Tekisitkö lapsen tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan mäsänä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan mäsänä.

Vieras
Eli olen 35-vuotias ja kova vauvakuume päällä.
Ensimmäistä siis kuumeilen. Ja mieheni myös.
Mutta minulla on muutama vuosi sitten todettu ms-tauti. Tauti on ollut tähän asti melko rauhallinen.
Tunnetko ms-tautia sairastavaa äitiä, osaatko kertoa, miten on mennyt raskauden jälkeen?

[QUOTE="...";28627057]Tunnen nuoresta asti Ms_tautia sairastaneen naisen jolla 5 lasta. Jotta se vähän riippuu.[/QUOTE]

kertoa, miten hänellä on mennyt? menikö huonoon kuntoon synnytysten jälkeen, eli tuliko pahenemisvaiheita?

[QUOTE="vieras";28627085]Anteeksi, aiheen vierestä menee, mutta miten sulla tuo ms- tauti todettiin?[/QUOTE]

magneettikuvien ja selkäydinnesteestä. Oireina; puutumisia eri puolella kehoa mm.kasvoissa ja käsissä, sekä tasapainovaikeuksia.

Googlettaisin ms tauti + raskaus.. esim. https://www.ms-maailma.fi/arkielaemaeae/seksuaalisuus-ja-raskaus/raskaus-23.htm

Raskauden vaikutus MS-taudin pahenemisvaiheisiin ja etenemiseen
Aaltomaisesti etenevää MS-tautia sairastavilla pahenemisvaiheen eli relapsin riski näyttäisi olevan tavallista pienempi raskauden aikana ja etenkin sen viimeisen kolmanneksen aikana. Synnytyksen jälkeen pahenemisvaiheen riski on kuitenkin erittäin suuri ensimmäisten kolmen kuukauden aikana, mikä saattaa johtua hormonaalisista muutoksista. Kaiken kaikkiaan raskaus ei kuitenkaan lisää eikä vähennä pahenemisvaiheita. Se ei nopeuta taudin etenemistä vaan saattaa jopa hidastaa sitä.

En näkisi esteeksi jos itsestä tuntuu että jaksaa ja on apua saatavilla.

[QUOTE="vieras";28629318]Uusimman vauva-lehden odottajalla oli todettu ms-tauti... Ei tästä viestistä apuja ollut, mutta kuhan kerroin.[/QUOTE]

pitääkin ostaa vauva-lehti, kiinnostaa kaikki ms-tautiin ja raskauteen liityvä :)

Mä jättäisin lapsen hankkimatta tuossa tapauksessa.
Mun mielestä jos on etukäteen tiedossa että sairastaa noinkin vakavaa sairautta,pitää ajatella järjellä eikä tunteella.
Se lapsi vaatii hoitamista seuraavat 18 vuotta ja kunnei voi ennustaa miten nopeasti päätyy vuodepotilaaksi toisten käänneltäväksi niin minusta pitäis jättää lapset hankkimatta.

[QUOTE="akka";28629346]Mä jättäisin lapsen hankkimatta tuossa tapauksessa.
Mun mielestä jos on etukäteen tiedossa että sairastaa noinkin vakavaa sairautta,pitää ajatella järjellä eikä tunteella.
Se lapsi vaatii hoitamista seuraavat 18 vuotta ja kunnei voi ennustaa miten nopeasti päätyy vuodepotilaaksi toisten käänneltäväksi niin minusta pitäis jättää lapset hankkimatta.[/QUOTE]

olen miettinyt, ja jos/kun tuo aika koittaa, lapsella on myös isä, joka lasta hoitaisi :) Lisäksi tätejä ja mummuja, jotka varmasti olisivat tukena.

[QUOTE="aloittaja";28629370]olen miettinyt, ja jos/kun tuo aika koittaa, lapsella on myös isä, joka lasta hoitaisi :) Lisäksi tätejä ja mummuja, jotka varmasti olisivat tukena.[/QUOTE]

Toki lapsella on myös isä joka lasta hoitaisi.Lapsen lisäksi hän hoitaisi myös sinut,kaikki kotityöt ja kävisi vielä töissäkin.
Se on aikamoinen työsarka yhdelle ihmiselle.Tädit,mummot sun muu suku,kuinka moni olisi valmis olemaan jokapäiväisenä apuna tarvittaessa vaikka seuraavat 20 vuotta?

En välttämättä tekisi. Riippuisi kyllä paljon miehestäkin ja tietenkin itse taudista.

Lasten myötä olen itse ensimmäistä kertaa pelännyt kuolemaa. Äiti on vain niin tärkeä noille pienille.

niin, ja siis täällä on jo yks 4-v lapsi, ja hyvin oon pärjänny yh:na. Nyt olis siis suhde ja vauvakuume, enkä kyllä aio jättää tekemättä asialle mitään vaikka vähän pelottaakin. :) Tosin tauti pysynyt kurissa. Mun pitää nyt lähteä, mut mailaa cayeh20@gmail.com jos haluat kysellä enemmän. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ms-äiti;28629507:
Täällä olis yks, joka myöskin saman pähkäilyn kourissa. :)

Mitä oireita sulla on? Mä oon ollut nyt tän pari vuotta oireeton, kun aloitin lääkityksen. Fatiikkia toki on.

Vauvakuume on jo melko suuri, olen tässä reilut pari vuotta pohtinut,että uskaltaisiko yrittää raskautua, vai ei :O Ikääkin jo alkaa olla....

Tekisin ilman muuta lapsen, jos nyt olet siinä kunnossa että pystyt! Ms-tauti ei ole automaattisesti este raskaudelle, eikä taudin etenemistä voi ennustaa, kuten joku jo sanoikin. ELÄ HETKESSÄ JA NAUTI ELÄMÄSTÄSI :)