Olen itsekin alkoholistin lapsi. Joten tiedän, miten lapset toimivat ja oireilevat. Entä jos en pystykään kauppaan kun olen yh? Mitäs sitten? Odotellaan kynsiä syöden kuukausia että hoito alkaa tehota?
Luot sosiaalisen verkostosi uudelleen. Ole todennäköisesti juoklehtinut siitä, ettei sinulla ole lainkaan rehellisiä ihmissuhteita. Toisinsanoen kaikki kaverisi ovat jotenkin "huonommassa asemassa" kuin sinä.
Oma esimerkkini oli, että eilin väkivaltaisen alkoholistin kanssa, mutta mun mielestä mulla meni paljon paremmin kun kaverilla, joka eli pettävän alökoholistin kanssa. ja hänhän oli omasta tilanteestaan samaa mieltä, hänellähän meni paremmin kun mulla, kun se oma juoppo ei sentään lyöny, se vaan nai kaikkea mikä liikkuu. Sellaiseen tilanteeseen, jossa olisin rehellisesti vastannu kysymykseen "mitä kuuluu" en taatusti joutunut. piti pitää huolta, että aina on lapset mukana tai tms.
Hankit siis ihmissuhteesi takaisin, olet avoin ja rehellinen ja kerrot tilanteesi ihan rehellisesti jollekkin. Aluksi vaikka sossussa, jos ei muualla. Saat vaikka perhetyöntekijän avuksi kaupassakäyntiin, jos ei ole yhtään läheistä, jolle voisit ihmisenä tilanteesi kertoa.
Ja hankit tietoa tilastasi. koska olet alkoholistierheen lapsi, kärsit vahvasta kotivammaisuudesta (käytetympi sana läheisriippuvuus, mutta se ei mun mielestä kuvaa yhtähyvin mistä on kyse) Olet jo pitkällä tuolla tiellä, onhan sinulla jo ensimmäiset diagnoosit ihan kun kuuluu. (Mulla oli pitkittynyt masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö joka oireili paniikkikohtauksija, ADHD ja psykosomaattinen issias). Lue siis vaikka Martti paloheimon kirja Suiomalaisen lapsuuden haavat, miten sinua kohdeltiin? ja Irene kristeriä ja Toommy helsteeniä, niin ymmärrät mikä sinua tuossa suhteessa pitää, se ei tosiaankaan ole paniikki tai ahdistus, vaan se että kaikessa krmeudessaan sinulle alkoholistiperheen lapsena tuo elämä on ainoa tuttu ja turvallinen. tuttu on aina turvallisinta, vaikka olisi miten tuhoavaa ja ihminen vastustaa niin kauan muutosta, kunnes nykyhetki pelottaa enemmän kuin hyppy tuntemattomaan.
Siis lyhyesti, kero tilasi rehellisesti jollekin, saat yhteiskunnan taholta, esim. lastensuojelusta apua päästäksesi ulos tuhoavasta tilanteesta.