Tekisitkö rikosilmoituksen, jos tietäisit kuka ujutti koneeseesi viruksen?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25986953:
Ei vaan sitä ennen... alareunassa lukee ainakin bios... entä sen vieressä? mitä funktionäppäimiä kehottaa painamaan?
Kun laittaa virrat päälle niin näytölle tulee vaihtoehdot:

- vikasietotila
- vikasietotila ja komentorivi
- windowsin normaalikäynnistys

ja joku muu, mutta ei mitään funktionäppäimiä.

Tai tuli. Nyt kun käynnistin, niin siihen tuli - kuten yleensäkin - mun oma käyttäjäkuvake, josta pääsee jatkamaan (siis jos uskaltaa painaa sitä).

[QUOTE="vieras";25987073]Kyllä joku nörtti voi tehdä semmosen viruksen, että kun jostain tietystä IP-osoitteesta avataan ko. linkki niin virus aktivoituu.[/QUOTE]
No sehän pitkälti riippuu blogin pohjasta. Perusbloggeri-blogissa sen ei pitäisi toimia, koska siellä ei bloginpitäjän pitäisi saada tietoonsa, mistä ip-osoitteesta mikäkin kommentti on tullut.

Eniten kiinnostaisi tietää, mikä blogi kyseessä jotta voisi katsoa, hälyttääkö meidän virustorjunnat siellä.

[QUOTE="aloittaja";25987199]En viitsi nyt tähän sitä blogiosoitetta laittaa, kun jospa mä syyttelen häntä aiheettomasti.
Tuntuu vaan niin oudolta tää juttu.[/QUOTE]

Mistä arvelet että se on tullut juuri siltä sivulta?

[QUOTE="aloittaja";25987141]Kun laittaa virrat päälle niin näytölle tulee vaihtoehdot:

- vikasietotila
- vikasietotila ja komentorivi
- windowsin normaalikäynnistys

ja joku muu, mutta ei mitään funktionäppäimiä.

Tai tuli. Nyt kun käynnistin, niin siihen tuli - kuten yleensäkin - mun oma käyttäjäkuvake, josta pääsee jatkamaan (siis jos uskaltaa painaa sitä).[/QUOTE]

Eih... Kun sä avaat sun tietokoneen, niin siinä näkyy tyyliin 2 sekunnin ajan Fujitsu Siemens bla bla, sitten siinä jossain kohtaa lukee mitä nappia painamalla pääset biosiin. Sitten siinä lukee todennäköisesti vielä jotain muuta. Sun tehtävänä on nyt kertoa, mitä muita näppäimiä siinä kehotetaan painamaan.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25987211:
Eih... Kun sä avaat sun tietokoneen, niin siinä näkyy tyyliin 2 sekunnin ajan Fujitsu Siemens bla bla, sitten siinä jossain kohtaa lukee mitä nappia painamalla pääset biosiin. Sitten siinä lukee todennäköisesti vielä jotain muuta. Sun tehtävänä on nyt kertoa, mitä muita näppäimiä siinä kehotetaan painamaan.
Eikö olekin haasteellista neuvoa huonosti toimivalla palstalla totaalista tomppelia? ;)

Mutta joo yritän ja aikaa siis 2 sekuntia...

Palaan asiaan.

[QUOTE="aloittaja";25987231]Eikö olekin haasteellista neuvoa huonosti toimivalla palstalla totaalista tomppelia? ;)

Mutta joo yritän ja aikaa siis 2 sekuntia...

Palaan asiaan.[/QUOTE]

Täytyy myöntää ettei tää palstan jumittaminen kauheasti edesauta asiaa :D

"aloittaja"
Nyt näytöllä:

"Haluatko palauttaa tietokoneen käyttämällä järjestelmän palauttamista?

Käynnistyksen korjaus voi yrittää palauttaa tietokoneen ajankohtaan, jolloin tietokone toimi oikein.

Tämä korjaus ei tee muutoksia henkilökohtaisiin tietoihin, mutta se voi poistaa joitakin äskettäin asennettuja ohjelmia. Palautusta ei voi kumota".

Haluanko minä?
Palauta/peruuta. Kumpaa painan?

"vieras"
Tekisitkö rikosilmoituksen, jos tietäisit kuka ujutti koneeseesi viruksen?
Tässä on ensinnäkin monta kohtaa selvitettävänä.

