"Tenniskyynärpäästä" kärsineitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiipii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiipii"

Vieras
Varmaankin jollakin on omakohtaista kokemusta ko.vaivasta, ja itse epäilen kärsiväni siitä. Mieluusti kuulisin kokemuksia, onko kuinka pitkäkestoinen vaiva ollut ja mikä on ollut paras apu siihen kipuun? Voiko kotikonstein onnistuneesti saada vaivaa pois, vai tarvitseeko lääkärin apua? Itse olen työssä, jossa paljon joudun nostamaan ja kantamaan raskaitakin tavaroita, jonkin verran myös tietokoneella ja hiirellä työskentelen.. Kiitos, jos jaat kokemuksesi kyseisestä vaivasta.

Mulla todettiin tenniskyynärpää viime kesäkuussa ja ei ole parantunut täydellisesti vieläkään. Itse menin lääkäriin vasta kun siihen ilmestyi leposärkyä ja se oli silloin kunnolla tulehtunut ja kipeä. Olisi pitänyt aiemmin jo mennä. Mulla hoitona on käytetty lepoa, särkylääkettä, kylmähoitoa, venytyksiä ja nyt hierontaa. Pidin muutaman kuukauden töissä rannelastaa joka auttoi jonkin verran. Nyt käsi on parempaan suuntaan mutta on vielä välillä kipeä. Ilmeisesti ruvennut kiinnikkeitä muodostuun ja ne aiheuttaa sen kivun. Yritetään nyt hierojan kanssa saada niitä pois. Itse olen varastotyössä ja tarvin paljon käsiä. Kannattaa mennä näyttään lääkärille ettei äidy kovin pahaks. Ja kylmähoito hoitoa kannattais kokeilla. Parantaa tulehdusta. Ite tehnyt niin että laittanut isoon pesuvatiin kylmää vettä ja sinne veteen kylmäkalleja ja sit käsi sinne. Odottaa niin kauan et on turta ja sit kääriä pyyhkeeseen. Odottaa et alkaa kihelmöidä ja sit uudelleen veteen. Toistaa Tota 10min ajan. Tää oli fysioterapeutin ohje. Ja sitten yöksi kannattaa tukea ranne , käyttää vaikka just semmoista rannelastaa. Tästä tuli vähän sekava sepustus????

kumpi puoli kädestä on kipeä, peukalon puoli vai pikkurillin puoli?

kylmähaudetta kannattaa pitää siinä aina kun mahdollista, ja jotain voltaren kipugeeliä tms, ottaa tulehduskipulääkettä ja käydä tietty lääkärissä.

sellainen kyynärpäähän laitettava tuki saattaa auttaa, ja rannetukikin jos sitä voit töissä käyttää.

Tenniskyynärpään kivun sijainnista riippuen, joko kyynärtuki tai rannetuki käyttöön. Tukea voi käyttää kohtuukireällä normaalissa arkitoiminnassa ja öisin. Urheillessa sitä on syytä hieman kiristää, niin että veri pääsee kiertämään kädessä vapaasti, mutta jänteiden ääriliikkeet tuen ansiosta estyvät. Urheilua on syytä harjoittaa pystymisensä rajoissa, sillä se nopeuttaa paranemista. Ennen urheilua käden lihakset on syytä venyttää ja hieroa lämpimiksi.

Tenniskyynärpään ilmaantuessa tulisi aloittaa tulehduskipulääkekuuri. Normaali aikuinen esim.600mg ibuprofeiinia nukkumaan mennessä ja tarvittaessa myös aamuisin. Lääke tulee siis ottaa, vaikka kyseisellä hetkellä kädessä ei tuntuisi kipua. Kuuria on syytä jatkaa ainakin viikko.

Mikäli paraneminen ei ala millään muotoa parissa viikossa, on vaivaa syytä tulla näyttämään meille.

Yhteistyössä