Tekisitkö lapsen jos sinulla on mahdollisesti periytyvä vakava sairaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eleeea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eleeea

Vieras
Minulla on jo yksi lapsi, sairastuin/sain tietää sairaudestani lapsen ollessa 1,5v. Koko perhe toivoo toista lasta, mutta en saa päästäni ajatusta, onko minulla oikeutta enää siihen, koska en ole terve. Toinen lääkäri sanoin että lapset oli siinä, toinen rohkaisi yrittämään ja kertoi vaikeammista tapauksista joissa kaikki oli mennyt hyvin.. Mielipiteitä, kokemuksia?

Jos olisi periytyvä níin tekisin IVF + alkion solututkimukset.
En tiedä tehdäänkö näitä Suomessa, mutta näin meillä lähti toinen raskaus (asumme Espanjassa).

mulla on perinnollinen sairaus. pahimmillaan aiheuttaa halvauksia alle 60vuotiaana ja sydareita yms. hoidettuna vain munuais ja maksasairauksia ja kipuja. voi olla jo vastasyntyneella. itse en sairasta mutta siskoni ja aitini sairastaa. sairauden kanssa pystyy elamaan normaalia elamaa. paras hoito on itsestaan valittaminen. lapsi on ja toisen haluan. sinallaan ei vaikuta elamanlaatun joten en ajattele ettenko voisi lapsia haluta.

On perityvä sairaus ja tehtiin IVF ja alkio tutkittiin ja todettiin 95% varmuudella terveeksi.Lapsi kuitenkin sai sen perinnöllisen sairauden.Joten Alkiodiagnostiikkakaan ei ole 100%varma.

Mä kannan periytyvää sairautta joka vammauttaa vakavasti. Ite olen terve kantaja mut periytyvyys on 50/50. En tee biolapsia tästä syystä. Riski on liian iso. Alkiodg ei voi täs tilanteessa tehdä IVFn yhteydessä.

Minun sairauteni periytyy lähes varmasti, mutta voi pysyä piilevänä ja oireettomana . Todennäköisyys oli muistaakseni 30%. Olen usein miettinyt veisinkö tytärtäni testeihin, mutta koska lääkärit eivät sitä ehdota eikä oireita ole niin haluan elää uskossa että hän on terve. Mutten tiedä voinko ottaa sitä riskiä enää tietoisesti toisen lapsen kanssa. Tämä on kamalaa. Söin kolme vuotta lääkettä jonka kanssa ei saa tulla raskaaksi. Nyt olen lääkärini suostumuksella ollut 1,5v ilman kyseistä myrkkyä, ja saisin yrittää. Nyt en vai uskalla. Ja tämä tauko lääkkeestä on tod. näk aiheuttanut minulle pysyviä vaurioita joten päätös olisi tehtävä. Yrittää raskautta, vai aloittaa taas lääke, jolloin uutta lasta ei enää voisi tulla. Ikä tulee vastaan.

Riippuisi varmaan sairaudesta, pystyykö sitä hoitamaan, miten se vaikuttaa elämään, jne. Myös, pystyykö alkion kohdalla tutkimaan, onko alkiolla se geeni. Olisi varmasti vaikea päätös, joten en usko että nyt pystyn aavistamaan, mitä tekisin.