Tekis mieli erota kirkosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minävain"

Vieras
En ole nähnyt kyseistä ohjelmaa minkä vuoksi ihmiset nyt eroavat kirkosta, mutta käydyt keskustelut ovat saaneet minut miettimään kirkosta eroamista jota olen usein aiemminkin harkinnut. En edes tiedä miksi kuulun kirkkoon, koska en esim ole käynyt rippikoulua ja en usko asioihin mitä siihen uskontoon kuuluu.
En varmaan oikein häviäisikään asiassa mitään, koska en ole virallinen kummi kahdelle "kummilapselleni" vaan ystäväni pitävät minua kummina, vaikka kirkon kirjoissa en olekkaan sitä. Tuskin se muuttaisi asioita vaikka eroaisinkin kirkosta. Voinhan silti osallistua lasten elämään.

Miten muut ovat kokeneet tämän eroamis buumin? Onko se saaanut sinut eroamaan?

Olen eronnut jo monta vuotta sitten ennen mitää buumeja. Yksinkertaisesti itseäni tutkiskeltua totesin etten minä mihinkään usko tässä uskonnossa. ja ihmettelen salaa mielessäni kuka voi uskoa tommoseen huuhaa puppuun? Se on vaan se ihmisen tarve uskoa johonkin, kai se joillekin tuo jotain turvaa, mutta itseäni naurattaa lähinnää joku uskominen johonkin näkymättömään mieheen joka muka ohjailee elämää, hei haloo? Yleensä tommosista puheita joutus mielisairaalaan, mutta kukin hei taaplaa tyylillään. En myöskään kuulu mihinkään toiseen uskontoon, mielestäni on jotakuinkin ajan hukkaan heittoa tollaset, sitä voi vaan keskittyä olennaiseen: kerranhan täällä vaan ollaan katsokaas!

Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä ihmisiä, jotka kuuluvat kirkkoon, jos eivät usko kirkon oppeihin - tai Jumalaan ensinnäkään.

Siksi itsekään en kirkkoon kuulu. Rippikouluakaan en ole käynyt. Mitään syytä en kyllä kirkkoon kuulumiselle näe ainakaan omalla kohdallani.

http://eroakirkosta.fi/

On muuten todella helppoa ja nopeaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="eronnut";22254938]Olen eronnut jo monta vuotta sitten ennen mitää buumeja. Yksinkertaisesti itseäni tutkiskeltua totesin etten minä mihinkään usko tässä uskonnossa. ja ihmettelen salaa mielessäni kuka voi uskoa tommoseen huuhaa puppuun? Se on vaan se ihmisen tarve uskoa johonkin, kai se joillekin tuo jotain turvaa, mutta itseäni naurattaa lähinnää joku uskominen johonkin näkymättömään mieheen joka muka ohjailee elämää, hei haloo? Yleensä tommosista puheita joutus mielisairaalaan, mutta kukin hei taaplaa tyylillään. En myöskään kuulu mihinkään toiseen uskontoon, mielestäni on jotakuinkin ajan hukkaan heittoa tollaset, sitä voi vaan keskittyä olennaiseen: kerranhan täällä vaan ollaan katsokaas![/QUOTE]

En minäkään usko tasan yhtään asiaa koko uskosta ja koko raamattukin on yksi iso satukirja ja sitä muka tulkitaan ja tutkitaan että voi perustella jotain mielipidettään.

Minä voisin luokitella että "uskon" tiettyihin luonnonuskontoihin, mutta en siinä mielessä seuraa tai kuulu mihinkään uskonlahkoon. Minusta luontevinta on on vain olla ja elää, ilman mitään pelkoa mistään ylemmästä voimasta. Eikö parasta ole vaan seurata omaa järkeään niin teoissaan kuin ajatuksissaan?
Olen ehkä saanut yliannostuksen uskontoa, kun pienenä kävimme joka ikinen sunnuntai pyhäkoulussa ja vielä joskus seuroissa.

[QUOTE="minävain";22255003]Ai niin.. Mitä konkreettista tuosta sitten seuraa kun käyn eroamassa kirkosta? Veroahan en sitten enää maksa?[/QUOTE]

Ihan ot, mutta kyllä välillä ottaa päähän kun yrityksetkin maksavat kirkollisveroa, ihan sama uskooko yrityksen johto mihinkään....

Kirkollisveroa ei makseta enää seuraavan vuoden alusta, esim. nyt loppuvuonna eroava ei maksa ensi vuoden alusta. Itse erosin kirkosta 18-vuotiaana, vaikka olin ollut isosena parilla rippileirillä.
Sen verran tuli tuntumaa seurakunnan toimintaan, että minulla ei ole mitään syytä kuulua kirkkoon.

Kirkollisveroa ei makseta enää seuraavan vuoden alusta, esim. nyt loppuvuonna eroava ei maksa ensi vuoden alusta. Itse erosin kirkosta 18-vuotiaana, vaikka olin ollut isosena parilla rippileirillä.
Sen verran tuli tuntumaa seurakunnan toimintaan, että minulla ei ole mitään syytä kuulua kirkkoon.