Pitää pystyä todistamaan, että juuri tämä tyyppi on ujuttanut koneelle viruksen.
Pitää pystyä todistamaan, että teko on ollut tahallinen.

Ja lisäksi:
IP-osoite ei paljon kerro. IP-osoite ei yksilöi käyttäjää. Esimerkiksi IP-osoitteen takana voi olla jokin yleinen kone, jota käyttää lukemattomat eri käyttäjät ja sen vuoksi käyttäjää ei saada selville.

IP-osoite on melko helppo tehdä sellaiseksi, että jäljittäminen on esimerkiksi Suomen poliisille mahdotonta. Kohtuullisen helposti voi IP-osoitteen laittaa heittämään sellaista siksakkia, että se kulkee ties kuinka monen reitittimen ja palvelimen läpi eikä todellista IP-osoittetta voida mitenkään jäljittää.

IP-osoite on voitu myös kaapata ja sitä IP-osoitetta käytetään välikätenä.

Virustorjuntaohjelmiin ei ole luottamista, koska ne tunnistavat vain 20%-30% kaikista liikkeellä olevista haittaohjelmista. Jos haluat olla täysin vapaa viruksista, käytä Ubuntua.

Haittaohjelmia levitetään netissä sen vuoksi paljon, koska kiinnijäämisriski on lähestulkoon olematon, jos käyttäjä toimii suunnitelmallisesti.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25987313:
Mä luulen että sä olet nyt suunnilleen oikeassa paikassa. Järjestelmän palauttaminen ei kuitenkaan varmaan auta. Koita etsiä sieltä sellainen kohta, jossa saat alustettua koko levyn.
Valitsen siis 'peruuta'.
Pitäsköhän mun jossain vaiheessa painella tuota F2:sta - sitä Bios SetUppia (mikä ikinä sen onkaan)?

[QUOTE="aloittaja";25987335]Valitsen siis 'peruuta'.
Pitäsköhän mun jossain vaiheessa painella tuota F2:sta - sitä Bios SetUppia (mikä ikinä sen onkaan)?[/QUOTE]

Älä paina f2. Kun käynnistät sen koneen uudestaan, niin paina heti f12 monta kertaa. kerro tapahtuiko mitään.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25987385:
Älä paina f2. Kun käynnistät sen koneen uudestaan, niin paina heti f12 monta kertaa. kerro tapahtuiko mitään.
Ok.
Peruuta > sammuta > käynnistä > F2 monta kertaa.
Asia selvä ja kerron kyllä. Tää vanha pöytäkonekin alkaa jo kuumeta ja hidastella :(

[QUOTE="aloittaja";25987335]Valitsen siis 'peruuta'.
Pitäsköhän mun jossain vaiheessa painella tuota F2:sta - sitä Bios SetUppia (mikä ikinä sen onkaan)?[/QUOTE]

[QUOTE="aloittaja";25987396]Prkl PERUUTIN ja silti tuo rupes korjaamaan! Voiv... sanonko?
No antaas kahtoo. Ei tuo hullummaksi enää voi mennä....[/QUOTE]

No joko suoritat korjauksen loppuun tai sitten pakotat sammuttamaan sillä yhdellä napilla ja koitat tuota f12 käynnistyksen yhteydessä.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25987427:
No joko suoritat korjauksen loppuun tai sitten pakotat sammuttamaan sillä yhdellä napilla ja koitat tuota f12 käynnistyksen yhteydessä.
Noin toimin ja nyt näytöllä valinnat:

"Boot Menu

2. IDE CD: TSSTcorp CDDVDW TS-L633A-(
3. SATA HDD: Hitachi HTS543225L9A300-(P
7. PCI BEV: Realtek Boot Agent
8. Legacy Network Card:

<Enter Setup>"

[QUOTE="aloittaja";25987626]Noin toimin ja nyt näytöllä valinnat:

"Boot Menu

2. IDE CD: TSSTcorp CDDVDW TS-L633A-(
3. SATA HDD: Hitachi HTS543225L9A300-(P
7. PCI BEV: Realtek Boot Agent
8. Legacy Network Card:

<Enter Setup>"[/QUOTE]

Hmm... lukeeko siinä mitään muuta, kuten jotain johdantotekstiä? Pitää kyllä miettiä kun ei näe sinne..

Yhteistyössä