet viedä uuteen asuntoon ennen homeen löytymistä. Ainakin toistaiseksi siis tieto on se, että eivät korvaa. Joka tapauksessa tullaan kyllä hakemaan myyjältä hinnanalennusta sillä perusteella, että asunto ei ollut siinä kunnossa, missä se kaupattiin ja mistä maksoimme. (Vaikka ei erityisen hyväkuntoisena kaupattukaan, niin ei huononakaan - ja käytännössähän se on tähän asti ollut asuinkelvoton...)

Yhteistyössä