Mikä siinä seurakunnan toiminnassa oli niin vastenmielistä sinun mielestä?.

Ainakaan kristinuskon homovastaisuuden takia ei ole pakko kirkosta erota. Raamatussa
ei puhuta oikeasti sanaakaan homoista, sanoo tutkijat

Moni pysyy kirkossa, kun ei tule eronneeksi. Oikeastaan kaikki pitäisi erottaa kirkosta ja he, jotka oikeasti haluavat pysyä sen jäseninä, liittyvät siihen itse takaisin. Siten kirkko saisi aktiivisen jäsenkunnan.

Lapset eroavat tai liittyvät äidin mukana. Eli eroaisivat siis mukanasi kirkosta. Uskontotunneilla he saavat käydä, jos niin haluat. Toisaalta jos sinä tai lapset jatkossa haluaisivat korvata sen elämänkatsomustiedolla, sekin kävisi. Koulun kirkkovierailuihin tms. ei lasten tarvitsisi osallistua, ellet halua, vaikka he uskontotunneilla olisivatkin. Toisaalta saisivat mennä jos niin tahtoisitte. Joten vaikutus on varsin vähäinen jos näin haluat, tai sitten varsin suuri, jos vakaumuksenne niin vaatii.

En mä buumista tiedä, vaikka erosinkin tässä "eroaallossa". Pari vuotta olin asiaa miettinyt ja kun katsoin paljonko siihen puljuun menee mun palkasta vuodessa rahaa (turhaan), ajattelin erota. Tuli ihme kyllä jotenkin vapautunut olo :D. Saman tien otin World Visionista kummilapsen, joten ohjaan rahat nyt suoraan avuntarvitsijoille enkä tuollaiseen laitokseen.

[QUOTE="xxxxx";22330544]Lapset eroavat tai liittyvät äidin mukana. Eli eroaisivat siis mukanasi kirkosta.

[/QUOTE]
Ei pidä enää paikkaansa. Aikaisemmin piti. Siksi mä erosinkin kirkosta vasta sen jälkeen... muistaakseni vuosi oli 2004...., kun tuo muuttui. Alaikäinen lapseni siis kuului edelleen kirkkoon, vaikka minä siitä erosinkin.

Moni pysyy kirkossa, kun ei tule eronneeksi. Oikeastaan kaikki pitäisi erottaa kirkosta ja he, jotka oikeasti haluavat pysyä sen jäseninä, liittyvät siihen itse takaisin. Siten kirkko saisi aktiivisen jäsenkunnan.

Ensinnäkin, jos haluaa olla kirkon jäsen, niin pitää tehdä itselle selväksi MIKSI kirkko on olemassa.

Kirkko ei ole hyväntekeväisyyslaitos.

Kirkko antaa vuosittain 13% palvelutyöhän ja diakoniaan. Tässä diakonia-momentissa on mm. ruokajakelua ja suurimmassa hädässä olevien taloudellistakin auttamimsta (muutama kymppi / asiakas) sekä perhe- ja kasvatusneuvontatyötä. Parisuhdeneuvonta on ollutkin kirkossa aivan uraauurtavan tärkeää ja kysyttyä palvelua. Mutta tämä palvelutoiminta on PIENIN osa kirkon toiminnasta. Tähän 13 prosentitin sisältyvät myös henkilökunnan palkkakustannukset.

Pääosin kirkon verorahat kohdennetaan lapsi- ja nuorisotyöhän (mm. rippikoulut, lasten ja nuorten kerhotoiminta, 32%) ja seurakuntatyöhön (hengelliseen sananjulistukseen, 27%).

Kirkko on hengellinen sananjulistusorganisaatio.

Jos haluaa auttaa vähäosaisia, ei se ole rationaalinen syy kuulua kirkkoon, koska avustustyön ammattilaiset hoitavat auttamisen paljon kirkkoa tehokkaammin ja osaavammin. Eli selaliset järjestöt kuten Pelastakaa Lapset ry., Plan, UNICEf, Suomen Punainen Risti, World Vision jne.

Jos haluaa levittää Jumalan sanaa, se on oikea syy kuulua kirkkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Rahankäyttö kirkossa;22341014:
Ensinnäkin, jos haluaa olla kirkon jäsen, niin pitää tehdä itselle selväksi MIKSI kirkko on olemassa.

Kirkko ei ole hyväntekeväisyyslaitos. - -

Jos haluaa levittää Jumalan sanaa, se on oikea syy kuulua kirkkoon.

Joo tuo on hyvä huomio. ja ajatella, että yli 4,5 miljoonaa suomalaista haluaa edelleen rahoittaa Raamatun aatteiden levittämistä Suomessa ja ulkomailla.

Yhteistyössä