Tekemistä kekseliäälle 5v:lle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti 2 lasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti 2 lasta

Vieras
Poikani täyttää tässä kuussa 5 vuotta. Poika on näppärä käsistään ja tykkää ennemmin kehitellä omia keksintöjään kuin leikkiä leluilla. Minun päänmenoksi poika vain pitää eniten sellaisista tavaroista mitkä eivät ole lapsille, vaikka ruuveista, pattereista yms ja haluaa usein joko vettä tai lamppuja leikkeihinsä tai vaikka rakentaa majoja... Poika on toisaalta kärsimätön ja jos hänellä ei ole tekemistä niin purkaa turhautumisensa pikkuveljeen kiusaamalla tätä eikä kuuntele minua. Pojan on vaikea noudattaa käskyjä, sekä minun että muiden.

Eli jos keksitte jotain tekemistä pojalle missä pystyy käyttämään luovuuttaan hyväksi ilman että siitä on haittaa minulle, olisin erittäin kiitollinen.

Lisäksi jos teillä on keinoja saada pojan kurittomuus hallintaan niin otan neuvot avosylin vastaan, itselläni keinot ovat lopussa.

claes ohlsonilta lasten työkaluvyö ja siistejä panelinpätkiä ja listoja remontointiin. meillä ruuvaa ja vasaroi päivittäin, eikä mitään luvatonta ole "korjattu". on hällä jo oma pieni akkuporakonekin. tykkää tehdä hamahelmiä myös, joko pujotella naruun tai alustoihin.

löytyisikö vanhaa herätyskelloa, tietokoneen keskusyksikköä, lankapuhelinta, tai mitä tahansa käyttötarkoitukseensa kelpaamatonta vehjettä? Lisäksi ruuvari ja lapsi purkamaan. Tätä meidänkin lapset tekevät, vasta viime viikolla hain kierrätyskeskuksesta tietokoneen keskusyksikön alle 10€ hintaan. ota virtajohdot itse pois, ettei satu vahinkoja lapsen testatessa uusia keksintöjään.

tietenkään en tiedä, paljonko itse vietät aikaa hänen kanssaan, mutta silti ehdottaisin, että huomaat häntä enemmän.

ihan vaan jutustelua, palapelin tekemistä kaksin, jotain pientä askartelua jne. ihan vaan hetken aikaa kun alkaa meno muuttumaan liian kurittomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 2 lasta;22861948:
kiitos, kuulostaa hyvältä. =) löytyiskö keltään tuohon tottelemattomuuteen ja kurittomuuteen mitään? tai kun satuttaa pikkuveljeään...??

Johdonmukaisuus, rangaistus joka kerta kun tekee väärin tai satuttaa, ja rangaistuksella tarkoitan jäähyä tms. Pelkkä kielto ja jankutus ei auta, vaan pitää myös katsoa että kielto menee perille. JA vähintään yhtä tärkeää on muistaa kehua AINA JA JOKAPAIKASSA silloin kun lapsi käyttäytyy toivotusti. Pidä huoli että kehuja tulee enemmän kuin kieltoja.

Mun 5v on erityislapsi, ja väkivaltaista käytöstä vastaan on taisteltu ammattilaisten kanssa, ja näillä neuvoilla on ollut suurimmat vaikutukset.

kiitos tea hyvästä vinkistä. entäs silloin kun ei ole aikaa/mahdollisuutta tuollaiseen tekemiseen, eli kun vaikka ollaan jossain ulkona tai olemme lähdössä kotoota ja yritän saada kaikki valmiiksi lähtöä varten...?

jäähyä olen pojalla käyttänyt varmaan 3 v:stä lähtien ja sen teho ei ole kovinkaan kummoinen vaikka käytän sitä johdonmukaisesti... olen myös selittänyt pojalle lyhyesti ja ytimekkäästi miksi jotain ei saa tehdä yms, ja poika aina vastaa okei okei okei joka asiaan mutta sanomani menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 2 lasta;22862093:
kiitos tea hyvästä vinkistä. entäs silloin kun ei ole aikaa/mahdollisuutta tuollaiseen tekemiseen, eli kun vaikka ollaan jossain ulkona tai olemme lähdössä kotoota ja yritän saada kaikki valmiiksi lähtöä varten...?

samojen ongelmien kanssa ajoittain painin..

jos menemme kauppaan, kerron etukäteen, mitä sieltä ostetaan, kaupassa saa sitten itse kerätä niitä ostoksia kärryyn jne.

jonnekin kun ollaan lähdössä, valmistautuminen aloitetaan hyvissä ajoin, kerätään kamat kasaan valmiiksi vaikka kaksi tuntia aikaisemmin, ei ne kamat sitten minnekään karkaa. jos ei ole aikaa, niin sitten vaikka edellisenä iltana tavarat kasaan, ei kannata jättää viimetippaan, siitä se riemu repeää, eikä mikään onnistu.

omat hermot kun pitää kurissa, on lapsetkin paljon paremmalla tuulella.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 2 lasta;22862093:

Valmista lapsesi lähtötilanteisiin etukäteen, jo aamulla voi kertoa iltapäivän kyläilystä, puoli tuntia ennen kylään lähtöä kehotat lasta leikkimään meneillä olevan leikin loppuun jotta päästään hetken kuluttua lähtemään jne. Ulkonakin on aikaa noin 2minuuttia, otat lapsen syliin hetkeä ennenkuin meno villiintyy, ja kuiskutat korvaan, halaat, kerrot jonkun "salaisuuden" jne.

hyviä vinkkejä yllä, kiitos niistä! poika on myös äärettömän tarkka vaatteistaan, kaikki pitää olla tietyllä tavalla, mikään ei saa olla rypyssä ja tästä syystä esimerkiksi ulkovaatteiden pukeminen kestää uskomattoman kauan. lisäksi poika puhuu niin kovalla syötöllä ettei pysty keskittymään pukemiseen. mikä tähän avuksi?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 2 lasta;22862207:
hyviä vinkkejä yllä, kiitos niistä! poika on myös äärettömän tarkka vaatteistaan, kaikki pitää olla tietyllä tavalla, mikään ei saa olla rypyssä ja tästä syystä esimerkiksi ulkovaatteiden pukeminen kestää uskomattoman kauan. lisäksi poika puhuu niin kovalla syötöllä ettei pysty keskittymään pukemiseen. mikä tähän avuksi?

Voisko pojallasi olla aistiyliherkkyyttä?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 2 lasta;22862207:

Alkaa kuulostaa enemmän mun 5v erityislapselta, jolla siis ADHD/ADD, sekä aistiyli- ja aliherkkyyksiä. Vaatteista on leikattava laput pois, mikään vaate ei saa jäädä ruttuun esim hihaan tai sukanvarren alle. Käyttäytyy väkivaltaisesti pikkuveljeään kohtaan, vaikka tietää ettei saisi ja tietää että se sattuu, mutta kun hermo menee niin se menee HETI ilman kiihtymisvaihetta. Tavaroita heittelee myös suuttuessaan, ja löisi myös aikuisia jos aikuiset eivät olisi nopeampia ja ehtisi napata kädestä kiinni ennenkuin isku osuu. Niin, ja tietyt ruoka-aineet aiheuttavat oksennusrefleksin aistiherkkyyksien takia, lämmin on polttavan kuumaa. Puhuu,puhuu ja puhuu, keskeyttää muiden puheet, pelejä pelaa omilla säännöillään ja keksii uusia sääntöjä... Aamut menevät hyvin, mutta siitä alkaa vauhti kiihtyä ja iltapäivällä on jo korvat hävinneet.

Säästä kaikkea pahvinkeräykseen menevää (maitotölkkejä, keksipaketteja, vessapaperirullia, murolaatikoita, kananmunarasioita) ja muovisia jugurttipurkkeja ja keksipaketinsisuksia ym. Maalarinteipillä, narulla ja näillä + peiteväreillä saa yksinkin aikaan kaikenlaisia "koneita", joille voi keksiä käyttötarkoituksia. Voi myös antaa näitä ja sanoa, että teepäs vaikka radio tai aikakone. :)

Iso vahakangas, jonka voi levittää lattialle on hyvä, niinei tarvitse ressata sotkusta. Lopuksi vain kippaa roskat kankaalta muovikassiin.

kuulostaa muuten ihan omalta pojaltani, mutta oksennusrefleksiä ei ole syömisessä, muita erityisvaatimuksia ruoan suhteenkin tosin löytyy muutama... täytyy varmaan 5v neuvolassa sitten tiedustella että mitä tuolle pojalle voi tehdä. jotain täytyisi saada aikaiseksi, yksinhuoltajana ei ole ihan helppoa tämä arki muutenkaan ja kun on vielä hankala tapaus toinen lapsista niin vaikeuttaa arkea entisestäänkin. pikkuveljellä ei ole samoja ongelmia, mutta on kuitenkin siinä iässä että ottaa isoveliltä mallia, joten olisi tietenkin toivottavaa jos isommalta saisi kitkettyä huonon käytöksen pois...

Yhteistyössä